ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guse  (läst 2328 gånger)

2001-08-16, 18:55
läst 2328 gånger

Göran Johansson

Nils Persson Guse företräder år 1719 sin hustru Elisabeth Persdotter vid försäljning av hennes arvedel i hemmanet 1/4 mtl Tegnaby Bramstorp. Finns det någon som känner till mer om denna allmogesläkt Guse?

2001-08-17, 06:22
Svar #1

L. Kjellström

Hej Göran
 
Ingeborg Abramson har skrivit om Smålandssläkten Gusa-Guse under medeltiden i Släkt och Hävd 1976 sid 1-46.
 
Med vänlig hälsning
 
L. Kjellström

2003-03-16, 14:49
Svar #2

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Ingeborg Abramson synes mena att dessa gusar somn uppträder under 1600/1700-talen har gemensamt ursprung med den frälsesläkt som använder namnet. detta är förmodligen endast en gissning som emellertid inte är helt orimlig. Släkten Guse var ganska talrik i Gårdsby socken vid Växjö under 1600-talet. De mest framträdande medlemmarna var självsvåldiga fogdar på Gårdsby säteri. Norrvidinge härads dombok innehåller många intressanta notiser som jag tyvärr inte har tillgång till. Jag återkommer med några konkreta personuppgifter.
Christer Abrahamsson

2004-10-20, 22:44
Svar #3

Ulf Brändén

Hej Christer!
 
Har du hittat något mer om Gusarna?
 
Undrar med nyfikenhet
Ulf Brändén

2005-02-10, 00:35
Svar #4

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Jag diskuterade i början av 1990-talet med anledning av artikeln i Släkt och Hävd den medeltida ätten Guse med Hans Gillingstam (som från 1952 bland annat hade hand om den vetenskapliga delen av arbetet med den av riddarhuset utgivna Äldre Svenska Frälsesläkter). Han hävdade med bestämdhet att ätten utslocknde på svärdsidan någon gång i slutet av medeltiden. Kanske, menade han, kunde någon släkting tagit upp namnet.  
 
Att släkten Guse i Gårdsby var släkt med Guse i Kårestad i Furuby är klarlagt. Jag har fått en kartong med avskrifter av Norrvidinge härads domböcker i ärendet som gjorts av Leif Bur?n. Allt detta är ännu inte bearbetad av mig, men några kontakter till Hemmesjö har jag ännu inte träffat på.
 
Lars-Åke Stenemo

2015-04-13, 03:04
Svar #5

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
 
När det nu blivit enkelt att läsa i domböckerna, har jag hittat följande:
 
Framkommer för rätten nämdeman Nils Broddsson i Kråkenäs bevisandes med köpebrev daterat Kårestad d. 6 maj 1704 sig hava köpt 1/3 av Brodsagård - eller Östregård i Kråkenäs av sin svåger Nils Nilsson Guse i Korestad (Furuby socken). tingsskötes in under Nils Broddsson, dess hustru Ingebor Svensdotter .in forma communi. (Norrvidinge Härad renov.dbk 1710-02-02 § 16, AIDv280404.b2200.s9.)
 
På vilket sätt var de svågrar? Var det Nils Broddssons hustrus systers man eller var Guse make till en syster till Nils Broddsson? Då Furuby tillhör Konga härad hoppas jag någon har träffat på Nils Nilsson Guse i detta härads dombok.
 
MVH/Lars-Åke

2018-11-18, 09:34
Svar #6

Utloggad Malin Jogård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 06:29
    • Visa profil
Hej! Jag är ny både på forumet och i den här världen så jag har inte riktigt koll på var någonstans jag kan kontrollera uppgifter eller var jag ska leta för att få reda på mer kring det jag söker.
Anledningen till att jag började forska är för att jag var nyfiken på hur den gård jag är uppvuxen på, ärvts/köpts genom århundrandena. Det är en släktgård sedan 1600-talet och så långt har jag nästan  kunnat hitta källor och därmed också hur gården har vandrat.
Nu när jag vet lite mer, och kan lite mer, skulle jag vilja belysa frågan från andra hållet, genom att lära mig något om den tid som var när namnet Åmatorp först dyker upp, se bifogad bild/länk:
http://www3.ra.se/sdhk/pdf/8488.pdf
Kort infor: Åmatorp var ursprungligen flera gårdar kring sjön Åmen i Lenhovda socken, Kronobergs län, men jag har lärt mig att den här delen hörde till Kalmar tidigare, detta upptäckte jag när jag sökte efter domprotokoll. Nu är det två gårdar och två mindre hus som har detta namn, de övriga heter Västraby och Östraby, tidigare Västra Åmatorp och Östra Åmatorp.
Jon Hjärne/Hjaerna? har jag hittat information som verkar mena att han var av norsk frälseätt, men jag hittar inget på norska  sidor om detta, så det undrar jag om det verkligen stämmer, men det språret har jag inte kunskap i hur jag ska ta mig vidare i. Han pantsatte sitt gods till Nils Guse, och om dessa Gusar har jag via detta forum informerat mig om att de bland annat höll till inte så långt härifrån, i Gårdsby socken, så det verkar vara en trolig affär.
Min fråga är: Hur kan jag hitta dokument som styrker denna affär och kanske även kan hitta om godset ifråga fortsatte att vara i Nils Guses ägo eller vad som sedan skedde?
Tacksam för svar. :) mvh

2021-08-20, 13:20
Svar #7

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2531
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:12
    • Visa profil
Min fråga är: Hur kan jag hitta dokument som styrker denna affär och kanske även kan hitta om godset ifråga fortsatte att vara i Nils Guses ägo eller vad som sedan skedde?

Du är alltså ute efter handlingar rörande jordaffärer på 1300-talet? Tror det kan vara svårt att hitta något, men i så fall är det nog Riksarkivet som möjligen kan ha dokument som rör Hjärne, Guse eller Åmatorp. Du skulle kunna prova deras tjänster SDHK och TORA, se https://riksarkivet.se/digitala-resurser

När det gäller Jon (Jöns, Jönis) Erengislesson Hjärne så gissar jag att du redan hittat följande:
http://runeberg.org/biosvman/6/0163.html
https://genvagar.nu/show.asp?PersonId=556532
https://sok.riksarkivet.se/dokument/sdhk/11506.pdf (rulla ner till sista sidan)
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/svenske/H-smaa/Hjerne-old.htm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna