ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hadders  (läst 1368 gånger)

1999-02-14, 23:26
läst 1368 gånger

Per G Cronstrand

Jag söker informtion runt Hans Wilhelm Hadders gift med Eva Juliana Unnerus
 
Vad jag vet hittills är :
Hans Wilhelm Hadders född i Köping Kalmar län, den 15 maj 1786 ; död ? ( efter april 1824 ).
 
Hans föräldrar var :
Häradsskrivaren för Ölands norra mot, Jacob Magnus Haddars,  
         född i Rottne Kronobergs län, den 12 dec 1741 ; död i Köping Kalmar län den 24 april 1803
        gift den i Köping den 7 juli 1779 med  
Anna Catharina Lundh, ( dotter till prosten i Köping Kalmar län, Johan Lundh ) ,
          född i Köping den 11 sept 1742 ; död i Köping den 22 febr 1815
 
Hans Wilhelm Hadders gifte sig i Kalmar den 18 maj 1810 med  
Eva Juliana Unnerus, född i Kalmar ? omkr 1791 ; död ?  
 
Hennes föräldrar : ??
 
Barn till Hans och Eva ??
 
 
Hans Wilhelm Hadders anges som proviantmästare, hospital-, lasaretts- och salpetersjuderisyssloman, krigskommisarie, fältrevisor. Han blev omyndigförklarad år 1814 men åter myndig år 1821.  ( Orsaker ? )

1999-02-24, 11:40
Svar #1

Rigmor Persson

PerCronstrand
Jag letar också efter en Hans Hadders men min är född 1784 i Lund. Hans fader var häradshövding. Kan våra familjer vara kusiner?
Vet du något om släkten bakåt?
Jag har hittat en regementsskrivare 1730-talet på Krigsarkivet i Stockholm och enligt släkttraditionen skall släkten vara invandrad frånÖsterike i slutet av1500 talet och i flera generationer varit regementsskrivare.
Hälsningar
Rigmor Persson

1999-02-24, 22:45
Svar #2

Ulla Johansson

Min mamma är en Bäckstadie (Bechstadie) vi har en ingift HADDERS - Hedvig Catarina Regina född 1781-06-05 och död 1837-04-07. Hon gifte sig med Anders Bäckstadi, häradsskrivare Ölands norra. Deras barn fick naturligtvis namnet Bäckstadi. Det finns fler HADDERS  ... Jacob tullskrivare levde i början på 1700-talet och var dopvittne på ett av mina tidigare förfäders dop, år 1703; Jacob Magnus häradsskrivare. Han var troligen född i Grönskog  och gift med Anna Catarina Lund. Kan detta var något intressant för Dig??

1999-02-25, 19:08
Svar #3

Arne Olsson

I Sjöströms Kalmar Nation i Lund finns under nr 207  Hans Hadders (f. 15/5 1786 i Köping), en rätt utförlig artikel om släkten Hadders. Den är för lång för att återges i sin helhet.
 
Som en möjlig son till denne Hans Hadders nämns en e.o. tjänsteman vid lantmäteriet i Växjö, J.W Hadders. Uppgifterna om Hans Hadders föräldrar är desamma som Per angivit härovan i det första inlägget. Farfar var Hans Hadders, f. 1707 i Kalmar, regementsskrivare vid Smålands kavalleri, gift m. Hedvig Eleonora Ljungfelt, f. 1720. Farfars far var Jacob Hadders, f. 1673, tullskrivare i Kalmar, död 1714 i Västervik, gift  med Cecilia Ekebom.
 
En hel del syskon anges i artikeln.
En syster till  Hans Hadders (f. 1786 i Köping) var Regina Hadders, f. 1781, död 1837, som gifte sig med faderns efterträdare (som häradsskrivare för Ölands norra mot) Anders Bäckstadi.
 
En farbror till Hans Hadders (f. 1786 i Köping) var Carl Hadders, f. troligen 1743 på Rottne kvarn, blev så småningom häradshövding i Torna, Bara och Harjagers härader i Skåne. Han gifte sig med Maria Margareta Liedbeck, och de fick 12 barn, alla födda i Lund. Ett av dem var Hans Christian Hadders, f. 1778, vice auditör och biträde hos sin fader. Men ingen son Hans som var född 1784! Rigmor, kan det ändå vara Din Hans?
 
Jag rekommenderar en titt på artikeln i sin helhet.

1999-03-04, 09:36
Svar #4

rigmor

Arne Olsson
Tack!!!
Gick genast och lånade Sjöströms bok som jag fann på universitetet i Karlstad. Släktförhållande i fam Hadders klarnade. Tyvärr har jag bara en muntlig uppgift att gå på som kan vara klart felaktig .Får söka andra vägar.
MVH Rigmor

2012-02-15, 01:49
Svar #5

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
De äldre inlägg som refereras till i detta inlägg har i samråd med Moderator Småland flyttats hit, och ligger alltså här ovanför! / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
Släkten Hadders har tidigare behandlats under den stängda rubriken Landskap, Småland, Efterlysningar. Ulla Johansson uppgav där 1999-02-24 att häradsskrivaren Jacob Magnus Hadders, troligen var född i Grönskog. Per Cronstad anger 1999-02-14 att han är född 1741-12-12 i Rottne i Kronobergs län. Men någon Hadders kan inte påträffas i Rottne (idag i Söraby). I bouppteckningen efter modern fanns ytterligare två barn och syskon till Jacob Magnus, Carl och Hedda Cicilia, som inte heller påträffas födda i Rottne (Norrvidinge härad F09 Nr36(Arkiv Digital bild 206). Kan också dessa barn vara födda i Grönskog? Vad finns för belägg för Grönskog?
 
Arne Olsson skriver 1999-02-25 att släkten Hadders behandlas i Sjöströms Kalmar Nation i Lund, nr 207. Bygger Cronstads uppgifter om födelseplats på denna källa. Kan denna källa då avse föräldrarnas bostadsplats när inskrivning sker?
 
Fader till nämnda barn var regemenstskrivare Hans Hadders (1707-1779). Ett dopvittne till några av de barn som senare föddes i Rottne uppträdde Margareta Hadderes som gifte sig 1753 med Carl Gustaf Rohloff i dennes andra äktenskap. Hon är med stor sannolikhet syster till Hans och också en dotter till tullskrivaren Jacob Hadders. Är fler barn till denne kända?
 
Rigmor Persson berättar 1999-02-24 att släkttraditionen anger att släkten invandrat från Österrike i slutet av 1500-talet och i generationer varit regementsskrivare. Detta leder till frågan om de finns belägg för någon Hadders före tullskrivaren Jacob Hadders?
 
MVH
Lars-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna