ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gerner  (läst 3349 gånger)

2012-12-19, 21:51
läst 3349 gånger

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Hej igen, vill börja med att säga att jag igår fick en lyckträff och fann en PDF-bok jag inte sett förut, Äldre svenska glas med graverad dekor, en undersökning av det bevarade 1700-talsbeståndet av Heribert Seitz (Nordiska museets handlingar: 5) från 1936. I den vigs ett antal sidor åt att diskutera den unga familjen Gerner (Elias, Johan W. etc.). Den ger också ett ett mycket sannolikt tips på vart familjen begivit sig efter Kungsholm och var man levde fram tills man anlände i Kosta. Rekommenderad läsning! (En liten miss verkar dock vara att författaren tycks blanda ihop 'Hans Christopher i Norrköping' med Johan W's son med samma namn).
 
su.diva-portal.org/smash/get/diva2:488084/FULLTEXT01
 
På frågan om Anna Lisa så har det mig veterligen bara funnits en, och hon ska ha varit nummer två i barnaskaran. Att jag hittade henne var också följden av en lyckträff, hon finns nämligen indexerad på familysearch.org. Hade nog dröjt annars. Men hoppade till i stolen gjorde jag! Som jag förstår det föddes Anna Lisa under tiden man fortfarande var officiellt verksam på Kungsholm, men då det verkar ha varit vanligt att de som var inblandade i produktionen av glas även ägnade sig åt försäljning, kan detta vara en förklaring till att man befunnit sig i Uppsala. (Glasblåsare fick ofta en del av sin lön i glas som de sålde, och gravörer gissar jag köpte upp glas som de sedan graverade och sålde vidare). Enligt min erfarenhet går det inte att förlita sig på 1700-talets husförhörslängder och dödböcker när det gäller ålder, då det tycks vara olika bud varje gång. Enligt dödbok ska Anna Lisa t.ex. vara 56 år när hon dör den 29/4 år 1800. Det skulle innebära att hon var född 1743 eller 1744. Jämför man de olika uppgifterna på Carl så ser han ut att kunna vara född när som helst mellan 1744-48. Hur som helst bör han vara nummer tre. Om uppgifterna från Kungsholm stämmer som redogörs för i ovan nämnda handling så finns det goda chanser att hitta hans födelse inom snar framtid. Då ska det väl äntligen bli reda på på namnfrågan, hoppas jag.
 
Sedan angående klockarens son Daniel Gerner f.1820: Uppgiften om giftet i Pommern tycker jag mig känna igen. Har för mig att jag stötte på denna uppgift i ett LDS register, men att jag kände mig för osäker på den. Jag har även varit i en forumdiskussion gällande en 'Daniel Jantz', som enligt en släktforskare tillhörande LDS var son till en Johannes Gerner född i Pommern och död i Fjelie (etc.). Rådde en del förvirring där. Med detta inte sagt att uppgifterna om att Daniel skulle ha gift sig med Eva hilkenbach och emigrerat till Sydamerika inte kan vara korrekta. Det sista jag har hittat är ett dokument på Ancestry som säger att en snickargesäll D J Gerner (som jag tar för Daniel Johan(sson) Gerner) den 26/6 1850 registreras som resande från Malmö till Förenta Staterna. Dessförinnan vet jag bara att han 1842 flyttar från Lund till 'obestämd ort'. Så uppgifterna verkar ju gå ihop ganska bra.
 
Avslutningsvis vill jag bara kommentera frågan om vad som hände den 3-årige pojken Johannes (klockaren) när föräldrarna dog i Lenhovda 1790. Det skulle nämligen jag också väldigt gärna vilja veta. Men en sak jag tycker är anmärkningsvärd - utöver att han faktiskt behåller (eller erhåller) namnet Gerner i vuxen ålder - är att man i databasen Sveriges befolkning 1890 endast får 7 träffar på namnet Gerner, och av dessa stammar 5 från just honom. De andra två, Emilia Kristina och Per August, båda från Östergörland, tror jag tillhör en annan släkt med samma namn. (Eller?). Ganska konstigt med tanke på hur många barn som föddes och hur många som borde ha haft möjlighet att växa upp under mer stabila förhållanden.

2012-12-21, 14:03
Svar #1

Utloggad Inger Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-07-01, 15:56
    • Visa profil
Hej Stefan!
Det var förvisso en lyckoträff! Då vet vi att Johan W. Gerner var på Kungsholm 1741-42 och därefter flyttade med piga till Kalmar. Konstigt att inte hustrun och barnen nämndes, men dom kanske kom efter senare. Då kan det ju vara så att Carl Johan är född någonstans runt Kalmar. Jag har letat på Kalmar stadsförsamling men hittade ingenting. Möjligheten finns också att familjen varit i Tyskland och vänt. På den tiden tror jag ändå inte att man reste fram och tillbaka i onödan för det var väl hästdroska som gällde.
I den ovannämnda skriften nämndes också att Kosta förvärvat några hemman, bl.a. Wägershult och det stämmer bra med att sonen Andreas dog 1757 och ännu en Johannes föddes och dog 1758 just på Wägershult i Lenhovda socken.  
Den som orkar och vill får leta vidare.
MVH Inger

2012-12-23, 21:32
Svar #2

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Hej Inger.  
 
Råder visst en viss brist på dokumentation i Kalmar från den här tiden, så det kanske trots allt inte kommer gå att hitta någon födelseattest på Carl.
 
Däremot undrar jag om jag inte (möjligen) hittat ett litet spår av Elisabeth Carlsdotter Gerner i ett husförhör, i form av pigan Lisa Gjörner och i så fall även av systern Helena, (på grannadressen), i Kalmar. Vill du kontrollera så att jag inte misstar mig, ang. handstil eller annat? (Kalmar stadsförsamling volym AI:6 sid. 117, resp. sid. 115). Upptäckte även att jag tidigare gjort en anteckning om Helena Gerner. Efter föräldrarnas död år 1790 återfinns hon först hos sin mormor, 'enkan' Gertrud Nilsdotter, och dennas dotter Elisabeth Pehrsdotter. (Men denna kanske du redan upptäckt? (Lenhovda och Ekeberga AI:4 sid. 551)
 
// Stefan

2012-12-28, 16:16
Svar #3

Utloggad Inger Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-07-01, 15:56
    • Visa profil
Tack Stefan!
Helena står också på sid. 549 i Lenhovda AI:4. Där står också i prästg. 91. När jag inte hittade något mer om Helena gav jag upp. Bra att du fann dom båda på en adress i Kalmar. Helena finns också i Kalmar stadsförs. AI:11 på samma adress, sid. 49. Jag försöker leta vidare i Kalmar.
MVH Inger

2013-01-11, 16:41
Svar #4

Utloggad Inger Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-07-01, 15:56
    • Visa profil
Hej!
Nu har jag efter mycket letande hittat Elisabeth Carlsdotter Gerner.
Efter att hennes förste man, Anders Österström dött (se uppg. i mitt tidigare inlägg) gifte hon om sig 1809-09-17 med änkemannen varvstimmermannen Nils Fagerström (Kalmar stadsförs. EI:2, s. 29). De bodde på Engö i Kalmar, Kalmar stadsförs. AI:14, s. 401, AI:20, s. 85, AI:26, s. 99, AI:32, s. 99, AI:39, s. 71, Kläckeberga AI:7, s. 135 samt Kalmar stadsförs. AI:46, s. 275.
De fick tillsammans 5 barn och vid dopet av äldsta dottern Maria Elisabeth 1810 var bl.a. pigan Helena Carlsdotter vittne/fadder.
Nils Fagerström dog 1834-04-04, Kalmar stadsförs., EI:2, s. 467 och Elisabeth dog 80 år gammal 1857-03-13, Kalmar stadsförs., F:1, s. 135.
Nu återstår att leta efter Helena, som jag tror finns kvar i Kalmar.
mvh Inger

2013-01-12, 11:21
Svar #5

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Synd att jag inte tidigare såg den här frågan.  
För några år sedan utredda jag släkten Gerner och har mycket dokumentation om den. Jag hjälpte då en vän med släkten Österström.
Jag kan i alla fall haka på en bit nu.
 
Helena blev kvar i Kalmar. Hon gifte sig  med vedgårdskarlen Carl Ström och fick åtminstone två döttrar.
Hon dog i Kalmar 6/7 1836 och hennes make 7/8 1839.
Döttrar: Emerentia Fredrica född 11/6 1816 i Kalmar och Beata Helena Hendrietta född 23/9 1819.
Emerentia Fred. gifte sig i Kalmar 24/11 1847 med gevaldiger Johan Gustaf Johansson. Han dog redan 10/6 1853.
Beata Helena Hend. gifte sig med skolläraren Edvard Ekholm från Karlskrona 24/11 1847. De var sedan bosatta i Karlskrona Amiralitetsförs. och fick 9 barn.  
Beata Helena Hend. dog i Karlskrona 10/5 1881 och hennes make 31/7 1886.
Du hittar dem och alla barnen om du söker i DDSS (Demografiak Databas Södra Sverige).
 
Mvh/Birgitta B
Birgitta B

2013-01-12, 12:50
Svar #6

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Inger
 
Komplettering:
Helena och Carl Ström fick ytterligare dottern Karin Sofia 30/10 1813. Henne vet jag inget om.
 
Att läsa: Kalmar sf AI:18 sid 119, Norra kv 364, AI:24 sid 237, AI:30 sid 223. Norra kv 364 är Norra Långgatan 84 i Kalmar.
Kalmar sf AI:40 sid 135, Södra kv 32.  
Karlskrona Amf AI:51 sid 90. Där hittade jag Emerentia Sofia född i Karlskrona stadsf 1843. De fick alltså 10 barn.
Vigseln i Kalmar var 24/11 1840 inte 1847, som jag skrev tidigare.
 
Mvh/Birgitta B
Birgitta B

2013-01-12, 15:07
Svar #7

Utloggad Inger Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-07-01, 15:56
    • Visa profil
Tack Birgitta!
Fantastiskt att få så mycket information på en gång. Detta blir säkert Stefan också glad för.
Konstigt att jag inte hittat vigseln mellan Carl Ström och Helena, eftersom jag gått igenom ganska många år i vigdeboken. Har du uppgift om när de gifte sig?
Det kan väl inte vara så bra att du har svaren på andra frågor vi ventilerat här ovan.  
Var och när är Carl Johan, Daniel och Jacob födda?  
Tillhör du själv Gerner-släkten?
 
Mvh Inger

2013-01-12, 18:39
Svar #8

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Inger
 
Det är nog inte så konstigt att du inte har hittat vigseln mellan Carl Ström och Helena.
De vigdes nog inte i Kalmar. Har du tillgång till KGFs Cdskiva för Kronobergs län så hittar du troligen en hel del där.
Jag har inte så mycket att tillföra er diskussion. Jag forskade mest på Elisabets anor eftersom det egentligen var hennes första make det också gällde. Från sonen Johan Gustaf född 1802 till nutida ättlingar med namnet Österström är vägen klar.
Har ni hittat några bouppteckningar?
 
Mvh/Birgitta B
Birgitta B

2013-01-13, 12:59
Svar #9

Utloggad Inger Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-07-01, 15:56
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Jag har inte skivan själv men på Stadsarkivet tror jag den finns. Tack för all din hjälp.
Mvh Inger

2013-01-15, 17:01
Svar #10

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Oj, här hände det grejer! Kan bara instämma med Inger och tacka så mycket för detta. Hade varit roligt att veta mer om hur det gick för Johan Gustaf och Elisabeths övriga barn och efterkommanden. Har tagit fram Elisabeths barn och en del barnbarn, men bara det allra enklaste just nu. Har för närvarande inte jättegott om tid och inte något abonnemang i Arkiv Digital, som jag tycker är enklare att bläddra i än ancestry, så jag får spara de större projekten till framtiden. Förhoppningsvis en snar sådan. Men som sagt, tack så mycket för detta...
 
Och om någon får en bra idé om vart en glasgravör och handlare med familj kan tänkas ha gett sig på väg från Uppsala till Kalmar och Kosta, åren 1742-47, tveka inte med förslag. Jag har också undrat lite över vem som kan tänkas ha gett bröderna Gerner sin utbildning till glasblåsare (fadern, Johan W. var ju inte blåsare?) och hur det kom sig att man tog dem som lärlingar. Oftast säkrade man ju i första hand sina egna söners framtid. Fanns det gamla släkt- eller vänskapsband, eller rådde det brist?
 
Mvh // Stefan

2016-04-02, 18:40
Svar #11

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej
 
såg den här tråden först idag eftersom jag nyligen noterat en Gerner i mitt träd. Jag härstammar från Christopher Scheutz/Schytz m flera stavningar. Han fanns på Kungsholms glasbruk när han 1742 hämtades till Kosta. Jag tror därför vi kan anta att han och Johan Wentzel Gerner kände varandra från tiden på Kungsholms glasbruk. Christopher var äldre men hans son Johan föddes 1729 vid Kungsholms glasbruk och flyttade också till Kosta 1742.
 
Enligt hfl Ekeberga AI:1 kan man se att 1772-1791 finns Daniel Gerner och Johan Scheutz båda som glasblåsare på Kosta. Där finns även Johans Scheutz' son Johan Christopher Scheutz, Hans Christian/Christopher Giörner född 1753, Friedrich Giörner (gift med Stina), Carl Johan Giörner (gift med Maria). Man kan nog anta att Johan Wentzel Gerner, Christopher Scheutz och Johan Scheutz känner varandra sedan tiden i Stockholm. Johan Wentzels söner var nog glasgossar hos olika mästare på bruket. Fakta kan finnas i bruksarkivet, dvs med vilken mästare de arbetade.
 
Via ingiften i varandras släkter så finns de flesta glasfamiljerna från den här tiden någonstans i mitt släktträd så jag har försökt följa personer i husförhör, födelse, vigsel och dödböcker så gott det går. I husförhören finns så här tidigt sällan notering om var personerna är födda, ibland finns årtal och ännu mer sällan årtal +datum för födelse. För och efternamn kan också ändras fram och tillbaka och det utan att ta hänsyn till stavningsvarianter. Det kanske inte löser mysteriet med Carl Johan och Carl Gustaf vilket som var rätt men tydligen finns både Johan och Carl Gustaf som namn inom Gerner släkten. (Daniel Gerner hade en son Carl Gustaf född 1790). Det enda som kan lösa det är att hitta var han var född och se vad födelseboken sager.
//hälsningar Anna Scheutz

2017-08-17, 10:30
Svar #12

Utloggad Stefan G. Ivars

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-02-25, 18:11
    • Visa profil
Hej Anna. Sent svar här på ditt svar. Hoppas det går bra med ditt forskande. Ville tillägga här att jag personligen valt att TRO att Carl Gerners födelse finns angiven i Ekeberga 17/5 1747. Jag lade inte märke till denna förrän jag fick se ett släktträd som någon ritat under första halvan av 1900-talet. Här heter barnet dock varken Johan eller Gustaf utan "Carl Magnus". Nästan så man är benägen att tro att de avsiktligt spelade spratt med eftervärlden. Då jag inte hittat några andra spår av någon Magnus, och födelsen ligger så nära den förväntade födelsetiden, ser jag det som mest sannolikt att detta är vår Carl. Kan månne ha varit så att den lilla fonetiska likheten mellan GUStaf och MagnUS varit boven. Nog dumt att vänta sig svar på den frågan.




2023-12-01, 18:26
Svar #13

Utloggad Gudrun Hallbeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 18:48
    • Visa profil
Hej, Jag skriver i den här tråden som ättling till Elias Gerner (ca 1695)/ Hans Christopher Gerner(ca 1714)/ Petter Gerner (1744)/ Ulrika Gerner (1784). Jag har länge intresserat mig mycket för denna Gernersläkt och familjens glasblåsare/glasförsäljare i Kosta. Det finns en uppgift om att Elias kom från Polevsko i Böhmen, Tjeckien och att hans söner Hans Christian Gerner och Johan Wentzel Gerner föddes i Thuringen i Tyskland. Jag åkte därför till den lilla byn Polevsko i april för att uppleva atmosfären där Elias bott. En fantastiskt vacker by högt uppe i bergen. Då byn är liten känner alla varandra. Jag berättade för ägaren till pensionatet vi bodde på att jag har en anfader från byn. Han blev intresserad. När jag nämnde namnet Gerner, sa han att dom fortfarande har en familj Gerner i byn (dom stavar Görner, men det har jag också sett som stavning i någon kyrkobok). Han pekade mot ett hus från fönstret och sa att där bor Horst Görner 80 år gammal. Och att han har en son Petr Görner. Tyvärr sa han att dom inte talar engelska, så jag gav upp tanken på att tala med dom. Men efteråt har jag tänkt att jag kanske skulle ta reda på mer om deras förfäder.
Polevsko ligger i ett "glasrike" (Crystal Valley) med många fantastiska glashyttor. Glaskonst på en nivå som jag aldrig förr sett. En glasblåsare vi talade med hade framställt glas i medeltidsstil till Medeltidsveckan i Visby. Förstår nu att i den miljö där Elias kom ifrån fanns mycket kunskap om glaskonst. Och jag förstår att Kosta (som det står i böcker) ville ha in glasblåsare från Böhmen. Bifogar en bild på Polevskos vackra kyrka och på en trädgård med glaskonst.     /Gudrun Hallbeck

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna