ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grund  (läst 1560 gånger)

2002-07-23, 12:28
läst 1560 gånger

Hasse engström

Söker mina rötter släkten Grund Farmor Anna Katarina Grund 1903-09-05.Hennes mor Kristina Albertina Eriksdotter 1870-09-28 Hennes far Jonas Oskar Grund 1859-01-15 är tacksamm för all hjälp jag kan få. Tack på förhand mvh Hasse

2003-06-03, 00:18
Svar #1

Lenah Hedin

I Ör socken i Dalsland finns en släkt med namnet Grund. De finns bl a på gården Barrud och N Kroken.Det finns i alla fall en präst i den släkten, han finns i Herdaminnena.

2003-07-28, 13:06
Svar #2

Hasse engström

Hej Lena  
Tack för att du tog dig tid.. Släckten Grund som jag söker har jag funnit fins i Färila i Hälsingland.. Du ska ha tack i alla fall för att du tog dig tid.

2003-07-29, 09:00
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Hasse,
 
Dom Grund som finns i folkräkningen 1890 och Färila är dessa. Du kanske redan har dom för det är ju ett tag sedan du frågade.
 
Hemförsamling: Färila
Hemort: Hofra
Kontrakt: Hels. Vestr. Öfr.
Län: Gävleborgs
Jonas Oskar Grund f. 1859, Skogsarbet.
Krist. Albertina Eriksdr f. 1870
Emma Sofia Vilhelmina f. 1890
Axel Leonard f. 1893
Beda Kristina f. 1896
alla födda i Färila
 
Hemförsamling: Färila
Hemort: Storbyn
Kontrakt: Hels. Vestr. Öfr.
Län: Gävleborgs
Fam nr: 1
Jonas Grund f. 1864 i Järvsö, Handl.
Anna Stina Keller f. 1844 i Järvsö
Jonas Gustaf f. 1885 i Järvsö
Maria Katrina f. 1887 i Järvsö
Anna Hilda Ludvika f. 1895 i Färila
Alf Hilding Ingemar f. 1900 i Färila
Fam nr: 2
Anna Margreta Persson f. 1876, Piga
 
Hemförsamling: Färila
Hemort: Lillbyn
Kontrakt: Hels. Vestr. Öfr.
Län: Gävleborgs
Fam nr: 1
Olof Grund f. 1854 i Färila, Bokhållare
Kristina Eriksson f. 1857 i Färila, Sömmerska
Fam nr: 2
Anna Kristina Als?n f. 1881, Piga
 
Hemförsamling: Färila
Hemort: Hofra
Kontrakt: Hels. Vestr. Öfr.
Län: Gävleborgs
Fam nr: 1
Per Erik Grundahl f. 1856, f. Handlande
Anna Larsdotter f. 1864
Jon Oskar f. 1888
Lars Axel f. 1890
Anna Sofia f. 1893
Augusta Margareta f. 1897
Fam nr: 2
Margret Grund f. 1816 i Färila, Regementsväbelsdotter, ogift och faster till Per Erik

2004-08-23, 09:53
Svar #4

Hasse engström

Tack Lena Thelin
 
Tack för dina upgifter de stämda aldels ypperligt. Har varit borta ett tag så jag har inte kunnat tacka dig så jag tackar dig nu för dina tid och dina uppgifter .Något sent men ett stort tack

2004-08-29, 22:45
Svar #5

Carin Arbman (Kajsa)

Söker uppgifter om Anna Grund, gift Landegren som levde kring förra sekelskiftet. Jag har hennes poesibok från 1890-talet och då var hon ännu ogift. Hon utbildade sig till småskolelärarinna och vad släktingar berättat var hon med och startade Stockholms Stadsbiblioteks barnboksavdelning. Anna som även kallades Mollan gifte sig med doktor Landegren och titulerades således doktorinna. Anna var antingen kusin till min mormor Berta Gunhild Björksten (f 1914 Söderåkra, Småland d 2000 Stockholm) eller till hennes mamma Hilda Charlotta Johnsson/Jönsson gift Björksten (f 1872 trol. Listerby, Blekinge, d ca 1952 Älmhult). Det är lite oklart för mig hur de var släkt. De som visste mer är tyvärr inte med oss längre. Dessvärre har jag bara dessa knapphändiga uppgifter att komma med. Anna var troligen från Blekinge eller Småland liksom sina släktingar, men borde ha flyttat till Stockholm i senare år. Jag tror att maken dog tidigt.  
Tacksam för all hjälp.
Mvh

2004-09-13, 23:02
Svar #6

Carin Arbman (Kajsa)

Nu har jag hittat nästan alla uppgifter jag letade efter. Tack Elisabeth T, m fl. Anna Grund hetter Landergren som gift, med r alltså. Jag har skrivit fel tidigare. Här kommer de nya uppgifter jag fått fram. De kan kanske vara till nytta för någon annan. Källor: Sveriges Dödbok 2, Sveriges Befolkning 1890, Begravda i Stockholm, Family Search (end. Anna G:s födelsemånad o -dag).
 
ANNA Elisabeth Beata Carlsdotter Grund, f 1883-10-04 i Dalby, Värmland, d 1961-10-03 Bromma, Stockholm. Gift med Med. dr. ERNST Gustaf Adrian Landergren, f 1867 Karlskrona stad, Blekinge, d 1912-01 trol. i Stockholm. Paret fick inga barn.  
 
ANNA var dotter till kyrkoherde Carl Ludvig Grund, f 1830 i Ör, Dalsland och Elisabeth Brunsson f 1848 Färgelanda, Dalsland.  
 
ERNST var son till smedmästare Jonas Larsson Landergren f 1836 Ramdala, Blekinge och Johanna Petersson, f 1849 i Listerby, Blekinge.  
 
Jag har fortfarande inte listat ut hur min mormor var släkt med Anna. Det märkliga är att det är hennes man Ernsts mor som kommer från Listerby och alltså verkar ligga närmast till. Jag får klura lite till.

2006-05-18, 21:31
Svar #7

michaela petäjämaa

hejhej mikkiz heter jag och jag vet om levande släkt i grund som kommer från färila

2008-03-13, 11:11
Svar #8

Göte Grund

Hej. Jag söker information om min farfars farfar Peter Pettersson Grund född 11/19 1829 i Grundsjöhyttan Nordmark.
 
Hans son hette Karl Peter Grund gift med Anna Augusta Helsing,
 
De fick 8 barn. Karl Simeon, Signe Eugenia, Levi Eugén, Nils Johan, ( vilka fanns med i folkräkningen 1900) efter folkräkningen då fick de Sara, Selma, Sixten, David (Min farfar)
 
Jag hittade bifogade inlägg nedan som var postade tisdagen 02 december 2003 - 19:34    
där Christina Gustavsson sökte efter samma Peter då han var hennes mormors farfar.
 
Om det är någon som vet något dels om peter Pettersson Grund eller hur jag kommer i kontakt med denna Christina Gustavsson så vore jag tacksam för den informationen.
 
Göte Grund
     
äldre inlägg på anbytarforum efterlysningar som jag hittat:
--------------------------------------------------------------------------------
Postat av Christina Gustavsson
 
Hej Elisabeth!  
Det sista jag sett av Peter Pettersson Grund Född:11/10-1829 är i huförhörsboken:Färnebo,1891-1895, nummer på kortet är 514392 11/11 och sidan är 345. efter det hittar jag inte han, han verkar helt ha gått upp i rök. Hoppas på hjälp.  
M.V.H. Christina Gustavsson.  
 
 
------------  
 Postat av Elisabeth Fohrsell tisdagen 02 december 2003 - 23:09        
 
__________________
Christina, nu har jag varit in på Genline och tittat på den sidan i Färnebo hfl, som du hänvisar till.  
 
Den sidan omfattar folk som är skrivna på löslistan, dvs ingen visste säkert var de fanns.  
 
För Peter står det att han sedan 1870-talet vistats i Grythyttan, så du kan ju se om han finns där. Men eftersom han inte finns i Sveriges befolkning 1890, så kanske han redan har dött.  
 
Sonen Karl Peter, f 1869 18/9 i Filipstad, blir 1884 konfirmerad i Grythyttan, och flyttar 1891 17/3 till Hällefors.  
 
1900 finns han i Hjulsjö med sin familj:  
 
ANNO 1900 - Örebros län  
Folkräkningen  
Hjulsjö församling  
Karl Peter Grund f. 1869 Filipstad  
Hemförsamling: Hjulsjö  
Hemort: Grängshyttan Lilla Björnaboda  
Kontrakt: Nora  
Län: Örebro  
 
Födelseår: 1869  
Födelseförs: Filipstad  
Yrke: Torpare  
Civilstånd: Gift (G)  
Kön: Man  
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)  
H. Anna Augusta Helsing f. 1870  
Karl Simeon f. 1893  
Signe Eugenia f. 1894

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna