ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2010  (läst 3124 gånger)

2010-10-05, 13:17
läst 3124 gånger

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Anders:  
 
Visst står det skrivet i den ganska utförliga redogörelsen i Lyby dödbok för året 1797, att Johan Hagelbeck dog i en ålder av 77-78 år; liksom att han vid sin död hade fem levande barn samt vid sin död var för tredje gången gift? Vad utläser du av texten? Jag har dessvärre inte Genline, och kan hela tiden bara återkalla data ur minnet; men i det här fallet tycker jag mig kunna se notisen framför mig. Att prästen svävar på målet beträffande hans ålder (om det nu är så som jag minns det) kan ju bekräfta antagandet att han faktiskt inte visste hur gammal Johan var; liksom kanske ej heller hans anhöriga, om han dessförinnan tillfrågat dessa. Detta kan stärka tesen om Erik som Johans far...  
 
Magnus:
 
Vid vår senaste kontakt för ett par år sedan nämnde du att du funnit uppgifter om att trädgårdsmästaren Anders Holmgren fick två barn, 1749 och 1751, i Ivetofta församling (Bromölla). Bromölla ligger ju nordost om Kristianstad. Kan det vara en tillfällighet att grovsmeden Jöns Lund från Kristianstad inför Johans giftermål 1748 intygade att Johan var fri att ingå äktenskap? Jag menar, det var en ganska ansenlig väg att tillryggalägga från Kristianstad till Hofterup på den tiden. Det måste ha varit angeläget för denna långväga gäst att närvara. Därtill måste Johan rimligtvis ha haft ett så nära förhållande till denne Jöns, att han kan stå som vittne i denna fråga. Min tanke är alltså: är det inte rimligt att anta att Johan befann sig i trakterna av Kristianstad och Bromölla innan han gifte sig. Anders Holmgren och Gertrud Hagelbeck gjorde det uppenbarligen.
 
En annan sak, Paul:  
 
Det finns ju faktiskt en Per JÖNSSON från Igelösa, som på samma sätt som Abraham och Jöns, intygar att Johan är fri att ingå äktenskap. (Där har du din Jönsson!) Ett sådant vittne torde, återigen, stå brudgummen nära...
 
Vi postade våra senaste inlägg nästan samtidigt Paul, så jag uppdaterar och kommenterar ditt här: Att Ambjörn Tranbergs hustru heter Elsa är ju inte lite spännande, med tanke på att Johan Hagelbeck och Maria Tranberg i Fogdarp ger sin där 1763-06-16 födda dotter namnet Elsa...
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-05 13:30)

2010-10-05, 13:33
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Paul,
 
Jag håller helt med om att indicierna för Mattis Bengtsson som far till barnen Hagelbeck är starka, så starka att vi nog med till visshet gränsande sannolikhet kan slå detta fast. Jag menade bara att vi inte ska underskatta möjligheterna att Erik Hagelbeck är fadern till Johan.
 
Christian,
 
Du minns fel angående åldern. Här är en bild från AD Online av Johan Hagelbecks dödnotis och ingen ålder är angiven.

2010-10-05, 13:54
Svar #2

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Anders:
 
Jag ger mig vad gäller dödsnotisen! Jag vet inte var jag fått denna uppgift om Johans ålder ifrån. Jag får söka bland mina oläsbara anteckningar... Egentligen hoppas jag att jag inte finner informationen som bekräftar min minnesbild; det blir mer spännande så...
 
Tack för presentationen av ovedersägligt vederläggande av mina uppgifter!  
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-05 13:55)

2010-10-05, 14:49
Svar #3

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Här händer det saker! Låt mig bidra med lite mera, givetvis med reservation för eventuella feltolkningar.
 
Johan Hagelbeck:
Enligt vad jag kommit fram till hade Johan Hagelbeck följande barn i första äktenskapet:
 
Carl född ? (finns med bland annat i Hörby MTL1788 som reservkarl(?). Han är sannolikt identisk med den Carl Hagelbeck som fick två(!) oäktabarn 1783 under sin tid som kammartjänare på Björnstorp och som senare var Ryttare nr 19 vid Östra Sallerup kompani, Skånska Dragonregementet. Han avled den 13 juni 1790 enl. GMR1791.  
 
 
Bild från SVAR
 
Jöns, född omkring 1748, död 1800
Appolonia, född 30 november 1753 i Ousbyholm, Hörby (M), död omkring 1753
Hans Georg, född 16 december 1755 i Ousbyholm, Hörby (M)
Appolonia, född 20 oktober 1759 i Ousbyholm, Hörby (M), död 1813
Elsa Cecilia, född 15 juni 1763 i Fogdarp, Bosjökloster (M)
 
Barn i andra äktenskapet:
Maja Lena, född 17 oktober 1772 i Ousbyholm, Hörby (M)
Trued, född 1773-10-19
Bengta
 
Tranberg:
Även jag har misstänkt att Ambjörn Tranberg och Elsa är Maria Tranbergs föräldrar. Det bör finnas en bouppteckning efter Ambjörn Tranberg som avlider i Landskrona den 8 april 1763. (Landskrona C:4 1757-1768, bild 246, s 237)  
 
 
Bild från AD Online
 
Att Marias mor hette Elsa indikeras av Hörby MTL 1768 då hon bor tillsammans med Johan Hagelbeck och Maria Tranberg och kallas hustru(?) modern Elsa (eller har jag misstolkat detta?). Steget till Ambjörn Tranberg har jag dock inte bekräftat ännu.  
 
 
Bild från SVAR
 
Det är dessutom sannolikt att den Helena Tranberg som gifter sig med Inspektorn Jonas Lindgren i Hofterup den 17 november 1751 är Marias syster.
 
Jönsson / Jönsdotter i Igelösa:
Det här är ju helt plötsligt mer intressant att undersöka närmare efter det som nu diskuterats här. Det är inte bara vid Johan Hagelbeck och Maria Tranbergs vigsel som namnet Jönsson från Igelösa förekommer kopplat till familjen Hagelbeck. När Lars Hagelbecks son Lorentz Mattias döps i Gårdstånga är en av faddrarna en Kerstina (?) Jönsdotter från Igelösa. Hon är den enda som jag inte vet vem det är. Gudmodern är prostinnan (gissningsvis Anna Gemzaeus gift med Abraham Rönbeck i Gårdstånga), De övriga faddrarna är Kvartersmästaren Lorentz Franck (som var chef(?) för Flyinge där Lars arbetade), samt Abraham Hagelbeck och en av Lorentz Francks döttrar.
 
 
Bild från AD Online
 
Trädgårdsmästaren Anders Holmgren i Ivetofta:
Det finns mycket riktigt en trädgårdsmästare Anders Holmgren i Ivetofta som får barn 1749 (Niclas) och 1751 (Catarina), men jag har inte lyckats belägga att det är rätt Anders Holmgren.
 
Pantell:
Paul, du skulle inte vilja redogöra mer om kopplingen mellan Abraham Hagelbecks första hustru och Mickel Pantell?
 
Magnus

2010-10-05, 16:03
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Det har dykt upp en väldig massa nya uppgifter, spännande.  
 
Om jag inte minns fel så undersökte jag grovsmeden Jöns Lund från Kristianstad (som närvarade inför Johans H:s vigsel 1748), men hittade inga intressanta fynd. Jöns-familjen i Igelösa kan vara värda att undersöka, har för mig att även denna familj köpte saker på auktionen efter Abraham Hagelbeck 1763.
 
Jag kan även glädja er genom att bekräfta att Johan Hagelbecks hustru Maria Tranberg - som ni misstänkt - är dotter till Ambjörn Tranberg i Landskrona (även Magnus' gissning om Helena Tranberg, gift Lindgren 1751, verkar stämma, även om hon har fått fel namn någonstans). Bouppteckningen efter Ambjörn återfinns i Landskrona rådhusrätts och magistrats arkiv, volym FIIa:9 (1771-1766), s. 523, och ingressen lyder:
 
1763. den 3 Nowembr.
Skifte och Arfdelning efter afledne
Swänske Scholemästaren Ambiörn
Tranberg
som den 8de sidstl:ne Aprill
med döden aflidit och efter sig
Lemnad jämte Änckian Elsa Tranberg
Fyra med henne aflade Barn
Nembl:n Sönerne, Fendricken
Herr Peter ock Constapelen
Christian Tranberg samt döt-
trarne Maria, gift med Sme-
den Johan Hagelbeck ock
Johanna äfwen gifft med
Rusthållaren Jonas Lindgren....
 
Även jag är nyfiken på Pauls fundering kring kopplingen mellan Mickel Pantell och Abrahams första hustru; jag undersökte det inlägg av Birte Boström som Paul länkar till, och tittade även till adliga ätten Walkendorff i Elgenstierna, men blev inte klok på hur det egentligen hängde ihop. Elgenstierna gav dock (den nya?) uppgiften att Abrahams adliga änka Lena Walkendorff överlevde sin make med många år, och dog först den 6 maj 1800 i Hurva; Gamla Enckan Helena Hagelbeck i Hurfva, dog af ålderdoms bräklighet, förmenas warit öfwer 90 år gl.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-10-05, 19:30
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I dopnotisen för Lorentz Mathias 1756, som Magnus lagt in, står som fadder Smeden Jöns i Igelösa. Är det samma person som grovsmeden Jöns Lund i Kristianstad?

2010-10-05, 19:37
Svar #6

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Där ser man, jag läste fel (1700-tals handstilar är inte min starkaste sida!).  Bra jobbat Anders! Det öppnar absolut för möjligheten att Jöns Lund och smeden Jöns kan vara en och samma person. Det är nog dags att kolla närmare på Igelösa.
 
(Meddelandet ändrat av Bokesliden 2010-10-05 19:39)

2010-10-05, 23:19
Svar #7

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag noterar att släkten Walkendorff nämns med jämna mellanrum i diskussionerna ovan. Måhända är det fler än jag som misstänker att denna släkt på ett mera framträdande sätt än vi hittills uppdagat hade beröringspunkter med släkten Hagelbeck, mellan säg slutet på 1600-talet, t.o.m. giftermålet mellan Helena Walkendorff och Abraham Hagelbeck i Barsebäck 1745.
 
Hur kan det, t.ex., komma sig att en adelsdam som Helena gifter sig med en smed som Abraham? Det måste finnas en militär anknytning längre bak i tiden som förklarar detta giftermål. Det är nog inte alltför vågat att anta att Abraham, i likhet med brodern Lars, var militär - kanske hästburen sådan - innan han sadlade om till smed (han rymde ju 1753 från Hamiltons regemente). Möjligheten finns, således, att Abraham i denna egenskap gjort bekantskap med en soldat Walkendorff: förträdelsevis bror till Helena.
 
Möjligheten finns emellertid också att bindningen mellan de båda släkterna går att finna ännu längre tillbaka i tiden - kanske redan i Mattis och Eriks generation... För enligt sgf.m.se fanns det i generalmönsterrullan år 1704 över Malmö garnisonsregemente två Christopher Walkendorff enrollerade: en korpral i Modes kompani, en annan (utan grad angiven) tjänstgörande i Kapten von der Ostens kompani. På samma sajt kan man läsa att en av dessa Christoffer Walkendorff 1713 antogs till Upplands femmänningsregemente till häst. Om denne Christoffer står att han var född i Skåne, Göinge härad, Maglö gård (liggande mellan Höör och Hässleholm, och en tid i familjen Walkendorffs ägo).
 
En annan Walkendorff, Christian, född 1675, dog 1743 i Köpenhamn. Denne Christian var sannolikt bror till åtminstone en av nämnda Christoffer. På skeel.info står det att läsa att Christians bror Henning Christoffer, föddes 1680, och dog 1756, i Klamby. Detta är samme Christoffer som nämns i samband med Pantell, vid Bara häradsrätt. (Den andra brodern, Göran Christoffer, levde mellan 1682-1739.)
 
Erik Hagelbeck var jämnårig med dessa Walkendorff. Han var vidare korpral, åtminstone från 1720 boende i Bara, utanför Malmö.
 
Det finns många beröringspunkter i informationen ovan: militär, Köpenhamn, Bara, Malmö...
 
Kanske går det att förena Erik med de övriga via släkten Walkendorff...
 
Vi måste under alla omständigheter ha i baktanken att Hagelbeck var ett soldatnamn! Någon i släkten måste ha varit först med att ta sig detta namn. Det var uppenbarligen inte Mattis. När och av vem togs detta namn???
 
För att sammanfatta i två frågor: är det någon som har en tydlig överblick över familjen Walkendorffs existens i Skåne under den tid vi talar om? Och är det någon som vet vilka Helena Walkendorffs föräldrar och syskon var?
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-05 23:38)

2010-10-05, 23:57
Svar #8

Paul Bergström

Hej allihopa!
 
Jag kikade på Per Jönsson och Jöns Persson (far och son samt smeder) i Igelösa, men det finns inget kristallklart samband, med Hagelbeck eller Mattis Bengtsson (som för övrigt - vad känt är - aldrig kallas Hagelbeck). Däremot grovsmeden Jöns Hansson Lund i Kristianstad, blev gift 1736 med änkan Catharina Glaser. Vem var hon gift med innan? Intygar Jöns Hansson Lund hinderslöshet vid Johan Hagelbecks vigsel i rollen som styvfader?
 
När det sedan gäller kopplingen till Mickel Pantell (ibland Pantelsson) så är detta en tolkning av några rader i slutet av Christopher Orups i Hurva BU från 1770 i Frosta HR. Nu har jag den inte precis framför mig, men där står något i stil med att avlidne Abraham Hagelbecks svåger bagaren Johan Otto Pantell (utan ort) har en fordran i boet och eftersom mig veterligt ingen av Hagelbecks systrar var gm Pantell och förmodligen inte heller Abraham Hagelbecks andra hustru Helena Walkendorfs systrar. Då återstår - eftersom Abraham varit gift tidigare - möjligheten att han är broder till hans första hustru och därmed kallas svåger. Enligt http://groups.yahoo.com/group/SCANGEN/message/8469 har Mickel Pantell två döttrar Karna och Annika som förvisso är äldre än Abraham Hagelbeck. Det som kan kasta ljus här är dels en bouppteckning efter Mickel Pantell och/eller hans hustru samt att lokalisera Johan Otto Pantell.

2010-10-06, 00:03
Svar #9

Paul Bergström

En annan liten fråga. Trued Hagelbeck född 1773-10-19, men var?
 
Den där modern Elsa som bor inhyses hos Johan Hagelbeck i Osby, har någon hennes dödsnotis? Bör ha varit c:a 1770-1772.
 
Jag har tänkt på en sak. Varför i hela friden denna namnskara? Framförallt Abraham, Kajsa, Dorothea....det är inga dussinnamn. Är det en Bengt Abrahamsson vi ska leta efter? Lars Abrahamsson? Bengt Hagelbeck?
 
Mystiken tätnar!
 
Sov gott!
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2010-10-06 00:40)

2010-10-06, 08:37
Svar #10

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
En bra fråga, men jag kan tyvärr inte svara på den. Trued Hagelbecks födelsedatum är hämtat från Fulltofta AI:1 1813-1837, sidan 7, men där finns ingen födelseort antecknad.  
 

Bild från AD Online
 
Angående Elsas eventuella död i Osby Hörby församling så har jag inte hittat någon dödsnotis. Men Hörbys kyrkoböcker vid den här tiden är minst sagt svårlästa och jag kan mycket väl ha missat henne. Däremot tror jag att vi kan begränsa sökfältet något. Elsa finns med i Hörbys MTL 1770, men 1771 står endast Hagelbeck, hustru och två barn i MTL.  
 

Hörby MTL 1770, Bild från SVAR
 

Hörby MTL 1771, Bild från SVAR
 
Namnen på barnen är onekligen intressanta. Det är inte direkt vanliga allmogenamn.  
 
Om vi ska fortsätta på spåret med barn till syskonen Hagelbeck så undrar jag om någon har hittat några barn till Gertrud Hagelbeck och Nils Högstedt? Jag har en kandidat som jag funnit, men har inga säkra bevis för att det faktiskt är så. Min kandidat är Tuve Högstedt i Fogdarp, Bösjökloster M. Han är dopvittne två gånger till Maria Christina Hagelbeck Lars Hagelbecks dotters barn Eva Sofia 1795 och Laurentia 1797. 1795 bor dessutom Maria Christina och hennes familj inhysta hos Tuve Högstedt i Fogdarp.

2010-10-06, 10:30
Svar #11

Paul Bergström

Först så måste jag säga att jag tror inte att Trued Hagelbeck är en son till Johan Hagelbeck som hela tiden mellan 1765 fram t.o.m. 1780-talet åtminstone bor på Osby Nr5. Trued Hagelbeck gifter sig redan 1799 i Stehag och då kan det stämma att han är född 1773, men var? När han gifter sig sägs han komma från Nyby i Bosjökloster. Vem bor där då? Jo, Johan Hagelbecks son Jöns Hagelbeck som 1778 i Hörby gifter sig med quinnfolket Elsa Nilsdotter. Min gissning är att Trued är hennes oäkta son - kanske född i Lyby.
 
Om vi sedan växlar över till Mattis Bengtsson-grenen så kan jag meddela att denna stärkts ytterligare.
Följande barn har hittats till smeden Assar Olsson Otterberg och h.h. Kajsa Mattisdotter (gifta 1746 i Ottarp):
 
Maria     1747 Sireköpinge
Kjersti   1748 Sireköpinge
Jon       1750 Sireköpinge
Nils      1752 Sireköpinge
Susanna   1755 Härslöv
Dorothea  1759 Härslöv
Nils      1761 Härslöv
Bengt     1763 Härslöv
 
Kajsa Mattisdotter dör 1794-10-25 i Härslöv (beräknat född 1722), men i den tidiga hfl 1789 sägs hon vara född 1717. Alltså kan det vara just den Kajsa född 1715 som hittats, eller så är den en ny Kajsa född c:A 1722 i Hurva.
 
Anledningen att jag vill hitta moder Elsas dödsnotis i Hörby är att den mycket väl kan vara just som det står - moder Elsa m.a.o. just Johan Hagelbecks moder och då kan det ju stå då och då dog gamla änkan Elsa bla bla och så vet vi vem hon var änka efter.
 
Slutligen, i Holmby 1778-04-06 föds smed/hovslagare Nils Nilsson Högstedts son Abraham. Modern är Sissa Torkelsdotter. Varför Abraham? Mitt tips är att Högstedt som tidigare var gm Gertrud Mattisdotter döpt en son till Abraham efter Abraham HAgelbecks död, som sedermera dött också. Därför döps det om till Abraham med den nya hustrun. Frågan är bara var Högstedt bodde innan han kom till Holmby Socken?

2010-10-06, 10:56
Svar #12

Paul Bergström

En liten komplettering. I BU efter Abraham Hagelbeck står det ju klart och tydligt att Högstedt är ryttare i Östra Sallerups by. Efter en liten titt i mtl 1766 på Ö.Sallerup Nr 1 så framstår följande barnaskara:
 
Anna 1754
Ola 1756
Elna 1764
 
I mtl 1770 verkar Högstedt ha försvunnit ur socknen för att 1777 dyka upp i Östra Gårdstånga.

2010-10-06, 12:41
Svar #13

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
När det gäller Trued Hagelbeck så är det en möjlighet. Jag hoppas Christian har något mer att säga angående det, för om jag minns vår konversation rätt så kommer uppgiften om att Trued är Johans son från honom.
 
När det gäller Elsa så tycker jag nog att det står hustru modern Elsa i MTL för Hörby 1768, eller har jag fel?
 
Att smeden Nils Högstedt i Östra Gårdstånga skulle vara den samme som Gertrud Hagelbecks make ryttaren Nils Högstedt tror jag inte. Enligt smeden Nils Högstedts dödsnotis från Holmby 1790 så var han 42 år gammal när han dog.

Holmby CI:2 1761-1839, sid 228. Bild från AD Online
 
En tanke jag haft är att han kan vara son till Gertrud Hagelbeck och ryttaren Nils Högstedt.
 
Jag hittade en bouppteckning i Frosta FIIa:13 efter Nils död 1790 på SVAR. Jag har bara hunnit kasta ett öga på den ännu, men det verkar som om Tuve Högstedt i Fogdarp är bror till smeden Nils Högstedt i Östra Gårdstånga. Här är ingressen, kanske någon av er som är bättre på 1700-tals handstil kan kolla närmare på den?
 

 

Bilder från SVAR.

2010-10-06, 14:19
Svar #14

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Alltså, jag hittar inget i den oändliga röra av papper och svårtydbara anteckningar som jag släpat fram! (Jag var ju färdig med allt det här!...) Jag hittar inte ens en antavla bland mina gamla plastdisketter! Följaktligen vet jag i nuläget inte mer än ni om Trued. Jag måste uppdatera mig i grundkällan till den information jag haft, vilket inte kan ske förrän på lördag. Jag kan inte ge närmare besked i frågan om Trued (och kanske också om Johans ålder) förrän då.
 
Jag roade mig med att knappa in Mattis Bengtsson i död- och begravningsregistret på ddss.nu. Upp kom en Mats Bengtsson som 1740-05-10 dog 70 år gammal (dvs. född 1670) i Ivetofta försmling... Samma församling som trädgårdsmästaren Anders Holmgren 1749 och 1751 fick två barn i (om det nu är vår Anders Holmgren).
 
Jag vet att du, Paul, tror dig minnas att Mattis blev gammal och nämns i Hurva fram till omkring 1760. Men vi fick inte detta bekräftat.  
 
Det är säkert ingenting, men kanske värt att kolla upp ändå.
 
Christian

2010-10-06, 14:51
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Magnus, på bilden från mtl 1768 läser jag Inh. modern Elsa, alltså står det inhyses och inte hustru.

2010-10-06, 15:07
Svar #16

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
 Hmmm... det gör onekligen det hela mer komplicerat. Då vet vi inte om det är Johans mor eller Marias mor.

2010-10-06, 16:14
Svar #17

Paul Bergström

Jag har lagt märke till en annan sak. Dödsboet efter Abraham Hagelbeck har fordringar för utfört arbete mm. hos två pastorer - komminister Otterström i Borlunda och magister Brommé (i Skånes-Tranås). Den gemensamma faktorn här är att dessa två pastorer är svågrar med varandra och son resp. svärson till då (1763) avlidne kyrkoherden i Ottarp Hans Otterström. Precis samma Ottarp som dels Abrahams dotter Kajsa gifter sig i - kanske t.o.m. denne kyrkoherde förrättar hennes vigsel - istället för, som brukligt var, gifta sig i hemsocknen Hurva. Dessutom vet vi att två Hagelbeckar, Abraham och Johan, gift sig i grannskapet (Barsebäck och Hofterup) utöver detta en eventuell koppling till Landskrona. Är allt detta en slump?

2010-10-06, 16:51
Svar #18

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
En annan koppling till Barsebäck och Hofterup är väl det faktum att Abraham var volontär vid Hamiltons regemente? Barsebäck hade ju köpts av Gustaf David Hamilton som hade satt upp regementet vid den här tiden.  
 
Mårten / Martin Hagelbeck:
Det finns även en annan grupp personer med namnet Hagelbeck som vi inte berört i sammanhanget. Det är trädgårdsmästaren Mårten Hagelbeck och hans familj. Frågan är om dessa har någon anknytning till de Hagelbeck vi diskuterat tidigare? Jag har inte lyckats fastställa någon sådan.
 
Mårten uppges vara född omkring 1743. Han gifter sig i Smedstorp L den 26 december 1774 med Helena Björck. Paret får sedan följande barn:
 
Charlotta Christina, född 1776?
Maria Christina, född 1777-08-18 i Smedstorp L
Greta Lovisa, född 1780-05-12 i Smedstorp L¨
Hedvig Sophia, född 1782-09-14 i Oretorp, Vinslöv L
Hans Samuel, född 1786-01-14 i Mölleröd, Finja L
Gustafva Johanna, döpt 1788-08-12 i Grimeton N
Inger Catharina, född 1791-11-17 i Långås, Morup N
Carl Ulrik, född 1795-01-14 i Långås, Morup N
Fredrika Dorotea, född 1798-02-28 i Långås, Morup N
 

Finja inflyttning 1785, Bild från Genline
 
Vidare har jag funnit vad som kan vara Mårtens mor i Finjas inflyttningslängder.
 

Finja inflyttning 1785
 
Synpunkter, idéer och rättelser :)mottages med tacksamhet!

2010-10-06, 17:01
Svar #19

Paul Bergström

Ja, talar vi om okända Hagelbeckar så kan vi också nämna soldaten Sven Jönsson Hagelbeck (1747-1813) i Högseröd och hans broder rusthållaren Anders Jönsson (1748-1829) på Fogdarp Nr 6. Deras moder hette Karna Andersdotter.

2010-10-06, 22:14
Svar #20

Paul Bergström

Christian!
 
Jag kikade lite på trädgm. Anders Holmgren på Håkanry i Ivetofta Sn och jag måste säga att den nästan är hemma. Barnen som föds är Niclas 1749 och Catharina 1751 (död späd).
 
Sedan tidigare vet jag att paret har en son Niclas som jag beräknat vara född 1751, men det funkar lika bra med 1749-11-01. De har en dotter Catharina född 1752 i Norra Mellby (förmodligen när Holmgren var trädgm. på godset där Ljungarum eller Maglö) och det passar ju utmärkt att man döpt om till Catharina.
 
Bäst av allt var dock ett av vittnena år 1749 - Lars Holmgren i Sölvesborg. Det skulle vara kul att följa upp honom, men tyvärr har jag dåligt med tillgång (Genline, ADOnline etc). Kanske någon känner sig hågad?
 
Däremot den Mattis Bengtsson du hittade tror jag inte på. Kollade precis mtl 1749 i Hurva och då lever Mattis Bengtsson, nog inte i högsta välmåga, men i vart fall lever.

2010-10-06, 22:34
Svar #21

Utloggad Christian Hallbeck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Paul:
 
Nu var det inte jag som upptäckte Anders Holmgren i Ivetofta, utan Magnus (se hans inlägg i går 14.49). Jag bara påminde honom om vad han berättat för mig. Men att du kan bekräfta att det är rätt Anders Holmgren, är ju roligt! Uppgifterna du gör det med är därtill intressanta, såtillvida att Anders Holmgren, om det är som du misstänker, skulle ha varit trädgårdsmästare på Maglö gård, som ju ägdes av familjen Walkendorff (mellan 1663-1785)!  
 
Det var ju där som en av soldaterna Christoffer Walkendorff vid Malmö garnisonsregemente, och senare vid Upplands femmänningsregemente till häst, föddes (enligt 1704 resp. 1715 års generalmönsterrullor. Se mitt inlägg ovan)!
 
Du sitter hela tiden inne med en massa intressanta uppgifter, som du bara presenterar sådär oförhappandes!...
 
F.ö. tror jag inte heller på Mattis Bengtsson i Ivetofta. Men du vet hur det är när man finner ett, om än hur osnnolikt, sammanträffande: man måste åtminstine notera det. Men härmed avfärdar vi honom alltså!
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-06 22:44)

2010-10-07, 11:57
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu ska vi väl inte gå för djupt in i släkten Holmgren här, men eftersom det rör Dorotea Hagelbecks barn så undrar över ett par saker du nämner, Paul.
 
Du säger att du känner till sonen Niklas. Är det den trädgårdsmästare och tidigare korpral Niklas Holmgren som får en son Abraham (obs namnet) i Säby 1785 du tänker på? Vad har du mer för uppgifter om honom? Jag vet att han gifte sig med Elna Andersdotter i Mörarp 1775, och är far till ett par oäktingar i Mörarp 1773.
 
Sedan skriver du att Anders och Dorotea får en dotter Catharina i Norra Mellby 1752. Födelsebok saknas där, så hur vet du det? Det stämmer att en trädgårdsmästare Holmgren finns på Maglö gård i mtl 1753.
 
Det finns också en trädgårdsmästare Niklas Holmgren (c1723-1773) i Önnestad, kanske en bror till Anders. I Önnestad dör också en besökareänka Holmgren (född Fagerman) 1789 (79 år). Var kanske Lars Holmgren i Sölvesborg besökare? Letade efter honom i mtl 1739 och 1759 på SVAR men fann honom inte.

2010-10-07, 12:20
Svar #23

Paul Bergström

Hej Anders!
 
Sitter inte vid hemmadatorn, men om jag inte minns fel så är namnen på Holmgrens barn ur mantalslängder. Det kan också vara att Häglinge B:1 (tror jag den heter) är inblandad eftersom efter vistelsen i Norra Mellby hamnar paret i Häglinge Socken och då kan där ha stått en flyttnotis att trdgm. Holmgren med barnen si och så inkommit från N.Mellby.
 
Mvh
Paul

2010-10-07, 13:55
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Paul,
 
Holmgren finns i Södra Rörum B:1 när paret flyttar från Norra Mellby till Häglinge krog 1754 3/5. Inga barn nämns dock, men hustrun kallas Dorotea Maria Hagelbeck.
 
I Hurva mtl 1766 finns hela sex barn med åldrar angivna: Niklas 15 år, Catharina 12, Carl 9, Vilhelm 5, Maria 3 och Magdalena 4 månader.

2010-10-07, 14:15
Svar #25

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
För Trued Hagelbeck (d 12 juli 1822, Fulltofta C:4 f 297) finns en bouppteckning i Frosta hdrätt 1822 18/10 (1821-22:149). Har själv inte haft möjlighet att kolla i den. Kanske någon har möjlighet att kolla om några Hagelbeckare nämns som kan kasta ljus över hans ursprung?
 
(Meddelandet ändrat av rax 2010-10-07 14:16)
Roger Axelsson

2010-10-07, 16:12
Svar #26

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Mycket intressant med syskonen Holmgren! Jag måste säga att jag tycker det är riktigt kul att se svaren på gåtor som man funderat på länge.  
 
När det gäller Trued Hagelbeck så har jag kollat upp hans bouppteckning. Den finns scannad på SVAR. Jag har skapat en pdf och intresserade hittar den här: http://www.bokesliden.com/magnus/truedhagelbeck.pdf (5 mb)
 
Om jag läser ingressen rätt så talas det om den avlidnes bror smeden Hans Hagelbeck i Lackalänga (dubbelkolla gärna!). Detta indikerar i så fall att Trued är son till Jöns Hagelbeck i stället för Johan. Jag är dock osäker på om det utesluter att Pauls tanke om att Trued kunde vara oäkta son till Jöns Hagelbecks hustru. Hur benämnde man oäkta halvsyskon i de här sammanhangen?

2010-10-07, 19:50
Svar #27

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Angående Lars Holmgren så hittade jag en plantermästare Lars Holmgren i Mjällby (K), gift med Britha Christiansdotter som får en dotter Catharina Malena 1747-11-05. Från DDSS: Dopvittnen: bars till dopet af hustru Magnell Hindrich Nills af Mellby. Faddrar Nills Holmgren och Mattis Tullberg i Håsaby Pig: Bengta Sörens dotter i Mellby. Det borde väl kunna vara rätt Lars Holmgren?
 
(Meddelandet ändrat av Bokesliden 2010-10-07 19:51)

2010-10-07, 20:56
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vilka barn hade Jöns Hagelbeck? Tydligen är en dotter gift med Per Nilsson i Kastberga, enligt Trueds bouppteckning.  
 
Den här dottern Catharina Malena till plantören Lars Holmgren måste vara samma som sedan är gift med skomakaren Olof Wramstedt i Önnestad. Hon är fadder flera gånger (1772-1781) till trädgårdsmästaren Niklas Holmgrens i Önnestad (se mitt tidigare inlägg) son Niklas Holmgrens (c1745-1783) barn i Önnestad. Så nog hänger de ihop dessa Holmgren!

2010-10-07, 21:57
Svar #29

Paul Bergström

Hej igen!
 
Är vi redo för en liten teori?
 
Jag beslöt mig för att kika närmare på den där smeden Per Jönsson i Igelösa och följa honom bakåt. Det kan ha givit resultat. Han är son till smeden i Getinge Jöns Persson (samma smedja som Lars Hagelbeck 70 år senare hamnar i) och h.h. (känn på den) Apollonia!!!  
 
Här är Per Jönssons vigselnotis från 1708-06-07 i Odarlöv: Junius d.7 Copulerades Smeden Pähr Jönsohn, född uthi Getinge och Wälborne Hr Stiernbladhs piga Johanna Pährsdotter, född uthi Blekinge
 
I mantalslängderna kring 1700 har Jöns Persson i Getinge en dotter Cecilia (Sissa). Förmodligen avlider Jöns Persson i den lucka 1708-1711 som finns i Gårdstångas kyrkobok för 1713 är Apollonia inhyses hos sonen Per Jönsson då i Skälshög Odarslöv Sn, men flyttar några år senare till Igelösa. Vad som händer med Apollonia är oklart.
 
Några år senare finns det en vigsel i Igelösa år 1723 mellan Hans Jörgen Kiebba och Cecilia Jönsdotter som 1724-08-27 får sonen Johannes (Per Jönsson är vittne vid dopet). Är detta Johan Hagelbeck? Minns vad J.H. döper till Hans Georg 1755, Apollonia 1753 och 1759 samt Elsa Cecilia 1763.
 
Vad tror ni?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna