ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 oktober, 2010  (läst 3331 gånger)

2010-10-07, 22:36
läst 3331 gånger

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Det skulle innebära att Mattis far med betydande sannolikhet heter Bengt Persson, och är bror till Jöns; kanske smed liksom han; vidare att Mattis och Cecilia är kusiner, och Johan och Abraham/Lars nästkusiner...
 
Resonerar jag rätt?
 
Mycket inressanta uppgifter, Paul!
 
Christian

2010-10-07, 23:37
Svar #1

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Ja, verkligen intressant! Det skulle i så fall kunna innebära att Johannes/Johan tagit namnet Hagelbeck när han blev smed.
 
Föresten, när jag nu åter kollar på faddrarna till Lars Hagelbecks dotter Maria Christina (född 1759 i Gårdstånga) så ser jag att den siste faddern är en Jöns Persson från Igelösa, gissningsvis Per Jönssons son.

2010-10-08, 00:00
Svar #2

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Namnet Kiebba finns f.ö. knappt med svensk anknytning, då man googlar det. Endast i en redogörelse från 1417! Anges det någon titel till denne Kiebba i någon av vigsel-/födelsenotiserna?  
 
Christian

2010-10-08, 07:51
Svar #3

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Här är Jöns Hagelbecks barn (förutom Trued) som jag känner till dem:
 
Maria Cecilia Hagelbeck. Född 1778-10-30 i Osby, Hörby (M). Gift med Isac Råberg i Landskrona.
Elna Hagelbeck. Född 1781-01-04 i Nyby, Bosjökloster (M).  
Johanna Hagelbeck. Född 1783-02-19 i Nyby, Bosjökloster (M).  
Hans Hagelbeck. Född 1785-10-19 i Nyby, Bosjökloster (M). Död 1860-06-05 i Lackalänga (M).
Nils Hagelbeck. Född 1788-04-05 i Nyby, Bosjökloster (M). Död 1788-04-19 i Nyby, Bosjökloster (M).
Anna Hagelbeck. Född 1788-04-05 i Nyby, Bosjökloster (M). Död 1788-04-19 i Nyby, Bosjökloster (M).
Petter Hagelbeck. Född 1789-09-01 i Nyby, Bosjökloster (M). Död 1790-03-29 i Nyby, Bosjökloster (M).  
 
Jag antar att det bör vara antingen Elna eller Johanna som är gift med Per Nilsson i Kastberga.

2010-10-08, 08:54
Svar #4

Paul Bergström

Christian:
 
Hans Jörgen Kiebba var kusk vid vigseln - gissningsvis på Svenstorp - som är en gård i närheten
 
Mvh
Paul

2010-10-08, 14:00
Svar #5

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Vad som talar för att din teori stämmer, Paul, är det faktum att det i dopböckerna i Igelösa, vid skomakaren Anders Jönssons dop av sin dotter 1724.04.08, närvarar en Dorothea Farenhusen, mor till Helena Farenhusen, kyrkoherden Petrus Hulténs hustru, som också är vittne när andra barn till Anders Jönsson döps (jag har ögnat igenom årtalen 1720-1730). Denna Helena Farenhusen förekommer också när en Bodel Bengtsdotter döper sitt barn i Igelösa 1726.10.11. (Ett av kyrkoherdens egena barn döps f.ö. 1720 till Dorothea Margareta.)
 
Att Anders Jönsson är Cecilias och Pers bror, är troligt, eftersom Cecilia bl.a. närvarar vid dopet av Anders barn månaderna innan hon själv gifter sig.
 
Ett annat namn som florerar i Igelösa, förutom Anders, Per och Cecilia, är Pernilla Jönsdotter, gift med ryttaren Bengt Lustig.  
 
Hans Jörgen Kiebba och Cecila Jönsdotter verkar försvinna ur församlingen efter Johans dop.
 
Misstanken att de namn som Mattis ger sina barn har anknytning till kyrkoherden i Igelösa och hans hustru och svärmor, är inte orimlig.
 
Christian

2010-10-08, 20:06
Svar #6

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Det är Elna Hagelbeck f. 1781 som är gift med Per Nilsson i Kastberga. (Västra Sallerup AI:5 (1826-1831) bild 181 (AD Online). Lilla Kastberga nr 2.)

2010-10-09, 21:34
Svar #7

Paul Bergström

Vad det ingen som kunde kolla hustru Elsa hos Johan Hagelbeck i Osby och hennes förmodade dödsnotis i Hörby c:a 1770?

2010-10-10, 11:14
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan det vara Elßa Trued Åkaß Enka ifrån Ousby 63 år gl död af fläckfeber begrofs eodem die (= Dom. Jubilate 1770).
 

2010-10-10, 20:27
Svar #9

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej!
 
Ännu har jag inte förlorat intresset för den här gången! Tvärtom tror jag mig ha funnit en del intressanta uppgifter, som jag avser presentera när de blivit mer överblickbara. Det tar ännu en stund att sålla bort och sammanföra.
 
Dock skulle jag redan nu vilja ha hjälp med att tolka de i Bara födelsebok fyra dopnotiser vilka avser barnen till Erik Hagelbeck och Pernilla Troedsdotter. Det rör sig om åren 1720 (Genline 33800; högst upp till höger), 1723 (Genline 34600), 1725 (Genline 35300) och 1730 (Genline 36200).  
 
Vad gäller åren 1723 och 1725, så tycker åtminstone jag mig tydligt läsa att Jöns Persson bar barnet; samt därtill få det till att en Sissa (Cecilia) Jönsdotter var ett av dopvittnena vid dopet 1723.
 
Mot bakgrund av din starka bevisföring, Paul, för att Hans Jörgen Kiebba och Cecilia Jönsdotter är föräldrarna till vår i Igelösa 1724 födde Johan Hagelbeck, och därmed att smeden i Gårdstånga, Jöns Persson, är Cecilias far, så är ju uttydandet av dessa samma namn på dopnotisen gällande Erik Hagelbecks barn, ganska intressant...
 
Det SKULLE kunna innebära, att Erik Hagelbeck är Johans morbror, och att han tagit namnet efter honom.
 
En omständighet som bekräftar denna tes, är att Erik 1720 och 1725 döper sina barn till Johan (detta barn dör) respektive Johannes, samtidigt som Cecilia 1724 döper sin egen son till Johannes...  
 
Om det är på detta sätt, infinner sig emellertid den något komplicerade möjligheten, att det finns två Johan Hagelbeck...  
 
Men det kan också vara så, att Eriks son togs om hand av syster Cecilia efter faderns död 1730. När Erik omnämns i Bara häradsrätts domböcker, anges bl.a. att han var mycket fattig. Pernillas möjligheter att försörja sina barn blev troligtvis inte större efter makens död. Att då skicka iväg ett eller flera av barnen till släktingar, för att öka möjligheterna för dem att överleva, var nog inte ovanligt.
 
Kanske var det t.o.m. så, att Cecilias far eller bror, båda smeder, i ett senare skede tog sig an honom när det gällde yrkesutbildningen...
 
I så fall kan smeden Johan Hagelbeck vara Eriks son; medan Cecilias son Johan bar sin fars namn, Kiebba.
 
Men först alltså: kan någon hjälpa mig att tolka nämnda dopnotiser. (I likhet med dig, Magnus, är jag inte särskilt driven i denna disciplin. Dock tycker jag mig ha noterat att några av er andra är det!) Det står t.ex. något för mig otydbart (en titel?) framför namnet Jöns i dopnotisen gällande året 1725.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-10 22:38)

2010-10-10, 22:47
Svar #10

Paul Bergström

Anders:
 
Om Elsa Trued Åkes är den enda Elsa som avlider i Osby c:a 1770, så har hon sannolikt flyttat.
 
Mvh
 
Paul
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2010-10-10 22:48)

2010-10-10, 22:53
Svar #11

Paul Bergström

Hej Christian!
 
Jag kan inte låta bli att vara skeptisk överhuvudtaget till tanken på att Erik Hagelbeck i Bara skulle ha något att göra med de andra Hagelbeckarna vi diskuterar här. Det finns egentligen bara en gemensam faktor - namnet! Och ska sanningen fram så är Hagelbeck inte ett sådant namn - i vart fall inte vid denna tiden - att alla personer som bar namnet var relaterade. Det kan ha uppstått på flera ställen oberoende av varandra. En väg att gå är att ta reda på var Erik Hagelbeck hade varit soldat. Han finns inte med i soldatregistret - har precis sökt där - så var tjänstgjorde han?

2010-10-10, 23:01
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Erik Hagelbeck var ju avskedad soldat, har du kollat när han blev soldat om om han innan hade ett vanligt -sonnamn. Hagelbeck kan ju vara hans soldatnamn.
Var ju avskeded soldat vid dopet 1720 i Bara.

2010-10-10, 23:41
Svar #13

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Paul:
 
Nej, att alla med namnet Hagelbeck inte var släkt med varandra ens på denna tid, vet jag, genom tidigare forskning. Inte minst framgår detta när man genomsökt otalet generalmönsterrullor! En sak blir man emellertid vid just denna forskning snabbt på det klara med, och det är att alla som vid denna tidpunkt bar namnet, endera var militätrer, eller hade militär anknytning. Att namnet omkring 1670 togs som soldatnamn är ganska entydigt. Att det därefter spridit sig över tider och regementen, som just ett soldatnamn, till personer som eljest inte är släkt med varandra, är därför ganska naturligt.
 
Dock tycker jag att underlåtandet att undersöka sammanträffandet att det på dopet av Erik Hagelbecks son Johannes florerar en Jöns Persson och en Cecilia Jönsdotter, med samma namn som vår förmodade Johannes Hagelbecks mor och morfar, vore ganska oklokt. Kan teorin sedan vederläggas, så har den ju därmed ändå prövats...
 
Vad gäller frågan i vilket regemente Erik tjänstgjorde, så genomsökte jag för några år sedan en hel del generalmönsterrullor, utan att komma svaret mycket närmare. Tillslut tröttnade jag...
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-10 23:47)

2010-10-11, 11:13
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Även jag minns att jag hjälpte Christian att söka i de militära rullorna, och eftersom Erik inte verkar finnas med i Centrala Soldatregistret utgick jag ifrån att han inte åtminstone inte verkar ha tjänstgjort vid ett indelat regemente utan vid ett värvat - men även jag gick efter mycket sökande bet på att finna honom i rullorna. Kanske han inte tjänade vid ett skånsk/i Skåne liggande regemente?
 
Faddrarna vid Erik Hagelbecks barns dop i Bara ser ut såhär:
 
1720 - Marna Jöns Perssons bar honom, faddrar Nils Jönsson, Lars Jacobsson, Kirstina Nils Håkansson, Karna Jönsdotter.
 
1723 - Marna Jöns Perssons bar henne, faddrar Lars Jacobsson, Christen Perssons dräng, Karna unge Nils Jönsson, Sidza Jönsdotter.
 
1725 - Marna Jöns Pärs bar honom, faddrar Fadder Jönsson, Karna Anders Bodelsson och pigan Berreta.
 
1730 - Karna unge Nils Jönssons bar barnet, faddrar var Elna Jöns Jacobsson och Kirstina Bengt Pers, af Manfolck framkom inge, hwariföre af Pastore blef framkallad Skräddaren Hans Perss.
 
Jag har noterat, precis som Paul och Christian, att namnet Hagelbeck också var ett soldatnamn, men som namn är det över huvud taget ganska ovanligt. I Ystad fanns det två personer med detta namn (som inte verkar vara släkt med varandra, med tanke på att de inte är faddrar åt varandras barn?): tenngjutaremästaren Torbjörn Hagelbeck (gift med Anna Christina Silfwerberg respektive Nilla Arbina Bryning, och fick barn i Ystad 1760-68) samt Gunneld Hagelbeck, gift med rådmannen Rasmus Feltner, och fick ett barn i Ystad 1752.
 
Bland dessa personer verkar det bara finnas en bouppteckning i Ystads rådhusrätt, nämligen efter Rasmus Feltner (Ystads rr. o. mag. FII:28, nr 28)
 
År 1772 d 7 Oct:br hölts Laga Bouptekning och skiffte effter afledne
Rådmannen ädell och Högacktad Her Erasmus Feldner
som lemnat effter sig des Encka, Fru Gunnild Hagelbeck och med
henne afladd 2:ne barn Auschultanten Eric Feldner 25 år
och dottren Mademoisellen Catharina Feldner 20 år
gammall, hwarjemte, med förra gifftet, är nu i lifwe,
och arfvingar Stads Origanisten i Carlshamn Christian Wensters
barn, Hr Pastor Faxe Fru, och ammiralitets Bokhållaren
Carl Philip (B)illers 2ne barn, å hwilka alla med förra
giftet såsom Curator ved boupteckningen hwar närwarande....
 
Jag har ingen aning om vad som menas med det sista dock, men klart är att Rasmus och Gunnild fick två barn. Bland Malmös bouppteckningar 1789 (1789:95 och 183) ska en Elsa Hagelbeck vara anhörig till en Per Nilsson det året.
 
Även om namnet inte är direkt vanligt verkar det inte heller som att alla Hagelbecks är släkt med varandra; prästen Abraham Hagelbeck i Västergötland, som döper sin ende son till Anders (Carl Abraham Hagelbeck döper ju själv sin ende son till Anders) visade sig ju vara född bondson under namnet Abraham Andersson, så där verkar ett släktskap mindre troligt.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-10-11, 11:33
Svar #15

Paul Bergström

Hej igen!
 
Jag bara menade att givet avståndet från Bara till Mellanskåne och att både Jöns Persson och Cecilia (Sissa) Jönsdotter är exceptionellt vanliga namn samt att vi har ingenting som knyter Erik Hagelbeck till smedyrket, så är det mindre sannolikt att det är samma släkt vi har att göra med.
 
Det är ju synd att Erik inte går att hitta i någon mönstringsrulla givet att man omkring 1710-1713 även brukade skriva ut i vilken socken soldaten var född.
 
Det är förresten ingen som har tillgång till Smedämbetets i Malmö handlingar? De börjar ganska tidigt har jag för mig - kanske 1600-tal - och har för mig har en form av gesälliggare. Kanske kan man hitta någon Hagelbeck där?
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2010-10-11 11:35)

2010-10-11, 13:41
Svar #16

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej!
 
Jag lägger för stunden ner Erik-teorin. Du har nog rätt, Paul! Efter att ha lusläst Bara födelsebok mellan åren 1719-1730, inser jag att det inte längre finns tillräcklig grund för att fortsätta på detta spår. Det finns fortfarande en obetydlig möjlighet att teorin kan stämma (Sissa Jönsdotter går efter nämnda närvaro vid dopet 1723 nämligen inte vidare att finna i Bara kyrkobok), men den är i nuläget inte värd att lägga ner någon möda på. Tanken var visserligen kittlande (det är alltid kittlande tankar som är de intressantaste, och som man - okritiskt - faller lättast för); men är i nuläget alltför otrolig. Särskilt i beaktande av de andra uppgifter, som jag nämnde, och som jag nu ska försöka ordna. (Tro det eller ej, men de är faktiskt intressanta på ett sannolikt sätt!)
 
Jag kan väl avsluta senaste tidens ordflöde med att fråga dig, Anders, var volontären i Hamiltons regemente, Abraham Hagelbeck, stod fadder till ett barn 1742? Enligt min korrespondens med Magnus för många år sedan ska du veta det. Denna information kan faktiskt åtskilligt underlätta såväl finnandet av Johan, som namnet på Abrahams första hustru, vilken han borde ha gift sig med vid denna tidpunkt, utifrån uppgiften att hans i Barsebäck 1744 döda barn vid dödstillfället skall ha varit 6 år gammal.
 
Jag undrar f.ö. om inte Hamiltons regemente kan vara källan till en hel del. Enligt nämnda korrespondens med dig, Magnus, anger du nämligen att det i GMR 1753 för Hamiltons regemente finns inskriven en Petter Tranberg, soldat no. 89 vid majorens kompani. Detta är ju inte alldeles ointressant, med tanke på att Maria Tranbergs bror, enligt bouppteckningen efter fadern, hette Peter Tranberg, och var soldat (då fänrik). Möjligheten finns, med andra ord, att Johan träffade Maria i sammanhanget av Hamiltons regemente. Johans Abraham och Marias Peter (om han nu är densamme som Petter) var uppenbarligen enrollerade i regementet 1753. Kanske kan ursprunget till namnet Hagelbeck för vårt vidkommande också sökas där...  
 
Tack för att du tog dig tid med tolkningen av namnen, Markus!
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-11 13:49)

2010-10-11, 15:40
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christian, jo det stämmer att volontären Hagelbeck (förnamn står inte) är fadder 1742 13/12 till soldaten Stenqvists son Anders. Faderns förnamn och moderns namn står inte. Detta finns i regementets egen födelsebok. Jag vet inte om den finns digitaliserad någonstans, men tror att den är inlagd i finska HisKi-databasen. Inget annat fadderskap finns för Hagelbeck.

2010-10-11, 20:37
Svar #18

Paul Bergström

Anders:
 
Den där notisen med volontär Hagelbeck, var finns den? Jag kollade i Malmö Garnison, men trots att den ska omfatta - i vart fall delar av - Hamiltonska Regementet, så återfanns inte denna notis. Jag läste något på nätet om en återfunnen kyrkbok i finska riksarkivet. Vet du var notisen finns inskriven?
 
Mvh
Paul

2010-10-11, 20:58
Svar #19

Paul Bergström

Hej igen!
 
Jag hittade den. Den finns på Finska Riksarkivet och är publicerad på nätet här: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=3873&pnum=17

2010-10-11, 22:23
Svar #20

Paul Bergström

Har lusläst dödboken 1770 i Hörby och funnit en intressant notis:
 
Skräddare Enkan ibidem (notisen ovanför är i Osby) 70 åhr gml död av samma siukdom (hetzig feber) begrofs Dom. Oculi
 
Vi har alltså en dödsnotis här utan något namn överhuvudtaget! Vad talar för att det är vår Elsa (moder/svärmoder till Johan Hagelbeck)?
 
1. Åldern stämmer precis i relation till uppgifterna i mantalslängderna 1766-1770.
2. Notisen ligger precis rätt i tiden. Elsa finns i mtl 1770 och är borta i mtl 1771.
 
Enligt min mening finns det inte någon annan kvinna i denna ålder som avlider i Osby och som inte har påträffats med sitt namn i dödboken. Det måste vara denna notisen.
 
Då infinner sig den delikata situation att bedöma om det är Johan Hagelbecks moder eller svärmoder. Svärfadern Ambjörn Tranberg var ju skolmästare vid sin död, men det är klart att han tidigare kunnat vara skräddare. Och skulle det gå att fastslå att Ambjörn aldrig varit skräddare, ja då har vi med Hagelbecks egen moder att göra.
 
Ska vi säga.....sakta bak och stopp!
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2010-10-11 22:49)

2010-10-12, 00:46
Svar #21

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Paul:  
 
Det är nog inte osannolikt att du har rätt. Din argumentation förefaller mig rimlig - möjligtvis med undantag för det där med att hon kallas skräddareänka, trots att maken vid sin död var skomakare... Hur som helst måste det väl vara Marias mor som avses. Var vi inte - åtminstone tills vidare - överens om att Johans mor heter Cecilia Jönsdotter?
 
Christian

2010-10-12, 09:18
Svar #22

Paul Bergström

Hej Christian!
 
Ja, hans mor heter Cecilia Jönsdotter - i vart fall vad vi tror oss veta just nu - men det hade ju känts bra att veta att Ambjörn Tranberg tidigare varit skräddare.
 
Den där Abraham Hagelbeck verkar ha varit en kul figur. Mellan 1744 och 1750 anges han i olika källor vara smed i Barsebäck, men han är aldrig synlig i någon mantalslängd. Samtidigt är han inskriven i Hamiltonska Regementet. Det verkar som att man kunde vara inskriven soldat, men ändå i huvudsak vara sysselsatt med sitt hantverk på annan ort.
 
Mvh
Paul

2010-10-12, 11:14
Svar #23

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:26
    • Visa profil
Hej,
 
Jag följer diskussionerna med intresse, men har inte haft så mycket att tillägga till den senaste utvecklingen. I dag har jag dock tittat lite närmare på några saker som kan vara av intresse.  
 
Det första gäller Jöns Hagelbeck och Elsa Nilsdotter. Här är deras vigsel från Hörby C:4 bild från Arkivdigital.  
 

 
Texten står mellan åren 1777 och 1778 men med ett eget årtal ovanför. Jag tycker att det är samma som årtalet under, dvs 1778, men jag fattar inte riktigt varför prästen i så fall skrivit in årtalet två gånger. Om det är 1778 så är det tveksamt om Trued Hagelbeck är son till både Jöns och Elsa eftersom han uppges vara född 1773. Frågan blir då om Trued är son till Elsa som Paul tidigare föreslog eller om Jöns varit gift en gång tidigare.  
 
Det andra gäller den Christina Hagelbeck som avlider i Lyby M den 20 november 1811 och hur hon passar in i det här bild från Arkivdigital.  
 

 
I Johan Hagelbecks dödsnotis från Lyby 1797 se tidigare inlägg, skrivs att han varit gift tre gånger och hans änka kallas för Christina. Den enkla förklaringen är att det är Johans hustru som avlider 1811. Men är det så enkelt? Johan Hagelbecks tre kända hustrur är Maria Tranberg 1748, Catharina Alsberg 1772 och Catharina Nilsdotter 1776. Jag bifogar bilder från Arkivdigital på vigsel 2 och 3 från Hörby C:4.  
 

 

 
I min genomgång av Christians och min tidigare korrespondens hittade jag även en annan intressant sak. I Hörby 1777 döps ett barn där Johan Hagelbeck är fadder, men även en Anna Christina Hagelbeck nämns i notisen. Vem är denna person och vilken koppling har hon till Johan?  
 

Bild från Arkivdigital
 
Är det så enkelt att det är en felskrivning och att Catharina Nilsdotter, Christina Hagelbeck och Anna Christina Hagelbeck är en och samma person? Jag är själv tveksam. Men eftersom det har visat sig fruktbart att omvärdera tidigare idéer så tänkte jag att det kunde vara nyttigt att lyfta denna fråga igen.
 
 
Rättsfall:
 
I övrigt har jag gått igenom mina gamla pärmar och jag har några rättsfall som rör Lars och Abraham Hagelbeck som kanske kan vara intressanta. Det är givetvis möjligt och rätt sannolikt att dessa inte innehåller något som för forskningen framåt, men möjligheten finns ju. Tyvärr har jag inte lyckats tolka dem speciellt bra själv, men jag lägger upp dem så att ni andra får en chans.  
 
Det första är från Torna Häradsrätt 1755 Torna Häradsrätt AIa:79 och rör Lars Hagelbecks faderskap av ett oäkta barn med Elna Grönvall. Det finns här: www.bokesliden.com/magnus/tornaharadsratt1755.pdf 5 mb
 
De övriga målen är från Frosta häradsrätt:
 
Det som gäller Lars Hagelbeck är ifrån den 13 november 1761 Frosta Häradsrätt AIa:36 och finns här: www.bokesliden.com/magnus/12a.pdf  5 mb
 
De två första gäller Abraham Hagelbeck och finns i Frosta Häradsrätt. Det första den 13 november 1761 finns här: www.bokesliden.com/magnus/29a.pdf 9 mbFrosta Häradsrätt AIa:36 och det andra den 16 mars 1763 finns här: www.bokesliden.com/magnus/42a.pdf 6 mb Frosta Häradsrätt AIa:38.
 
Magnus

2010-10-12, 19:57
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att en hustru Anna Christina Hagelbeck i Osby och Johan Hagelbeck i Osby förekommer samtidigt i dopnotisen 1777 tycker jag tyder oerhört mycket på att de är hustru och make. Speciellt som hustrun kallas Christina när hon dör 1811. Så min gissning är att namnet är felskrivet i vigselnotisen 1776

2010-10-12, 22:42
Svar #25

Paul Bergström

Du har rätt Anders. I en födelsenotis 1788-08-23 i Hörby, som i.o.f.s. är mycket intressant, får paret Hans Christensson och h.h. Kjersti Olsdotter en dotter Anna. Vittnen är dels Christina Johan Hagelbecks, men också Carl Hagelbeck. Gudmoder är Botilla Stenbergs som något år tidigare flyttat in från Helsingborg.
 
Föräldrarnas vigsel är inte påträffad.

2010-10-13, 19:36
Svar #26

Paul Bergström

Hej alla!
 
Om det är till någon glädje så har jag knäckt var Johan Hagelbecks son Hans Georg tar vägen. Jag tror inte att det var känt sedan tidigare. Jag kör det nu i alla fall.
 
Hans Johansson gifter sig 1780-03-28 i Hörby Sn med pigan Bereta Nilsdotter från Osby.  
Paret får följande barn:
Nils 1780 Hörby
Jöns 1783 Lyby
Elna 1786 Lyby
Ola  1789 Lyby
Elsa 1794 Lyby
 
Redan innan 1783 har Hans Johansson blivit ryttare (förmodligen för ett rusthåll i Söderto, Lyby Sn) och börjar kalla sig Söderfeldt. Vid dopen på de tre första barnen närvarar Hagelbeckar från Osby. Vid några av notiserna kallas mannen Hans Jöran Söderfeldt vilket ytterligare stärker bandet till Hans Georg Hagelbeck.
 
Slutligen i Hörby A1:1 kommer det slutliga beviset. I Söderto Ryttarehus bor paret och bredvid mannen står antecknat Hagelbeck Osby 16 juni 1755. Bingo!
 
Mvh
Paul

2010-10-13, 23:00
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att Hans Georg Söderfeldt är Johan Hagelbecks son framkommer också i Västra Torups vigselbok 1799 10/11 när artilleristen Nils Holmgren ska gifta om sig. Han var tidigare gift med Maja Lena Johansdotter (Hagelbeck) född 1772, och död 1797 15/11 i Mammarps hus, V Torup. I vigselboken står att den avlidnes bröder Jöns Hagelbeck och Hans Georg Söderfäldt förklarat sig nöjda med skiftet.

2010-10-22, 02:45
Svar #28

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej alla!
 
Vad tror ni om det här?
 
I Barsebäck gifter sig 1737.02.02 unge karlen Per Mathisson med pigan Karna Bengtsdotter.
 
De får i Barsebäck följande barn:
 
1738.08.23 - Gertrud
1741.04.01 - Bengt (dör 16 dagar senare)
1742.07.25 - Bengt
 
Därefter försvinner de från församlingen. Jag har inte heller funnit dem i Hofterup.
 
Kan detta vara den Per Mathisson, bror till Lars och Abraham, som vi ännu ej stött på?
 
Omständigheter som kan tala för att så är fallet, är:
 
- att han finns i Barsebäck strax före det att Abrahams namn för första gången nämns på orten i samband med dotterns död 1744
- att han väl passar in under benämningen unge karlen, om han vid giftermålet antas vara 21 år gammal
- att han döper sitt första barn till Gertrud (efter den förmodade systern. Sonen är sannolikt döpt efter hustruns far)
- att han tycks försvinna från församlingen ungefär samtidigt som Abraham gör sitt inträde i densamma (deras existens i  
    Barsebäck överlappar inte varandra; åtminstone inte i kyrkoboken. Kan Abraham exempelvis ha övertagit den tjänst som Per inehadde?)
 
Och hör ni: kan det till och med vara så att den volontär Hagelbeck som inom Hamiltons regemente står fadder till ett barn den 12 december 1742, och vars förnamn inte står utskrivet, i själva verket är denne Per?...
 
Vad som något kan så tvivel i antagandet ovan, är frågan hurvida Pers barn, om de existerat, borde ha nämnts vid arvsskiftet efter Abraham 1763, om vi antar att Per själv var död vid denna tidpunkt, och därför inte nämns i bouppteckningen.  
 
Vad säger ni? Är jag alldeles ute och cyklar?
 
Christian

2010-10-22, 14:00
Svar #29

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
1748.10.01 dör i Barsebäck Per Mathissons son David, 8 månader och 8 dagar gammal. Han är vad jag kan se varken född i Barsebäck, Hofterup eller Löddeköpinge. Faderns titel tycker jag mig utläsa till kronobåtsman.
 
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna