ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gleissner  (läst 6004 gånger)

2003-02-25, 09:52
läst 6004 gånger

Henning Austad

Hei alle sammen!

Jeg tror vi er i slekt??!!

Jeg sitter nå på jobb og forsøker å formulere en innledningstekst på forsiden på en web-side. Siden jeg jobber med glass, og vet at min famile (morssiden) har gjort det helt tilbake forfar Benedictus Gleisnner's tid tenke jeg det ville vært gøy å innlede med noe vedrørende dette - derfor søkte jeg "Benedictus Gleissner" på nettet og endte opp her!!

Jeg vet følgende;

Forfaren min heter Benedictus Gleissner (tror han skulle ha opphav i Böhmen).
Jeg vet at han og mange av etterkommerne hans jobbet som glassblåsere/ slipere i Sverige, Norge og Finland.
Min nære slekt har opphav på Hadeland, der min Oldefar Uno Larsson var glassliper. Min bestemor, Valborg Larsson traff "bas" Ragnvald Gulbrandsen (opprinnelig glassliper fra Høvik Glassverk), og flyttet til Modum. Her startet min bestefar Modum Glassindustri AS i 1949.

mvh,

Henning Austad

2003-02-25, 12:13
Svar #1

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei Henning!

Om din oldefar het Uno Larsson så er du definitivt etterkommer etter Benedictus Gleissner. Benedictus ble født i 1761, døpt i grenselandsbyen Neudorf, på grensen mellom Bayern og Böhmen. Av innleggene overnfor vil du se at det har eksistert en egen slektsforening for etterslekten til Benedictus.

Både Åsa Björklund og undertegnede er blant etterkommerne. Åsas far, Gustaf Björklund, som i 1963 startet "Släktföreningen Benedictus Gleissner", har også laget et eget lite skriv (notat) om den inngiftede slekten Larsson, på samme måte som om den inngiftede slekten Gustavsen. Jeg tror ikke jeg har noen kopi av dette i Bergen, men kanskje Åsa kan hjelpe.

mvh Are

2003-02-25, 18:26
Svar #2

Åsa Björklund

Hej Henning och Are
Den lilla sammanställning Gustaf gjorde om släkten Larsson kommer här.
Johan Frans Larsson *1840-10-31 Börrum (Östergötlands län) + 1912-03-22 i Norrköping. Han var son till Karl Lars Petter Jakobsson *1795-09-18 i Skällvik (Östergötlands län) och hh Katarina Månsdotter *1799-06-07 i Börrum. Johan Frans gifte sig 1877-11-04 i Urdiala, Finland med Augusta Lovisa Fredrika Gleissner *1849-04-06 på Wentzelholms glasbruk , Rumskulla (Kalmar län)+1919-0926 i Katrineholm (Södermanlands län). Augusta var dotter till glasfabrikanten Franz August Gleissner *1827-07-29 vid Johannisholms glasbruk i Venjan (Dalarnas län)+ 1915-01-18 i Drammen Norge och därstädes begravd på Bragernäs kyrkogård. Franz Augusts hustru var Katarina Sofia Johansdatter *1827-10-15 i Hurdal, Norge + 1900-04-28 i Fredrikshamn, Finland.
Franz August Gleissner var son till glasfabrikanten Jakob Gleissner *1802 i Norge och hh Anna Lovisa Bergqvist *1807-11-07 (var vet jag inte Åsas anm.)
Efterkommande till Johan Frans Larsson voro glasslipare vid Hadelands Glassverk, Norge.
Källa: Gustaf Björklunds privatarkiv
Vera Larsson, Västerås: -dotter till Johan Frans Larsson- nedtecknade uppgifter om släkten Larsson.
Släkthälsningar från Åsa

2003-02-25, 21:08
Svar #3

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!

Franz Augusts ektefelle, Katarina Sofia (Karen Sofie) Johansdotter, var datter av Johan Isaksen Brattelistuen (f. 1795) og Lene Embretsdatter (f. 1803). Her har jeg noen flere opplysninger bakover i tid, for det meste fra bygdeboken for Hurdal, Norge.

Franz Augusts mor, Anna Lovisa Bergquist, ble født (døpt?) 7. november 1807 i Irsta församling i Västmanlands län. Moren het Greta Amundsdotter, født (døpt?) 15. juni 1775 i Hedemora, mens faren dessverre var ukjent.

mvh Are

2003-02-26, 16:44
Svar #4

Åsa Björklund

Hej Are
Tack för Johan Brattelistuen mm. Vore roligt att få litet mer bakåt när du får tid.
Släkthälsningar Åsa

2003-02-26, 19:13
Svar #5

Kerstin Sandelin-Anton

Hej allesammans!
Då är vi alla släkt även vi som kommer från den Finländska sidan. Har nu fått bekräftat att min morfars mormor Elisabeth Gleisner är dotter till Georg som i sin tur var son till Benedictus.
Tack alla ni för era intressanta upplysningar om denna släkt!. Åsa jag skulle väldigt gärna få mer info av dig ang Benedictus.
Med vänliga hälsningar/Kerstin Sandelin-Anton

2003-08-31, 00:33
Svar #6

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Nytt Gleisner funn: Etter et tips her på Anbytarforum fant jeg denne adressen http://home.online.no/~eistroe/oversikt.html som blant annet inneholder passprotokoller fra Trondheim. I protokollen for 1809 fant jeg følgende:

05.01.09 Taffelglasblæser Johan Casper Kleisner og Søn Georg Kleisner til Christiania [[se 27.3.09]].
16 27.03.09 Glasfabriqveur Johan Schicher, Georg Geisner [[se 5.1.09 og 30.8.09]], Johan Geisner [[se 5.1.09 og 30.8.09]], Balser Wensell og Lars Andersen til Glaspusteriet i Nummedalen.
30.08.09 [[overstrøket innførsel]] Johan Geismer og Georg Geisner til Kjøbenhavn

Her dreier det seg vel om Benedict Gleisners bror Johan Caspar, og det ser altså ut som om Georg Gleisner kan være hans sønn. Dette kan forklare at Georg ikke er med i oversikten over Benedictus Gleisners barn i Benedictus-krönikan. Glassverket de reiste til var trolig Survig på Otterøya i Namdalen i Nord-Trøndelag. Dette glassverket skal ha vært i drift 1809 – 1821.

I København 1812 sendte en Johan Gleisner en søknad til Kongen om privilegium for å opprette et glassverk i Nummedahlen i Trondhjems stift. I søknaden het det at han hadde arbeidet i Norge og ved forsøk med glassverksdrift i Danmark (”Sielland og Irrgens ved Kiöge”).

2003-09-06, 14:49
Svar #7

Arve Gustavsen

Dette var et interessant funn, Anne. Med hensyn til hvem Georg er, så heller jeg mer til den oppfatning at han på det tidspunktet var den 18 år gamle Georg (født 4/6 1791 i Bøhmen) som var sønn av Benedictus Laurentius Gleisner, som kom til Gjøvik glassverk under idriftssettelse i 1807. Johan Caspars økonomiske disposisjoner på Gjøvik viser bare at han delvis understøtter brorsønnens Caspars familie. Georg er nok derfor ved en misforståelse kalt sønn av Johan Caspar når de ankommer Trondheim.

Arve Gustavsen

2003-09-06, 20:24
Svar #8

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Jeg er enig i at dette med Georg som "Søn" av Johan Caspar Gleisner kan være en misforståelse fra passutstederens side. Men har du sikre kilder til at Georg f. 4.6.1791 var sønn av Benedictus og Juliana?

mvh
Anne

2003-09-13, 18:18
Svar #9

Arve Gustavsen

Anne,
Når det gjelder Georg Gleisners opphav har jeg benyttet den samme kilde som du selv ved en tidligere anledning har henvist til, nemlig Aimo Löfgrens bok Lasitutkimuksia - Glass Research VII (1993).

Johan Caspar var dessforuten beskrevet som ugift i familiens analer, og det hevdes at han dro tilbake til Tyskland etter det mislykkede forsøket å få privilegier til å etablere glassverk i Trondheimsområdet. Dersom han hadde hatt noen i nær familie å forsørge under sitt flerårige ansettelsesforhold ved Gjøvik glassverk, ville det nok fremgått av regnskapene derfra. Disse bekrefter at han var ungkar i den tiden. Han kunne kanskje hatt noen på "gress" i Tyskland, men da ville det vært naturlig at det hadde blitt synliggjort i de samme regnskapene når han kom tilbake sammen med brorsønnen Caspar. I regnskapene kan ikke noe slikt spores.

Vennlig hilsen

Arve Gustavsen

2003-09-13, 23:11
Svar #10

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Tja...Jeg er ikke så sikker. Løfbergs bok er langt fra feilfri. Og det er jo heller ikke Benedictus-krønikan. Jeg tror at en foreløpig må holde spørsmålet om hvem Georg Gleisner var sønn av åpent.

mvh
Anne

2004-02-24, 14:21
Svar #11

Leif Mörkfors

Vad vet ni om Benedictus hustru Anna Juliana ? När är hon född, avvilka ? Efternamn på henne ?
När och var avled deras son Joseph ? Hans första hustru Christina Norberg avled i Johannisholm, gifte han om sig ? Vet någon något om försat hustruns bakgrund ?
mvh
Leif M

2004-07-12, 16:27
Svar #12

Leif Mörkfors

Återupprepar frågan om Benedictus hustru ! Vet någon något om henne ?
Mvh
Leif M

2004-08-18, 16:24
Svar #13

Åsa Björklund

Hej Leif
Här kommer de uppgifter jag har om Benedictus hustru.
Mariane Juliana Schrödl född 1761 dog 1850-11-16 vid Sölje glasbruk i Stavnäs fs.
Hennes far var Heinrich Schrödl Glasmacher från Schönwalder Glashütte i Böhmen.
Källa:Herbert Künert Rudolstadt
Sonen Franz Josef *1789-12-29 +1866-01-10 vid Haga glasbruk
Hustrun Sara Kristina *1789-02-18 i Stockholm +1827-08-09 vid Johannisholm pga "blodstörtning"
Källa: Venjan kyrkoarkivalier.
Återkommer med ev. fler uppgifter, måste kontrollera fakta.
Åsa Björklund Gleisnerättling

2004-08-18, 22:37
Svar #14

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Som insnubblad i släkten Gleisner genom vår adoptivson, som är barnbarnsbarn till Frans Oscar Gleisner f.1874 i Munsala, har jag genom hans släktingar fått ta del av Gleisneranorna.  
Sen har jag forskat vidare främst i Småland, där vi bor.
Jag har hittat en del om Franz Josefs senare liv.
Han var ju bosatt i Småland, Hovmantorp, Ekeberga och Lemnhult.
Han gifte om sig med Petronella Appelquist f. 15/4 1808 i Hovmantorp, död 19/1 1863 vid Haga glasbruk i Lemnhult. De fick två döttrar:  
Emilia Maria f. 26/9 1846 i Ekeberga och Ulrika Josephina f. 18/8 1852 i Lemnhult.
Ulrika Josephina gifte sig med Carl Gustaf Leth f. 1842 i Kalmar och paret var bosatta i Adolf Fredriks rote 6, Stockholm (Sv bef 1890)
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2004-08-19, 10:49
Svar #15

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Franz Joseph Gleisner og Petronella Appelquist gifet seg i Ekeberga 15.5.1831. Paret hadde åtte barn:
1. Lorentz Ludvig Ekeberga 19.6.1831.(I dopboken er navnet Lorentz Ullric, men såvidt jeg vet brukte han alltid navnet Lorentz Ludvig).
2. Jacob Fredrik, Ekeberga 20.4.1833
3. Sibilla Elisabeth, 15.4.1835 Ekeberga
4. Bengta Juliana, Ekeberga 23.9. 1838
5. Johan Fredrik, Ekeberga 7.6. 1841
6. Anna Leonella, Ekeberga 11.9.1843.
7. Emilia Maria, Ekeberga 26.9. 1846.
8. Ulrica Josefina, Lemnhult 12.8.1852.

Se også opplysninger under smedsläkten Appelqvist, her i Anbytarforum. Der er det imidlertid noen feil. Sophia Christina er Franz Josephs datter fra første ekteskap. De tre eldste barna fra ekteskapet med Petronella Appelqvist har fått fødested Venjan i stedet for Ekeberga. Denne feilen går av en eller annen grunn også igjen i husförhörslängderna.

Franz Joseph Gleisner kom til Gjøviks glassverk i Norge sammen med familien, trolig i 1807. Før han flyttet til Sverige arbeidet han også ved Jevne glassverk i Fåberg og ved Eids glassverk i Høland (rett ved svenskegrensen).

Mvh
Anne

2004-08-19, 12:49
Svar #16

Åsa Björklund

Tack Birgitta och Anne
Yngsta dottern var en nyhet för mig. Har hittat namnet, men ej vem hon var dotter till.Jag kan nu koppla ihop henne med rätt familj.
Franz Josefs tidigare arbete i Norge var också en nyhet, jag hade bara de svenska uppgifterna.

2004-08-19, 13:43
Svar #17

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Anne och Åsa!
Anne har förstås rätt.
Ulrika Josephina föddes 12/8 1852.
Birgitta
Birgitta B

2004-10-02, 01:13
Svar #18

Billey Shamrock Gleissner

Fantastiskt kul att läsa allt detta om släkten Gleissner! Jag har sysslat med en del släktforskning själv, men fick en hel del nyheter mig till livs genom att läsa era inlägg. Min far (Guy Sigurd Gleissner) hade vid sin bortgång 1991 hand om släktföreningen Benedictus Gleissner, jag trodde den hade avsomnat, men märker till min glädje att Åsa har full koll på densamma.
Själv är jag släktens popartist. V. ordf. i YrkesTrubadurernas Förening och invald i SKAP, samt med ett försvarligt antal fonogram på mitt samvete. Jag ägnar mig även åt skönlitterärt författande. För övrigt kan jag meddela att släkten Gleissner lever vidare, bl.a. genom mitt eget barn Marcus A Theodor.
Ha det gott!

2004-10-07, 09:50
Svar #19

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ur boken Rejmyre glasbruk, av Åke Nisbeth och Torbjörn Fogelberg, Linköping 1960.
 
Från brukets anläggande 1810.
I Norköpings Tidningar för den 30/5 1810 upptages under rubriken ankomna resande bl a hyttmästaren Johan Gleisner med son. Notisen meddelar vidare att Gleisners kommo från Norge samt att de tagit in i handelsmans Bergströms fabriksbod. Ungefär två veckor senare, den 12/6, undertecknades i Norrköping ett kontrakt mellan å ena sidan friherre M A von Ungern Stenberg och jägmästaren J J Graver, å andra sidan Johan Gleisner samt med handelsman Bergström, Gleisners hyresvärd, och glassliparen Joseph Habenicht som vittnen.
Enligt kontraktet åtog sig Gleisner att anlägga och i full gång ställa ett glasbruk, bestående av åtta pottor eller deglar, varav fyra göres för vitt glas, tre stycken för taffelglas och en för grönt glas, jämte sträckugn och torkugn.
Slutligen stadgades att Gleisner, då bruket blivit färdbyggt, skulle få mot särskilt betingat ackord såsom hyttmästare kvarstanna vid detta glasbruk, och så vida möjligt är kunniga och beskedliga glasblåsare söka anskaffa.
Av okänd anledning blev det dock icke Gleisner som fick leda brukets uppförande. Endast en dryg månad efter det att kontraktet med Gleisner undertecknats skrev nämligen von Ungern Stenberg och Graver kontrakt med en annan glasblåsare, Carl Houbbert.
 
Bl a av brukets böcker framgår att Houbbert som medarbetare vid glasbrukets anläggande hade glasblåsaren Caspar Gleisner, med all sannorlikhet den son till Johan Gleisner som omtalas i kontraktet med denne.
Houbbert stannade hela sitt liv vid Rejmyra medan Caspar Gleisner lämnade bruket redan innan det på allvar kommit igång. Gleisner, som synes ha varit en orolig ande, förekommer därefter bl a vid Skönviks och Johannisholms glasbruk.
 
Från Norge inkallades år 1814 tre glasblåsare, Benedict och Joseph Gleisner samt Nils Georg (Görgen) Knutsson (Knutsen). Benedict Gleisner var född år 1761 Böhmen, Joseph Gleisner år 1789 och Knutsson år 1793 i Norge. Samtligas verksamhet vid Rejmyra blev kort. Efter endast några år flyttade de till Johannisholm, där Benedict Gleisner dog år 1823, medan Joseph Gleisner lämnade bruket på 1820-talet efter att någon tid ha tjänstgjort som hyttmästare.
Såväl Gleisner som Knutsson var fönsterglasblåsare.

2004-11-14, 15:16
Svar #20

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil

 
Hvem er denne glassblåser Gleisner som har en sønn Johan Ferdinand til dåpen i Umeå lands 1810? På Läshjälp har fornavnet blitt tolket som henholdsvis Lassis og Pasius. Navnet kan vanskelig leses som Casper, men jeg heller nok fortsatt i retning av at det er Casper og hans hustru Anne Margrethe Ledel som er foreldrene. Av hfl for Skön 1814-1826 framgår det at dette paret hadde en sønn Johan f. 1810. Han dukker seinere opp som dräng, stallkarl og dagakarl i Galtströms bruksförsamling, Ljustorp, Indahl og Njurunda iflg Indiko databasen. Jeg har dessverre ikke notert om fødested er oppgitt i noen av disse sognene.

2004-12-11, 23:05
Svar #21

Kerstin Sandelin Anton

Birgitta!
Din adoptivsons anor är väldigt intressanta för mig. Detta eftersom mina Gleissners kom från Sverige via Norge till Pörtom i Österbotten. Munsala och Pörtom är väldigt närliggande orter. I fall du har lust kan du kanske maila direkt till mig så inga eventuella  missförstånd uppstår?.
MVH
Kerstin Sandelin Anton

2004-12-11, 23:15
Svar #22

Kerstin Sandelin Anton

Eftersom jag är bosatt i Umeå anordnas många intressanta kurser vis Strömbäck folkhögskola som ligger ca 2 mil från Umeå. Besökte en sådan nyligen och råkade hitta en intressant skrift om Strömbäck och dess historia.
I denna bok nämns år 1875 glasblåsarna Anders Gleisner, Fred Gleisner och G Gleisner.
Någon som vet vilka dessa tre män är??
Skriften hänvisar till Steckzén, Umeå Stads historia som källa.
MVH
Kerstin Sandelin Anton

2005-03-30, 09:00
Svar #23

Åsa Björkund

Hej Kerstin
Enligt hfl för Umeå lfs 1869-1875 AI:19a fanns på Strömbäcks glasbruk fd glasblåsaren Anders Gleissner *1802-03-26 samt Anders Fredrik Gleissner *1830-07-12. Anders d.ä söner Frans Gustaf och Josef Oskar var i sjötjänst, sonen Alfred Kaspar var på bruket utan angivet yrke.
Anders d.y hade tre söner i sjötjänst och endast Frans Bernhard*1854-01-22 var hemma på bruket också han utan angivet yrke.Är du intresserad att veta mer kan du maila mig direkt. Jag har inte läst just den boken så jag vet inte i vilket sammanhang de nämns som glasblåsare. Flera av pojkarna har säkert arbetat i hyttan innan de gick till sjöss.
Mvh Åsa Björklund  
Gleisnerättling

2005-04-04, 20:30
Svar #24

Kerstin Sandelin Anton

Hej Åsa.
Mailar dig gärna direkt här i veckan. Har även en del andra frågor som du kanske kan hjälpa mig att bringa klarhet i.
MVH
Kerstin Sandelin Anton

2005-10-19, 22:18
Svar #25

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Josefina Gleisner född 1854-07-20 i Umeå landsfs. Har någon koll på hennes anor? Hon var gift med  Anders Sundberg f. 1850-01-14 Umeå. Jag hjälper en bekant. Josefina är MM M till henne.
mvh Georg

2005-10-20, 12:08
Svar #26

Bo Nordenfors (Nob)

Hon är född som Maria Josefina i Strömbäck, Ume lands, som oä dtr till pigan Maria Lovisa Öberg, 24 år. Johan Gleisner har anmält sig som far till barner. Vittnen vid dop:  Smeden Pehr Öberg och Elisabeth Charlotta Gleisner, Aug. Öberg och Cajsa Greta Engström, Carl August Gleisner och Greta Ulrika Sundström (Svanström??) alla i Strömbäck.
 
Allt enligt Umeå landsfs C:3, GID 2021.13.103400.

2005-10-20, 18:16
Svar #27

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Tack igen Bo.
 
/Georg

2005-10-21, 00:47
Svar #28

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Maria Josefinas foreldre giftet seg noen måneder senere, 21.1. 1855: Glasarbetaren Johan Eric Gleisner 21 år, föräldre glassblåsaren Anders Gleisner och afliden hustru Maria Christina Byberg och Maria Lovisa Öberg, 25 år, föräldre bruksarbetaren Pehr Öberg och hustru Maria Christina Olofsdatter.

Johan Eric Gleisner var født ved Skönviks glasbruk i Skön 26.12.1833. Jeg har hans slekt noen generasjoner lengre tilbake hvis du er interessert.

Ellers leser jeg det som står under dopvittnen annerledes enn Bo. Jeg mener det står: Smed Pehr Öberg och hust., Glasarbet. And. Gleisner och hustru, And. Aug. Öberg och Cajsa Greta Engström, Carl Aug. Gleisner och Greta Ulrica Svanström alla vid Strömbäck.
(kommaene mellom navnene er satt inn av meg).

Pehr Öberg och hustru er nok Maria Lovisas foreldre. Anders August Öberg er hennes bror. Anders Gleisner och hustru er Johan Eric Gleisners far og stemor. Carl Aug. Gleisner er hans yngre bror.

2005-10-21, 15:03
Svar #29

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 12:10
    • Visa profil
Johan Erik Gleisner var inte Maria Josefinas biologiska far.
Faderns namn inte uppgivet står det i födelsenotisen.
Johan Erik Gleisner har anmält sig såsom far för barnet står det också.
I senare husf.l. står Maria Josfina som oä, född i tidigare äktenskap, fast modern var inte gift tidigare.
Den biologiske fadern går nog inte att få fram.
 
Birgitta B
Birgitta B

2005-10-21, 16:16
Svar #30

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Tack både Anne och Birgitta.
Skönvik 1833 är intressant. Då finns de nog på Indiko.  
Vi är intresserade att följa namnet Gleisner i alla fall, även om Johan inte är biologisk fader.  
/Georg

2006-06-22, 21:47
Svar #31

Utloggad Liselote Almkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-08-26, 21:11
    • Visa profil
Hej! En mini Gleissner fyller 5 månader denna Vecka. Emil Joel Joakim Gleissner.
Far Kristian Gleissner från Småland
Mor Anna Sofia Georgina Eliasson från Göteborg.
Släkten lever vidare.// Moster Lotta

2009-09-03, 11:33
Svar #32

Utloggad Ingrid Lindvall Parrish

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2009-09-11, 17:35
    • Visa profil
    • www,MyHeritage.com/Lindvall Parrish
Tyvärr verkar inläggen om släkten Gleisner dö ut. Skulle vilja ha kontakt med er, men tyvärr när jag klickar på era namn finns inga email adresser kvar. Om ni ser detta ta kontakt med mig på email adressen inkan801@msn.com
 
M v h Ingrid Parrish

2018-07-08, 00:03
Svar #33

Utloggad Bård Olsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-02-02, 08:33
    • Visa profil
Jeg jobber med historien til de mer ukjente norske glassverkene, der Johan Caspar Gleisner har vært innom flere av de, og tenkte å komme med nytt ukjent om Gleisner-slekten;

Johan Caspar Gleisner hadde en kone, hun er oppgitt i Johan Caspars arbeiderkontrakt fra 1813;
b) Tilstaae ham fri brug af pladsen Falle mod aarlig at erlegge een
Rigsdaler Rbank. Skulde han blive udygtig til arbeide med glaswerket
formedelst legems feil eller svaghed, saa erfaller den ham frie brug
af bemeldte plads saa lenge han lever. Kommer hans kone der nu er i Tyskland
til werket så skal hun etter hans død have fri brug av bemeldte
Plads saa lenge hun lever og opholder sig ved wærket.

Dette åpner også muligheten for at Georg Gleisner er Johan Caspars Gleisners sønn, slik det er funnet kilder som viser (Reisepass Trondheim 1809, ankomne reisende Reijmyre 1810).

Så da er det er bare å lete i Tyske arkiver... ;)

mvh
BAO

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna