ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 mars, 2013  (läst 3349 gånger)

2012-11-25, 01:45
läst 3349 gånger

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Laurent Hagelbeck  
*1764-11-21 i Gårdstånga (M), död 1833-03-17 av lungsot på Drottningholm, Lovö
Slottssmed och veterinärläkare (enl. hustruns dödsnotis) på Drottningholm, Lovö.  
 
1796: inflyttad till Drottningholm från Haga, Solna
 
Gift med  
Brita Hammarlund  
*1758-05-22, död 1825-02-06 av ålderdom i Jakobs församling, Stockholm
(Det verkar finnas en präst i Solna som heter Hammarlund – en släkting?)
 
Barn:  
1) Carl Gustaf Hagelbeck  
*1789-10-14 på Haga, Solna, död 1793-09-21 av slag på Haga, Solna
 
2) Sophia Carolina Hagelbeck
*1791-02-16 på Haga, Solna, död 1845-05-14 av lunginflammation i Jakob och Johannes församling, Stockholm
Gift 1813-09-28 på Lovö med
Per Aron Simberg  
död 1823-06-26 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
Vid giftermålet var Per Aron bataljonspredikant och lärare vid storkyrkoförsamlingens ”Schola”. Senare blev han komminister i Jakob och Johannes församling.
Barn:
a) Sophia Augusta  
*1814-12-22 i Storkyrkoförsamlingen, Stockholm, död 1816-03-17 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
b) August Wilhelm
*1816-06-18 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm, död 1816-06-19 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
c) Amalia Carolina
*1817-06-08 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
d) Mathilda Charlotta
*1819-05-04 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
e) Sophia Wilhelmina
*1821-05-22 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm, död 1821-05-28 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
f) Aron Fredric Theodor
*1822-10-28 i Jakob och Johannes församlingar, Stockholm
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2012-11-25 11:14)

2012-12-15, 17:15
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Schoenfeldt har diskuterats här tidigare:
 
Emedan unge skomakaren gesellen Johan Fredrich Schoenfeldt, född i Riga åhr 1717, hwilken tillika med sin Fader afskiedade soldaten Niclaes Schoenfeldt för 2 åhr sedan i Julii månad kommit hijt til Igelösa och blefwit antagen at arbeta för Herrskapet på Swenstorp, ärnar begifwa sig i Ächtenskap med hustrun Christina Nilsdotter, hwilken ifrån sin förlupne Man, Båtzmannen Abraham Friman, nyligen afskild worden, Och bem:te skomakare gesell eij hafwer ännu kunnat förskaffa och framtee Attestatum ifrån Pl: Ven:do Ministerio i Riga, at han ther woro hinderlös ifrån Ächtenskaps löfte och trolofning, ehuru ofta han therom blefwit påmind: Berättar doch, at han twänne gånger genom Bref på Stockholms Påsten, låtit hos wederbörande om sådant anhålla, men intet swar erhållit.
Sedan ber:de gesell kom hijt til Församlingen, hafwer han eij med någon annan qwinsperson, inlåtit sig i ächtenskaps handel, doch efter föruthgångit förhör, uppå begiäran blefwit betient med Herrans H: Nattward. Af dess här innelychte BördzBref dat: Riga d 15 Martii 1737, och Resepass dat: d 7 Junii 1738, förmärkes, det han war allenast 21 åhr gammal, då han derifrån reste; Underställer fördenskull ödmiukest Max: Venerandi Consistorii gunstiga ompröfwande och uthlåtande, huru wida och med hwad wilkor ofwannämde person må tillåtas at träda i ächtenskap. Med allwördnad förblifwande.
 
...
Igelösa d 4 Junii 1740
 
Ödmiukaste tienare
Petrus Hulteen
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:65 (1740-1741) Bild 760 (AID: v234823.b760)

2012-12-16, 10:29
Svar #2

Paul Bergström

Tack Magnus! Ett värdefullt bidrag för att utröna var Hagelbeckarna inte kommer från och att i detta fall om släktskap finns, så ska man nog leta på Christina Nilsdotters sida.

2013-01-18, 20:29
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag vet inte om denna födelsenotis är känd sedan tidigare, men sedermera kronolänsmannen och kommissarien Carl Abraham Hagelbeck blev angiven som far till utomäktenskaplige gossen Nils i Örtofta 1779 (Örtofta CI:1, s. 124v):
d: 30 April föddes ett oäck-
ta Gåssebarn, som Christna-
des d: 1. Maij derpå följande
Modren ogiffta
Qwinspersonen Anna Nils
dotter. Till barnafader
utlades förra Hussaren  
Carl Abraham Hagelbeck ifrå
Getinge. Barnet blev wid
dopet kallat.
Nils.
Hustru Anna Anders Larssons
bar barnet.
Testes.
Nils Andersson. Anders Lars-
son.
Notera att han kallas förra Hussaren, vilket stämmer helt överens med att han fick regementschefens avsked 1778 1/9 (se inlägg av undertecknad och Magnus Persson under denna rubrik 3 okt. 2010).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-19, 10:25
Svar #4

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Markus,
 
Vet du om det är samma Anna Nilsdotter som han hade oäkta sonen Bengt med?
 
MVH
 
Anna

2013-01-19, 11:07
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag lyckas inte följa upp Anna Nilsdotter, men hon verkar ha lämnat Örtofta efter 1779 (jag hittar åtminstone ingen vigselnotis för henne där, vilket väl beror på att hon redan var märkt som kvinnfolk p.g.a. det oäkta barnet, och alla i den lilla församlingen kände till hennes brott). Det är inte helt omöjligt att det är samma person, men namnet är ju tyvärr så vanligt att det känns hopplöst att försöka identifiera henne.
 
Bengt föddes ju så sent som 1798, då borde det gå att följa honom bakåt och förhoppningsvis hitta honom skriven med sin mor i någon tidig husförhörslängd? Jag ser i födelseboken för Hörby 1798 att den Anna Nilsdotter är 40 år gammal, alltså född ca 1758, så rent åldersmässigt håller det.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-19, 20:49
Svar #6

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Jag lyckades hitta Bengt Hagelbeck som organist hos von Seth på Osbyholm, Hörby (M), åren 1827-ca1833.
Den 7 maj 1833 gifter han sig i Hörby (M) med Maria Christina Lindsten född 28 juni 1807 i Stockholm.  
Mellan åren 1833-1850 får paret nio barn, alla födda i Hörby.
 
Jag har ännu inte letat efter Bengt tidigare än 1827.
 
//Anna

2013-01-19, 23:56
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Varifrån kommer uppgiften att Anna Nilsdotters son Bengt 1798 6/11 i Hörby har Carl Abraham Hagelbeck som far? Denne var ju gift vid denna tid.

2013-01-20, 11:47
Svar #8

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hittar ingen källa bland mina anteckningar. Kanske från någon dombok?
 
Jag har för mig (kan ha fel) att jag ursprungligen fått uppgiften från Christian Hallbeck.

2013-01-20, 12:37
Svar #9

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Detta kanske är en komposition av Bengt Hagelbeck:
http://www.smus.se/earkiv/fmk/browselarge.php?lang=sw&katalogid=M+55e&bildnr=000 43
 
I så fall verkar han bo i Kilhult år 1817.

2013-03-02, 20:09
Svar #10

Utloggad Inger Glans

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Hej!  
 
Kusken Mattis Bengtsson är min fm fm mf mf. Tack för de många intressanta uppgifterna om honom och hans familj, som lämnats här!  
 
Jag har antecknat följande barn till Mattis och försökt tyda faddrarnas namn.  
 
ABRAHN(otydl.)född 9/11 1709 i Ö.Strö  döpt 14/11 i Ö.Strö  
Faddrar : Hanne Klåckarens (lucka) som barnet bahr,  Håkon Suänsson i Trulstorp  
 
ABRAHAN       född 26/9 1711 i Skarhult  döpt 1/10 i Skarhult  
Faddrar : Fru Elizabeth Ulf som barnet bahr,  Petter Propp?(Pripp?),  
Joen Skötte,  Landtsfijskalen Anders Skenling (heter trol.Schening)
 
LARS          född 25/8 1713 i Skarhult  döpt 30/8 i Skarhult  
Faddrar : Jungfru Ebba Maija Lön (Lönn) som bahrnet bahr,  
Mons(ieur) Propp?,  Petter Rosengren  
 
KAISA         född 20/2 1715 i Bältinge i Skarhult  döpt 27/2 i Skarhult  
Faddrar : J.(Jungfru) Beata Lön(Lönn) som bahr, Elena Nils Jöns i Bältinge  
              död 9 veckor gammal i Trulstorphuus i Ö.Strö  
              CATHARINA MARIA begrovs den 29 april 1715 i Ö.Strö  
 
PÄHR?         född 31/3 1716 i Trulstorphuuset i Ö.Strö  döpt 4/4 i Ö.Strö  
Faddrar : (Sussanna H(err)Oluf  överstruket)  
Marina H(err) Andreas i Bårlunda som barnet bahr, Karina Åke Matz i Kalfwehuuset  
 
BENGT         född ? (nyfödd ?)  
              död i Trulstorphus i Ö.Strö  begrovs 2 p.T. 1717 i Ö.Strö  
 
GIERTRUD      född 1718 i Trulstorphuset i Ö.Strö  döpt 4 p.T. i Ö.Strö  
Faddrar : Fru Beata Halling hölt det öfr dopet, Åke och Jöns i Kalfwahuset,  
Ingebor Lasarusses? ibm,  Giörgens hustru i Lillaryhuset  
 
KAISA(min ana)född 1722 ?  
              död 25/10 1794 i Herslöf, Byn   uppges då vara 72 år gammal  
              CAISA MAIJA MATTISDOTER begrovs den 29 oktober 1794 i Herslöf  
 
DOROTHEA   (enl. Paul Bergström, Anbytarforum)  
 
MARIA      (enl. Paul Bergström, Anbytarforum)  
 
Källor : Ö.Strö CI/1,  Skarhult CI/1,  Härslöv CI/2.  
 
Under Weinheim 9/9 2003 i detta forum och under Faxe i SBL finns uppgifter om fam. Ulf och Lönn m.fl.  
Kanske inte särskilt troligt, att de är släkt med Mattis familj,men uppgifterna kan ev.innehålla ledtrådar.
 
Mvh  Inger

2013-03-09, 17:32
Svar #11

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Med utgångspunkt i dina intressanta - och med tanke på källmaterialets erbarmliga utseende imponerande - namntolkningar, liksom i hänvisningen till bl.a. Anders Bergs inlägg om släkten Weinheim, har jag gjort följande sammanställning av detta bitvis obekräftade material:
 
Abraham, 1711, Skarhult, fru Elisabeth Ulf, landsfiskal Anders Schening
Lars, 1713, Skarhult, jungfru Ebba Maja Lönn
Kajsa, 1715, Skarhult, jungfru Beata Lönn
 
Jacob Abrahamsson Ulf (befallningsman på Lillö, Norra Åsum, Gärds härad?), gift med Catarina Arvidsdotter (Weinheim)
 
Barn:  
 
* Tullöverinspektör Jacob Jacobsson Ulf (död 1748), Halmstad
Catharina Kling
Abraham Ulf (student 1688)
Isac Jacobi Ulf Scanus (Lunds universitets matrikel), död 1706 i Skarhult
Elisabeth Ulf, gift med Adolf Lönn, son till Lars Larsson Lönn, kronobefallningsman i Visby, och Sofia Adolfsdotter Menschewer, begravd i Skarhult 1700
 
* Barn till Jacob Jacobsson Ulf:
 
Catharina Elisabeth Ulf (född 1704 i Visby), gift med tullinspektör Carl Bennersten (d. 1736 i Malmö), gudmor 1733 till kyrkoherde Cornelius Faxes barn i Ausås (sedermera kyrkoherde i Kristianstad)
 
Cornelius Faxes hustru var Beata Elisabeth Lönn, dotter till fältproviantmästare Adolf Lönn.
 
Rådmannen i Visby Jacob Gedda och hustrun Juliana Rosina Lönn var föräldrar till Jacob Jacobsson Ulfs hustru, Elisabeth Rosina Gedda (gifta 1704 i Visby), syster till Catharina Sofia Gedda, gift 1706 i Skarhult med Jonas Modéer, rådman i Simrishamn, son till Ingigerd Arvidsdotter (Weinheim), syster till Catharina Arvidsdotter (Weinheim).
 
Katarina Margareta Lönn: dotter till Adolf Lönn och Elisabeth Ulf, gift 1723 med major Nils Psilander, en andra gång med Anders Thoresson Schening.
____________
 
När smeden Per Jönsson och Johanna Persdotter gifter sig i Odarslöv 1708, står hon angiven som Stiernbladhs piga [...] född uthi Blekinge. När Mattis Bengtsson och Maria Larsdotter får sitt första barn i Östra Strö 1709, står han nedtecknad som Stiernblads kusk.
 
Josua Stiernblad: överinspektör över tullarna och acciserna i Skåne och Blekinge, över(krigs)kommissarie, gift 1706.04.15 i Malmö med Maria Hegart (mor: Margareta Faxe); död på Svenstorp 1717.
 
Maria Hegart var första gången gift (1702.01.03 i Malmö) med handlanden i Karlshamn, Hack Persson Tholijn, död i Karlshamn 1704.03.22. En son i Karlshamn, Hakvin.
____________
 
Den enda möjliga släktförbindelse till Mattis och Maria som jag vid ett ytligt påseende kan se i uppgifterna ovan, är den att Maria Larsdotter är syster till Adolf Lönn och dotter till kronobefallningsmannen i Visby, Lars Larsson Lönn och Sofia Adolfsdotter Menschewer (död i Skarhult 1700). Detta skulle förklara varför Adolf Lönns hustru Elisabeth Ulf är dopvittne 1711, liksom döttrarna Ebba Maja och Beata vid dopen 1713 respektive 1715. Det tyder hur som helst på en stark släktförbindelse med denna familj.
 
Om det förhåller sig på det sättet, finns Maria Larsdotter i trakten av Skarhult och Östra Strö redan kring sekelskiftet 1700. En hypotes är då att Mattis och Johanna Persdotter (född i Blekinge), båda anställda hos Josua Stiernblad, kommit till dessa trakter vid mitten av 1706, då Stiernblad efter giftermålet med Maria Hegart flyttar till Svenstorp. Kanske var de anställda hos honom redan i hans förmodade existens i Blekinge (Karlshamn?).
 
Vidare finns det en koppling mellan Jacob Jacobsson Ulf och Josua Stiernblad: båda var tullöverinspektörer.
 
Avslutningsvis existerar en förflyttning från Visby till Skarhult, dels för Sofia Adolfsdotter Menschewer och hennes son, Adolf Lönn; dels för Catharina Sofia Gedda (mor: Juliana Rosina Lönn), gift i Skarhult 1706. (Systern, Elisabeth Rosina, gifte sig två år tidigare i Visby, med Jacob Jacobsson Ulf.)
 
Trots ambitionen att vara klargörande, blev det i slutändan mycket omständligt! Jag hoppas att du blev något klokare i alla fall.
 
Jag har inte kollat upp släkterna Faxe och Pripp.
 
Christian

2013-03-10, 11:14
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christian,
 
Anna Carlsson skriver ovan 20 jan 2013 på min fråga att hon tror att uppgiften att Bengt Hagelbeck (f 1798) är son till Carl Abraham Hagelbeck kommer från dig.
 
Har du någon mer bestämd källa? Kan det vara något som man ansett sig veta i familjen?

2013-03-10, 12:24
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Även jag tycks ha fått uppgiften om Bengt Hagelbecks far från Christian för länge sedan; jag sparade uppgiften och tänkte inte mer på det, men när jag nyligen kontrollerade saken står det ingenting om det i födelseboken, och Carl Abraham är ju gift med Anna Christina Lanerus både före och efter 1798.  
 
Det känns som att ett sådant snedsteg, som dessutom resulterade i ett barn, borde lett till en skilsmässa. Tills vidare har jag därför tagit bort Carl Abraham som far till Bengt, och är liksom Anders intresserad av källan till faderskapet.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-10, 12:25
Svar #14

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Nej, jag vill minnas att uppgiften grundar sig på ett antagande, mot bakrund av att Bengt Hagelbecks på dagen exakta ålder anges i Hörby dödbok, och att denna just på dagen överensstämmer med födelsedatumet för den med fader okända Bengt som föds i Hörby 1798.11.06. Att Carl Abraham Hagelbeck därutöver bodde i Hörby vid tidpunkten för Bengts födelse, och att han på grund av att han vid tillfället var gift sannolikt undanbad sig att bli angiven som fadern, kan vara omständigheter som styrker att han också verkligen var fadern. Men riktigt säkra kan vi inte vara enbart mot bakgrund av dessa omständigheter. De utgör som bäst starka indicier för att Carl Abraham är fadern.  
 
Christian

2013-03-10, 13:48
Svar #15

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Vi får inte glömma att Carl Abraham Hagelbeck hade en oäkta son Nils, född 1779 i Örtofta, tillsammans med en Anna Nilsdotter - dvs hon hade samma namn som Bengt Hagelbecks mor. Om vi kan visa att Bengt och Nils hade samma mor kan det ju ge ytterligare en ledtråd.
 
//Anna

2013-03-10, 14:01
Svar #16

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
PS1. Ganska kul slump med namnen - Faxe och Pripp - bägge ölsorter...
 
PS2. Ytterligare en ren slump kanske, men Carl Abraham Hagelbecks dotterson Kristian Filip Mortimer Lang gifte sig med Clementine Stiernstam, dotter till Marta Brita Gedda.

2013-03-10, 16:29
Svar #17

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Anna!
 
Det där med ölsorterna slog mig inte förrän du nämnde det!
 
En sak som irriterar mig är att jag vet att jag för länge sedan stötte på namnet Menschewer i anslutning till forskningen om Hagelbeck, utan att minnas var. Namnet föreföll mig i sammanhanget så intressant att jag undersökte det närmare i detta forum. Jag vill minnas att stavningen var Mentshever. Men jag kan alltså inte för mitt liv dra mig till minnes vid vilken notis i kyrkoböckerna jag fann namnet. Det var inte en dödsnotis, eftersom jag inte hade anledning att haja till inför ett namn jag inte hade någon relation till. Mycket frustrerande!
 
En sak till, beträffande namnet Faxe: I Markus inlägg den 11 oktober 2010 återger han en bouppteckning från 1772 över Gunneld Hagelbecks make, rådmannen i Ystad, Rasmus Feltner. I likhet med Markus blir jag inte klok på vad som avses i de sista raderna. Kanske tillhör Hr Pastor Faxe fru en av arvingarna; jag vet inte. Icke desto mindre nämns här namnen Faxe och Hagelbeck i samma notis. Staden Karlshamn nämns också.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-10 16:34)

2013-03-10, 17:16
Svar #18

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Det finns ytterligare en (kanske lite långsökt) koppling till Gedda:
 
Carl Abraham Hagelbeck hustrus, Anna Christina Lanærus, ingifta moster, Sara Maria Kall, var dotter till kornetten Petter Kall.  
Jag känner mig personligen ganska övertygad om att denne Petter Kall på något sätt är släkt med häradshövdingen Petter Kall i Sunnerviken (Bohuslän) vars dotter Marta Magdalena Petersdotter Kall var gift (22 november 1710) med Gude Gedda, kyrkoherde i Naverstad och Mo församlingar.
Anledningen till att jag tror att de var släkt är framför allt att namnen Petter, Sara och Didrik förekommer flitigt hos den bohuslänska familjen Kall liksom hos den skånske kornetten Petter Kall och hans barn (Sara Maria och Didrik Christoffer död 1781, jaktlöjtnant och sedermera tullinspektor i Karlshamn)
 
//Anna
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-03-10 18:24)

2013-03-10, 17:31
Svar #19

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Hej. Jag vet inte om detta har någon betydelse i sammanhanget. Jag har stött
på en Adolf Menschewer, död i febr 1650. Rådman och krögare i i Uppsala. Han
omnäms i boken  Uppsala på 1600 talet, sid 24  Författare K W Herdin.
 
Hans Forsberg

2013-03-10, 17:51
Svar #20

Utloggad Inger Glans

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Hej Christian!  
 
Tack för din överskådliga sammanställning! Som jag skrivit förut, tror jag knappast, att fam.Ulf och Lönn är släkt med Mattis familj. Att de är faddrar beror nog inte på släktskap.
 
Då barn till föräldrar, som på ett eller annat sätt hade anknytning till ett gods, skulle döpas, var det ganska vanligt, att någon från godset stod fadder. Det hände någon gång, att det var godsägaren själv eller medlemmar av dennes familj eller släkt, men oftast var det en eller flera av deras anställda. Det utesluter ju inte, att dessa senare skulle kunna vara släkt med föräldrarna till barnet. Men för det mesta var det nog inte så.  
 
Det är nog främst uppgifterna om var de här aktuella familjerna och släkterna bott eller befunnit sig, och när och vart någon flyttat, som kan tänkas bli till hjälp i sökandet efter släktingar till Mattis familj.  
 
Mvh, Inger

2013-03-10, 18:07
Svar #21

Utloggad Inger Glans

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Ser nu att jag missat flera inlägg, som kommit under dagen. Kanske finns det ett släktskap ändå. Så trevligt, om det kunde klarna!

2013-03-10, 18:33
Svar #22

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Det är nog möjligt att den Adolf Menschewer i Uppsala som du nämner är far till här omnämnda Sofia Adolfsdotter Manschewer. För i diskussionen om släkten Weinheim nämner Calle Lindström i ett inlägg den 9 september 2003 att Sofia och Lars Larsson Lönn gifter sig i Stockholm 1647.
 
Christian

2013-03-10, 19:57
Svar #23

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hittade ytterligare en koppling Hegardt - Gedda (om den överhuvudtaget är intressant vet jag inte):
 
Anna Margareta Gedda var gift med Johannes Hegardt (1743-86), redare och rådman i Uddevalla i hans andra gifte.
Anna Margaretas far, Hans Gedda, inskrevs 1746 som ledamot av Göteborgs nation i Lund.
 
Jag kan även tillägga att Carl Abraham Hagelbecks dottersons, Kristian Filip Mortimer Langs, svärfar, Ludvig Ulrik Stiernstam, efterträddes som häradshövding (på Skansen, Tölö) av Johannes Hegardts sonson, Johannes Hegardt.
 
//Anna

2013-03-10, 22:00
Svar #24

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Hej Christian
I nämda bok om Adolf Menschewer, står det om dottern Sophia.
G.m Lars Larsson Lönn, slottsfogde i Wisborg ( Visby ) 1644.
Larsson bevakade sin hustrus rätt tillmöderne- och fädernearv
i brev till borgm. och råd i Uppsala, dat. Sthlm d. 8/11 1650
( Uppsala Stads Arkiv). Hustruns möderne  arresterades ( bela-
des med kvarstad. för Larssons skuld till Joh thor Möhln 85 d kmt.
 
Hans

2013-03-10, 22:04
Svar #25

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Några sista tankar för dagen:  
 
Man kan ju fundera över hur det är möjligt att Mattis Bengtssons son Abraham Hagelbeck kunde gifta sig 1745-01-06 i Barsebäck med adelsdamen Helena Catharina Walkendorff?
 
Och att Carl Abraham Hagelbecks dotterson Anders Håkansson Lang (f. 1815) var förlovad med en baronessa Åkerhjelm, som han dessutom hade fått ett barn med. De ville dock inte hålla ihop utan fick skilsmässa från biskopen i Lund 1851.
 
Och att Carl Abraham Hagelbecks dotterson Kristian Filip Mortimer Lang gifte sig med adelsdamen Clementine Stiernstam (vars syster hade kronprins Oscar som fadder och vars far hade Hans Kungl Höghet, Hertigen av Östergötland Fredrich Adolph som fadder).
 
Kanske finns fler exempel?
 
Är det inte lite märkligt?
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-03-10 23:59)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-03-11 00:05)

2013-03-10, 23:02
Svar #26

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Jo! Såvida det inte fanns vid tiden närliggande släktmässiga relationer med en högre samhällsklass, som vi ännu inte känner till. Det känns som om Lars Hagelbeck var den som utnyttjade dessa förmodade förbindelser bäst. Så fick exempelvis sonen Carl Abraham möjligheten att läsa på universitetet. Och sonen Laurent blev slottssmed på Drottningholm. Men du har rätt: utifrån den information vi har idag, verkar relationerna du anger ganska märkliga; för att inte säga osannolika.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-10 23:11)

2013-03-11, 21:41
Svar #27

Paul Bergström

För att spä vidare på diskussionen så kan man undra om det finns något samband mellan kronolänsman Nils Persson född 1699 i Perstorp (uppgift från N.Hertzman) som H.C. Walkendorf först är gift med och Abraham Hagelbeck. Visst, det förflyter 6 år mellan Nils Perssons död 1739 i Tolånga och vigseln 1745 i Barsebäck. Man kan undra vad kronlänsmannaänkan sysslat med under de åren?
Dessutom kan Abraham tidigare varit gift med en dotter till murare Mickel Pantell i Landskrona.
 
Vilken bakgrund har smeden Assar Olsson Otterberg som Kajsa Mattisdotter Hagelbeck vigs med 1745 i Ottarp?
 
Vilken bakgrund har trädgårdsmästare Anders Holmgren som Dorothea Hagelbeck vigs med c:a 1748?

2013-03-11, 23:16
Svar #28

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Från det ena till det andra: är det omöjligt att läsa efternamnet på den Hans Jörgen som dog 1753 i Skarhult (bild under den 25 oktober 2010 i detta forum) som Chewe? (Både Anders och Paul har tolkat namnet som Chere i senare inlägg.)
 
Christian

2013-03-12, 00:24
Svar #29

Paul Bergström

Man kan säkert läsa det så. Det viktigaste är dock de starka indicierna på att det faktiskt är den Hans Jörgen vi letar efter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna