ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gyllengren  (läst 1090 gånger)

2000-09-09, 22:01
läst 1090 gånger

Bertil Petersson

Min morfar Klaes Petter Petersson född 1859 i Hjälmseryds socken Småland tog tillnamnet Gyllengren omkring 1880 - 90. Troligen skedde detta när han jobbade vid järnvägsbyggen i Jämtland.  Är det någon som vet om det finns, eller har funnits några med släktnamnet Gyllengren utöver vår släkt ??

2001-08-11, 16:34
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Bertil !
Långt om länge såg jag detta inlägg, då jag tänkte skriva en egen fråga om Gyllengren.
 
Jag har en anfader som var verksam som ryttare i Skåne. Han anges var född 1678 i Halland. Han hette Lars Bengtsson Gyllengren och dog 10/12 1759 i Stenestad (M). Ingen av hans barn använde namnet, men ett barnbarn, med samma namn som sin farfar, Lars Bengtsson Gyllengren, född 15/4 1766 i Stenestad använde namnet. Så namnet har funnits tidigare än din morfar.
 
Dessutom har det funnits en adlig ätt med namnet, se vidare Elgenstierna om denna.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna