ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammar  (läst 3534 gånger)

2015-08-07, 10:15
läst 3534 gånger

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Annika, du verkar inte vilja analysera indicier. (För övrigt påstår både du och Roger J ovan att MC var dotter till kung Christian, inte bara att det var troligt. Se ditt inlägg 6 augusti: Kung Christian lät även hålla bröllop för honom och sin oäkta dotter Margareta på Köpenhamns slott (Margarete Christiansdatter 1590-1656). Jag har tagit upp två indicier som, vad jag kan bedöma, av Beerståhl ansetts vara grundbultar i hans indiciekedja för att Margrete Castensdotter skulle vara dotter till Christian IV. Kan du argumentera mot mina synpunkter om bröllopshjälpen respektive åldern vid giftermål? I annat fall bör dessa indicier strykas och övriga indicier granskas. Du tycker att det är gnöligt men så fungerar historisk forskning. Källor bedöms och värderas utifrån källkritiska principer. Det håller inte att svepande säga att det verkligen inte är osannolikt att det faktiskt är så beträffande Margrete Castensdotters föregivna kungliga börd. Vad konkret bygger du det anspråket på?

2015-08-07, 10:27
Svar #1

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 11:59
    • Visa profil
Forskningen som är gjord står inte jag personligen för. Inte heller texten jag bifogat i mina inlägg ovan, den kommer från en släktings forskning. Det har jag redan skrivit. Jag tänker alltså inte argumentera om dina synpunkter ang. bröllopshjälpen, om det kan jag för lite. Indicier kan absolut läggas fram och eventuellt styrkas efter hand. Och igen, det här är inte ett forum för historisk forskning på akademisk nivå. Naturligtvis ska det vara så korrekt som möjligt men det måste finnas utrymme för antaganden, gissningar och egna tolkningar. Utan att riskera att bli pekad på. Jag gör inte anspråk på någonting. Om du vill ta del av den forskning som är gjord och hur man har kommit fram till att det är mycket troligt att MC faktisk var oäkta barn till CIV skulle mitt bästa råd vara att du googlar dig fram. Det finns flera som forskat på de här omständigheterna och det finns böcker om bland annat Det trefaldiga bröllopet vid slottet i Köpenhamn. Jag tänker inte orda mer om det här förrän jag eventuellt hittar något nytt som kan intressera andra med anknytning till släkten Hammar/Hammer.

2015-08-07, 10:42
Svar #2

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Anbytarforum är till för att hjälpa varandra. Det innebär inte att okritiskt heja på allt som skrivs här. Det är en hjälp att upplysa när genealogiska konstruktioner inte håller. Jag har läst Beerståhls artikel Det trefaldiga bröllopet i Köpenhamn. För mig är det en hjälp inte bara till dig utan även till andra att visa hur spekulationen kring Margreta Castensdotters börd inte håller för närmare granskning. Det står givetvis var och en fritt att spekulera och önskedrömma vad vederbörande vill, men när man kommer med påståendet om släktskaps sannolikhet får man vara beredd på att dessa bedöms av andra med normal källkritik. Det är inte gnölighet. Du förefaller fortfarande tro att det är mycket troligt att MC faktisk var oäkta barn till CIV. Det finns, som du medger, inga bevis för detta. Vad jag vill tydliggöra är att det inte heller finns några indicier som antyder att Margreta Castensdotter var oäkta barn till Christian IV. Det finns ingenting alls som antyder en koppling mellan dessa personer.

2015-08-07, 10:44
Svar #3

Utloggad Roger Jorwén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 00:19
    • Visa profil
Hoppsan, där kom jag med på ett hörn!
Som jag skrev tidigare har jag INTE forskat speciellt mycket på Hammargrenen eftersom den är en sidogren.  Dock kan jag säga att min farmors bror var gift med en Hammar och enl de uppgifter som dom har kommit fram till ligger till grund för mitt inlägg och är en andrahandsuppgift. Har inte haft något skäl att ifrågasätta deras uppgifter då dom är mer erfarna släktorskare än jag och dessutom aktiva inom olika föreningar.   
Skröna eller ej. Men ingen rök utan eld?
 
(Meddelandet ändrat av berras 2015-08-07 10:56)

2015-08-07, 15:02
Svar #4

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Uttrycket ingen rök utan eld har mycket på sitt samvete. Faktiskt finns många exempel där det florerat uppgifter utan minsta sanningshalt. Nu verkar det ju vara så, om jag förstått saken rätt, att det inte ens funnits rykten att Margrete och Görel skulle vara döttrar till Christian IV. Beerståhls artikel från 1988 förefaller vara första gången denna spekulation lanseras. Annika talar visserligen om hörsägen generation efter generation, men jag kan inte se några uppgifter om att en sådan muntlig tradition faktiskt existerar. (Om vi nu lämnar åt sidan att en sådan hörsägen skulle vara värdelös för att ge uppgifter om händelser kring 1600.) Så det första tecknet på rök kommer nog från Beerståhl 1988.

2015-08-07, 17:05
Svar #5

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Kan det i så fall vara Tiselius bok om Bohusländska herrgårdar från 1920-talet som spökar? Vi kan säkerligen utesluta att det skulle finnas en släkttradition från 1600-talets början som traderats muntligt.

2015-08-08, 06:33
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Jo, det är de facto osannolikt att hon var en oäkta dotter till kungen. De allra flesta barn som påstås eller ryktas vara barn till kungligheter utan bevis är helt enkelt inte det. Svårare än så är det inte.
 
Visst får man gissa och spekulera hur mycket man vill i sin forskning om man önskar det men då bör det också framgå och man får naturligtvis också vara beredd på motargumentation. Det finns gott om felaktiga uppgifter som spridits i såväl tryckt litteratur (framför allt äldre sådan) som av erfarna forskare så det är tyvärr ingen garanti för att det är helt igenom korrekt. Det finns varken tid, kunskap, ork eller lust hos de flesta att kontrollera allting och då är det väldigt bra med den här typen av publik granskning oavsett om uppgifterna sedan bekräftas eller avfärdas.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2015-08-11, 20:41
Svar #7

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Roligt att det äntligen blivit diskussion kring Margarete Kaastensdotter/Kristiansdotter. Jag uttryckte mig för flera år sedan på detta forum som att Margarete sannolikt var frillobarn till Christian IV, men skulle idag varit betydligt försiktigare.
Det skulle vara intressant att ta del av Fabian Perssons källor till uppgiften från 6 augusti om bröllopshjälp och hur om det finns något källmaterial om bruket av detta vid danska hovet i början av 1600-talet. Om Beertåhls uppgift stämmer att en tjänstepiga tjänade 28 daler på ett år, så motsvarar Margaretes 500 daler nästan 18 gånger en tjänstepigas årslön. Kan Margarete och Görel ha varit tjänstepigor? Kammarpigor tjänade kanske mer? Om inte summan kan visas vara bruklig för sin tid och plats, så bör den leda till funderingar vad den kan ha berott på. Men något bevis för det ena eller andra är det naturligtvis inte.
Är giftermålsåldrar bland bönder i Småland relevant när man diskuterar dito hos tjänstefolk vid hovet i Köpenhamn? Vad vet vi om hur det var där kring 1617?
Det ska bli spännande att ta del av David Jerrestrands artikel om Margarete. Hoppas det inte dröjer länge. Det är på tiden att någon seriöst tar sig an Nils-Fredrik Beerståhls teorier från 1988. Hoppas få se en källkritisk genomgång av dessa. Kanske framkommer bevis och inte bara indicier på att Margarete var dotter till Kristian Jacobsen Nold. (Och kanske får vi förklaring till Davids bedömning också av nivån på Beerståhls övriga personhistoriska artiklar ) David får gärna meddela på detta forum när artikeln kommit.

2015-08-15, 18:41
Svar #8

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Jag blev fundersam över Jerrestrands nedlåtande kritik av  Nils-Fredrik Beerståhls personhistoriska artiklar, där han hänvisar till källorna utan att närmare gå in på dessa. Han hänvisar också till ett okänt antal icke namngivna danska forskare som sägs hålla med honom om att systrarna Margrethe och Görrel omöjligt kan vara barn till kung Kristian. Han säger sig visserligen vilja återkomma i saken i en artikel i framtiden, men att på detta sätt ta heder och ära av Beerståhl utan att meddela någon substantiellt underlag för sina påståenden ser jag som värre än att publicera uppgifter på Anbytarforum utan att ange några källor. Också vid kritik och källkritik kan man ställa krav på att denna kritik underbyggs på något sätt. Jerrestrand avser troligen att ge underlag för sina påståenden i den kommande artikeln, men borde i så fall ha nöjt sig med att meddela att han ämnar komma med en sådan där han ifrågasätter Beerståhls uppgifter.  
Jag har därför noggrant åter läst Beerståhls bägge artiklar Kring ett tredubbelt bröllop på Köpenhamns slott ur den danska Personalhistorisk tidskrift 1988:2 och Vem var Margrethe Christiansdatter på Dragsmarks kloster? ur Viksarvet 1984-87. Jag finner båda ytterst välskrivna och med en omfattande notapparat och hittills har inget framkommit på detta forum som omkullkastar ens någon av Beerståhls indicier, Fabian Perssons funderingar kring bröllopshjälp och småländska bondpigors giftermålsålder inkluderat.
Beerståhl hävdar inte att Margrethe (och Görrel) är Kristians oäkta döttrar, bara att detta är en möjlig förklaring till de indicier som han redovisar. Att entusiastiska släktforskare sedan drar slutsatsen att denna möjlighet är en sanning, är inte Beerståhls fel.
Jag välkomnar om någon källkritiskt vill granska de båda nämnda artiklarna och hoppas att David Jerrestrand inte väntar för länge. Det skulle vara intressant att försöka bedöma nivån på en sådan artikel.
 
(Meddelandet ändrat av peter_nolskog 2015-08-15 18:48)

2016-01-30, 17:52
Svar #9

Utloggad Martin Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 00:03
    • Visa profil
    • www.peace.moobis.se
Hejsan på er!
 
Jag är släkt med er genom Anna Greta Olsdotter vars mamma var en Catharina Olsdotter.  
Catharinas mamma var en Anna Greta Esbjörnsdotter och hennes mamma var en Torborg Gregersdotter Hammar.
Torborg Gregersdotter Hammar var dotter till Greger Hammar som var son till Hans Nilsson Hammar och han i sin tur var son till Niels Hammar/Hammer och Margarete Christiansdatter som man tror var frillobarn till Christian IV av Danmark.
Nu undrar jag om ni är intresserade att skapa en släktsida och ett släktträd där alla släktingar från Niels Hammar/Hammer och Margarete Christiansdatter finns med?
Jag kommer försöka göra ett släktträd men kommer behöva eran hjälp med att färdigställa det.  
 
Är ni intresserade så kontakta gärna mig.
 
Mvh Martin nilsson

2016-01-31, 18:21
Svar #10

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 11:59
    • Visa profil
Hej ”kusin” Martin ;)
 
Jag har massor med information  Vet inte var jag ska börja men läs gärna högre upp i den här tråden först ( vilket är förståeligt om du kanske inte orkar :P )
Det mesta är inlagt på min myheritagesida. Hör av dig på mailen (i vänsterkanten) på fb (Annika Nike Fagerquist) eller på telefon (hitta.se)
 
Mvh
Annika Fagerquist
 
(Meddelandet ändrat av anelfa 2016-01-31 18:22)

2016-02-04, 19:05
Svar #11

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Hej Martin!
Om du tittar i tråden ovan för april 2001, så ser du att jag gjorde samma förfrågan då som du gör nu, men det gav inte så mycket resultat. Jag har en hel del ättlingar i min samling, men det finns mycket mer. Jag säger samma sak som Annika ovan: Hör av dig via mejl.
 
/Peter Nolskog

2016-03-10, 20:07
Svar #12

Utloggad Agneta Fahlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 13:33
    • Visa profil
Söker lite hjälp om Johan Hammar
FÖDELSE 13 OKT 1707 . Lindesberg, Örebro,
DÖD 16 FEB 1749 . Lindesberg, Örebro,
 
(Gift med Euphrosina Anagria
FÖDELSE 1715 29 APRIL
DÖD 27 JUNI 1772)
 
Någon som vet hans föräldrar jag hittar inte det.
 
Mvh
Agneta

2017-02-12, 19:02
Svar #13

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
  Med en viss matthet att behöva hantera den seglivade mytbildningen sedan 1988 kring kung Christians föregivna oäkta döttrar vill jag bara svara på vad Peter Nolskog skriver ovan. Vad det gäller bröllopshjälpers storlek hänvisar jag bland annat till mina artiklar:
 ‘Dog utlefwad cammarfröken’, i Eva Österberg (ed) Jämmerdal och fröjdesal. Kvinnor i stormaktstidens Sverige. Stockholm 1996 och "Living in the House of Power: Women at the Early Modern Swedish Court", in Nadine Akkerman & Birgit Houben (ed) The Politics of Female Households: Ladies in Waiting Across Early Modern Europe. Brill, Leiden 2014.
 
 Bröllopshjälpen är ingen indikation alls på något släktskap till kungen.
 
 Vad det gäller åldern behövdes tydligen en vederläggning av uppgiften att endast kungliga fick gifta sig i yngre tonåren. Att detta, ehuru ovanligt, förekommer bland bönder i Småland ger vid handen att även detta "indicium" är ett fantasifoster.
 
 Det finns således ingenting alls som tyder på att Beerståhls fantasifulla spekulation om flickorna Castensdotter faktiskt speglar någon verklighet.

2017-02-15, 00:46
Svar #14

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Hej Fabian!
Finns det något enkelt sätt att få ta del av de artiklar du nämner? Det vore befriande att få studera något som mer utförligt diskuterar Beerståhls teori om Margarete Castensdatter/Christiandsdotter. Jag hänvisar till mitt inlägg från 11/8 2015 och de frågor som jag ställer där. Det är bra att det äntligen kommer ett genmäle på detta även om det saknas direkta svar i ditt nya inlägg. För att undvika mattheten av en seglivad mytbildning behövs kontrollerbara fakta. Framgår det något i de artiklar du nämner om bruket av bröllopshjälp vid det danska hovet och hur stor en tjänste- eller kammarpigas årslön var där? Och om giftermålsåldrar i övrigt i och utanför hovet? Jag är fullt medveten om att Beerståhls artiklar inte bevisar ett släktskap med kungen men de är så välskrivna att de förtjänar en välunderbyggd motargumentation. Källkritiskt tänkande behövs alltså också i det som framförs mot en teori, även om de som är för teorin har (den tyngsta) bevisbördan. Utan bevis ingen sanning, men utan motbevis - eller åtminstone goda motargument - "riskerar" nog myten nog att leva vidare. Och jag hoppas fortfarande på David Jerrestrands framtida artikel i detta specifika ämne, som han sa sig planera i inlägget från hösten 2015.

2021-08-16, 12:42
Svar #15

Utloggad Niclas Karlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 22:21
    • Visa profil
Hej!
Jag söker föräldrar till en Anna Margareta Hammar, f. 1829, d. 1908,
(gift Holmgren), hon fick barnen Vendela Wilhelmina (gift Nestius) och Oskar Wilhelm Andreas. Anna Margareta kommer från Stockholm.

Tack!

2021-08-16, 13:28
Svar #16

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Enligt mantalslängden 1855 ska hon vara född 4/2 1829:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057285_00702

I rotemansarkivet anges Maria Magdalena som födelseförsamling.

Frågan är om inte födelsedatumet i själva verket ska vara 9/2 1829:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055205_00212

2021-08-16, 13:35
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Anna Margareta Hammar föddes den 9 februari 1829 i Maria. Dotter till skomakargesällen Mathias Hammar ohh Anna Brita Andersdotter Adelin, 30 år.
Maria Magdalena (A, AB) CIa:12 (1819-1833) Bild 198 (AD)

Hon vigdes den 19 maj 1850 med smedsgesällen Gustaf Holmgren. Se lysningshandlingarna:

Jakob och Johannes HVa:58 bilderna 110–113 (RA)
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0054785_00110
Hälsar vänligen
Maud

2021-08-16, 13:46
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Enligt 1835 års mantalsskrivning var Mathias Hammar, f. 26/7 1796, uppassare hos kamrerare Almgren i Katarina församling. Hustrun Anna Brita f. 3/2 1799. Tre barn:
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M3513030679_150dpi.pdf

Vid 1845 års dito skrev sig Anna Brita Hammar som skomakargesällsänka:

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M4513011758_150dpi.pdf
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna