ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 maj, 2013  (läst 3561 gånger)

2013-04-01, 00:38
läst 3561 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kommer inte ihåg hur det framkommit att Maria och Helena Tranberg är systrar, men Helenas första make var korpralen Mattias Bergman. De gifte sig 1744 6/12 vid Hamiltonska regementet (hennes namn är feltolkat som Granberg i vigselregistret på AD). Mattias Bergman dog redan 1745 4/7, enligt GMR.

2013-04-01, 00:56
Svar #1

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Tack för svaret, Anders!  
 
Nej, jag tror inte att någon med säkerhet vet att Maria och Helena är systrar. Därför skrev jag förmodade syster (andra gången ). Att Maria gifte sig i Hofterup 1748 och Helena 1751 behöver ju inte alls betyda detta. Dessutom finns Helena inte med i bouppteckningen efter Ambjörn Tranberg 1763. Där anges istället att en Johanna Tranberg är make till rusthållaren Jonas Lindgren. Antingen hette Helena Johanna Helena, eller så gifte Jonas Lindgren om sig med en tredje syster efter att Helena dött före 1763...
 
Men vad tror du gällande min fråga om Abrahams intygande om att Johan är fri från annat äktenskapslöfte? Du har säkert sett en och annan notis om detta. Är det enligt din mening troligt att vem som helst fick ge ett sådant intyg?
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-01 01:02)

2013-04-01, 01:04
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Om personen ansågs vederhäftig och med trolig kunskap om rätta förhållanden så kunde nog vem som helst ge sitt intygande. Personen bör ju vara någon som stått Johan relativt nära, i någon bemärkelse.

2013-04-01, 01:17
Svar #3

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Tack! Ja, möjligheten finns ju att de är kusiner via Cecilia Jönsdotter (Per Jönssons dotter Karna och Abraham är ju uttryckligen angivna som kusiner); även om vi inte lyckats luska ut hur. Jag försökte försiktigt nysta lite i det...

2013-04-01, 19:15
Svar #4

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Det är ju så: att ju mer kunskap man har, desto mer kan man foga samman. Tillslut kan man foga ihop vad som helst. Informationen som följer betyder ingenting, utan ska betraktas som kuriosa. Men beträffande Markus bifogade Hofverberg-länk och Hofverbergsläktens ursprung i Jämtland, Lit socken m.fl., och soldatnamnet Hagelbecks florerande i sydöstra Skåne 1713, kan jag tillägga att trumpetaren vid Livregementet till häst, Jämtlands kavallerikompani, Casper Hagelbeck fick ett oäkta barn på Österlen (jag vill minnas att det var i Ravlunda socken, men är inte säker), några år innan han som en av 3000 soldater i Armfeltds norska fälttåg 1719 frös ihjäl i de norska fjällen. Jag känner igen de jämtländska socknarna Lit, Berg, Raglunda m.fl. Vad Casper Hagelbeck gjorde på Österlen vet jag inte. Förmodligen var kompaniet tillfälligt förlagt där av någon anledning. Som sagt: detta är bara kuriosa.
 
http://www.mälarnetcity.se/pages/KornettenPeterKulfeldtIJamtlandsKompani
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-02 14:00)

2013-04-02, 22:52
Svar #5

Paul Bergström

Nu kan vi i vart fall räta ut ett indirekt frågetecken kring Hagelbeckarna.
 
Det har tidigare nämnts att Abraham Hagelbeck haft en svåger bagare Johan Otto Pantell, men det har varit oklart hur detta släktskap hängts samman. Abrahams hustru Lena Walkendorf kallas syster till denne Pantell, så hur är detta möjligt? Nu vet jag hur det hänger ihop.
 
Frälseinspektor Petter Jönsson gm Anna Elisabeth Leth 1723 i Bjärshög.
1723-12-30 föds sonen Hans Otto i Vinninge, Hyby socken. Ett av vittnena är frälseinspektor Pantell Michelis på Skabersjö. Det är oklart hur han är släkt med föräldrarna, men det är knappast en slump att barnet får Pantell som efternamn i vuxen ålder.
Petter Jönsson avlider 1731 och 1737 blir Anna Elisabeth omgift med H. Chr. Walkendorf. Således den enas fader gift med den andras moder - därav benämningen syster.  
 
Detta gör att vi kan avskriva någon kvinnlig Pantell som varande Abraham Hagelbecks första hustru. Vad som däremot blir intressant är Nils Tuvesson Orup/Maria Nilsdotter Rosbeck som också döper till det i sammanhanget intressanta namnet Hedvig. Kan Abraham först varit gift med en syster till någon av dessa två?

2013-04-02, 23:25
Svar #6

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Ett sista långskott innan abonnemanget på AD går ut i slutet på veckan.
 
I mitt sökande i de lokala socknarna (Gårdstånga, Odarslöv m.fl) fann jag plötsligt många trådar som ledde till Önnestad. Så jag tittade igenom Önnestad födelsebok mellan åren 1695-1730, och fann bl.a detta:
 


 
 
Jsg tycker mig åtminstone i denna bild från 1702 läsa Kiäbb-Anders dotter Inger. Annars är det många noteringar om Kiälla: Kiällstorp, Kiällagården, osv.
 


 
 
Kiälla Jörgens dotter Elina, m.m. (1703)
 


 
 
Kvinnonamnet Kiälla nämns ofta. Om det fanns en (manlig?) smeknamnsvariant i Kiäbba vet jag inte. Det kan faktiskt hända att det står Kiäll-Anders i bilden högst upp.
 
Vidare fann jag namnet Hans Jöing 1719 och 1722 (dopvittne till en ryttare vid Bennets regemente), och Ryttar Hans Jöing 1707. Och även om jag kanske inte tror att det avser vår Hans Jörgen, så visar det att uttrycket användes i Önnestad omkring 1720. Jag menar med tanke på Giöingens hustru i Lillaryhuset i dopnotisen 1718 i Östra Strö, gällande Gertrud Mattisdotter.  
 
Önnestad ligger som bekant i Göinge härad.
 
Avslutningsvis föder i mars 1723 Lösa Qvinfolket Ingar Sörensdotter, född i Norra Sandby, Göinge härad, ett oäkta barn i Odarslöv; där fadern anges vara Ryttaren af Ständiga Södra Cavallerie Regamentet Oluff Liung af Önnestad. Detta tilldrar sig exakt vid tidpunkten för Hans Jörgen Kiebbas ankomst till Igelösa/Odarslöv/Svenstorp. Han gifter sig med Cecilia månaden efter.
 
Men det mest intressanta i denna sista historia är, att det i nämnda dopnotis berättas att Ingar Sörensdotter warit i tingatt hoos H:r Kyrkio Inspectoren Feuk i Önnestad. Och vad hittar jag i Önnestads vigselbok under den 4 oktober 1721, om inte en notis om att tullskrivaren i Helsingborg, Nicolaus Berg, gift sig med jungfrun Gunilla Margareta Feuk i Önnestad!
 


 
 
Nicolaus Berg är alltså syskonen Rosenbecks halvbror. Dvs. styvson till mantalskommissarien och kronolänsmannen i Hurva, Nils Hansson; och följaktligen äkta son till dennes hustru Catharina i hennes första äktenskap. Hustrun till Nicolaus Bergs halvbror, Nils Rosenbeck, bodde i samma hus i Kristianstad som Johan Hagelbeck och Jöns Hansson Lund. Och halvsystern Maria Rosenbeck gifte sig med inspektorn Nils Orup, som ropade hem föremål på auktionen efter Abraham Hagelbeck.
 
Detta är nog min sista ansträngning på en bra stund i sökandet efter Hans Jörgen Kiebba.
 
Men vad vet ni om Önnestad!?
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-03 01:09)

2013-04-03, 14:06
Svar #7

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Några kompletteringar:
 
Jag behöver inte säga att det är av stort intresse att veta vad Nicolaus Bergs och syskonen Rosbecks mor Catharina hette i efternamn; var hon kom ifrån och vem hon var gift med före äktenskapet med Nils Hansson i Hurva. Det är inte omöjligt att hon härstammar från trakterna av Önnestad. Då kan, jag säger kan hon vara syster till Hans Jörgen Kiebba. Eller så kan hennes tidigare make, Nicolaus Bergs far, vara det.
 
Minns att den son som bor hos henne i Gårdstånga vid tidpunkten för Johannes Hagelbecks födelse, heter Johannes.
 
Den Hanna Bengt Möllnars som är dopvittne till kvinnan från Göinge, Ingar Sörendsotters barn, avser hustrun till mjölnaren i Odarslöv/Igelösa, Bengt Sörensson. När deras eget barn Kirstin döps den 22 april 1724, är Cicilia Hans Jörgens fadder.
 
Avslutningsvis - och återigen - finns smedgesällen Jöns Lundgreen i Kristianstad i april 1725.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-03 14:12)

2013-04-03, 17:06
Svar #8

Paul Bergström

Christian:
 
Kolla mitt inlägg från måndagen 18 mars 2013 - 21:13 under Hagelbeck  
 
/Paul

2013-04-03, 21:07
Svar #9

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Ja, visst... Tack för påminnelsen! Som jag sagt tidigare, så är det i det närmaste omöjligt att hålla i huvudet allt som yttrats om Hagelbeck i detta forum. Och eftersom jag inte heller antecknar...
 
Catharina heter alltså Niclasdotter i efternamn. Hennes första barn (Hans) med länsmannen i Lyby föds 1693. Vi kan väl utgå ifrån att de gifte sig en inte alltför lång tid dessförinnan. Men enligt Niklas Kants uppgift under släkten Rosenbeck var Catharina född 1663; således 30 år när Hans föddes. Det är alltså inte omöjligt att hon varit gift ännu en gång.
 
Med en tullskrivare eller besökare? Vid namn Lundgren? Exempelvis  
 
Nicolaus Berg var tullskrivare, Nils Rosenbeck besökare och Johan Rosenbeck visitör.
 
Varför?
 
Betänk att detta är barn till TVÅ olika makar, som var länsmän i det mittersta av Skåne!
 
Och om denna gemensamma nämnare i tullyrket inte sammanhör med en ännu tidigare make, vad hette i så fall Catharinas far?  
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-03 21:17)

2013-04-06, 00:10
Svar #10

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Man kan förvisso undra vad Wählb. frun Margareta på Ellinga gjorde på Nicolaus Bergs barndop i Lyby 1695. Om det står så, måste det väl röra sig om Margareta Barnekow, hustrun till dåvarande ägaren till Ellinge slott, Hans Walkendorff. Eller?
 

2013-04-06, 14:23
Svar #11

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag är nog för snabb här. Men tålmodighet har aldrig varit min sak. Fantasin löper nu ganska ohejdat. Ni får dra ifrån det som låter tokigt.
 
Men: om det såsom hänvisande till ett av dopvittnena, under Margareta på Ellinge står Bändts s: Anders Holm; och om detta betyder Bengts son Anders Holm - så vill jag erinra om den Herr Andreas i Bårlunda som nämns vid dopet av Mattis Bengtssons son Per i Östra Strö 1716; och som kan vara liktydig med den Anders Bengtsson som får ett barn, Hans, i Borlunda 1714.
 
Borlunda är ju den socken som ligger närmast Ellinge. Och i Borlunda dopbok nämns namnet Walkendorff flera gånger.
 
Vidare finns en kvartermästare Andreas Holm i Norra Mellby, som på denna ort får ett barn, Nils, 1712.01.28.
 
Enligt dopboken var Andreas Holm kvartermästare vid Öfverste Binets Regemente
 
Maglö gård i Norra Mällby ägdes vid tidpunkten av familjen Walkendorff. Och även i Norra Mellbys dopbok nämns namnet Walkendorff ofta.
 
Det var på Maglö gård som Dorothea Hagelbecks make, trädgårdsmästaren Anders HOLMgren var anställd under en period omkring 1750; och där dottern Catharina (enligt Paul) föddes 1752.
 
Dessförinnan hade de bott i Håkanryd i Ivetofta socken, där barnen Nicklas och Catharina föddes 1749 resp. 1751. Faddrarna till Nicklas var Inspector Lungren på Håkanry och Lars Hollmgren i Sillwitsborg.
 
Avslutningsvis - och för att knyta ihop det hela - heter den person vars barn Hans Jöing är fadder till i Önnestad 1722, Petter Holm: ryttaren under Hr. Generalmajor Benets Regemente.  
 
Friherre Wilhelm Bennet övertog Ellinge slott 1724.
 
Jo, en sak till: Anders nämnde något om en besökareänka Holmgren i Önnestad...
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-07 12:44)

2013-04-08, 21:48
Svar #12

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jag satt och tittade på stället i Igelösa nattvardslängd 1723 där Hans Jörgen Kiebba noteras första gången; och tänkte efter en stund att inte står där Jörgen! Står det inte istället Joi[n]g en? Prickarna anger dels en accentmarkering över o:et; dels pricken över i:et.
 

 
För att åskådliggöra skillnaden mot ett riktigt Jörgen kommer här samma ställe i Igelösa nattvardslängd för 1724.
 

 
Kyrkoherden i Igelösa använder accentmarkeringar mycket frekvent. Notera att han även i det undre Jörgen anger en accent över ö:et. Skulle han inte också över det första namnet placerat de tydliga, markerade streck över ä:na och ö:na, som han annars alltid använder, om han verkligen skrivit Jörgen.
 
Det lustiga är att jag på föregående sida i Igelösa kyrkobok fann samma stavning - och accentmarkeringar - på ett namn som det högst upp: gällande dopet av den från rysk fångenskap nyligen hemkomne ryttaren Måns Månsson Lyckas barn; till vilket en Joing fru Broberg på Svenstorp är fadder i juni 1722.
 

 
Jag säger i nuläget inte att det är samma person. Men håll med om att likheten är slående!
 
För att visa de andra ställen, i kyrkoböckerna för Östra Strö och Önnestad, där mer eller mindre samma stavning dyker upp, bifogar jag dessa här:
 
Östra Strö 1718 dopet av Gertrud Mattisdotter
 

 
Önnestad 1707
 

 
Önnestad 1719
 

 
Önnestad januari 1722
 

 
Liksom tidigare säger jag inte att någon av personerna i Östra Strö och Önnestad är samma person som den som nämns i den översta bilden. Jag frågar bara om det inte är samma namn.  
 
Därmed frågar jag egentligen också om det inte är troligt att Hans Jörgen Kiebba också hette Hans Joing Käbba.
 
Christian
 
Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-09 00:37

2013-04-09, 16:04
Svar #13

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Själv tycker jag nog att det står Jörgen i den första bilden, om än något slarvigt skrivet. Även den fjärde bilden får jag till Jörgen (Giörgen). De övriga läser jag som olika stavningar av Ljung (Jung, Joung, Juong). Enligt Disbyt bodde en Hans Ljung i Önnestad vid denna period; gift där 1713 och död 1724. Med all sannolikhet är det han som omnämns i de tre sista bilderna.

2013-04-09, 18:53
Svar #14

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Var lite ouppmärksam i mitt tidigare inlägg. I dopnotisen från juni 1722 ovan står det Jung-fru Broberg, Jung- på en rad och fru på nästa.
 
(Meddelandet ändrat av hoss 2013-04-09 19:34)

2013-04-09, 20:51
Svar #15

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej Martin!
 
Tack för dina synpunkter! De flesta av dem anammar jag rakt av. I synnerhet den sista: Visst avser exemplen från Önnestad namnet Ljung! Särskilt i bilden från 1719 syns det ju tydligt - nu när du påpekat det! Det är ju just det... Vad gäller Giörgen i Östra Strö kan jag också tycka att det står detta. Men det talades tidigare i tråden om Giöingen; vilket satte fantasin i arbete, när jag såg de andra för mig otydliga exemplen. Du vet hur det är: man vill så gärna komma framåt! (Ibland täljer man omedvetet på pusselbitarna för att de ska passa ihop.) Om det verkligen står Giörgen är detta emellertid lika intressant för mitt vidkommande, eftersom det då faktiskt kan gälla den person jag letar efter. Även Jung-fru Broberg köper jag. Naturligtvis! Det gick för fort i går. Jag borde ha utelämnat det exemplet. Jag såg det för sent. Men jag ville ha med det i argumentationen och granskade det inte tillräckligt noga (i likhet med flertalet av de andra exemplen, för övrigt!). Hade namnet varit sammansatt och stått på samma rad hade jag själv också sett att det stod jungfru. Nu gjorde det oturligt nog inte det. Vad avslutningsvis den kalligrafiska aspekten av det första exemplet beträffar, är det inte omöjligt att du har rätt där också; även om jag i nuläget inte är lika säker. Jag håller med om att om man sätter ihop själva bokstäverna så är det samma namn. Men det är det där med accenterna och utelämnandet av strecken över ö:et... Å andra sidan behöver inte den kalligrafiska identiteten hos kyrkoherden i fråga vara hundraprocentig. Och är det förmodligen inte heller! Sannolikheten för att det står Jörgen är dessutom större än att det står Joing. Nåväl. Det gör varken till eller från i sökandet efter det rätta namnet på den rätta platsen. Det är ju i slutändan det det kommer an på. Man måste blotta sin brisfälliga förmåga offentligt ibland för att själv bli förvissad om att man har fel. Det här med tydandet av gamla handstilar är inte lätt! Hjärtligt tack, återigen, för dina synpunkter! Lite överraskad blev jag över att fler följer detta smala intresseområde!
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-10 09:43)

2013-04-09, 21:26
Svar #16

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Ett lustigt sammanträffande är emellertid, att den person i Odarslöv, Ingar Sörensdotter, som sammanlänkar Odarslöv med Önnestad, enligt mitt inlägg den 2 april, fick sitt oäkta barn tillsammans med ryttaren Oluff Liung af Önnestad!
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-09 21:32)

2013-04-10, 11:50
Svar #17

Utloggad Inger Glans

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Christian,  
 
Kyrkboken i Lyby är verkligen svårläst.  
Jag tror, att ordet framför Anders Holm är en titel - kanske häradsskrivare?  
 
Herr Andreas är prästen i Borlunda, Andreas Textorius.  
 
(Ang. ditt inlägg 6 april 14:23.)  
 
Inger

2013-04-10, 14:10
Svar #18

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Tack för det, Inger! Nu vet jag att ett h kan se ut så! Övning ger färdighet! Detta med att tolka gamla handstilar är min klart sämsta gren! (Även om jag själv tycker att jag blivit bättre på det...) Jag förutsätter dock att Wählb. frun Margareta på Ellinga och just Anders Holm är rätt-tolkade. På sista raden får jag det till: Johanna h. Nils i Hardabergh.
 
Uppgiften om att prästen i Borlunda fanns med på Per Mattissons barndop i Östra Strö, är intressant!
 
Christian

2013-04-10, 16:13
Svar #19

Utloggad Inger Glans

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil

2013-04-14, 11:27
Svar #20

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Är det någon som stött på namnet Schwelz? Joigen/Giörgen Schwelz?
 
Fast kanske ännu hellre linvävaren Hans Jörgen Hoppe.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-14 14:27)

2013-04-28, 19:48
Svar #21

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
I Fulltofta får linvävaren Hans Jörgen Hoppe och Christina Persdotter följande barn:
 
1708.04.03 - Maria (död strax efteråt)
1709.02.11 - Anna Christina
1712.06.22 - Anna Maria
1713.11.16 - Johannes
 
Jag finner dem inte i Fulltofta före eller efter dessa datum.
 
1733 gifter sig en Anna Maria Lundgreen i Igelösa med linvävaren Per Nilsson
 
I Ängelholm vigs 1741 visitören Johan Hopp med Helena Christiansdotter Ljung. De får bl.a. sonen Hans Jörgen 1747. När en dotter döps 1754 är en J Lundgren dopvittne.
 
En violinmakare Johan Jörgen Måhte gifter sig i Ängelholm 1723. Sonen Jörgens och Johan Hopps familjer närvarar frekvent vid dopen av varandras barn. Jörgen är Johan Jörgen Måhtes första barn. Det andra barnet ges namnet Påhl. Det tredje Anna Maria.
 
Mellan 1727-1728 nämns en Hans Jörgen Runström flera gånger i Ängelholm, i egenskap av dopvittne.
 
1743 närvarar musikanten Runströms son Johannes vid dopet av Jöns Hansson Lunds barn i Kristianstad. (Denne Johannes dör strax efteråt.) Det finns två stadsmusikanter, Jacob och Petter Runström, i Kristianstad vid samma tid.
 
En handelsman Petter Runström från Helsingborg gifter sig 1707 i Ängelholm med en Anna Elisabeth Trägård, vars far Hans (Jörgen) Trägård är tullare. Efter en kort period i Helsingborg framlever de sina liv i Ängelholm.
 
Mellan omkring 1728-1740 nämns i Ängelholms födelsebok frekvent och i anslutning till varandra namnen Orup (Tyke, visitör och tullskrivare), Pripp (handelsman, Albrecht och jungfru Cajsa), Schog (Ebbe, tullare), liksom mera sällan namnen Rönbeck (mag. och Benedichta; den senare gift med tullaren Ebbe Schog) och Broome. Dvs. de namn som tidigare och senare nämns i anslutning till Mattis, Lars och Abraham i Skarhult, Östra Strö, Hurva och Gårdstånga.
 
Detta är rena fakta. Eventuella sammanlänkningar utöver dem som ligger i själva presentationen får ni själva stå för. Jag gör inga.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-04-28 23:35)

2013-04-29, 10:26
Svar #22

Paul Bergström

Hej;
 
Har förresten kollat i äldre mantalslängder på när smeden Jöns Persson dyker upp på frälsegatehuset Getinge 9 tillhörigt Viderups gård. Det är ganska sparsmakat med uppgifter, men i vart fall från 1684 och framåt finns han där. Han kan dock ha funnits där tidigare eftersom just Getinge by ibland missats i mantalslängderna och även beroende på att han såsom smed kan ha skrivits på Viderups gård. Har ej kollat mantalet för Viderups gård (som finns i Frosta härad) under slutat av 1600-talet.
 
/Paul

2013-04-30, 23:42
Svar #23

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Ju mer man kollar upp nya namn desto mer oöverstiglig känns hela uppgiften! Jag rekapitulerade bara som hastigast vilka dopvittnen som dyker upp på dopen av Johan och Jöns Hagelbecks barn i Hörby och Bosjökloster, och kände genast igen två efternamn!  
 
Det första namnet gäller dopvittnet Anders Norgren, som närvarar vid dopet av Johans dotter Elsa Cecilia i Bosjökloster 1763. Och fastän det låter otroligt, så kan det faktiskt röra sig om rådmannen i Kristianstad, Anders Norgren; mot bakgrund av att han de facto bevittnar dopet av Johans halvbror Jöns Hansson Lunds dotter Ingeborg i Kristianstad 1736. (Ett nytt namn, Ingeborg, jag vet. Jag glömde foga det till de andra.) Vilken kopplingen i så fall skulle vara har jag ingen aning om. Jag har i vanlig ordning inte kollat upp om det i Bosjökloster fanns en Anders Norgren parallellt med den i Kristianstad.  
 
Det andra namnet gäller den Ola Ryberg som bevittnar dopet av Jöns Hagelbecks dotter Elna i Bosjökloster 1781. I Ängelholm gifter sig 1731 en visitör Christian Ryberg med Maria Augustinsdotter Ditlauf. Följande år får de i Helsingborg 10/5 sonen Elouf. Och vare sig Elouf står för Elof eller Olof, så kan det inte bestridas att tullskrivaren Tyke Orup står som dopvittne. (Det står en smedmästare angiven i samma dopnotis, vars namn jag inte kan tyda; men vars hustru bar barnet)
 
Osv, osv.
 
En sak till: Beträffande efternamnet på den Hans Jörgen som dör i Skarhult 1753, och som i forumet givits den möjliga stavningen Chewe, kan det påpekas att det i Karlskrona levde en tysk handelsman Johan Hinrich Schewe från 1719 och minst 20 år framåt.
 
Christian

2013-05-01, 13:28
Svar #24

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Ännu ett sammanträffande: I Helsingborg döps den 24 augusti 1712 ett barn till soldaten Bengt Lustig. Bland faddrarna finns en Fredrik Runström.
 

 
Bland dopvittnena till de övriga tre barn till Bengt Lustig som döps i Helsingborg mellan 1730-1734 (enligt ddss), finns namnen Pripp (notarie), Trolle och Orup (tullskrivaren Tyke).
 
1729 finns adelsryttaren Bengt (Larsson) Lustig i Igelösa. Mellan 1730-1733 är hans och hustrun Pernilla Jönsdotters plats i nattvardslängden ersatt av skomakaren Anders Jönsson Kock; som 1730 inhyser Hans Jörgen Kiebba och Cecilia Jönsdotter. 1733 återfinns Bengt Lustig som kusk på Svenstorp. 1734 står han inte noterad; men gör det återigen från 1735 och framåt. 1737 är Cecilia Jönsdotter inhyst hos Bengt Lustig och Pernilla Jönsdotter.
 
Detta kan inte vara en tillfällighet! TROTS att det första barnet i Helsingborg har modern Bohl Mårtensdotter (de gifter sig i Helsingborg 1711). Hon borde i så fall ha dött innan Bengt Lustig gifter sig med Pernilla Jönsdotter i Igelösa 1713.10.18. Och TROTS att de två barn med fader Bengt Lustig som enligt ddss föds i Malmö garnisonsförsamling 1724 och 1726 har en annan hustru (åtminstone det andra), och förmodligen/förhoppningsvis åsyftar en annan soldat Bengt Lustig. Det är troligt att så är fallet, eftersom Bengt och Pernilla under hela denna tid står noterade i Igelösa nattvardslängd.
 
Och bara för att mot bättre vetande låta fantasin skena iväg en aning, kan jag nämna att Bengt Lustig och Pernilla Jönsdotter får dottern Botilla i Igelösa 1723; samt att en Botilla Runström med maken stadsmusikanten Jacob Orre 1745 och 1747 får barnen Cecilia Margareta och Johannes i Kristianstad. 1744 är jungfrun Botilla Runström och Jöns Hansson Lund dopvittne vid samma dop.
 
Christian

2013-05-09, 18:57
Svar #25

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
I mitt sökande I Hörby kyrkobok efter nyuppkomna namn, har jag på vägen hittills snubblat över dessa dopnotiser:
 
Hörby födde 1736
 

 
Står det inte att kutskan Mats på Ousbyholm är dopvittne till detta barn? Om så är fallet, och om detta avser Mattis Bengtsson, är närvaron av jungfru Trägård ännu mer intressant; mot bakgrund av vad jag ovan skrivit om namnet Trägård i anslutning till namnet Runström och Ängelholm. Därutöver har vi, vad jag vet, inte funnit Mattis nämnd i någon kyrkobok efter dottern Gertruds födelse i Östra Strö 1718.
 
Hörby födde 1740
 

 
Detta är den tidigaste notis jag känner till där namnet Hagelbeck för vårt vidkommande nämns i kyrkoböckerna det nämns tidigare i domböckerna. Abraham är dopvittne till artellerihantlangaren Jacob Linns och Anna Christina Holms son Nicolaus. Namnet Holm dyker upp alltsom oftast, tycker jag. Och vem var Jacob Linn? Har namnet något att göra med Lönn?
 
Hörby födde 1740
 

 
Här är Jacob Linn dopvittne till barnet till en förmodad syster, Anna Stina Linn.
 
Det var bara det.
 
Christian
 
Meddelandet ändrat av mouchette 2013-05-09 19:04

2013-05-14, 15:50
Svar #26

Paul Bergström

Hej!
 
Tänkte spinna vidare på ett par saker.
 
Dels tände Christian en fråga hos mig angående varför Abraham Hagelbeck dyker upp som vittne i Hörby 1740? Vad vi vet om Abraham just vid denna tid är följande:
 
1. Han är gift, men vi vet inte med vem.
2. Han kan vistas i Hurva fortfarande (dottern Hedvig Maria född där 1738), men vi vet att han under 1742 skrevs in i Hamiltonska regementet, Överstelöjtnantens kompani på N:r 99 och skulle 1740 kunna ha vistats i Malmö eller Landskrona som smedlärling.
 
Därför är de förmodade syskonen Lind (som undersöks närmare under släkten Lind) intressanta. Är de släkt med Abrahams hustru? Kan de vara kusiner till Abraham? Vi får se vad som kan komma fram.
 
Under min undersökning av artillerigarnisonen i Malmö omkring 1740 stötte jag på två intressanta namn:
 
N:r 25 i kapten Axel Häggs kompani: Thore Hagelbeck som avskedas 1739 utan uppgifter om hans härkomst och i längden närmast innan (1732) är han inte inskriven.
N:r 12 i kapten Ingemund Häggs kompani: Sven Hage(l)beck som från minst 1728 och framåt till minst 1740 är kommenderad till Jönköpings fästning. Naturligtvis har jag inte funnit några uppgifter om hans härkomst heller
 
Slutligen hade jag fram katekesmilängden för Getinge by 1703. Smeden Jöns Persson och hans hustru Apollonia läser båda på danska vid förhöret. Då kan vi utesluta att någon i denna grenen skulle komma norrifrån, så Abraham Hagelbecks kusin Karna Persdotter i Igelösa har i vart fall helt skånska farföräldrar.

2013-05-17, 22:49
Svar #27

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej!
 
Visst är det intressant med nya namn! Den där Thore Hagelbeck var en ny bekantskap för mig. Och även om alla med namnet Hagelbeck inte är släkt med varandra, så kan det inte vara en tillfällighet att hantlangarna vid kapten Häggs kompani Thore Hagelbeck och Jacob Linn gifter sig i Malmö garnisonsförsamling med några månaders mellanrum, samtidigt som Abraham Hagelbeck följande år är dopvittne till Jacob Linns barn i Hörby. Släkt eller ej: dessa båda herrar, Thore och Abraham, måste minst ha känt varandra.
 
Lite rörande finner jag bilden av hur förfäderna, smeden Jöns Persson och hustrun Apollonia - förmodligen under betydande nervositet - inför prästen läste ur katekesen på danska 1703.  
 
I går gick mitt förlängda abonnemang på AD återigen ut. Jag står för närvarande i valet och kvalet beträffande hurvida jag ska förnya det en andra gång eller ej. Jag tror nämligen att om jag, med ständigt nytillrunnen information från andra församlingar i bakhuvudet, läser kyrkoböckerna för Ängelholm och Kristianstad fram och åter en gång till, och över decennierna noterar specifika namn och relationer, så kommer ett betydande klargörande att ske. Jag kan ta grundligt fel. Men i nuläget förefaller mig dessa båda församlingar synnerligen intressanta.
 
Alldeles innan abonnemanget gick ut gick jag exempelvis igenom dopvittnena till de barn som rådmannen Anders Norgren fick i Kristianstad, och stötte bl.a. på en tygmakare Norgren. Rådmannen själv var därtill fadder åt en Påhl linvävares barn, osv. Hela tiden sker nya uppslag. Alla är säkert inte värdefulla på det sätt jag hoppas; men ett eller två borde väl i rimlighetens namn leda någon vart.
 
Likadant förhåller det sig med Ängelholm.
 
Jag får tänka på det där med förnyat abonnemang en stund till.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-05-18 09:37)

2013-05-21, 15:15
Svar #28

Paul Bergström

Tänkte uppdatera lite kring min forskning kring Hagelbeckarna:
 
Jag har kontrollerat smedskrået i Malmös in- och utskrivningsbok från 1738-1742. Det finns ingen  Abraham (eller Lars) Mattisson Hagelbeck varken som in- eller utskriven lärling. Detta tyder på att antingen har ingen av dem varit inskrivna i Malmö-skrået och/eller, troligare, de har ändå gått sin smedlära långt tidigare innan boken börjar och/eller så har de varit inskrivna i en annan stads smedskrå. Vet inte heller om de renodlade militära smederna (hovslagarna) skrevs in i städernas skrån.
 
En annan sak som jag pysslat med är att minutiöst gå igenom Torna häradsrätts domböcker i jakt på ärenden där smeden Jöns Persson i Getinge (eller hustrun) figurerar. Jag har gått igenom åren 1697-1702 utan att hitta ett smack. Finns ett par mål där Jöns Persson nämns, men inget som ger något. Det finns sanslöst få ärenden från byn Getinge, så man kan misstänkta att det ägande godset Viderup fortfarande upprätthöll någon slags domsrätt över folket i byn.
 
Å andra sidan får någon annan gärna fortsätta genomgången 1696 och bakåt och 1704 och framåt (1705 har jag kollat igenom då det är året JP avlider).
 
/Paul

2013-05-21, 15:50
Svar #29

Paul Bergström

Nu ska vi se här
 
Hittade en gammal notering som lyder som följer:
 
Ur Frosta häradsrätts dombok 1740 Vårtinget mål 40.
 
Ett oäkta gossebarn fött i december 1739 som ännu leva.
Fadern är Abraham Hagelbeck i Hurva. Modern är Karna Andersdotter i Gårdarp.
 
Det intressanta här är att det fastslås att Abraham Hagelbeck i början av 1740 befinner sig i Hurva. Det är också intressant att det är ett gossebarn. Då kan vi nästan utesluta att de gifter sig eftersom det finns en dotter Hedvig Maria född 1738 i Hurva (som avlider 1744 i Barsebäck). Denna måste då ha annan moder och Hagelbeck är alltså gift när det oäkta barnet avlas.
 
Kan någon kika närmare på detta målet igen? Denna notering är från början av 1990-talet (då man var ung och grön) så det kan faktiskt finnas mer information.
 
Låt oss hoppas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna