ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gerle / Jerle  (läst 937 gånger)

2004-08-02, 11:51
läst 937 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Diskussioner om denna släkt finns på många olika ställen i Anbytarforum. Kanske är det dags att sammanföra alla under gemensam släktrubrik?
Lite perifert har jag kommit in på släkten genom att en syster till en av mina anor gifte sig Gerle. Dessvärre har jag sedan helt tappat bort familjen och undrar därför om någon kan hjälpa mig med information om vad som hände  min familj.
 
Frans Gustaf Gerle, f. 1828-05-02 i Sorunda och målare gifte sig 1852-06-06 i Stockholm med Aurora Concordia Engström. Hon var född 1825-09-19 i Göteborg men växte sedan upp i Visby (hennes far var därifrån)  Som vuxen flyttade Aurora till Stockholm där hon uppenbarligen träffade Frans Gerle. 1855 flyttade Frans och Aurora till Visby men 1862 flyttade de tillbaks till Stockholm där jag tappat bort dem.  
En hänvisning finns i Sveriges befolkning 1890 där Aurora anges som änka och obefintlig sedan 1883 i Haga i Göteborg.  
 
Frans och Aurora hade minst 3 barn:
1. Consulea Gustava Concordia Gerle, f. 1855-02-05 i Stockholm
2. Fredrika Aurora Alexandra Gerle, f. 1857-08-27 i Visby
3. Lydia Sofia Gabriella Gerle, f. 1860-02-05 i Visby
 
Är det någon som vet vad som blev av familjen och kan komplettera mina uppgifter?

2005-02-26, 23:36
Svar #1

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Ingela!
Hittade en av döttrarna i Annedals fs i Göteborg. Var felskrivet Gesle.  
 
Persson, Carl 1855 Far
sergeant f i Färnebo (S)
Gesle, Lydia Sofia Gabriella 1860 Mor
Visby
(Barn), Erik Karl Gustaf 1885 Barn
Göteborgs garnissonsfs
Gesle, Hilding 1887 Barn
Göteborgs garnissonsfs
(Barn), Frej Cyrus 1888 Barn
Göteborgs garnissonsfs
(Barn), Inis Hortensia 1890 Barn
Göteborgs garnissonsfs
 
Mvh
Erik Lundin, Enskede

2007-06-06, 22:06
Svar #2

Utloggad Linnea Dunér

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • linneachristina.wordpress.com
Hej!
Min farmors morfar hette Morgan Gerle, men denne hade ändrat sitt namn från Gerlach, så antagligen är det inte samma, och jag vet inget om hans föräldrar.
Ville bara säga detta ifall det mot förmodan kan komma dig till användning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna