ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Granqvist  (läst 910 gånger)

2004-01-04, 14:30
läst 910 gånger

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
I Lund skall det på 1850 talet funnits en Granqvist  som var källarmästare, hustrun hans hette Beata Charlotta Wallengren f 1827-02-08 i Lund  och paret hade minst två kända barn, Alma f 1855 och Emil f 1861 ( enl Sveriges befolkning 1890). Hr Granqvist avled dock före 1890 varför det är svårt att finna uppgift om hans härkomst.

2008-02-07, 12:26
Svar #1

Daniel Granqvist

I Malmö fanns det vid samma tid ett antal olika familjer med samma namn. Min farfars farfar hette Per Andersson Granquist och bodde i Malmö S:t Caroli församling. Han var byggmästare och timmerman. En av hans söner, Ernst Sigfrid Granqvist, flyttade till Stockholm och var min farfars far. Ernst hade flera bröder, bl.a. en urmakare som hette August, men jag vet inte mycket om dem. Någon annan som vet?
 
Jag känner inte till några släktband med Lund.

2016-01-16, 13:08
Svar #2

Utloggad Erik Lindgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-10-24, 17:32
    • Visa profil
På Gotska Sandön nämns Änkan Ingrid Grankvist i konkurshandlingar under åren 1802-05. Vem var denna kvinna? Tacksam för all hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna