ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gieschen  (läst 2559 gånger)

2002-09-29, 17:48
läst 2559 gånger

Börje Olofsson

Löjtnant Lambrecht Gieschen Dörarp och S.Ljunga.
 
I Adam Lewenhaupt del 1 står:
 
Kornett vid Barthiska dragonregementet 1714-09-05
löjtnant därstädes samma år. Konf. 1715-11-22.
Fången samma år 23/12 vid Stralsund. Hemkommen
1717 i maj och placerad vid Upplands femmännings
Kavalleri reg. 10/5. Så svsked den 30/9 1719.
 
Några år senare är han bosatt i Dörarp där han
gifter sig med Christina Preutz. De får en son
1739. Christina och sonen bosätter sig sedan i
S.Ljunga, men var tar löjtnanten vägen?

2003-02-17, 23:08
Svar #1

Anna-Karin Johansson

Börje,
Enligt ryktet så avlider löjtnanten samma år som familjen bosätter sig i Södra Ljunga. Hans son får sedan minst 10 barn med två olika kvinnor (varav båda bor på samma gård...). Det finns dock inga anteckningar i dödsboken i S Ljunga om att han skulle ha dött där. Har inte kollat densamma i Berga där familjen lär ha varit bosatt precis innan flytten till S Ljunga.  
 
Har du hittat sonen Gerhards födelse i någon kyrkbok?

2004-01-25, 10:34
Svar #2

Nina Drake

Hej!
Söker efter information om släkten Gieschen.
Har hittat en oäkta pojke, Magnus f 1811-06-07 till en Christina Maria (Stina) Gieschen född 1777-11-19, hennes föräldrar var en G L Gieschen och Anna Månsdotter.  
Förutom dessa bor där även en Peter Gieschen med familj och en änka Stina Gieschen på samma gård.
Någon som känner till något om dessa personer?
De var bosatta på Ifla Lillegård i Södra Ljunga.
 
Mvh
NIna

2004-01-25, 11:12
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om Gieschen se även diskussionerna: Lambrecht Rudolf Gieschen och Christina Preutz(Prytz), Mannerhierta och Preutz,Udd,Mannerhierta .
 
mvh Niclas

2004-01-25, 11:25
Svar #4

Nina Drake

Tack för tipset Niclas, det var intressant.
Men hur är alla dessa Gieschen personer relaterade till varandra egentligen?
Kan G L Gieschen vara samma person som Lambrechts son Gerhard kanske?
Mvh
Nina

2008-01-23, 21:29
Svar #5

Utloggad stefan nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 09:52
    • Visa profil
Hej alla
Ser att denna tråden har varit vilande ett tag men jag testar ändå.
Jag är rätt ny på de här med forskning men har kommit så långt att jag fastnat på Lambrecht Gieschen och hans hustru Christina Preutz. Har hittat en del om honom, men de är mycket som fattas. Henne har jag inte börjat söka efter ännu.
Var fanns han tiden mellan de att han kommit till Sverige tills han dyker upp i Dörarp? Flyttade han med till Södra Ljunga? Om inte vad tog han vägen, var dog han? Gick han kanske ut i krig igen?  
Hans hustru Christina Preutz, var kom hon ifrån? Enligt vad jag läst här kan hon komma från Toftaholm vilket kan vara herrgården strax norr om Lagan. Var kan man hitta historiken av ägare till denna gård?

2010-01-19, 18:17
Svar #6

Utloggad Anna-Karin Johansson Brikell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 14:35
    • Visa profil
Hej,
Nu var det ett tag sedan vi senast diskuterade Lambrecht Gieschen. Idag ramlade jag över något när jag var på biblioteket och letade efter en gammal frälsesläkt på G.
 
Satt med skriften Äldre svenska frälsesläkter framför mig då jag plötsligt fick syn på en greve Lambert Gleischen från Erfurt. Denne dog 1227 och hade tre söner, Greve Ernst IV av Erfurt, Henrik och Herman. Ernst bosatte sig i Danmark i mitten av 1200-talet och fick en son, Greve Henrik IV som dubbades till riddare 1282.  
 
Sedan slutar texten i boken men man tog också upp att denna släkt spridit sig upp i Sverige och jag hittar en länk när jag googlar på någon som lagt upp släkten på Geni.  
 
Är detta någon ni andra stött på i er forskning? Kan det vara så att man tappat ett L senare i släkten? Såvitt jag kunnat läsa mig till så finns namnet Gieschen bara upptaget i kyrkböckerna i Småland och vi har haft svårt att finna honom någon annnanstans.
 
Vad tror ni, kan det vara något?
 
Vänligen
Anna-Karin Johansson Brikell

2010-01-19, 19:08
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anna-Karin, det är ju två helt olika namn (betänk uttalet av de båda namnen som är helt olika) - enda likheten är att namnet Lambrecht/Lambert förekommer.  
 
Har någon kontrollerat var i Tyskland efternamnet Gieschen är frekvent ? Finns det någon ort Gieschen i dagens Tyskland, eller i de östra till ryssar och polacker förlorade tyska språkområdena där alla tyskar (15 miljoner) fördrevs eller slogs ihjäl och bynamnen byttes ut mot slaviska ortnamn efter 1945 ?
 
mvh
Niclas

2010-01-19, 20:11
Svar #8

Utloggad Anna-Karin Johansson Brikell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 14:35
    • Visa profil
Hej Niclas,
Jo, det har du rätt i, att det uttalas olika, vilket väl i det närmaste utesluter att det rör sig om ett stavfel. Dock är det lite underligt att namnet Gieschen inte stått att finna någon annanstans än i kyrkböckerna. Eller var har Adam Lewenhaupt (se Börje Olofssons inlägg ovan) fått sin uppgift ifrån, vilken är hans källa?
 
/Anna-Karin

2010-01-29, 21:20
Svar #9

Utloggad Christian Essestam

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-01-18, 14:19
    • Visa profil
Hej,
jag har också ramlat på gåtan med L R Gieschen. Det jag undrar över är om inte Gieschen skulle kunna vara en felskrivning. Jag har bl a sett i vissa sammanhang där sonen G L R Gieschen har sktivits Gisken och om jag inte minns fel Giske. Då är min teori att Gieschen möjligen skulle kunna tillhöra samma släkt som levde och verkade i Göteborgs Tyska församling vid namn Gieseke under 1600 och 1700-talet!? Någon annan har någon annanstans i forumet haft teorin att L R Gieschens hustru Christina Preutz skulle härstamma från Västra Götaland vilket isåfall skulle stärka den teorin.  
 
Det här är än så länge bara en teori som jag anser värd att undersöka, eller?
mvh
Christian

2010-05-06, 20:51
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej!
 
Jag råkade snubbla över denna notis i Riksregistraturet den 10 juni 1717 (RA, Riksregistraturet, volym 688, s 52f):
 
Öpne Ordres för Capit: Latré
och Lieut: Giesken at stå wijd
Uplandz 5 män: Reg:te till häst.
mut: mut:
 
för Lieut: C: Becker at stå wijd Up:s 5 män:s Reg:te till foth.
Kongl: Maij:tz nådiga willja är, at
Capitainen under Bremiske Dragone Reg:te  
Johan Latré, och Lieutenanten wijd barti-
ske Dragone Regementet, Lambrecht
Giesken
skohla stå wijd Uplandz 5. Män:s
Reg:te till foth, och där giöra tienst wijd före-
fallande Commenderingar, samt niuta löhn
äfwen som deras wederlijkar af samma
 
Carachter, och till den ändan utj löh-
nings förslagen på Regementz Staben
upföras.
 
mut: mut:
[...]
Carolus.
 
När det gäller namnet Gieschen, så har jag en bekant vars morbror (tror jag det är) har forskat en del på Gieschen (han härstammar från honom). Om jag inte minns helt fel har han nämnt en släkthistoria, som förtäljer att Lambert Gieschen från början ska ha hetat von Jesch, och bytt namn när han dömdes från sitt adelskap efter att ha förlorat sin förmögenhet i kortspel. Finns det någon uppgift ur GMR om vart Lambert var född? Jag har sett uppgiften Wismar på någon hemsida på internet, men har någon hittat honom i de militära rullorna?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-06-12, 14:25
Svar #11

Utloggad stefan wastegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 14:11
    • Visa profil
tänkte dela vad jag kommit fram till hittils om lambrecht.

1714 rekomenderas han till avancemang inom militären i ett brev av Carl Gustav Dücker skrivit i stralsund. vari de framgår att lambrecht redan då varit soldat i 10 år.
1715 karl xII "föreslår" att lambrecht skall bli "äldste löjtnant i barthiska dragonregementet
1717 karl xII LAMBRECHT skall stå vid Uplands femmänninge regementen.
1717-1739  lambrecht finns i berga socken i jordebok/mantalslängd
1719 Ulrica Eleonora ger lambrecht avsked
1724,25 han är vittne vid dop i dörarp kyrka
1730,31 han ger gåva till dörarp kyrka
1737 gifter sig i dörarps kyrka med christina prytz från mariestad
1742 christina är själv i jordebok berga (lambrecht antagligen avliden, ej bekräftat ännu)
1742-56 christina är själv i södra ljunga (lambrecht hittas inte i södra ljunga.
1743 feb 28, sunnerbo  häradsrätt utser förmyndare åt sonen gerhard
1753 nov 12, göta hovrätt byter förmyndare på inrådan av christina.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna