ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grennstedt / Grännstedt  (läst 1122 gånger)

2011-07-31, 20:09
läst 1122 gånger

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Peter Nilsson GRÄNNSTEDT är född i Kråksmåla socken , Handbörds härad i Kalmar län, den 10 maj eller 10 juli 1759. Kyrkböckerna saknas för perioden före   1760. De har brunnit. Att fadern heter Nils, förstår vi ju men det är också all information som hittills hittats. Peter blir soldat i Grännastämma i Drevs
socken,Kronobergs län och får sitt soldatnamn från den lilla byn här.På sin ålders höst är han kyrkväktare i Drev, där han också dör den 1 november 1838.Ättlingar till honom och hans hustru Christina Eriksdotter Askelund (f. febr.15, 1766 i Äskås, Sjösås socken och dör i Drev 1835.)finns än idag,
varav jag är en. Är Du också en, så hör gärna av Dig. Om Du inte är släkt, men en duktig släktforskare, kanske Du kan hjälpa oss.Då skulle åtminstone jag bli mycket glad och tacksam.
Med bästa släktforskarhälsningar
Tomas Risbecker

2011-12-11, 09:55
Svar #1

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej!
Lagom till den nya utgåvan av Svenska Släktkalendern (2012 - en upplaga i Strindbergs-tecken med anledning av att det 2012 är 100 år sedan han dog) - så
har Tobias Bjernehed på Landsarkivet i Lund i sin privata forskning lyckats lösa problemet med Grännstedts bakgrund. Han är son till ryttaren Nils Hultman.
Övriga uppgifter finns i kalendern under släkten Risbecker.Jag tycker det kan vara av särskilt intresse att nämna att Tomas Tranströmers släkt finns med i
nämnda kalender. Trevlig Lucia!
 
Mvh
 
Tomas Risbecker

2013-01-19, 16:44
Svar #2

Utloggad Eva Friberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-01-22, 15:48
    • Visa profil
Hej.
Är det någon som har uppgifter om var och när korpralen Johan Johansson Grennstedt/Grännstedt i Grännastämma soldattorp i Drevs socken är född? Söker också efter hustruns Kierstin Börjesdotters födelseort och -datum. I hfl anges Johans födelseår till 1730 och 1732 (i skeppsmönsterrullorna 1737) och Kierstins till 1731 och 1733. Jag har inte hittat någon av dem i födelseboken för Drev.
Johan avled den 21 augusti 1781 på fartyget Sophia Albertina, som förliste utanför Hollands kust. Kierstin avled i Drev 19 maj 1803.
Vänliga hälsningar
Eva Friberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna