ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarsten  (läst 871 gånger)

2011-11-17, 15:26
läst 871 gånger

Utloggad Mats E Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:16
    • Visa profil
Hej,
 
Jag hålller på att utforska delar av en släkt Hammarsten i Småland och Kalmar län med anfadern Per Hammarsten, f. omkring 1730, oklart var och d. 1804-04-05 i Högsby, Huseby och Kalmar län. Han var under sin livstid Marinier.  
 
Enligt en släkttradition ska det ha funnits präster med det efternamnet. Eftersom jag inte kunnat finna detta har jag tillskrivit Svenska kyrkan och även våra tretton stift med fråga om vilka präster som burit detta efternamn. Jag har fått uppgifter om två nu levande, pensionerade präster och även kyrkoherden i Stockholm och Jacobs församling, Fredrik Hammarsten, f. 1846-08-15 i Norrköping och d. 1922-01-11 i Stockholm.  
 
Vid genomgång av dessa tre personer kan jag inte hitta något som styrker släktskap, även om Fredrik Hammarstens far och farfar hade med båtar att göra (som min Per Hammarsten).
 
Jag vill därför ställa frågan här om någon har någon kunskap om andra präster med efternamnet Hammarsten eller annan information av intresse i sammanhanget.
 
(Meddelandet ändrat av matsax 2011-11-17 15:29)

2011-11-17, 15:58
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Mats
 
Sök på ordet Marinier här på Anbytarforum. Det lönar sig. Du kommer då till en särskild frågetråd om detta begrepp. Då får du veta att en marinier var en värvad krigsman till svenska flottan och mycket mycket mera.  
 
hälsar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2015-05-16, 05:46
Svar #2

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
En fråga om en nu levande person raderades i enlighet med Anbytarforums ordningsregler.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna