ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Habolin  (läst 1079 gånger)

2006-09-08, 17:17
läst 1079 gånger

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 07:15
    • Visa profil
Tacksam för dåtida adress och information om HABOLIN i Kalmar. Jag söker även uppgifter om Johan Fredrik Thunberg f. 1813.10.01 Anstorp. Kronogrd. ö om Kilsmo, Asker sn. Örebro län.
Han var bokbindaregesell hoss Habolin i Kalmar innan han utflyttade till (Oskarshamn) i Döderhults sn. efter 31/10 1832. Där kan jag inte återfinna honom. Svar till Kenneth Larsson, Spånarp, 57003 Vrigstad.

2011-09-07, 18:32
Svar #1

Utloggad Helena Neegaard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:00
    • Visa profil
    • helenaslekt.wikidot.com
Det nevnes i innlegg av Kenneth Larsson at han var gesell hos Habolin i Kalmar. Er det noen som vet noe mer om Habolin-slekten (min slekt) i Kalmar? mvh Helena Neegaard

2011-09-07, 18:51
Svar #2

Utloggad Helena Neegaard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:00
    • Visa profil
    • helenaslekt.wikidot.com
Etter det jeg har hørt kom Habolin-slekten til Kalmar på begynnelsen av 1700-tallet enten fra Frankrike eller Belgia (disse opplysningene er ikke bekreftede). Den eldste i slekten jeg har funnet hittils er (min ffffff) Niclas Habolin f. 1739, d. 1811. Han giftet seg i 1793 i Kalmar med Helena Larsson. Hans sønn er Bokbinder Zacharias Habolin f. 1793. I 1820 bor han i Stockholm Stads södra kvarter og hadde tittel som gesäll. Når han gifter seg med Ingrid Helena Jonasdtr i 1823 er han bokbinder og borger i Kalmar. Zacharias Habolin, mistare 1823 Burskap i Kalmar 1824. Bokbinder. Kona Ingrid Helena døde i 1831 av lungesott, men han gifter seg på nytt året etter med Carin. De får to sønner sammen, men begge dør som barn av slag.
 
Vet noen noe mer om Habolin-slekten? Hvem som var Niclas Habolins foreldre?
 
På forhånd tusen takk for all hjelp!
 
mvh
Helena Neegaard

2011-09-12, 00:17
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två inlägg har idag flyttats hit från Yrken » Yrken A-E » Boktryckare, eftersom de främst gäller boktryckare/bokbindare av släkten Habolin, inte yrket boktrycket eller bokbindare som sådant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna