ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gallatz / Gollatz / Gullou  (läst 707 gånger)

2013-12-26, 16:04
läst 707 gånger

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej. Jag har kommit i kontakt med släkten Gallatz via Margareta Sofia Gallatz g.m. Carl Gustaf Rudebeck. Hennes far var Michael Gallatz (handelsman och senare vice rådman i Kalmar). Av bouppteckningen efter Olof Gallatz (politieborgmästare i Kalmar i början av 1700-talet) framgår det att Michael var hans son.
 
Michael Gallatz föddes omkring 1692 och dog 2/7 1765 i Kalmar (dödbok s. 231). Olof Gallatz första hustru är inte känd till namnet, men det ringdes för henne 16/5 1700 i Kalmar domkyrka (kyrkoräkenskaper).
 
Jag undrar om någon har några invändningar eller kan peka på att något inte håller i min bevisföring kring Olof Gallatz hustrus härkomst som följer:
 
I ett inventarium, upprättat av Olof Gallatz och innehålande hans egendom (från 1712; Kalmar rådhusrätt och magistrat FI:2 s. 181-198) står på s. 196 att hans två barn när de blir myndiga kommer att få del av arvet efter deras Sahl. Mormoder, tillsammans 3228 riksdaler och 5 öre kopparmynt enligt ett instrument däröver från 3/1 1708. Alltså kan man anta att mormodern har dött strax före detta datum.
 
I dödboken för Kalmar stadsförsamling 1707 s. 469 finns bland de döda Sal. Ygge Perssons änckia h. Elisabet Jacobs dotter som dog 23/11 1707. Arvsinstrumentet över henne verkar dock inte finnas bevarat, i alla fall inte i Kalmar rådhusrätts och magistrats arkiv.
 
I mantalslängderna för Kalmar stad bor en son till Michael Gallatz d.ä. hemma åren 1688-1694 i östra kvarteret (bör vara Olof Gallatz). Åren 1695-1699 (1700 saknas) bor han i södra kvarteret med sin hustru. I södra kvarteret, dit Olof Gallatz flyttade med sin hustru, bor 1694 Ögge (Ygge) Perssons änka (hon som dog 1707) med en dotter. Nästa år (1695) står Ögge Perssons änka antecknad utan dotter, och på raden under står nu Olof Gallatz antecknad, med en hustru.
 
I inventariet från 1712 (se ovan) nämns Olof Gallatz två barn med första hustrun, dottern Elisabet och sonen Michael. Elisabet kan tänkas ha fått sitt namn efter mormodern Elisabet Jakobsdotter g.m. Ögge Persson. Mer om Ögge Persson och hans hustru Elisabet och deras härkomst finns i Gunnar Håkanssons Kalmar och kalmarbor under 1600-talet.
 
I skriften Gravhällar i Kalmar domkyrka 1681-2008 av Johan Apelman och Eva-Lena Holmgren (kan laddas ner som PDF här: www2.kalmarlansmuseum.se/1/20.0.0.0/4000/download_4000.php) finns information om och bild på gravhäll nr 32 över Jakob Hindriksson och hans arvingar (Jakob var far till Elisabet Jakobsdotter g.m. Ögge Persson, se Gunnar Håkansson a.a.). Det finns även fakta om gravsten nr 45, där inskriften dock saknas eller aldrig har funnits. På s. 236 anges följande ägare till graven:
1690 Skepparen och handlaren Jakob Henriksson
Henrikssons hustru
Mikael Gallatz
1770 Kyrkans grav
 
Samma grav som först ägdes av Jakob Henriksson/Hindriksson och sedan hans hustru ägdes alltså sedan av Michael Gallatz, som enligt min undersökning var dotterdotterson till Jakob Henriksson.
 
Slutsats: Olof Gallatz var i första äktenskapet gift med NN Öggesdotter, dotter till Ögge Persson och Elisabet Jakobsdotter.
 
Har någon invändningar mot min slutsats? Jag undrar också om Olof Gallatz födelseår kan räknas ut från att han nämns som hemmavarande son 1688 men inte dessförinnan. Han måste ha varit för ung för att skrivas in i mantalslängden. Vilken åldersgräns gällde för denna tiden?
 
MVH Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna