ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Garnström / Garström  (läst 731 gånger)

2009-01-20, 21:30
läst 731 gånger

Utloggad Christer Gustavii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 14:20
    • Visa profil
Finns det ett släktsamband mellan Anders Garström och Jan Mattson Garnström från Össeby-Garn?
 
Jag forskar på släkten Garström stammande från Anders Garström (även benämnd Garnström) f. 1738 i Garn och bosatt Sundtorpet i Österåkers socken, Stockholms län.
 
Jag finner Anders Garström första gången, som sockenskräddare i husförhörslängden för Österåkers församling, AI:4b, 1766-1772, sidan 61:
Sockenskräddaren
And. Garnström
G. Anna Stina Berg
Do: Anna Maja Anddr. f. 1761
Son. Andreas f. 1768 (något otydligt antecknat, men det förefaller som om sonen Andreas är död)
Dr. And. Ersson f. 1748, utflyttad till Stockholm
Brod (??): Mats Matsson f. 1752
Son. Carl Fredrich f. 1770
??: Pehr Winge f. 1751 i Garn

 
Anders heter sedan ömsom Garnström och ömsom Garström i de följande husförhörslängderna i Österåker. I senare husförhörslängder anges det också att han är född 1738 i Garn (bör kunna vara Össeby-Garn). I kyrkoböckerna för Össeby-Garn har jag inte kunnat finna någon Anders född 1738 och jag har heller inte kunnat finna några flyttlängder (varken i Garn eller Österåker) som kan ge någon information om vad Anders heter när han flyttar till Österåker.
 
Just nu forskar jag via SVAR och där finns ännu inte upplagt de tidiga längderna för Össeby-Garn och Österåker, men jag slog på Garnström och Garströmwww.familysearch.org och fann då en hel del intressanta träffar.
 
Jag finner bland annat att följande syskon är födda i Össeby-Garn under rätt tidsperiod:
 Matthias Jansson Garnström f. 24 Mar 1765 Osseby-Garn, Stockholm
 Erich Jansson Garnström f. 24 Mar 1765 Osseby-Garn, Stockholm
 Margareta Elisabeth Jansdotter Garnström f. 16 Dec 1766 Osseby-Garn, Stockholm
 Maria Christina Jansdotter Garnström f. 26 Oct 1769 Osseby-Garn, Stockholm
 Hindrich Jansson Garnström f. 13 Feb 1775 Osseby-Garn, Stockholm
 Maths Jansson Garnström f. 23 May 1778 Osseby-Garn, Stockholm

 
Dessa personer är alla barn till Jan Mattsson Garnström och Elisabeth Jansdotter. Att dömma av åldern på barnen bör föräldrarna kunna vara födda ca 1740-1745 och då skulle det kunna handla om en bror till Anders Garnström. Uppgifterna är ännu inte kontrollerade mot originalkällorna, men jag tycker det ger en indikation på att det troligen fanns en släkt Garnström boendes i Össeby-Garn under 1700-talet.
 
Nu undrar jag om det finns någon som har mer information att ge om denna eventuella släkt Garnström från Össeby-Garn. Jag är naturligtvis extra intresserad av att kunna få reda på namnen på Anders Garnströms föräldrar om det är möjligt.
 
Kopplingen till Garström uppstår då Anders Garnströms son Gustaf och hans ättlingar kallar sig Garström framöver.
 
Vänliga hälsningar
 
//Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna