ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 maj, 2005  (läst 3104 gånger)

2000-06-04, 22:22
läst 3104 gånger

Ulla Svensson

Hej!
Jag forskar på släkten Hageltorn. Finns det information om släkten vore jag tacksam.
 
ulla svensson

2000-06-04, 22:48
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Ulla!
 
I min bokhylla har jag Laholms historia I-II. Tittade i personregistret och hittade en J S Halgeltorn på sid 440 i del I. På den sidan står det inte mer än att han var stadsfiskal och året var 1861. Kan det vara något för dig?
 
/Anneli

2000-06-24, 17:55
Svar #2

Ulla Svensson

Hej Anneli!
 
Tack för att du tog dig tid. Vad beträffar J S Hageltorn och att han var stadsfiskal känner känner jag till. Får du annan information, vore jag tacksam
 
/ulla/

2000-06-25, 00:50
Svar #3

Inga Isaksson

Hej Ulla! Jag undrar varför du inte skriver din  
E-mail adress
All information lämpar sig inte att lämna ut här
Hälsningar Inga

2000-08-06, 17:35
Svar #4

Ulla Svensson

söndag 6 augusti kl 17.30
 
Hej! Inga
 
Här kommer min mail-adress. dps994@tninet.se
Hoppas du sänder information.
 
ulla svensson

2001-10-30, 15:22
Svar #5

Utloggad Georg Lundblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2020-01-14, 20:18
    • Visa profil
Hej Ulla!
Kan inte nå dig på den e-post adress du har
angivit.
Jag har lagt ett meddelande till dig på Rötter,
Skåne.
Hälsningar
Georg Lundblad
axellu@hotmail.com

2002-07-29, 15:38
Svar #6

Fredrik Hageltorn

Hejsan Ulla!
 
Vad vill du veta?
 
Mvh Fredrik Hageltorn

2002-09-06, 15:09
Svar #7

Ulla Svensson

Hej Fredrik!
 
Vem är dina anor? Har vi någon gemensam ana? Jag har anor ner till Jean Serafim Hageltorn som var son till Agneta Bond och Jöns Hageltorn. Vore kul om du svarade, Jag har mer i mitt program.
 
ulla svensson

2002-09-07, 14:40
Svar #8

Fredrik Hageltorn

Jag släktforskar tyvärr inte men blev lite intresserad när jag hörde något om England och Skottland (Ellen Bond)Kul att se att någon är intresserad. Jag tillhör den senare generationen och är väl den som kan föra den vidare. Min mamma heter Lena Hageltorn och är dotter till Willy Hageltorn som är son till Ossian Hageltorn. De bodde tidigare i Laholm men har flyttat till Falkenberg där jag också bor. Jag vet att när Ellen Bond dog gratulerades vi till ett arv på hennes begravning. Flera år efter skickades en advokat över till England för att söka upp arvet men blev mordhotad och uppmanades att åka hem igen. Han heter Ingvar han som sökte efter arvet och är en kusin till min mamma Lena.
Hur gör jag för att forsätta forska om släkten? Om du inte visste det så hade Ellen ett slott och egen kyrka i Skottland, som dessvärre brann ner.
 
Hör gärna av dig och var bor du och hur är vi släkt?
 
Jag har ingen dator utan utnyttjar min kusins (också Hageltorn i blodet men heter Samuelsson efter sin far).
 
kris.samuel@passagen.se
 
Mvh Fredrik

2002-09-10, 07:53
Svar #9

Ulla Svensson

HEJ fREDRIK!
Troligen är din mor kusin med mig. Min far heter Rune och hans far Conrad.
Arvet efter Ellen har jag hört talas om och att det försvann. Men hon bodde i London ej i Skottland. Där har vi en annan avlägsen släkting som bodde som hette Angus Oig MacDonald som vi är rakt nedstigande släkt med.
mvh
ulla

2002-09-11, 17:05
Svar #10

Fredrik Hageltorn

Rune brukade klippa mig när jag var liten. Bodde i Norrköping eller Vetlanda va? Det är min morfars bror, så min mor och du är kusiner det måste stämma. Men hur gör jag när jag vill släktforska?
 
 
Mvh Fredrik

2002-09-11, 20:38
Svar #11

Ulla Svensson

Hej Fredrik!
 
Vad vill du forska om? Din släkt eller spännande historier i släkten?
 
mvh
ulla

2002-09-13, 20:05
Svar #12

Fredrik Hageltorn

Både och!
 
Du behöver inte lägga ner massa tid för att försöka hjälpa mig, men om du har lust så.
Trevlig helg!!
 
Mvh Fredrik

2002-09-13, 23:52
Svar #13

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. I Oderljunga husförhör A1:1 1831-1835 finns en Christina Hageltorn född 1809 1/9 i Riseberga gift med Nils Nilsson Ekelund född 5/8 1772.
Hälsningar  
Kerstin Persson.

2002-09-25, 07:35
Svar #14

Ulla Svensson

Hej. Tack för ditt inlägg om Christina Hageltorn.
 
ulla

2002-09-25, 23:56
Svar #15

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej Ulla. Det finns även Hageltorn i den församling som jag bor i. Om du ej vet om dem eller vill ha namnen skicka ett mail med din adress i så fall, så ska du få namnen.  
Kerstin Persson.

2002-10-08, 01:02
Svar #16

Lars Norrby

Hej alla i gruppen!
 
Det vore bra om alla diskussioner fördes öppet och att bidragen kommer alla till del. Själva id?n med sådana här diskussioner (och internet i sin helhet) är att information är öppen och tillgänglig. Sedan är det upp till var och en att bedöma om informationen är relevant eller ej.  
Min FFFFFMF hette Petter Johansson Hagtorn. Han var bosatt på Ungbåtels i Stånga på Gotland, där han bland annat verkade som Länsman. Han gifte sig 1714-11-04 med en Maria Stens.
Fadern bar namnet Johan Hageltorn eller Hagtorn. Han var också länsman vid Ungbotels.
Det finns andra länsmän med namnet Hag(el)torn på Gotland. Själv grunnar jag på om en Israel Hageltorn från norra delen av ön kan vara far till Johan.
Om någon har kompletterande upplysningar vore jag tacksam att ta del av informationen.
 
MVH

2002-10-20, 21:38
Svar #17

Ulla Svensson

Hej Lars Norrby!
 
Intressant med din forskning om Petter Johansson Hageltorn. Samme person har jag i min släktforskning men jag har ingen aning om jag har några släktband till honom. Jag forskar på släkten Hageltorn eftersom jag är född med namnet. Mina anor sträcker sig ner till 1730-talet i Skåne med Jöns Petter Hageltorn f. 1736 i Adseke. I samband med giftermål med Carna Bengtsdotter 1775 lägger han sig till med namnet Hageltorn. Han arbetar en längre tid på Bosjökloster. Tidigare än så hittar jag ingen med namnet.Vore intresserad av den forskningen som du har.  
Jag har fått fram med hjälp av Gotlands genvägar att två bröder Hageltorn kom till Gotland från Uppland där de tillhör en högreståndsfamilj, för att stärka Sveriges ställning i kriget mot danskarna. De var direkt underställda kungen av Sverige och hans undersåtar. I samband med att Gotland blir svenskt blir troligen Johan och Israel utsedda till länsmän. Bägge tjänar nog även ting och blir tingsdomare. De gifter in sig i högreståndsfamiljer som har stor makt i Gotland för att stärka den svenska makten. Runt Visby byggs ringmuren för att skydda adelsmännen mot bönderna som ej ville bli försvenskade. Inne i ringmuren befäster kungen sin ställning med män från högre adeln från Sverige och handelsmän från andra länder. Bröderna Hageltorn blir placerade i var sin ända om Visby. Johan söder och Israel norr om Visby. Johan dog troligen av pesten som härjade hårt på Gotland 1712 och Israel 1722.
 
Ulla Svensson

2002-10-21, 01:23
Svar #18

Lars Norrby

Tack för ditt svar Ulla!
Apropå pesten finns det en beskrivning av dess härjningar i Burs/Stånga i Burs C:2. Där anges at 6 personer från Ungbotels ska ha dött i pesten. Jag har ännu inte ett så tränat öga för 1700-talssvens att jag kan tyda hela texten. Kanske kan någon annan det?
 
 
MVH
Lars Norrby

2002-11-05, 23:05
Svar #19

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Följande har jag noterat i dödsboken om åren 1708-1712:
 
Åhr 1709 Beg?ntes en swår pestilentia här norder på landet först uthi
Boge sochn och utwidgade sigh sedermehra uthi några daromkringh
liggande sochnar men 1711 kom den till Stånga om hösten uthi
Septembris månad uthi Tellungs gårdh och där grasserade så starckt att
man i Octobris månad utgångh alla där uthi gårdhen boende neml. siu
menniskior, och ett fattigt menniskia som d?t förordnades att sköta
de siuka dödde bort och blefvo alla dessa begrafna uthi /../ w?dh
gården nordan till.
 
Wåhren therefter uthi Mars månadh tändades återigen thenna smittan
w?dh Lifvede hwilken sochen hela såmmaren grufwel. grasserade intill
först uthi Augusti och /../ bortdödde uthi efterföliande gårdhar
 
Hervede 5 menniskior Sutarfwe 6 Quie 8 Botwalde 8 Liffrede 8 Udewalds
4 Storlaus 6 Gumbalde 2 Ungbotels 6 Stenstue 8 Klockarn 3 Husfolket
10 Rangvals /../ smittat men ingen död.  
 
Thessa alla blefwo uthi kyrkiogården begrafna dock hemligen om natten
uthan någon ringning elr ceremonie och uthan Prest efter Kongl
Senatens förbudh.
 
I Burs C:1 Stånga 1712 står det:  
 
Thessa ofwannämbda är nästan alla af den farliga
pestillentian bortdödde, d? är de somliga begrafna uthan någon ceremonie
 
Lars-Olov
LOE

2002-11-06, 22:18
Svar #20

glenn johansson

vet inte om jag har hamnat rätt men jag skulle vilja veta lite om min släkt
min morfar född 1901-1967 agust johansson (svarteborg)
min morfars far johan andreasson ifrån kville i tanums kommun
/glenn

2003-02-01, 15:12
Svar #21

Katarina Hageltorn

Hej alla som forskar på släkten Hageltorn! Jag har av och till släktforskat under 10 år. Jag är också en Hageltorn och undrar om det är någon som har information om varifrån i England Thomas Bond kom eller var man kan leta information om detta. Min farfar var Bror Henrik Hageltorn, son till Ida J. Hageltorn vars far var Johan Serafim Hageltorn. Jag har funnit att det fanns en änka vid namn Catrina Hageltorn i Riseberga vid mellan 1810-1813. Vet inte var hon är född, gissar dock att hon är moder till trumpetaren Anders Hageltorn som var placerad i Riseberga vid denna tidpunkten. Det är den tidigaste Hageltorn jag har i Skåne förutom de på Gotland som jag har försökt forska på också. Intressant med informationen om att de skulle komma från Uppland.  
Mvh
Katarina Hageltorn

2003-02-01, 15:26
Svar #22

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Katarina !
Jodå, den änka Catharina Hageltorn du har hittat i Riseberga är mor till trumpetaren (och sedan kvartermästaren) Anders Hageltorn.
Anders Hegeltorn är född 10/3 1775 i Nävlinge nr 9, Nävlinge och son till timmermannen Jöns Hageltorn och Karna (kallas Catharina ibland) Bengtsdotter.
Anders födelsenotis [Nävlinge C:1 s.63]: 1775 Dom Reminiscare döptes Timmermannen Nr9 Nefl. Jöns Hageltorn och hustru Karna Bengtsdotter son Anders, född d.9 Martii. Buren till dopet af Bengt Svenssons h: Lusse Månsdtr i Lummarp. Faddrar: Husmannen Anders Månsson i Pabrohuset, åboen Måns Persson i Adseke, Per Jönsson h. Hanna Nilsdr i Nefl. H. ålder 31 år.
 
Något mer om Jöns känner jag inte till, men änkan Catharina Hageltorn dör den 2/3 1820 i Anderstorp, Riseberga, 1820 Martii 2 Dog Enkan Cathrina Hageltorn uti Anderstorp af ålderdomssvaghet och begrofs den 8de ibm. 80 åhr och 7 månader gammal. Enligt [Riseberga AI:3 s.44] är hon född 2/8 1739, var vet jag inte.
 
Det är allt jag har hittat om Hageltorn i min kartläggning av skånska trumpetare.
Niklas Hertzman

2004-03-21, 17:16
Svar #23

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Ulla Svensson uppger: ...Jag har fått fram med hjälp av Gotlands genvägar att två bröder Hageltorn kom till Gotland från Uppland.... Dessa uppgifter går inte att återfinna där (längre). För att kunna forska vidare på detta uppslag vill jag helst ha lite precisare utgångspunkt än Uppland, tidigt 1600-tal.  
 
Alltså: Är det någon som har någon uppgift om någon Hageltorn i Uppland under 1600-talet, med källhänvisning ? En dödsnotis i en Upplandsförsamling för en person född före 1625 skulle ju vara en uppslagsända, t ex.
 
Lars-Olov
LOE

2004-08-16, 19:23
Svar #24

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Jag kan nu meddela att det fullständigt saknas stöd för uppfattningen om att bröderna Johan och Israel, som levde på Gotland halva sina liv, skulle härstamma från Uppland. Jag har följt ryktets vägar och inte kunnat finna någon enda person som vill kännas vid en enda del av dessa uppgifter. Jag tycker därför att, tills motsatsen kan bevisas, även denna skröna avförs från diskussionen.
 
Detta sagt gläder jag mig åt att forskningsuppgiften kvarstår fräsch och obearbetad och har redan, med ett krävande arbete, gjort mycket spännande fynd, som kan komma att leda till  ett slutligt klarläggande. Om detta ska jag återkomma om och när jag lyckas med mitt företag -  då förstås med angivande av trovärdiga källor.
 
Lars-Olov
LOE

2004-08-26, 21:01
Svar #25

Ulla Svensson

Hej Lars-Olof!
 
Jag väntar med spänning på det klarläggande som du har.
 
Ulla Svensson

2004-12-11, 01:49
Svar #26

Bob Hageltorn

Hallå. Angående gotlands tråden och 1600-talet så hittade jag denna sidan om det är någon hjälp själv har jag ingen erfarenhet av släktforskning.
http://freepages.family.rootsweb.com/~bahr/nyst/

2005-05-01, 00:47
Svar #27

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Tyvärr måste jag varna för innehållet på den anvisade webbsidan. Den innehåller flera felaktiga och ytterligare flera tvivelaktiga uppgifter. Jag har inte alls granskat hela materialet, men vill lyfta fram några populära historier, som jag omedelbart lagt märke till:
 
”122 Jöns Olofsson Steen, was the son of 244. Olof Steen”
Att fadern hetat Olof är ju uppenbart, men att han hetat Steen i efternamn har jag inte sett minsta bevis för. Över huvud taget betraktar jag denne Jöns Olofssons ursprung som helt outrett, men kanske möjligt att härleda med en betydande arbetsinsats. Namnet Steen är mycket otacksamt såtillvida att det förekommer i snart sagt varje län och ofta i flera socknar. Jag har f ö inte sett några tecken på att Jöns Olofsson funnits på Gotland innan han blir borgare i Visby 1687. Det torde alltså vara omöjligt att komma vidare genom att undersöka äldre personer med namnet Steen.
 
 “240. ? Johan Israel Hageltorn and 241. ? Maria var föräldrar till domaren Johan Hagentorn och landsgevaldigern Israel Hagentorn, födda i Uppsala.”
Hela denna historia saknar grund. Den sanna historien, med gedigen dokumentation, kommer jag att publicera så småningom. Så mycket kan jag säga, att fadern inte hette Johan i förnamn, inte hette Hage.torn i efternamn och inte bodde i Uppsala - åtminstone inte i sönernas livstid. Modern hette f ö sannolikt inte Maria. Varifrån dessa envist återkommande uppgifter härrör, har inte gått att utröna.
 
 “242 Per Jöransson, was the son of Jörgen Jörgensson Th?ritz”.
Jag känner inte till någon indikation på att Jörgen Jörgensen skulle vara av släkten Thuritz (såsom son till prästen i Havdhem förmodligen). Jag arbetar med fallet utan att ha någon kandidat till far åt Jörgen Jörgensen men skulle snarare vänta mig en härkomst i nuvarande Danmark. Såvitt jag vet bygger uppgiften om Thuritz på en ren spekulation, som upphovsmannen numera dessutom tagit tillbaka.
 
“246 Rasmus Christoffersson Felderman”
Jag känner inte till något bevis för att Rasmus Felderman skulle vara son till Christoffer Felderman. Fadern får t v anses vara okänd och jag skulle hålla för mera sannolikt att han är en (det fanns flera) Arendt Felderman. Den tidiga Feldermanhistorien rymmer trots omfattande studier av domböcker, räkenskaper och t o m tyska källor flera frågetecken.
 
Lars-Olov
LOE

2005-05-01, 21:30
Svar #28

Ulla Svensson

Hej Lars-Olof!
 
Dina inlägg om Hageltorns på Gotland är  intressanta och värdefulla. Jag har inte själv hittat mer som stärker brödernas härkomst. Men det vore värdefullt om den riktiga sanningen kom fram.
 
Ulla

2005-05-02, 01:24
Svar #29

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
Jag är medveten om att mina lite självsäkra uttalanden om något som jag inte är beredd att yppa något om, kan göra ett lite högdraget intryck, men högmod är inte det verkliga skälet.
 
Det förhåller sig faktiskt så att jag, när jag för ett år sedan tog itu med saken, gång på gång hade sådan tur och leddes in i material så omfattande och så spännande att jag betraktar det som mitt livs äventyr åtminstone som släktforskare. Baksidan är att jag lagt ner hundratals timmar och fått ett material så omfattande att det börjar bli svårt att administrera (flera hundra sidor utdrag ur domböcker, räkenskaper och korrespondens mm samt foton på alltsammans). Ändå har jag bara kartlagt Hagentornarnas och deras föräldrars liv tillbaka till 1642. Då finns ändå luckor, som jag tror kan fyllas med ytterligare spännande material (1600-talet var en händelserik tid med dramatiska skeenden). Jag har dessutom uppslag när det gäller nästa generation, som sannolikt kommer att leda iväg på en ny lång färd.  
 
Alltså: å ena sidan vill jag gärna ge publicitet åt en historia som låtit vänta på sig i minst 25 år, men då göra det så fullständigt och exakt som möjligt, vilket dels kräver arbete, dels kommer att bli så omfattande att jag inte vet var det skulle platsa; å andra sidan är jag väldigt lockad av att gå vidare, vilket säkert skulle kräva ett år till av forskning.
 
Jag lovar dock att erbjuda ett stoff för publicering inom en inte alltför avlägsen framtid, så får vi se om någon tycker att det är hälften så spännande som jag och upplåter utrymme.
 
Lars-Olov
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna