ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-30  (läst 3343 gånger)

2000-06-14, 13:49
läst 3343 gånger

Fredrik Blomquist

Hej
 
Jag söker information om släkten Gam, deras tidigar släktförhållanden förbryllar mig något.
 
1. Petter Gam, regementsskrivare vid Västmanlands läns regemente 1630-1640, även Generalprovicialskrivare i Västmanland, Närke, Värmland och Dalsland 1636-.
Han skall även före 1630 ha biträtt sin företrädare Rotherus som regementsskrivare (Från Torsten Holm, Kungl. Västmanlands regementes historia.
Han finns från 1632/1633 Hov, Östervåla socken, och levde där så vitt jag kan finna ännu 1673. Han var på 1640- och 1650- talet titulerad Inspektor, senare Överinspektor, oklart för vad.
 
Enligt Torsten Holm skall han ha varit far till Gudmund Gam, som från 1633 var fänrik vid Olof Morgonstiernas kompani (1645 kaptenslöjtnant, 1652 regementskvartersmästare, 1654 kapten). Samme Gudmund Gam bodde från 1641 till sin död 1658 i Åby, Östervåla socken.
Gudmund Gam var gift med Anna Ersdotter Rhalambia (1608-1688), dotter till kaplan Erik Eschili Rhalambius i Östervåla.
 
Om Gudmund Gam var Petter Gams son måste Peter ha varit född på 1570-talet, och de verkar mindre troligt, som han var mycket aktiv i socknens angelägenheter långt in på 1660-talet. Möjligen har han haft en son med samma namn.
 
Petter Gam har även en bror, Zacharias Gam, som gifter sig 1652 och finns i Hov, Östervåla 1652-1657.
 
Bland senare generationer finns även en provincialskrivare Erik Gam i Åby, troligen som till Gudmund Gam, och en Karin Gam, gift med Fältväbeln Lars Rese.
 
M.v.h Fredrik

2000-06-14, 23:40
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Petter Gahm var överinspektor för salpetersjuderiet i Sverige ifrån 1652 (tror jag året var, har inte källan till hands nu)!

2000-06-19, 22:05
Svar #2

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Jag söker föräldrar till Anders Gam f 23 oktober 1794 och antagligen dld 30 mars 1840 i Misterhult (H).
Mvh
Inge

2000-07-19, 06:08
Svar #3

Henry R Johansson

Jag söker föräldrar till Anna Lovisa Gahm f. 1754, död 6.8.1830 i Sibbo, Nyland, Finland.
Hon var gift med Simon Thesleff f. 1741, död 4.5.1822 i Sibbo, Nyland, Finland. Fältväbel.
Hon hade också en syster Sara Catharina Gahm f. 1757, som bodde på Sveaborg år 1806.
 
Mvh
Henry Johansson
Helsingfors
Finland

2000-08-06, 22:29
Svar #4

Karin Barregård

Hej Fredrik!
 
Jag ser att Du forskat mycket i Våla hd och jag har läst Din insändare ang Gudmund Gam. Vad gäller Västmanlands regementes historia har jag haft hemma Sixten A:son Sparres bok del IV, Biogr ant., Sthlm 1930. I denna står att Gudmund Gamb dog 1656 den 20 febr i Zamosc i Polen under marschen mot Jaroslaw. Kan begravningen ha skett i Östervåla så sent som 1658, eller fanns det som Du säger två med samma namn? Jag har själv inte sett i kyrkböcker från Östervåla.
 
Att jag intresserat mig för Gudmund Gam/Petter Gam beror på att jag har en ana som heter Lars Gahm,  kh i Skånela 1696, död 1698. Han var tidigare komminister i Österfärnebo, gift med Margareta Giös/Göös, dotter till huspredikanten på Aspnäs Julius Giös och Margareta Rolandsdotter Bure, som i sin tur var dotter till kh Roland Olai Bure i Nora.
 
Att Lars Gudmundi Gahm skulle vara son till denne Gudmund Gam är endast ett antagande från min sida p g a namnet och närheten samt vissa noter i Upsala stifts nya herdaminne, Fjärdhundra kontrakt, sid. 194, 479, 481. Här står bl a att Lars Gudmundi Gahm tjänstgjorde som nådårspräst i Östervåla efter Örn, som var gift med Anna Gahm. Lars Gahms barn fick namnen Margareta, Julius, Sebastian, Lars, Aron och Erik.
 
Jag har också läst i herdaminnet om stridigheterna melan Petter Gam och Elias Rhalambius. Jag vet ingenting om Hov, men det låg tydligen intill prästgården eftersom de var grannar.
 
Mvh Karin

2000-08-26, 23:07
Svar #5

Fredrik Blomquist

Hej Karin.
Förlåt mig.
Jag är ofta ganska slarvig när jag skriver mina meddelanden, jag skall försöka se till att få alla uppgifter rätt nu. Gudmund Gam dör som du påpekar 1656, inte 1658 som jag i brådskan skrev. Han begravs troligen inte alls i Åby, utan jag syftade endast på att han anges som skattande för hemmanet i mantalslängden fram till dess, och med all sannorlighet bor där då han inte är i fält. ( Sixten A:son Sparre är förståss författaren till de biografiska antecknigarna som du mycket riktigt skriver)
 
Jag skall försöka ge några utdrag ur det jag funnit om Gudmund Gahm, jag struntar i alla handlingar om Petter Gahm och hans barn för tillfället, då det annars skulle bli lite för mycket. Några uppgifter som kan hjälpa till att spåra Lars Gudmundi Gahm har jag inte lyckats spåra, men ditt antagande förefaller rimligt. Jag har en hel del kvar att gå igenom vad gäller domböckerna från slutet av 1600-talet, här kommer dock lite som kanske kan vara användbart:
 
1643 (Våla härads dombok) Bengt Olsson i Åby, Lars Jönsson i Åby, samt Per Andersson i Hugle bötade vardera 3 mark för stämning emot löjtnant Gudmund Gam.
 
1645 (Våla härads dombok) Angav provinsial-skrivaren Pedher Gam med Åbyborna hursom Mäster Samuel kyrkoherden nu i höst hade gjort en bro över ån från sin fähage in på Åby äng, så att icke allenast hans boskap, som är många och utan och kaplanen herr Bengts söder nedertrampa Åby äng, ner vid ån på allas ängsskiften eller tegar. Mäster Samuels äng benämnd Landsborudhan begynte han instänga för 8 år sedan för sin kreaturs bete, och sedan all deras äng år mulbet och endast har Landborudhan för sina kreatur, begärdes där måste uthuggas och vara ostängt. Än begärde för en väg, som förmentes fordom varit har över Mäster Samuels åker och Svingbolsta ägor, att deras boskap och kreatur måtte komma till skogs. Härtill sarade först Mäster Samule att Landborudun är enskilt lagd till prästebolet en utjord eller lott, Åby med bolbyboerna, och således må hans boskap gå på deras äng, som deras söder på hans äng i Åby gå, därför lade han bron över ån för sina kreatur. Vad vägen vidkommer som begärdes, så är det icke i mannaminne någon väg ha varit, oansett efter löst tal så säges, det & icke nu annat förminnes kan, som noga av rätten efterfrågat blev. Än sade Mäster Samuel att en haglott som lyder till hans ängesskifte är borta och brukas av fänriken Oluf Olufsson i Åby med andra flera. Det avsades att Landborudan skulle förbli ostängd, och bron nedrivas. Mäster Samuel skulle nuta i åker och äng med övriga åbor i Åby. Anlangande fävägen kunde därom inte avdömmas förrän bättre skäl hade framvisats.  
 
1647 (Östervåla kyrkoräkenskaper)30/12 Gudmund Gamb gav 15 Daler till kyrkan för Guds hjälp till hälsan, då han i Tyskland blev skjuten av fienden.
 
1649 (Våla härads dombok) lagtjänaren Johan Åkesson i Buskans obligation daterad 25/7-1649 på 200 Rdr. till Majorne välborne Per Linnersson Ulfsax, vilka 200 Rdr. provinsialskrivaren Petter Gam har låt och utfått av Majoren penningar och begärde i domboken antecknas.
Item bemälte Johan Åkesson cautonskrift 25/8-1649 på 200 Rdr. till Majoren stält för Hans Wallentinsson hos Nils Persson proviantmästaren, vilka penningar föregivas vara barnpenningar & skola betalas nästa Februari månad anno 1650  till Nils Perssons hustrus syskon, detta och begärdes av Capitein Gudmund Gam insättas i domboken.
 
1650 (Östervåla kyrkoräkenskaper) 28/7 Gudmund Gam lånte 16 Daler ur kyrkokassan.
 
1651 (Våla härads dombok) Förentes vänligen Capitein Leutnant Gudmund Gam med Per Ersson i Åby, att ingen ohägnad av deras kreatur härefter skall köras på deras ängar om sommaren, och där sådant härefter sker om någondera sidan med gärdesgården och grindarnas upprivande, så blir sådant icke utan laga straff, och i synnerhet emot Per Ersson, däröver nu klagat blev.
 
1656 (Våla härads dombok) Vittnades för häradsrätten att Gudmund Gam intet haft dräng utan 2 pigor allenast, av grannars och länsman Bothvid, vilket Fogden Mats Johansson begärde bevis på.
 
1657 (Våla härads dombok) Vittnade nämnden med allmogen i Våla socken att krigsherrarne med Gudmund Gamb kapten i Åby, Våla och Fänrik Erik Larsson i Nolmyra, Nora ha en rund till för dettta och ännu bruka samma hemman, och deras hustrur och barn.
 
1658 enligt mantalslängden var Gudmund Gahm (själv ej angiven, vilket var brukligt för soldater och andra statsanställda)med dräng och piga.
samma år: (våla härads dombok) Olof Moseson utfäster och lovar Betala till Gudmund Gams änka 3 halvspannar havre. (Olof Moseson bodde i Åby, och anges i andra handligar vara fältväbel).
 
1660 I Åby fanns enligt mantalslängden Gudmund Gudmundssons dotter och dräng, (detta år anges Petter Gam som brukare i både Åby och Hov).
 
1662 anges enligt mantalslängden i Åby kaptensänkan med hustru dotter och dräng.
 
Mellan 1662-1670 finns inga bevarade mantalslängder på landsarkivet för Våla härad.
 
1670 anges enligt mantalslängden mönsterskrivaren Erik Gam med dräng och piga som brukare i Åby, dessutom anges Petter Gam vara brukare i Hov, Svingbolsta och Åby.
 
1673 anges enligt mantalslängden i Åby mönsterskrivaren Erik Gam med dräng och piga, samt kapten Gudmund Gams änka med 2 döttrar.
 
1675 anges enligt mantalslängden i Åby mönsterskrivaren Erik Gam med dräng och piga, Gudmund Gams änka saknas åter, men nu anges Petter Gam åter som brukare av jord i Åby.
 
1680 detta år saknas Erik Gam i mantalslängden, däremot finns åter Gudmund Gams änka med dräng och piga i Åby.
 
1685 (kyrkboken i Östervåla)6/11 begrovs Erik Gams son Gudmund i Åby.
Mantalslängden saknar Erik Gam i Åby, men däremot upptas änkan hustru Anna (ej markerad, anges gammal) med 3 döttrar som brukare i Åby, hon är säkerligen identisk med Gudmund Gams änka.
 
1687 Enligt mantallängden fanns captensänkan Anna (ej markerad, anges utgammal) med 2 döttrar som brukare i Åby.
 
1688 (kyrkböckerna Östervåla) 15/11 begravdes salig kapten Gudmund Gams änka Anna Ersdotter Rhalambia i Åby, död 26/9, 80 år gammal.
 
Hov ligger alldeles i närheten av kyrkan, prästgården har räknats som hörande till byn Åby, så den byn ligger inte heller långt från kyrkan, utan båda byarna ligger i det som idag är Östervåla samhälle.
 
M.v.h. Fredrik

2000-08-31, 19:13
Svar #6

Karin Barregård

Hej Fredrik!
 
Tack för att du gjort dig så mycket besvär med att ställa samman all information om Gudmund Gahm till mig. Det är så intressant att få en glimt av livet i socknen - man kommer personerna lite närmare. Det är svårt med källorna så långt bak i tiden så man är tacksam för all hjälp!
 
Det finns en sak till som jag undrar om du har ett svar på. Jag såg nyss i en bok av N Belfrage, Västgöta Regemente I. Här fanns en Petter Gahm, gift Catharina Kjellman. Regementskomm. 1719, krigskollegii fullm. 1720, avsked 1721, död 1742. Efter avskedet inspektor över salpetersjuderierna i Kronobergs och Jönköpings län. En son var Sigfrid Lorentz Gahm Persson.
 
Vet du om det finns något samband med Gahm i Östervåla?
 
Mvh
Karin

2000-10-03, 23:49
Svar #7

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Är det någon som vet var namnet Gahm kommer ifrån? Jag har växt upp med informationen från de äldre att det är ett vallonnamn och att det i släkten finns flera präster. Dessutom skall namnet ha varit adligt någon gång men någon i vår gren blev av med den adliga titeln och namnet återgick till Gahm.
Jag har inte släktforskat så länge och alltså inte kommit så långt ännu men under 1800-talet finns vår gren i Roslagen och från min farfarsfar tom min far har alla varit smeder, min far dock plåtslagare.
På Internet har jag funnit att en svensk släkt från Östergötland som hette Gahm. Adlades 1704 och introducerades på Sveriges Riddarhus som adlig släkt nr:1430, år 1719. De fick då namnet Gyllengahm.
Nu är jag nyfiken på namnet Gahm. Var kommer det ifrån? Någon som vet?
 
Mvh
Laila

2000-10-04, 22:22
Svar #8

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej igen!
Släkten Gahm som adlades kom från Västergötland.
 
Mvh
Laila

2000-10-05, 15:49
Svar #9

Fredrik Blomquist

Hej
 
Förlåt om jag inte har svarat något på länge. Jag känner inte till något om släkten Gam efter 1600-talet. Sedan Gudmund Gams änka dör 1688 finns inga fler Gam i Åby.
Petter Gam försvinner från Hov mellan 1675-1680.
Därefter har jag inte mött några fler Gamar i Östervåla.
Vart släkten tar vägen vet jag inte.
 
M.v.h. Fredrik.

2000-10-12, 19:49
Svar #10

Utloggad Arne Cajdert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 13:27
    • Visa profil
Gahm från Kalmar län (apropå Inge Ledjes inlägg 19 juni 2000):   I 1770 års mantalslängd finns en tullnär Erik Gahm, bosatt i Västervik, Östra kvarteret nr 13. Kanske en släkting till Anders Gahm?
 
En lärling  Elias Gahm är antecknad i mtl 1769 för Älvsborgs län, med adress Alingsås nr 122.

2000-11-18, 14:01
Svar #11

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej,
Bröderna Gabriel och Östen Gahm adlades
1704 och ändrade namnet till Gyllengahm.
Introducerades 1719. Hur är de släkt med de som finns omnämnd tidigare?  
Hälsningar
Ingrid

2000-12-16, 14:29
Svar #12

Fredrik Blomquist

Hej Karin.
Det var ett tag sedan jag gjorde något inlägg senast. Jag ville bara nämna att en Lars Gamb var 1671 fullmäktig för löjtnant Erik Persson Sperling i Ramna, Harbo socken då han tvistade med Käbboborna om skog.
Jag vet inte om det möjligen kan vara din ättling Lars Gudmundi Gamb.
 
M.v.h. Fredrik.

2001-01-10, 19:46
Svar #13

Karin Barregård

Hej Fredrik och tack för ännu en puzzelbit som gäller Lars Gahm!
Han var student 1667, prv i Strängnäs 1677. Han hade ju en del släktband i dina forskningstrakter, så han kan nog ha varit i Ramna 1671. 1689 var han nådårspräst i Östervåla och från slutet av -84 dito i Stockholm. 1685-95 komminister i Fernebo, kh i Skånella 1696. Han dog redan 1698.
Enligt Uppsala gamla herdaminne ville kh Örn i Fernebo gärna slippa få honom till komminister, då han, församl. oåtspord, sjelf skrifvit sin vocationsskrift, dessutom var känd såsom orolig, gerna älskat compotationes, hvarigenom han på åtskilliga ställen kommit i slagsmål och vidlyftigheter då han var Student.
Det verkar väl ganska troligt att det var min Lars Gahm som ställde upp när det gällde tvist med Käbboborna!
Hälsningar Karin

2001-01-10, 22:19
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
För den Gam-intresserade vill jag rekommendera att följa diskussionen
här samt ta del av de uppgifter som finns i Smolandi Upsalienses I (Molin).
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-11, 22:15
Svar #15

Dick Eriksson

Hejsan!
 
I domböckerna (Lars Hjelmströms i Tidan avskrifter) för Binnebergs tingslag, Vadsbo hd, (Västg) framgår att Nils Östensson innehar skatterättighet på 1/4 mtl Humsmossen, Väring sn.
 
Där nämns tre söner:
Torsten Nilsson Gahm, hejderidare i Greby, Götlunda sn,
Östen Nilsson Gahm, skogvaktare i Humsmossen och  
Lars Nilsson Gahm, hejderidare, frälsefogde, befallningsman.
 
Torsten är far till:
Gabriel Gyllengam, adlad 1704
Östen Gyllengam, adlad 1704
Nils d.ä.
Lars Torstensson
Johan Torstensson
dotter gift med Anders Bengtsson, bonde i Altorp
Nils d.y.
dotter gift med mönsterskrivaren Niklas Håkansson
 
Östen är far till:
Torsten Östensson i Humsmossen
en dotter, kanske gift med trädgårdsmästare Gunnar
Jonas Östensson, skattebonde i Lilla Tibro, Kyrkefalla (detta är min gren)
 
Lars är far till:
Andor Gahm, häradsskrivare i Roslagen
Axel Gahm, i Uppland
Olof Gahm, i Uppland
Kajsa Gahm gift med regementsskrivaren Anders Mickelsson Bergman, i Uppland
 
Laila, kan du knyta ihop din Roslags-gren med det här på något sätt?
 
Hälsningar
 
Dick Eriksson

2001-01-11, 22:17
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Efter gårdagens inlägg här ovan har jag läst igenom ovanstående material. Den Petter Gam som initialt behandlas av Fredrik Blomquist bör väl vara densamme som nedanstående:
(Källa: Smolandi Upsalienses I, Molin)
Peter Jönsson Gam, född i Kulltorp, son till kh Johannes Petri Gam (av HM kallad Slethoegius; kh 1601; levde ännu mycket gammal, 1652, 10/12).  
Peter Jönsson Gam kallas generalskrivare vid vissa kompanier 1633 2/6. 1654 12/8 kallades han av K. M:t att bli generalinspektör över saltpetersjudarna i hela riket. Beklädde trol denna befattning till sin död, 1/12 1675, begr 29/12 i Våla.
Inskrevs 1625 vid Uppsala Universitet.
Molin känner ej hans hustru. Dock bör han ha haft barn. Troligen Johan, Lars och Aron, vilka inskrevs 1644 15/2. Bland anteckningarna om barnen skriver Molin:
Emellertid har det samtidigt funnits en upplandssläkt G[am]: i UM antecknas 1667 23/5 Laurentius Gudmundi Gaam Upl.; fullt säkert kan utg. f.n. ej särskilja alla dessa Gamar.
Molin har en del uppgifter om Peter Jönsson Gams syskon. Den mest intressante i detta sammhang kan väl vara: Lars Jönsson Gam, född 160(0), officer. Kallas reformerad fänrik 1631 3/1 i Växjö dombok. Han rannsakas för att 1630 ihjälslaget en ung adelsman Anders Lindormsson Ulfsax, som väl var bror till den i texen ovan nämnde Per Linnersson Ulfsax. (Det kan väl med Molin och HM nämnas att även fadern herr Jöns i Kulltorp dräpt en karl.)
Hoppas detta kan bidra till att gå vidare i Smolandi Upsalienses. Att jag hänvisar till Baaz-diksussionen ovan kommer sig av att en syster till Peter Jönsson Gam, Anna Jönsdotter Gam, behandlas i denna diskussion.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-14, 21:18
Svar #17

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Tack för alla intressanta inlägg som gett mig en hel del.  
Dick Eriksson/ det verkar troligt att jag skulle kunna knyta ihop mitt Roslagsträd med dina uppgifter. Problemet är att jag har fastnat på Magnus Gahm, f. 1742 (ev 1749)
och det är omöjligt att se varifrån han kommer. Jag fortsätter att leta på olika ställen i kyrkböckerna. Han var snickare i Schebo, Ununge och gift med
Maria Engman f. 1744 i Harg, d. 1808 i Schebo.
 
Olle Elm/Jag följer med intresse diskussionen om Anna Jönsdotter Gahm. Efter ett idogt surfande har jag kommit fram till följande ihopsamlade (OBS!) uppgifter:
 
Johannes Petri Gahm Slethogius, kh i Kulltorp
(vars  far var Petrus Benedicti, kh i Växjö stift)
Gift med Ingrid Zachrisdotter
 
De fick barnen:
Lars J-son Gahm, officer
Benedictus Johannes Gahm, Rådman i Uppsala
?ev. Peter J-son Gahm, d. 1675 i Våla Åby
och
Anna Jönsdotter Gahm, 1608 Kulltorp - 1674 Ölmstad
Anna gifte sig med Andreas Jonae Hylthén
De fick barnen:
Lars A-son Hylthén, d. 1697 (två söner som    adlades till von Hylthén)
Niklas A-son Hylthén, f. 1635, d. 1702 Koberg (Han adlades 1686 till Silverskiöld)
Johan A-son Hylthén Silfvercrantz, 1645 - 1717
Christina Hylthénia, 1640-1706 Ölmstad
(Hon var gift med kh Nicolaus Ölander, 1638-1707). De fick 8 barn)
 
Johannes Petri Gahm Slethogius var även präst i Slätthög. Därav namnet. Har även noterat att han skulle vara = Jöns i Kulltorp som slog ihjäl en karl
Att även sonen, Lars J-son Gahm, rannsakats för att 1630 ha slagit ihjäl den unge adelsmannen är ju intressant.
 
Till sist: Källor utöver de i Anbytarforum är Svenska Adelns Ättartavlor enligt Peter Olssons hemsida och http://mellerud.net/Genealogi/8183.htm
Hälsningar
Laila

2001-01-14, 23:06
Svar #18

mats sundström

Hej Laila G.!
I din lista på Anna J-dotters barn tillkommer:
---------------
-SARA  HYLTENIA;.hon var .gm..Anders Olofss. Korp..
...(--1676), notarie i Jkp..och son av
...Olof Jonss. Korp ohh Sara Andersdtr.
---------------
........................källa..Molin:.Smal.Ups.
Mvh...mats..s.

2001-01-31, 23:34
Svar #19

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Katarina Barregård frågade i augusti om det fanns något samband mellan Petter Gahm, salpetersjuderiinspektor i Småland, gift med Catharina Kiellman, och släkten Gahm från Östervåla. Så tycks inte vara fallet, om man får tro Svenskt biografiskt lexikon, där den småländska släkten Gahm beskrivs. Petter (Per) Gahm levde ca 1698-1742. Var gift med Catharina Kiellman, troligen dotter till Birger Kiellman (ca 1671-1725), direktör för Kleva kopparverk och överinspektör för salpetersjuderiverksamheten i Småland, och Maria Flintsten. Petter Gahm var son till kronofogden i Konga och Uppvidinge Sigfrid Gahm (1652-1706), som troligen var son till accisskrivaren Erik Sigfridsson (död 1669) i Jönköping. Uppgifter om denna släkt Gahm finns även i Paul Wilstadius' 'Ur Smålands nation i Åbo 1640-1798'. I SBL omtalas även en västgötsk släkt Gahm, som inte förefaller ha något samband med Östervålasläkten Gahm och sannolikt inte heller med den släkt Gahm, som senare adlades Gyllengahm.
Bästa hälsn!
Håkan Widell

2001-02-11, 16:50
Svar #20

Karin Barregård

Hej Håkan
och tack för alla dina upplysningar! Det verkar inte vara lätt att skilja alla dessa Gahm-släkter åt, men genom att följa diskussionen här lär jag mig hela tiden något nytt. Att jag försökte koppla samman släkterna berodde väl på det här med salpetersjuderierna, men det behöver ju inte finnas något samband för det.
Hälsningar
Karin

2001-02-16, 12:41
Svar #21

Lars-Göran Gahm

Hej.  
Mitt namn är Lars-Göran Gahm. Jag började forska i min släkt i början av 80-talet, men fick ganska snart avbryta då arbete och familj kom att uppta all tid. Jag har alltid varit nyfiken på var namnet Gahm kommer ifrån. Tydligen finns det flera  grenar. I min egen forskning kom jag till Lars Johan Gahm född 1784 i krist(krigs)berga församling i Östergötland. Han står som lifgrenadjär.Denne Lars Johan hade en far ,Johan Gahm f1751 som bodde på Johannesberg, torp under Nordsjö egendom Kristberga förs.  
Om någon känner till något om släkt är jag mer än tacksam för upplysningar.
Hälsningar Lars-Göran Gahm Töreboda

2001-02-16, 18:02
Svar #22

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Hej Lars-Göran!
En son till Lars Johan (Lars Fredrik) gifter sig med en dotter till min fm ff f. Mina anteckningar sträcker sig inte längre bakåt i tiden än dina uppgifter,tvärtom, men om du är intresserad så kan jag maila vad jag fått fram så här långt.
M.v.h stephan

2001-02-18, 20:06
Svar #23

Lars-Göran Gahm

Hej Stephan.
Jag blev jätteglad då jag läste ditt inlägg. Enl. mina anteckningar fanns det en son Lars Fredrik f 23/9 1829 i Godegårds förs, så det bör alltså vara rätt spår.
Lars Johan Gahm var min ff ff f. Självklart är jag intresserad av vad du funnit om släkten.
Hälsningar Lars-Göran Gahm

2001-02-24, 19:03
Svar #24

mats sundström

Hej Laila G.!
Ytterligare tillägg till din lista på
Anna Jönsdtr Gahm:s barn...>>
SARA HYLTENIA.
gm (II) 1679 13 apr Rogberga fs.
Peter Drufva (d.ä)
>>deras son
Peter Drufva (d.y.).f.1680,Jkp. d.1761,Tillberga fs
.landshövding
.gm..1718..Brita K. v.Berchner.
Mvh  mats s.

2001-03-27, 23:18
Svar #25

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej alla!
Äntligen ramlade bitarna på plats! Ramlade är fel ord; med letande i kyrkböckerna och framförallt alla tips jag fått här i Anbytarforum och kontakter med andra forskare tack vare Anbytarforum.
Det har idag visat sig, tack vare Maj-Britt Danielssons forskning, att min farfarsfarfarsfarfar Magnus Gahm föddes 1749 i Orkesta, AB. Det har varit svårt att få fram hans födelseort men nu vet vi att han var son till Andor Gahm. Alltså Dick Eriksson så kan jag knyta ihop min Roslags-gren med Upplandsgahmarna som du tipsade om den 24/1. Tack för det!  
Förklaringen till talet om ev adel i släkten fick vi ju också på köpet: Andors far, Lars Nilsson Gahm, var bror till Gyllengahmarnas far, Torsten Nilsson Gahm.
Det har också visat sig att vi kan knyta ihop vår gren med Gahmar på Gotland.
 
Jag är fortfarande intresserad av uppkomsten av namnet Gahm. Faktiskt blir det intressantare ju mer jag lär mig. Namnet kan ha uppkommit på flera olika sätt förstås men en gemensam nämnare kan inte uteslutas. Om man tittar på de olika Gahm-grenarna under 1600- och 1700-talen så skulle åtminstone en del grenar passa ihop. Det saknas dock någon eller några generationer på flera ställen för att man skall kunna se helheten.
Många glada hälsningar!
Laila

2002-09-24, 06:16
Svar #26

Olof Almkvist

Hej alla Gahmforskare
 
I Elgenstiernas 7.e av 9 banden fanns det på 761 vänster sidan längst ner en dam, som hette Maria Jönsdr. Gahm. Denne Gahm var född av kh i Kulltorps pastorat av Växjö stift i Småland Johanes Petri Gahm och hans maka Ingrig Zachrisdr. som, gifte sigår 1656 med Hakvin Gallander saltpeteröverinspektor. Vem var hon
 
mvh from  
 
Olof Almkvist

2002-09-24, 08:31
Svar #27

Hans Tåhlin

Hej Håkan Widell och andra Gahm-forskare!
 
Jag är intresserad av den Sigfrid Eriksson Gahm, som du Håkan nämner i ditt inlägg av den 31/1 2001 (finns du kvar i sajber-rymden efter denna långa tid?), och som var Befallningsman (Kronofogde) i Konga och Uppvidinge härader 1695? till sin död 1705. Dessförinnan lär han under c:a 17 år ha varit Häradsskrivare (möjligen också i Konga och Uppvidinge). Jag är speciellt intresserad av honom under denna häradsskrivartid, bl.a. var han då bodde.
 
Finns det någon som känner till något om detta?

2002-09-24, 23:21
Svar #28

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Hans! Jo, visst finns jag kvar! Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med ytterligare information. Har Du kollat min andra referens, Poul Wilstadius?
Mvh! Håkan

2002-10-30, 21:25
Svar #29

Helene Larsson

Söker anor och övriga uppgifter angående Johanna Kristina Gahm, född 1773/1774 i Lindesberg (ej återfunnen i födelseboken). Död 1843-04-04 i Norra Klotstorp, Ramsberg socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna