ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grefberg  (läst 996 gånger)

2014-01-10, 16:54
läst 996 gånger

Utloggad Ove Sundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-04-10, 17:41
    • Visa profil
Hej
Kan någon hjälpa mig att kasta ljus över följande man. Lars Laurentius Grefberg f. 1785-01-07 död 1866-05-02 Vad jag vet är att han kom till Frösön runt 1822 där han levde resten av sitt liv.  
Han ska enligt böckerna vara född i Finland. Men jag skulle vilja veta varifrån i Finland kom han?  
Vilka var hans föräldrar? När kom han till Sverige? Han var utbildad fanjunkare då han kom till Frösön. Var utbildades han? Vet någon var han var innan han kom till Frösön. Har en bild som sägs ska vara ett foto föreställande honom och det fotot är taget i Stockholm. men den uppgiften är hörsägen inom släkten.  Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

2014-01-11, 09:25
Svar #1

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Hej Ove
Det finns en bok av Gustaf Grefberg utgiven 1936. Den berör i första hand släkten Grefberg i Östergötland. I denna släkt förekommer namnen Lars Laurentius
 
Ett kapitel i boken handlar om en annan släkt Grefberg på Gotland.
Den förste gotländske Grefberg (född 1751 på Öland) var korpral och senare furir och klarinettblåsare vid dåvarande Visby Artilleriregemente och under många år stationerad i Finland under Gustaf III:s krig. Han återvände så småningom till familjen i Visby.
 
Ett rykte säger, att han under åren i Finland skaffade sig en familj även där, men det är som sagt bara ett rykte. En gren av den gotländska släkten slog sig ner i Helsingfors, men det var senare under 1800 - talet.

2014-01-11, 12:48
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ove
Ett långskott.
I Hiski, Genealogiska Samfundet i Finland får man många träffar om man söker på. Lars född 1785 bland döpta.
Söker man på, far Grefberg, får man ännu fler.
 
I Solf-Sulva föds 1785-02-05 en Lars, son till en klåck: Jacob Greflmg vilket skulle kunna vara en feltydning av Grefberg.
Mor Maria Johansd:r 42
 
Mvh Åke

2014-01-12, 12:46
Svar #3

Utloggad Ove Sundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-04-10, 17:41
    • Visa profil
Hej Åke,
 
Tack för information. Jag är helt ny på detta med släktforskning och känner inte alls till hur man går till väga för att forska i Finland. Några tips om var jag hittar detta Hiski? Är texten på svenska eller finska?  
Den Lars du hittar skulle ju årtalsmässigt kunna stämma väl överens med den Grefberg jag söker.
 
// Med vänlig hälsning
Ove

2014-01-12, 18:03
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Jag är inte så bra på att länka, men det här skall vara adressen.
http://hiski.genealogia.fi/hiski?se
Annars kanske det går att googla på hiski och att komma vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna