ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gibeau / Gibbo / Gebo / Giebo / Giveau / Jebo  (läst 1368 gånger)

2009-01-06, 09:46
läst 1368 gånger

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 698
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:01
    • Visa profil
Hej!
 
Har någon stött på något av dessa namn i sin släktforskning? Jag har en anfader med namnet Per/Peder/Pehr Olufsson Gibeau/Gibbo/Giebo (1640-1732) som var rustmästare och bodde i Kinds härad, Lockeryd i Hillared/Sexdrega. Namnbärare av släktnamnet Gibeau finns i Frankrike redan i början av 1600-talet. Enligt en muntlig tradition skulle släkten vara fransk och vallonsk men något stöd för vallonskt påbrå går inte att finna. Enligt traditionen skulle äldste anfadern kommit till Sverige under Karl IX's tid dvs före 1611 via båt från Amsterdam till Sverige. Eftersom Pehr först var ryttare trodde jag länge att Gibeau var ett soldatnamn, men eftersom det stavas så olika i olika källor borde det vara ett utländskt namn och det finns alltså en släkt i Frankrike (ursprung från Champagne) som t.o.m har släktvapen med just denna stavning och detta namn.
Mycket intresserad för att få höra om någon annan stött på namnet i någon av de ovan angivna namnformerna och tips om hur man skulle kunna styrka eller dementera släkttraditionen!
 
Mvh och god fortsättning på det nya året!
 
Claës Linder

2009-01-06, 14:24
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det finns en by Gebo i Ullasjö socken i Kinds härad som kan ha varit uppkomsten på tillnamnet. Har för mig jag sett tillnamnet på någon borgare i Gränna som var västgöte. Att det skulle vara en vallonsläkt är nog inte troligt, men man kan aldrig veta. Förnamnet Olof är dock urnordiskt och pekar inte alls på någon fransos. Gebo är även namnet på en av de gamla runorna, den s.k. gudsrunan/gåvorunan.  
Har Kinds härads domböcker (bevarade ifrån 1598!) undersökts? Dessa finns numera avfotograferade i färg hos Arkiv Digital. En check i mantalslängderna kring 1640 kan även ge vilka brukare med förnamnet Olof som figurerar i trakten av Sexdrega-Ullasjö (dessa finns 1642ff hos SVAR; före 1642 går de att beställa på mikrofiché) - kanske kan din Per Olofsson Gebo spåras på detta vis.
 
mvh
Niclas

2009-01-06, 15:07
Svar #2

Utloggad Claës Linder

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 698
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:01
    • Visa profil
Hej och tack för goda förslag!
 
Jag har gått igenom mantalen för Kind men inte så tidigt som 1640 utan från senare delen av 1600-talet och början av 1700-talet och hittar väldigt få för att säga ingen Olof/Oluf, men genom andra källor har jag hittat tre intressanta personer med namnet Olof/Oluf:
Olof Persson som i mantalet 1682 är nämndeman i Öxleberg i Hillared och som bor i den by som enligt kyrkboken skulle vara Pehr Giebos hemby. Dock har jag ingen uppgift som stämmer med att han någonsin bott där men som sagt kanske föräldrarna.
Det finns också en Olof Andersson som är född omkring 1616 och dör 1707 i Eket i Habo. Där finns också Lars Kindberg f.1684 i Västergötland som är bajonettbaljmästare.
Slutligen har jag hittat en Pädher Oluffsson Groot/Groop som avled som pistolmakare i Jönköping 1706 och blev gesäll 1650 enligt en gevärsfaktoriförteckning.  
 
Gebo har jag själv tänkt på som tänkbart ursprung men inte hittat något som kan stämma. Vore intressant att ta reda på om det finns någon borgare i Gränna med Giebonamnet.
 
Domböckerna har jag snabbt gått igenom men inte hittat något av intresse i sammanhanget. Per Giebo omnämns men inget om hans ursprung.
 
Tack för hjälpen!
 
Mvh
 
Claës

2009-12-14, 18:17
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Utan någon konkret ledtråd att gå på så blir det mesta av förslagen ovan mer eller mindre vilda gissningar. Olof är ett alltför vanligt namn för att man ska kunna dra några som helst slutsatser. Det enda intressanta i sammanhanget är Olof Persson i Öxleberg med tanke på knivsmeden i Borås Anders Persson Kindberg vigselnotis. Sedan bör det poängteras att det finns så vitt jag vet inte särskilt mycket som i sin tur tyder på att Götar Persson Kindberg i Virserum och Anders Persson Kindberg verkligen var syskon. Det enda som står klart vad gäller Götar är att han var från Kinds härad men namnet Kindberg är i sin tur alltför generellt för att ge någon ledning och det finns heller inget udda namnskick som ger ytterligare ledtrådar.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna