ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henrik Hansson Schmidt i Hangvar  (läst 2391 gånger)

1999-01-04, 01:07
läst 2391 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det enda jag känner till om kyrkoherden Henrik Hansson Schmidt är det man kan läsa i Visby stifts uråldriga herdaminne. Känner någon till mer om honom, som t ex närmare personuppgifter, föräldrar, etc...
Henrik var kyrkoherde i Hangvars församling och sedermera i Lärbro församling.
Henriks hustru hette tydligen Ingeborg Margareta Nilsdotter, känner någon till hennes ursprung, eller har något annat som skulle kunna vara av intresse att förtälja om henne?
Henrik Mosén

1999-04-08, 13:32
Svar #1

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
I min morfars Ernst Ströms anteckningar, som just i detta fall dessvärre saknar källangivelse, varför en viss försiktighet rekommenderas, står följande:
Hindrik Hansson Schmidt var son till mästaren och borgmästaren i Visby, Hans Balzarsson Schmidt som i sin tur var son till Baltzar Schmidt,död på 1630-talet antagligen 1640 och borgmästare under den danska tiden. Baltzars hustru, mor till Hans, hette Marit och levde ännu 1669.
 
Ingeborg Margareta Nilsdotter tvistade som änka 31/3 1672 med David Herlitz, Henriks efterträdare i Hangvar. Då var hon redan trolovad med Jacob Swart, som hon gifte sig med efter 1678. Själv var hon dotter till den danske adelsmannen Niels Mattzön, landsdomare på Gotland samt Carin Lauritzsdotter. Carin var dotter till Lauritz Nielssön, superintendent i Visby (mer om honom i Lemkes herdaminne!) samt hans hustru Margareta. Om du hittar mer om dessa personer, vore det förstås roligt att få veta!

1999-04-08, 20:51
Svar #2

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
En liten korrigering till Gudrun Dahls inlägg.  
 
Landsdomaren Niels Madsen var inte adlig! Hans släktnamn var Braad och han var son till en Borgare i Visby.
 
Källa (en av flera): Gardell, Carl Johan, Bröderna Madsen - två framgångsrika köpmän från Visby under 1600-talet, Gotländskt Arkiv 1988 s. 137-154

1999-04-09, 18:35
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Gudrun och Jens!
 
Intressanta uppgifter! Frågan är väl mest ifall de stämmer vad gäller släktskapen mellan t ex Schmidtar och så vidare.
 
Känner du fler källor till ovan familjer Jens, som du kan komma på?
 
Jag ska titta efter i den Gotlänskt Arkiv du nämner, men den berör väl inte alla ovan nämnda antar jag.
Henrik Mosén

1999-04-09, 20:00
Svar #4

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jag har följande notiser om Herr Henrik:
 
1. Nordertredingens dombok 1662 originalprotokollet i Visby Landsarkiv akt s. 142r omnämner släktskap Hr Hindrik i Hangvar sal: Herr Jacobs hustru. Tyvärr har jag inte noterat några detaljer.
 
2. Nordertredingens renoverade dombok 1663 vintertinget § 9: Herr Hinrik måg till fd. landsdomaren Nils Matsson
 
Kring Niels Madsen finns åtskilligt skrivet och han har satt flera spår i både kameralt och rättsligt material. Mest dramatiskt torde vara det dråp han begick på en bonde i Hellvi 1652 eller 1653. Niels nådebrev återfinns i Stegeborgs-samlingen på Riksarkivet. Återkommer med exakt källhänvisning och litteratur.
 
En som förutom Gardell skrivit om Niels Madsen är Tryggve Siltberg bla i sin Lic-avhandling om Tingsdomarna på Gotland (Umeå 1993)

1999-04-09, 20:35
Svar #5

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Äh, ibland är man lite försnabb på hanen. Punkt 1 i ovanstående inlägg är felaktigt. Herr Hinrik var inte släkt med Herr Jacob det var istället en annan person, Jochim Bennich, som stämt Henrik för en obetald skuld.
 
Hur som helst bifogar ett utdrag ur min forskningsdatabas kring gotländskt 1600-tal. Ursäkta den slarviga notisformen. Dessa är endast att betrakta som ytterst sammanfattande anteckningar så det är säkrast att kolla själv i originalet.
 
Rättegången från 1662 § 47 kan tyckas oväsentlig i släktsammanhang men här får vi ju reda på att Herr Hinrik var flintskallig. :-)
 
--
 
1658,nordertredingen hösttinget s. 397,Hr Hinrich i Hangvar ej comperat stämd av Hinrik Schmidt .
 
1658,nordertredingen sommartinget s 387,hindrik smitt ang hr hindrik, hangvar gäld excuserad .
 
1658,nordertredingen sommartinget s 387,angav hindrik schmidt att hr hinrik dessförutan är skyldig 8 dr 16 lo
 
1658,nordertredingen sommartinget s 387,hinrik schmidt inprotokollerar 2 handskrifter givna av hr hinrik, hangvar på 74 o 36 dr
 
1662,nordertredingen sommartinget § 47,Hr Hindrich i Hangvar ang att han Per Quie stämt men intet comp i det han förment honom förgången söndag att han skole stå skrift för lagvunnen tjuvnad då svarade han honom haver han stulit så haver han ärligen böt . förolämpat prästen . så skall han få en olycka på hans skallute huvud och skall intet kosta mer än en hand full med blod . Per Gloser vittnade att Per Quia sagt till honom att om prästen inte ville låta honom vara ifred skulle han slå honom med en kniv eller yx. Skall comparera till nästa ting
 
1662,nordertredingen hösttinget § 20,Jochum Persson [Benich] tillt Herr Hindrik, Hangvar för 30 dsm . min hustrus arvpart efter salige herr jacobs hustru uti hangvar som var min hustrus moder
 
1663,nordertredingen vintertinget § 9,befallningsman nils stark angav att fordom landsdomaren nils matsson är skyldig kronan 408 dsm . eskade räkning på landsdomarens kalkugn på sankt olofsholm . blev samma kalkugn uppbjuden 1 g till hr hindrik, hangvar hans måg
 
1681,nordertredingen hösttinget § 58,Rasmus Medebys, Hall att svara hr Hindrik i Hangvars arvingar för ärerörig beskyllning å Herr Hinrik

1999-04-09, 21:52
Svar #6

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Så här ser landsdomaren Niels Madsens släktförhållanden ut efter lite pusslande i källor och litteratur.
 
Mads Braad ? Köpman i Visby (mig veterligt endast känd genom sönernas patronymikon)
 
Söner:
 
1. Nils Madsen Braad* f. omkring 1600 i  Visby d. 1678 Köpman och borgare i Visby. Landsdomare på Gotland 1630-1645 Övertullförvaltare. Begick ett dråp 1653** m.m. m.m. Gift i Malmö 1628 med Karin Larsdatter svägerska till Nils Söffrensen.*** Hon d. 1644 (Gardell 1988, Siltberg 1993 s. 39)
 
2. Jörgen Madsen Braad f. i Visby, Fadern köpman i Visby d. ? Präst i Vordingsborg och Senare i Malmö. Versförfattare 1625 (Lunds stifts herdaminne)
 
3. Jacob Madsen (Braad) f. omkr 1596 Visby d. 1657 Köpenhamn. Köpman i Köpenhamn. (Gardell 1988)
 
4. Christen Madsen (Braad) d. före 1624 (Siltberg 1993 s. 39)
 
Noter:
 
* Släktnamnet är belagt i brev daterat Västergarn 28/11 1666 som är undertecknat Landsdomaren Niels Matsson Braad egen hannd . (Landskansliets inkomna handlingar DI:2 s. 434)
 
** Rättegångsprotokollet över Madsens begågna dråp återfinns i Gotlands nordertredings dombok vinteringet 1654 § 3-4. Tyvärr är just detta protokoll fragmentariskt. Hans nådebrev återfinns i Stegeborgsamlingen Arvprinsen Karl Gustavs handlingar rörande Gotland i fascikeln Varjehanda rättegångshandlingar.
 
*** Niels Söffrensen, tidigare präst i Vamlingbo skrev bröllopsvers till Nils Madsen Braad och dennes hustru min svägerska Karin Larsdotter m. anl. av deras bröllop i Malmö 1628. (Åberg 1968, Gardell 1988)
 
 
Otryckta källor:
 
Riksarkivet:
Gotlands renoverade dombok 1654
Stegeborgssamlingen
 
Visby Landsarkiv:
Landskansliets inkomna handlingar sign. DI:2
 
Tryckta källor
Gardell, Carl Johan, Bröderna Madsen-två framgångsrika köpmän från Visby under 1600-talet, Gotländskt Arkiv 1988
Lunds stifts herdaminne
Siltberg, Tryggve, Markelejet, tingsdomarna och den sociala differentieringen på Gotland fram till 1600-talet, Umeå 1993
Åberg, Åke, Niels Sörensen i Vamlingbo. Ett stycke gotländsk litteraturhistoria, Gotländskt Arkiv 1968

1999-04-12, 19:41
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jens!
 
Jag får tacka så mycket för dina spännande uppgifter, som jag när jag får tillfälle kommer att studera närmare (böckerna finns ju här i Lund, men domböcker är lite besvärligare att få tag på).
 
Jag får helt enkelt gå till UB imorgon och beställa in några Gotländska Arkiv mm.
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna