ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göberg / Gjöberg  (läst 776 gånger)

2006-06-24, 14:56
läst 776 gånger

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej
 
Känner någon igen namnet G(j)öberg? Släkten kom från Lund och var en hantverkarsläkt. En anfadertill mig, sockenskomakare Ola Göberg, Tygelsjö fäladshus i Hardeberga Församling, Malmöhus län, hade en son, Nils G(j)öberg som va smed i Stora Råby, född i Hardeberga 1807. Av barnen var två söner, så namnet har haft chans att bäras vidare, men jag hittar inte detta anmn någonstans mera. Svara om ni sett namnet.
Mvh
Dagmar

2006-06-25, 14:07
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Vid sökning i 'folkräkningen' 1890, samtliga län, får man ingen träff på Gjöberg, men två på Göberg:
Elin Mar. Göberg, f. 1838 i St. Råby (M)
Johanna Mathilda Göberg, f. 1842 i St. Råby
 
1900 får man ytterligare en träff:
Vitgarvaregesäll Per Hansson Göberg, f. 1855 i Norrvidinge (M)
Hälsar vänligen
Maud

2006-06-25, 22:20
Svar #2

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej Maud
Hjärtligt tack, jag är glad för varenda Göberg och försoker nu kombinera ihop denna Skånesläkt.
Mvh
Dagmar

2007-02-20, 20:29
Svar #3

Lars-Owe Göthe

Hej!
Ibland undrar man varför saker och ting plötsligt bara faller på plats. Jag och min hustru har under lång tid, från och till, släktforskat på våra respektive sidor. Länge sökte jag förgäves på min farmors sida. Så småningom dök hennes mor upp. Det var Johanna Matilda Nilsdotter från Stora Råby, född 4 sept 1842 och sannolikt död i Hyby. Sen dröjde det till häromdagen då vi på nytt tog upp ämnet och vi fann då Johannas föräldrar Nils Göberg (Gjöberg på ett ställe) och Ingar Hansdotter. Nils föräldrar var Ola Göberg och Elna Andersdotter. Olas far hette sannolikt Jöns Christoffersson. Sen har vi inte kommit längre.
 
Uppgifterna kommer från husförhörslängder och födelse/dopböcker.
 
Vad jag kunde komma fram till hade Nils Göberg en son, Fredrik Wilhelm Nilsson som var född i St Råby 1840-02-02. Sen fanns det förutom Elin (1938) och Johanna även dottern Anna Christina Nilsdotter, född 1844-11-14.
 
I St Råby bodde man i gathus nr 25, ett hus som vi i söndags inte kunde finna.
 
Precis som du Dagmar, har jag sökt namnet Göberg i dagens telefonlistor men utan resultat. Eftersom Fredrik Wilhelm tog namnet Nilsson är risken stor att namnet har försvunnit.

2008-05-07, 18:48
Svar #4

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej, jag har inte kollat under denna rubrik pa länge. Blev nu glatt överraskad. Smeden Nils Olsson Göberg ohh Ingar Hansdotter hade förutom ovanstaende barn, frans Johannes Nilsson Göberg född 1849-03-09 och Maria Charlotta Nilsson Göberg född 1854-06-11, död 1863-11-24. Frans Johannes byter namnet till Öberg och aterfinns 1890 som Eldaren Johannes Öberg, Falköpings station,. Nils Olsson Göberg var min farmors mormors, Hanna Olsdotters bror. Hon var född 1803 i Hardeberga.Mina släktingar och jag har ett stort huvudbry med att forska fram Jöns Christensson Göbergs föräldrar. Denne var född i Lund 1738 den 18 augusti. Nu finns det flera familjer Christen Gjöberg i Lund.
Ring mig gärna 044-232231 eller mail hhgrieger@spray.se
mvh Dagmar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna