ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2008  (läst 3435 gånger)

2002-04-06, 20:25
läst 3435 gånger

Utloggad Thommy Edlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2010-11-01, 18:44
    • Visa profil
Min fffm hette Lovisa Ulrika Hane och bodde i Långsele, Ångermanland. Jag vill veta hennes födelse och anor

2002-07-20, 20:12
Svar #1

Stefan Jansson

Hej!
På 1830-talet finns enligt Östra Ämterviks hfl (Värmland) en Gilius Hane f. 1799 i Älvsborgs län. Han var mästersven på Gårdsjö Bruk. Hustrun hette Anna Cajsa Christoffersdotter och var f. i Sunne 1807-04-03. Sonen Johannes föddes 1832-09-04 på Gårdsjö Bruk. Känner någon till denna familj?
Tacksam för svar
Mvh Stefan

2003-01-03, 22:44
Svar #2

Anneli Wallén

Hej!
nån som vet nåt om Isak hahne född 1809, son Karl Emanuel, född 1834, död 1878. Stämmer det att Karl Emanuel flyttade till Spånga och byte namn till Spång, hur får jag reda på sånt, kan jag forska själv i Riksarkivet, åka dit alltså.

2003-02-19, 00:49
Svar #3

Kåre Pedersen

Hej
Nån som vet nået om Lovisa Hahn Född 1825-24-11 och Hon dog 1908-06-20 i Hovmanstorp.
 
Hur mange barn hadde hon och hendes for?ldrer
 
MVH
Kåre

2003-10-09, 13:36
Svar #4

Utloggad Gudrun Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 20:45
    • Visa profil
Hej Tommy Edlund!
 
Jag har också Ulrica Lovisa Hane i mina papper som en syster till min
FMFF, Carl Robert Hane född 1822 familjen ska ha flyttat till Ångermanland och Carl Robert= Kalle Hane's far var mästersvennen Jacob Hane f 1785 Ramnäs som flyttade till Sollefteå  
Kanske har vi gemensamma anor!
 
Mvh
Gudrun Björk

2004-03-04, 19:39
Svar #5

Johan Barzel

Hej
Vet någon något om soldaten Anders Nelsson Hane
född 1766-02-08 i Markaryd (G)
 
Hans anor /syskon ,barn & om han är släkt med någon av de övriga här nämda Hanarna?
 
mvh
Johan

2004-03-15, 00:32
Svar #6

Christina Lindgren

Jag har bland pappas papper, en Jean Hane, gift med anna jonsdotter, son Anders Jeansson 1753-1828.  
 
Har ingen aning om var han kommer ifrån, men ättlingarna finns i Västergötland.
 
Nån som vet mer?

2004-06-10, 08:52
Svar #7

Utloggad Rikard Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2013-11-28, 09:27
    • Visa profil
Söker en Jonas Larsson Hane, född i Lungsund 1634. Känner någon till denne?

2004-10-30, 17:21
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Gerton Persson i Bänkeboda, Älmeboda sn har av släktforskare angetts med tillnamnet Hane (se bla här). Vilken riktighet finns i detta ? Finns något källbelägg?
Är han den Gerton i Bänkeboda som avled 1698, 31 år gammal (källa: KGF:s databas)?
Likaså oriktigt har dennes son Petter Gertonsson i Gunneboda, Linneryd sn angetts med tillnamnet Hane utan att det mig vetterligt finns något källbelägg för att han ska ha kallats detta. Ett tillnamn, ss Hane, är inte ett modernt släktnamn som bars av alla medlemmar i ätten utan tillskrevs vissa individer.

2004-10-30, 20:14
Svar #9

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Peter Gertonsson i Gunneboda har ej angetts med tilltalsnamnet Hane men däremot hans far Gerton Persson enligt de uppgifter jag erhöll från Berry Gunnarsson. Det primära i sammanhanget är i alla fall att Ingeborgs far var den förstnämnde. Det var det som Alva Carlsson hjälpte mig med. Det där med Hane är jag villig att släppa utan protester och det finns ingen anledning att polemisera vidare om detta. Vill dock undersöka vad jag såg Hane i samband med forkningen i Algytsboda. Kunde det kanske vara i dödboken? Ska titta på det nästa vecka.

2004-10-31, 12:42
Svar #10

Utloggad Berry Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 11:13
    • Visa profil
Nicklas och Arnold
Angående Tupparna i Älmeboda och Linneryd
 
Ingeborg Petersdotter har jag aldrig sett med namnet Hane vare sig i Algutsboda eller Linneryd ej heller henns far Peter Gertonsson. Däremot Peters far Bonden och kyrkvärden Gerton Persson (Hane)benämns som en Hane, likaså hans far Länsmannen Per Eriksson Hane och hans far Länsmannen, kvarnarrendator i Korrö Erik Persson Hane och hans far Per Hane från Svartabäck.
Även Peter Gertonssons hustru Karin Månsdotters MF hette Per Persson Hane och var bonde i Bänkeboda, likaså hennes MFF Per Persson Hane dä.
Per Persson Hane och Erik Persson Hane var troligen bröder. Att man har samma anfäder några generationer bakåt i tiden är inte något ovanligt vilket jag sett på släkterna Kryp, Locke mm.
 
mvh/Berry

2004-10-31, 14:08
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Berry!
 
Har du någon exakt originalkälla till där Gerton Persson ska ha kallas Hane?  
 
I Karl Olins avskrifter över domstolsmål vari Älmebodabor figurerat finns inga belägg för att varken Gerton Persson eller hans far Per Eriksson ska ha kallats för Hane. Däremot har jag belägg att Gertons farfar länsmannen Erik Persson i Korrö någon enstaka gång har kallats Erik Persson Hane. Försöker nu kolla upp vad källorna säger eftersom jag fått uppgifter om personer som tillagts Hanenamnet utan att de i själva verket alls är belagda i källorna med det. Det visar sig sedan att det är någon förfader några generationer tillbaks i tid som bär tillnamnet.  
 
Belägg för Gerton Persson i Bänkeboda:
 
Konga dombok 1697 10/9, häradssyn:
Anno 1697 den 10 sept. vart av undertecknad efter tingsrättens resolution dat. d. 22 okt. 1696 laga syn hållen emellan Bänkeboda skattehemmans åboer, Per Persson den gamle å den ena halva gården och Per Persson den yngre samt Gertorn Persson å den andra halva gården, angående varjehanda deras tvistigheter om ägor, intäkter och gärdesgårdar, närvarande kronans länsman välaktad Petter Ringh, och nämndemännen Per Staffansson i Linneryds by, Oluf i Sillandsmåla, Johan i Långasjö, Måns i Fetaboda, Måns Gummesson i Ugnanäs och Harald Michelsson i Väckelsång, men h:r lantmätaren som ock efter tingsrättens resolution bort vara tillstädes, är av andra ämbetets förrättningar hindrad och dy frånvarande etc etc (står mer om själva synen)
 
Konga dombok 1697 2/11:
174. Efter synerättens resolution av d. 10 septemb. 1697 haver h:r lantmätaren d. 13 ejusdem avtagit Bänkeboda ägor och utvisa en karta insinuerad, att Per Persson och Gertron Perssons halva gård haver bättre odel och 52 tunnland mer i utmarken än Per Persson den äldre för sitt 1/2 bruk, för den skull det rättat blev och denna del tillagt 22 tunnland av Be:te Per Perssons och Gertorn Perssons halvdels mark, som n:o1 på kartan utvisar, nämligen en till Rävabroen linea recta ifrån gärdet, njutandes var sin melioration till godo av be:te mark, det övrige som varit haver, nu och framledes. Nyttjandes och åboerne, då ollon bliver frukten till sine egne losvin lika. Ängen och bolan vad angår, så åligger det Per Persson den äldre sin äng i det göraliga att rödja lika som dess gårdboar gjort, sedan det ock kan jämkat varda. Expenserne modereras och betalas av svaranderne som således sucumberat till 20 daler silvermynt.
 
Konga dombok 1699 6/3, uppbud:
1/4 Bänkeboda av sal. Gertorn Perssons barn ibidem som de efter dom dat. d. 11 martii 1699 vunnit och på 180 daler silvermynt kommer att stånda. 1 g.
 
Konga dombok 1699 11/3
150. Ehuruväl Per Persson i Bänkeboda uppvisar köpebrev av Petter Persson i Gammalsmåla på dess andel i Bänkeboda gård, dat. d. 15 sept.1698 och således den pratenderar ifrån sina brodersbarn lösa, dock som befinnes att dess broder sal. Gertrorn Persson be:te gårdepart förr av honom köpt och betalt på 10 daler silvermynt vängåva när, den  ock sin arvslott 60 daler och sin broders Håkans andel även inlöst med hustruns penningar 60 daler, således dess omyndiga barn även så stor rätt och fast större än farbrodern Per Persson haver, alltså avsades det böra de bliva vid gården bibehållne och deras moder i deras omyndiga år njuta, skolandes å barnsens vägnar de 10 daler silvermynts vängåva Per Persson betalt till Petter  i Gammalsmåla honom återbetalas.
 
Konga dombok 1699 19/7, uppbud:
1/4 Bänkeboda av sal. Gertorn Perssons barn. 2 g.
 
Konga dombok 1699 20/11, uppbud:
1/4 Bänkeboda av sal. Gertorn Perssons barn. 3 g.
 
Konga dombok 1700 20/11:
N:o 45. Bewillias Sahl. Gerton Perssons barn i Bännickeboda fasta uppå 1/4 Bennickeboda som dhe wunnit d. 11 Martii 1699 från sin farbroder Per Persson och ärfft till Summa 180 D:r s:t som lagbuden och lagstånden ähr.
 
Konga dombok 1714 14/11:
N:o 127. Jon i Asgunnamåla erlägger till salig Gierton Perssons i Bänkeboda arvingar, för vilka Nils Giertonsson ibm talar, 2 daler silvermynts överskott på en silverskål som vid arvsskiftet d. 24 oktober 1707 är vordet observerat jämte 1 daler silvermynts expenser, åliggandes käranden så laga att medarvingarna här av erhålla sin tillbörliga proportion.
 
Gerton Persson i Bänkeboda bör vara den Gerton i Bännickeboda som avled 1698, begravd 10/4 1698, 31 år gammal, således född ca 1667. [källa: KGF:s databas]

2004-12-15, 21:02
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I äldre släktsammanställningar har biskop Canutus Hahns farfar Knut i Skye, Uråsa sn angetts som son av sin företrädare på gården i Skye. Detta antagande har gjorts endast pga att biskopens fader Abraham Knutsson i Skye (bla riksdagsman 1644) bar samma ovanliga namn som farfadern Knuts företrädare, Abraham i Skye (nämnd 1571, ÄL).
Farfadern Knut i Skye bar dock patronymikonet Persson! Detta verifieras i hjälpskattelängden år 1603 (SmH 1603:11:2). Företrädaren Abraham i Skye är då möjligen hans svärfar eller någon annan släkting.  
Släktskap föreligger mellan Knut Persson [Hane] i Skye med Linnerydshanarna och även med Botahultshanarna (sistanämnda figurerar som edemän och går i god för Skyehanarna vid olika tingsmål vilket i kombination med att de båda bar tillnamnet Hane är nära släktingar).
Biskop Canutus (Knut) Hahns farbror Olof Knutsson i Skye gifte sig med sin släkting Britta Eriksdotter (av Svartabäckshanarna), dtr t Erik Persson (Hane) i Svartabäck + Korrö. Sistnämnda var son av Per Hane i Svartabäck (trol. f omkr 1550) levde 1599,(känd åtm. 1582-1599),g.m. NN - g 2)m. Per i Kinnanäs, sedan i Räfvemåla, Elmeboda sn. Äktenskapet beviljades utan att några äktenskapshinder förelåg, dvs de var ej släkt inom förbjudna led. Släktskap bör teoretiskt kunna föreligga på så vis att Britta Eriksdotters farfars far hade en bror som var farfars far till Olof Knutsson i Skye. Detta antagande bygger på att de bägge grenarna härstammar ifrån Knut Hane i Svartabäck, Linneryd sn som nämns bl a år 1541 och är den som gett sitt namn åt de efterkommande olika män med namnet Knut Hane.

2004-12-17, 10:47
Svar #13

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hanekännare!
I forskningen har jag Hanar bland de äldre anorna.
Av allt som är skrivet om dem har jag kanske hamnat snett i mina tolkningar.
Karin Persdotter (saknar födelsedata) var gift med Måns Staffansson.
Som Karins föräldrar har jag Per Persson Hane d y och Karin Bosdotter.
Karins föräldrar var Bo Persson Korpe och Kirstin, som jag inte har några uppgifter om.
Bo Persson Korpes far var Per Korpe.
P P Hane dy var son till Per Persson Hane d ä och Ingeborg (i övrigt okänd).  
P P Hane d ä var son till Per Nilsson
Är jag på rätt väg?
Mvh/SvenC

2005-01-10, 04:01
Svar #14

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Länsmansmoran i Snärshult,vad hette hon?
 
Min make Leif har ett flertal Hanar i Kronobergs
län bland sina förfäder på 1600 och 1700-talet.En av dem är hans mf.ff.mf.mf.Per Hane född ca.1647 och död 1713 i Botahult,Väckelsång.Denne Per Hane var gift med Magnel Andersdotter.Här på Anbytarforum har vi läst att,Botahults-Hanarna har släktskap med Canutus Hahns släkt från Skye i Uråsa, vilket förefaller ganska naturligt med tanke på närheten mellan dessa gårdar.
     Snärshult är en gård i Väckelsång, där minst fyra generationer av Leifs förfäder varit bosatta.
Den siste av dem Sven Knutsson föddes i Snärshult 16 aug.1813.Han och hans hustru Ingier Månsdotter  
med härstamning från Bräkne Hoby och Backaryd i Blekinge räknades en gång som Sveriges äldsta gifta par.De var födda samma år och dog båda i Lilla Silpinge,Bräkne Hoby, han 12 april 1909 och hon 17 febr.1908.(Källa:Bräkne Hoby.En bok om en blekingsk socken,av Folke Wiren 1964.Bild sid.311)
Bland Svens anor förekommer flera med namnet Knut samt en vars namn är Abraham Nilsson, död 13 juni 1728 i Esbjörnamåla,Urshult. Svens morfar hörde till Botahult-släkten och hans mormor härstammade från Fiskestad Makagård i Väckelsång.
     Enligt Lars-Olof Larssons bok:Småländsk historia.Stormaktstiden,kapitlet Bondsonen från Uråsa.... upplyses om att en av Canutus Hahns systrar gifte sig med en länsman i Snärshult.Angivelse om vilken syster det gällde saknas.Namnen på Canutus Hahns far Knut Abrahamssons gravsten i kyrkväggen på Uråsa kyrkogård tyder på, att Canutus förutom Johanna,som blev kyrkoherdefru i Backaryd,även hade systrarna Kirstin och Ingrid eller möjligen Ingerd. Länsmannens namn nämns ej i boken.
     Under den senasre tiden har Leif kontrollerat i en del Jordeböcker och Mantalslängder,men ännu inte funnit någon länsman i Snärshult.
     Känner någon till namnen på länsmannen och länsmansmoran på Snärshults gård? Möjligen skulle dessa namn kunna ge en ledtråd till vidare forskning.Givetvis skulle det vara trevligt att veta,om Leif kan räkna Canutus Hahns syster som sin anmoder.Förmodligen delar han sin undran med många andra,eftersom vi känner till åtskilliga,som
är ättlingar till Sven Knutsson,som dog på Lilla Silpinge 1909 och därtill kommer ju mängder som härstammar från tidigare generationer.
 
M.v.h. Ann-Marie Gidå

2005-07-23, 12:41
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om Hanesläkten ifrån Linneryd socken kan ses på Jay Bergstrands amerikanska hemsida The Hane family of Sweden and America.
Där finns dock fn lite fel i de äldsta leden (Ingrid Knutsdotter Hane utgår exemplevis). Hoppas få tid i höst att gå igenom Hanefamiljens äldsta led.

2005-10-18, 18:52
Svar #16

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Är det någon som känner till pigan Brita Stina Hane. Hon födde 4/11 1791 en oäkta dotter Anna Stina i Gävle. Brita Stina uppges vid födseln vara 40 år (född ca 1751). Jag letade igenom Gävles hfl för den aktuella perioden och fann Brita Stina på s. 131 i Gävle AI:2A, dock utan födelseuppgift. Den enda upplysningen av värde där var att hon skulle ha flyttat till Hille. Tyvärr hittade jag henne inte där heller. Dottern Anna Stina blev bortadopterad till Järvsö.
MVH
Margaretha Berggren

2005-10-20, 22:39
Svar #17

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Det fanns en släkt Hane i Örebro län på 1700-t. Bla. i Svennavads sn.
 
MvH
Ingela

2005-10-21, 16:09
Svar #18

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Tack för upplysningen Ingela! Jag ska kolla den släkten.  
Nu har jag lyckats hitta Brita Stina Hane i Gävle. Hon ska vara född 1758 (Gävle hfl)
Hon gifter sig 1797-08-27 i Gävle med tegelbruksarbetaren Henrik Westling (CI:7)och kallas då Hammarsmedsdottern Brita Stina Hade.( I hfl står det Hane)När hon avlider 1805-03-27 är hon 53 år, alltså född ca 1752. Jag vet fortfarande inte vilka hennes föräldrar är och var hon föddes. Är det någon som känner till en hammarsmed Hane i lämplig ålder?

2005-10-22, 00:06
Svar #19

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Margaretha!
 
Åldrar kan ibland vara fel angivna, speciellt om någon flyttat långt.
Jag har en person som kanske är värt att följa upp:
 
Brita Kristina Hane, f 1768-04-08 i Knista (T), dotter till hammarsmeden Peter Eliasson Hane.  
 
Hälsningar
Stig Geber

2005-10-22, 17:03
Svar #20

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Stig!
Nu har jag kontrollerat Brita Stina här ovan. Tyvärr var det inte rätt person. Brita Stina i Knista bodde kvar hos familjen in på 1790-talet, när min Brita Stina fick barn i Gävle. Tack ändå!
MVH
Margaretha Berggren

2005-10-23, 22:44
Svar #21

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Erik Persson Hane (Erik i Korrö) är en anfader till mig.
Jag har slarvat med mina anteckningar där det står att han dog vid 79 års ålder 1669. Han bör då varit född 1590.  
1. Enligt Anbytarforum fredagen den 03 mars 2000 är Erik född 1609 i Korrö. Hustru Märit Nilsdotter.
2. I Konga Härads Dombok 1642 läser jag
....tingskötte Erik i Korrö och hans hustru Märit Djursdotter 1/2 Bänkeboda.....
3. I mantalslängden figurerar Erik Persson med hustru Märit i Korrö.
Har gubben gift om sig eller är det två olika Hanar.
Vem har bättre koll på sina anteckningar än jag?
Mvh
SvenC

2005-10-25, 20:45
Svar #22

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Återkommer till mitt ovanstående inlägg.
I Konga Härads Dombok har jag hittat:
1642 den 8 febr:
.....tingskötte Erik i Korrö och hans hustru Märit Djursdotter.....
1642 17, 18, 19, och 20 oktober:
.....tingskötte Erik i Korrö och hans hustru Märit Nilsdotter.....
1642 17, 18, 19, och 20 oktober:
.....tingskötte Erik i Korrö och hans hustru Märit Nilsdotter.....
I mantalslängden heter hustrun Märit! men Nilsdotter leder just nu med 2:1 över Djursdotter!
T. v. får Märit ha dubbelnamn i min forskning.
MVH
SvenC

2006-10-16, 18:00
Svar #23

Göran Johansson

Knut Persson i Yxnanäs/Fåglasjö. För länge sedan la jag in nedanstående excerpter rörande folk i bl.a. Fåglasjö och Yxnanäs. Finnes det någon som känner till mer om någon av dem? Knut Persson skulle möjligen kunna vara far till den Per hane som senare omnämns i Fåglasjö, Vissefjärda sn.  
 
1618-08-03 Konga häradsrätt : Måns Olofsson i Fåglasjö (ligger i Vissefjärda socken) bötar för att han ihjälslagit Knut i Yxnanäs.  
 
1618-10-01 Konga häradsrätt: Carl Ojarsson, profoss och Per Knutsson i Yxnanäs på sina egna vägnar och på salig Knut Perssons släkts och bördsmäns vägnar .. hade gjort en fri, fullkomlig och oryggelig förlikning med Måns Olofsson i Fåglasjö, som för någon tid sedan haver av daga tagit deras fader och släktman Knut Persson i Fåglasjö..  
 
1629-01-23 Konga häradsrätt: Samma dag kom för rätta Per Hane i Fåglasjö och tingsskötte Knut Mattsson halva Skuntamåla gård för penningar 80 daler, vilken halva gård Per Hane köpt av Jöns i Hällasjö och hans hustru Sigrid Mattesdotter för gott gängse mynt efter deras eget brev. Item var Carl Jonsson fullmäktig på Jöns vägnar i Grönadal och Mattessons vägnar i Skuntamåla och Mettessons systrars vägnar Erengunna och Elin och tingsskötte Knut Matsson halva Skuntamåla gård för penningar 50 daler och för ättleves en fyra lod sked.

2006-11-19, 21:45
Svar #24

Utloggad Tommy Jonestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 09:32
    • Visa profil
Hejsan
Har en kanske lite korkad fråga.... Har namnet Hane ngn koppling till ordet snapphane?
 
Jag  har några Hanar från Svartabäck och Korrö i Linnerydstrakten.
 
Hej då..mvh Tommy

2006-12-12, 17:18
Svar #25

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Namnet Hane anspelar väl närmast på det nusvenska ordet Tupp, som ju hette hane förr. Den funderingen grundar jag på att en del av Hanesläktens medlemmar ibland kallas för Kyckling och Höna i några enstaka fall i domböckerna.
 
Detta var dessutom fel sida gränsen för snapphanar...

2007-02-21, 17:19
Svar #26

Utloggad Martin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2022-11-26, 19:30
    • Visa profil
Stötte på en tråd här på forumet där jag tror är Erik Persson Hane i Korrö nämns.
Den finns under läshjälp http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/62776.html?1116261981
 
Det handlar om Per Jonsson som dog 1715-10-18 i Älmeboda(?). Det står att han är född 1659-04-15 i Kinnanäs, Älmeboda.
 
Det står där att han begravdes:
under det grafhuuset som står wid Östre kyrkogafwelen, der hans faderfader Erik i Korrö ligger begrafwen
 
Jag tänker mig at Erik i Korrö är Erik P. Hane.
Isåfall kanske Per Jonsson är son till Jon Eriksson Hane.
 
/Martin

2007-04-25, 17:49
Svar #27

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Söker uppgifter om Nils Hane.  
Det enda jag vet är att han 1784 fick en dotter Margareta Nilsdotter född 1684 och död 1757 i Skruv Nedergård, Ljuder (G)

2007-07-25, 09:15
Svar #28

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Hej Haneforskare!
 
Jag forskar på Kristoffer Jonsson Hane, son till Jonas Larsson Hane i Värmland. Hans första hustru Maria Jonsdotter (mor till min ana Elias Kristoffersson Hane) ska ha avlidit 1714, enligt ett inlägg här i Anbytarforum under ämnesrubriken Smedsläkter av Björn Stockman den 20/10 2001. Där anges också att hon ska ha dött i Karlskoga. Jag har sökt i dödboken under detta år, men kan inte finna den uppgiften. Familjen finns inte heller i skattelängden för Karlskoga år 1714. De dyker upp vid Forsnäs Hammare i Alster först 1715. Är det någon som har forskat på ovanstående familj och som vet var de befann sig 1713-1714?  
 
MVH
 
Lena Sandahl

2008-06-18, 23:21
Svar #29

Oddbjørn Johannessen

Ved Røros kopperverk i Sør-Trøndelag fantes det på 1700-tallet en famile Hane, som antakelig hadde svensk opphav.  Jeg får dem imidlertid ikke til å passe inn i smedslekten fra Karlskoga og Värmland.
 
Det dreier seg om:
 
Morten Pedersen Hane (ant. gruvearbeider), f. ca 1706, begr. på Røros 1794-10-26, 88 år gml.  Han var gift to ganger:  1) 1746-05-19 på Røros med Margrete Olsdatter; 2) 1775-02-19 på Røros med Anne Rasmusdatter.
 
Barn - alle døpt i Røros kirke: 1. Peder Mortensen Hane (1747-10-22), 2. Ole Mortensen Hane (1750), 3. Zacharias Mortensen Hane (1753), 4. Hans Jørgen Mortensen hane (1755).
 
Er det noen her i forumet som gjenkjenner denne familien?  Dersom Morten Pedersen Hane var f. i Sverige, vil han vel i svenske kilder være presentert som Mårten Pet(t)ersson/Persson Hane.
 
Mvh
Oddbjørn Johannessen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna