ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarin / Hammarén  (läst 3057 gånger)

2010-11-19, 20:43
läst 3057 gånger

Danuta Lindsjö

Hej Evelyn, Jo det är fakta. Richard Henning fick en dotter med min farmor Ines Glans. Deras dotter Elsa föddes i Örgryte församling den 2/4 1919 (dog 16/10 2007) på ett mödrahem för ensamstående i Göteborg (en annan uppgift nämnder Falköping). Hon lämnades till en väverska på Lindhomen, som hade tre äldre döttrar och var ensamstående. Förmedlingsassistenten fröken Hultén blev arg på väverska för att Elsa låg i kiss och bajs när hon besökte hemmet. Hon lär ha blivit så arg så att hon slängde ett lakan i väggen ”det här kan inte fortgå”. Därefter bortadopterades Elsa till Elin och Gottfrid Gustafsson på Lindholmen. Elsas fader hette Rickard August Henning från Närke och han var apotekare på Apoteket Nordstjärnan i Askim. Han gifte sig så småningom med en flicka av tyskt ursprung och fick dottern Ingeborg med henne. Elsa blev adopterad av Elin och Gottfrid Gustavsson. Fadern Henning var väldigt angelägen om Elsa och ville ha vårdnaden om henne. Men varken Elin eller Ines gick med på detta. Gottfrid var väldigt välbeställd och givmild, därför kunde Henning ej köpa ut Elsa. Elsa visste ej om att Henning var hennes far utan kallade honom för farbror Rickard. Henning var väldigt glad för Elsa. Elsa fick ett silverhalsband av Henning som hon bar hela livet och som följde med i graven när hon dog. Bifogar kort. Hon gifte sig med Harry Brentman och de fick två barn.

2010-11-29, 19:25
Svar #1

Utloggad Evelyn Alfaro

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2017-02-04, 18:43
    • Visa profil
Hej Danuta  Det var en sorglig historia, som fick ett bra slut. Jag frågade min mans far men han visste inte om att Elsa fanns. Det var kanske något som man inte pratades om.  I alla fall var Elsa kusin till min mans farfar Göte Erik Flodmark (också apotekare). Släktträdet blir bara större   Vet du om Elsas barn har kontakt med Rikard Hennings familj? Finns det kanske någon bild av henne med sin far? Mvh.  Evelyn Alfaro

2011-01-22, 21:13
Svar #2

Danuta Lindsjö

Hej Evelyn!  Du får gärna ta kontakt med mig på lindsjo.d@hotmail.se, så ska du få lite uppgifter.

2012-01-14, 21:37
Svar #3

Åsa Alderlöf

hej . jag ahr skrivit här tidigare, nu skriver jag en gång till. min ana anton alfred theodor Hammarin, föddes som anton alfred theodor Wennersten, 1825-11-28, i uppsala, men vad jag vill veta är varför han byter namn till Hammarin när han är i vuxen ålder och varifrån hans namn kommer ifrån.  är det så att hans biogiska far hette hammarin eller vad 17 kommer namnet ifrån?? ni som ev kan luska ut detta, och ev ge ett svar. åsa

2013-04-09, 11:27
Svar #4

Utloggad Göran Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 19:06
    • Visa profil
Hej Åsa ! Det finns Hammarin i Hökhuvud. Kolla Hökhuvud A1:3 Kvarngården i Fors sid 131, A1:4 sid 125, A1:5 sid 145 och A1:6 sid 150. Där finns bla mjölnaren Mattias Hammarin född 1723 ,död 1803. En viss Greta hammerin flyttade till Uppsala,där hon gifte sig. Kanske en ledtråd.

2013-09-23, 11:42
Svar #5

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Vid en mottagning igår i Stockholm hamnade jag bredvid en vänlig själ med efternamnet Hammarin. På min fråga, så menade denne att släkten var en av de äldsta kända Stockholms-släkterna. Vid en snabb koll i SÄT, SSK och Leijonhufvud, så finner jag inga spår. Det brukar heta ingen rök utan eld. Har någon synpinkter på denna eld?

2013-09-23, 21:08
Svar #6

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Du har ju överhovpredikanten Samuel Hammarinus Mäster Samuel som har en gata uppkallad efter sig. Hans son Gustav Hammarin (1653-1731) blev adlad Hammarberg, dottern Anna blev gift Hylthén, se von Hylthéen, och sonen Samuel (1663-1735) blev adlad Hammarfelt. Han härstammade från Ovansjö i Gästrikland där hans bror Ericus Benedicti Hammarinus (död 1644) blev stamfar? för adliga ätten Ehrencrona. Fler uppgifter hittas i Elgenstierna m.fl. böcker. mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2013-09-25, 12:57
Svar #7

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Tack Katarina för din kommentar ovan. Det verkar inte som Mäster Samuel hade urgamla Stockholmsrötter utan snarare hör till den redan bekanta Hammarinsläkt med rötter i Gävleborg. Hans fader Bengt Hammarin var bonde i Ovansjö socken i Gästrikland upplyser Anrep.Denne är äldste kände stamfader för den Hammarinska ättegrenen av adliga ätten Ehrenkrona,upplyser SAK, men den informationen avfärdar således tanken på att den Hammarinsläkt som förekommer i sammanhanget skulle vara en gammal Stockholmssläkt, som sagt. Finns det överhuvudtaget en sådan?

2014-10-12, 23:34
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Min anfader Samuel Hammarinus omnämns i Stamtavlor på CD-Rom och i Elgenstiernas ättartavlor för den nu utdöda Adliga ätten, Ehrencrona, nr 879. Här står det att han blev uttryckligen begraven i Klara kyrka. Uppgiften förekommer även senare i Svenskt biografiskt lexikon. Se här: http://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=12534  Död- och begravningsböckerna för Klara församling börjar först år 1748. Vad finns det för källor som omnämner att min anfader Samuel Hammarinus blev begraven i Klara kyrka? Blev han begraven inne i själva Klara kyrka eller utanför på gravgården? Den är tyvärr i nästan obefintligt skick idag. Är det känt var i kyrkan eller på gravgården Samuel Hammarinus blev begraven?  I Svenskt biografiskt lexikon finns även en bild på Samuel Hammarinus. Är det känt var den målningen finns idag? Det skulle vara trevligt att se målningen i original om möjligt.

2014-10-12, 23:40
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Så här härstammar jag från min anfader Samuel Hammarinus:  Samuel Hammarinus  Anna Hammarin  Borgmästaren och preses i justitiekollegium Anders Hylthén, adlad von Hylteen  Anna Margareta von Hylteen  Krigsfiskalen och kommendantsekreteraren på Sveaborgs fästning Per von Christiersson  Margareta Carolina von Christiersson  Löjtnanten vid Nylands infanteriregemente Carl Johan Rudman Bergenstråle  Emilia Maria Lovisa Bergenstråle  Agnes Maria Elisabet Renvall  Häradsrådet Herman Olof Sigurd Palmgren  Professorn i litteratur vid Oulun yliopisto Raoul Oskar Gånge-Rolf Armin Palmgren  Korrekturläsaren Oliver Palmgren  Han är min far.

2014-10-17, 12:22
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Tyvärr har ingen svarat!?

2014-10-17, 13:00
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ralf, om bilden av Samuel Hammarinus kan du nog kontakta Svenskt Porträttarkiv, som är en avdelning på Nationalmuseum.  Den här länken kanske är till hjälp:   http://www.nationalmuseum.se/sv/Forskning/Bildarkiv-och-bildformedling/

2014-10-18, 17:33
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
De döda begravdes under kyrkogolvet till Konung GUSTAV III av Sverige (1771-1792) regeringsperiod. Således begravdes Samuel Hammarinus under kyrkogolvet i Klara kyrka.

2015-05-14, 01:01
Svar #13

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1716 den 13 januari  Ärende gällande mönsterskrivaren Anders Hammarin som lägrat Anna Arvidsdotter Rydberg under äktenskapslöfte och är av konsistori i Västerås den 28 april 1714 förklarad för äkta par.  Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1716:2 (1716-1718) Bild 60 / sid 2 (AID: v655175.b60.s2, NAD: SE/RA/1311) mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna