ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunn / Gund  (läst 1765 gånger)

1999-02-27, 22:04
läst 1765 gånger

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Vad jag förstår så finns det 3 (kanske) familjer i Sverige som heter Gunn. Jag tror att alla har att göra med Värmland. Ett soldattorp där alla som bodde och verkade kanske skulle ta sig namnet Gunn. Jag heter Gunn men när jag började och forska om släkten visade det sig att innan den flyttade från Värmland hette den troligen Gund. Jag har sett bägge varianterna i telefonkatalogen. I Värmland har jag bara lyckats spåra en Olof Persson Gund (Gunn) 1814-04-04 i Gunnarskog hans barn heter också Gund utom Johan Johannes Olsson Gunn f.1845 i Treskog, Gunnarskog som flyttade till Jämtland och heter då som synes Gunn. Alla hans ättlingar kallar sig sedan Gunn.  
Olof Persson Gund var Fältjägarkorpral, torpare,  
I obefintlighetsbok 1868 i Gunnarskog. Jag vore tacksam om någon kunde reda upp detta med Gunn och Gund.
MVH
Christer

1999-03-05, 13:53
Svar #1

Märit Norgren

Det fanns en man i Ytterturingen, Haverö sn som hette Ragnar Gunn. Han var kompositör, han hade tre döttrar. Jag tror inte att han lever nu, allt material efter honom finns inlämnat i kommunens föreningsarkiv. Vill du veta mera om honom så ta kontakt med arkivet!

1999-03-06, 00:18
Svar #2

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Ragnar Gunn är min morfar. Olof Persson Gund är Ragnars fff. Jag troddde att jag hade allt material efter Ragnar Gunn. Kommunens föreningsarkiv ligger väl i Ånge antar jag? Ragnar Gunn har förresten fyra döttrar. Tack för din information
MVH
Christer

1999-03-08, 10:28
Svar #3

Märit Norgren

Hej Christer!
Materialet efter R. Gunn är en jättemängd med noter, givetvis också hans egna kompositioner. Om du är intresserad så finns det arkivförteckningar att tillgå i föreningsarkivet i Ånge.
Jag kommer att finnas i arkivet några månader framåt.
Hälsningar Märit

1999-03-08, 13:54
Svar #4

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hej Märit
Tack för den informationen. När semestertider nalkas ska jag försöka att få tid att besöka er.
mvh
Christer

1999-04-02, 18:54
Svar #5

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Christer, jag har ingen information om din Gunn-släkt. Ville bara tala om att i England och Skottland liksom i USA finns många Gunn. Kommer från en gammal skotsk klansläkt som i sin tur visst kom med vikingarna från Norge. Namnet skall tyda på krigare. Min dotter är gift med engelsman Gunn, men de bor f.n. i Norge, men om ett år flyttar de till Sverige, så då kommer det att finnas ännu en familj Gunn här, men med annat ursprung än Värmland.

1999-04-05, 13:24
Svar #6

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hej Sonia
Den skotska klansläkten känner jag till. De har faktiskt gjort en efterlysning i sverige genom Dangens Nyheter en gång om det fanns någon familj Gunn då de visste att de härstammade från Nordiska vikingar. Den släkten bor det tydlien rätt många av i Norge. Några från svenska släkten har också flyttat till Norge men jag har inte lyckats spåra någon. Jag tror också att Gunn har med strid att göra. Gunnar lär betyda den stridbare. På Island fanns stridsvalkyrior som kallades gunnr. I min efterlysning tror jag dock att namnet har givits till den som varit indelt soldat på ett speciellt ställe. Olof Persson Gund (Gunn) 1814-04-04 är då troligen född som Olof Persson och har senare som soldat fått namnet Gunn.
mvh
Christer

2002-02-23, 09:34
Svar #7

Sören Olsson (Senon)

Hej Christer!
 
Det fanns en familj Gund i Ny (S) i början på 1800-talet.
 
Jon Nilsson Gund, född 1812-03-06 i Kyrkebol, Ny (S)
gift med
Anna Catharina Nilsdotter, född 1811-01-26 i Berg, Älgå (S).
 
Barn:
Carl, född 1832-05-31 i Berg, Älgå (S)
Kajsa, född 1833-12-24 i Kyrkebol, Ny (S) - död 1835-05-14 på samma plats
Nils, född 1835-09-20 i Kyrkebol, Ny (S).
 
Familjen lämnar Kyrkebol under hösten 1835. Eftersom familjen inte har något direkt samröre med mig själv har jag inte följt dem vidare.
 
Hälsningar
Sören

2002-10-09, 21:50
Svar #8

Utloggad Kenneth Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 13:08
    • Visa profil
Hej!
 
Tänkte bara informera om att jag har stött på namnet Gunn även här i Sörmland. Det är min anfader Claes Jonas Gunn f. 16/11 1791 som fick detta soldatnamn efter Gunnviken i Östra Vingåkers sn. Även hans son Claes Albert bar detta efternamn.
 
Mvh
 
Kenneth

2002-12-06, 10:33
Svar #9

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hej Kenneth
Detta var helt nytt för mig. Finns det någon information om Gunnviken? Finns det listor över de soldater som burit namnet Gunn i Vingåker?

2003-02-08, 15:53
Svar #10

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
En Gunn har berättat för mig att det finns en  
bild som visar Gustaf Adolf Gunn från Sundsjö  
i  
Jämtland när han arbetade som rallare. Vet  
någon  
var den bilden finns nu? Jag skulle väldigt  
gärna  
vilja beställa en kopia. Jag arbetar med en  
bok  
om järnvägsfolket i släkten. Tacksam för tips/
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna