ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frunck  (läst 5591 gånger)

2011-05-15, 21:30
läst 5591 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Intressant hypotes Per. Ska självklart försöka se om man kan kontrollera den. Tack.
//Michael Lundholm

2011-05-16, 00:47
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Indikerar denna hypotes att Olof Lorentz Wulf skulle vara far till båtsmannen Frunk ?  Kanske möjligt, men tveksamt.  
Frunk tillträdde båtsmansskapet först på 1710-talet, medan däremot  förefaller vara vuxna senast år 1690 [Brita Wulf får barn 1692; Isak Wulf blev fältskärsgesäll 1686; Lorentz Wulf var ryttare för OL Wulfs hemman Vike i slutet av 1680-talet och Elisabet/Lisken Wulf gifte sig 1691]. OL Wulf förvärvade Vikehemmanet 1666 (Wikegård - Rödöns socken, byar och gårdar, Östersund 1968, sid. 302) och hans äldsta barn torde vara födda från den tiden och in på 1670-talet. Barbro Alstadias födelsetid känner vi inte, men hon var bevisligen fertil ännu 1678, då hon under makens frånvaro i Tyskland avlat barn med en officer Hindrik Schmidt och som följd därav födde en dotter nämnda år.

2011-09-02, 20:51
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Om uppgiften om att Karl Andersson Frunck blir båtsman 1712 vid 44 års ålder (född 1667) verkar det inte helt orimligt (med avseende på åldern) om en av av Barbro Alstadias söner blev båtsman 1712. Problemet är väl närmast att belägga att Per Olofsson var son till Barbro Alstadia?
//Michael Lundholm

2012-01-11, 08:19
Svar #3

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Karl Frunck nämns i Offerdals kyrkoräkenskaper 1698-1699 när han lämnar en gåva till kyrkklockans omgjutande.
 
Dels i Huvudräkenskaperna SE/ÖLA/11085/LIa/1 (1582-1702) fol 119v under Extraordinarie inkommit där han skrivs som En skräddare från Hernos. Karl Frunck. (med hänvisning till Stamboken fol 77)
Dels i Diverse räkenskaper rörande kyrkan och dess inredning SE/ÖLA/11085/LVd/1 fol 77. Till samma wärks fullbordan lemnas En Carolin af mig. Carl Frunk

2012-07-24, 20:00
Svar #4

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
hade båtsman Simon Andersson Frunck några barn? Jag har en Anders Simon (sson) född runt 1720 som blev båtsman i Österhaninge med båtsmansnamnet Bruhn. En lång chansning, men varför inte...
 
Jon

2012-07-27, 10:15
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det enda barn till Simon Andersson Frunck som jag känner till är sonen Karl född 1697 som redovisas på sid. 269 i min artikel i årets upplaga av  Släktforskarnas årsbok. Hans öden är okända. Det utesluter inte fler barn. Jag har t.ex inte kontrollerat Västerås födelseböcker under 1700-talets första decennier. Husförhörslängden 1724 samt mantalslängderna, vars resultat redovisas i artikeln på sid. 270, tar dock inte upp några barn i hans hushåll.
//Michael Lundholm

2013-03-29, 12:58
Svar #6

Utloggad Bengt Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-20, 20:31
    • Visa profil
Hej, Mitt efternamn Borg är ett gammalt soldatnamn.Min farfar hette Frans Otto Pettersson/Sabel/Borg.Hela min släkt på fars sida härstammar från Lillhärad sn i Västmanland. Min farfarsfar Hette Johan (Jan) Petter Frunk/Sabel.Sabel då han blev indelt soldat i  
YtterÅby i Lillhärad. Min farfarsfarfar hette Jan Johan Frunk  och var från Lillhärad även han.  
Min fff Johan Jan Petter Frunk född 1818-04-05 i Lillhärad, död1883-01-16 i Lillhärad. MIN ffff Jan Johan Frunk har jag inte lyckats få fram födelse o dödsdag på. Jag är helt övertygad om att vi härstammar från Skultuna som liggergranne med Lillhärad.
Mina gamla fastrar och min far som alla är döda nu talade ibland om den gamla Frunksmeden, vilken det nu var. Jag har forskat mycket i kyrkoarkiv och läst på Anbytarforumet om diskussionerna om Frunk/Frunck men inte fått någon samband med minera förfäder.
Är det någon som har uppgifter om Jan Johan Frunk, födelse o död och även hans härkomst.
Intressant att följa vad som kan komma fram. Det skulle vara konstigt om vi inte har våra rötter från Skultunasmederna.som kom på 1600-talet.  Bengt Borg

2013-03-31, 19:06
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Bäste Bengt
 
Jag brukar inte svara på den här typen av frågor men släkten Frunck intresserar mig alltid så jag kunde avhålla mig från att göra några snabba kontroller i källmaterialet. Om jag ska komma till resultatet så tror jag mig kunna bekräfta din förmodan att din ffff härstammade från bruksarbetarsläkten  Frunck från Skultuna. Därför använder jag stavningen Frunck som är dagens normalstavning av släktnamnet.
 
Först en kommentar om din ffff namn. Jag tror inte alls att han hette Jan Johan. Jan och Johan är nämligen samma namn. Han kan säkert ha kallats för Jan medan det i kyrkboken stod Johan.
 
Jag har gjort några kontroller i kyrkboksmaterialet mm och jag redovisar dem först. Sedan kommer en tolkning och därefter ytterligare uppgifter från andra källor.
 
1. Jan Petter föddes 5 april 1818 i Lillhärad av föräldrarna drängen Jan Frunck och hans hustru Maja Ersdotter [Lillhärad C:1 AID:v73161.b103; den sista koden är ArkivDigitals kodnummer. Jag anger dessa när volymerna saknar sidnummer].
 
2. Om man nu tror att Jan Frunck tillhörde den kända släkten Frunck i Skultuna bör han vara född i slutet av 1700-talet och därför finnas med i C. C. Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, Norstedts, 1906. Där finns också på sid. 590 i artikeln om släkten Frunck en Johan född 20 februari 1788. Han är son till färdigmakaren Karl Karlsson Frunck vid bruket i Skultuna och hans första hustru Kajsa Jansdotter.
 
3. Det första man kan kan konstatera är att någon Johan inte föds till dessa föräldrar i Skultuna angivet datum. Uppgiften i Leijonhufvud är felaktig. Han föds istället 20 november  1788 [Skultuna C:6 AID:v74110.b50 & Skultuna AI:7 p. 21].
 
4. Nu vill vi säkerställa att detta är rätt Johan. Denne flyttar 1812 till Tibble i Skultuna där han arbetar som dräng [Skultuna AI:8 fol. 12 (under bruket AID:v7408.b218.s199) samt fol 13 (Tibble AID:v7408.b19.s13)]. I noteringen vid Tibble uppges han 1812 flytta till Munktorp.
 
5. Inflyttningslängden 1812 för Munktorp upptar som nummer 44 drängen Johan Frunck med hustru från Skultuna. Inga barn. [Munktorp B:2 #44].
 
6. Skultuna EI:1 #4 för 1812 anger att drängen Johan Frunck och pigan Maria Ersdotter, båda från Tibble, vigs 11 juli 1812 i Skutluna. Giftoman är brudens broder korpralen Eriks Ersson under Lillhärads prästgård. Bruden återfinns också i Tibble [Skultuna AI:8 fol. 11]. Hon uppges där vara född 8 oktober 1785 i Lillhärad, gift 1812 och samma år utflyttad till Munktorp. Till Tibble kom hon 1810.  
 
Slutsatsen av detta (trots att jag inte etablerat ledet från Munktorp till Lillhärad; helst vill man ju ha det också!) är vill jag bestämt påstå  att din ffff var Johan Frunck som tillhörde mässingsbrukssläkten från Skultuna, mer bestämt dess s.k. Skultunagren (det finns en Bjurforsgren och en Tillbergagren också).
 
Jag ger här en kort sammanfattning av dina anor från och med din fffff (Här kommer alla uppgifter från min artikel Släkten Fruncks äldre led i Släktforskarnas årsbok 2007. Om du inte har den kan den köpas från Släktforskarförbundet eller lånas på något bättre bibliotek. Se även min artiklar årsböckerna 2009 och 2012 för info om släkten Frunck):
fffff Färdigmakare, glödgare Karl Frunck (1752-1834). ffffff Trådmästare Karl Kristiansson Frunck (1706-1781). Parantetiskt kan jag säga att denne var min ffmmfmf. Du och min pappa bör alltså ha varit sexmänningar. fffffff Tråddragare Kristian Simonsson Frunck (född enligt åldersuppgift 1661, begravd 1736). ffffffff Brännugnsmästare Simon Simonsson Frunck (sannolikt född före 1622, död 1673). fffffffff Brännugnsmästare Simon Frunck. Bör ha fötts före 1595. Omnämnd i Skultuna 1620-1654. Död före 1669. Detta är släkten Fruncks stamfar. Han uppgav i ett förhör 1620 som finns bevarat i Västerås domkapitels arkiv att han kom från Hessen men mest var uppvuxen i Sverige.
 
Glad påsk!
//Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2013-04-03, 20:42
Svar #8

Utloggad Bengt Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-20, 20:31
    • Visa profil
Att: Michael Lundholm. Tack för din fina redogörelse över Frunck-släkten. Det var otroligt intressant
att man äntligen fick bekräftelse på att vi härstammar från mässingsbrukssläkten som både jag och många
av mina äldre släktingar anat. Jag återkommer senare efter att jag granskat mer i detalj och jämfört med mitt
släktträd. Jag har varit bortrest och kom hem igår.  
 
Än en gång Tack
Bengt

2013-04-03, 21:41
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Väl bekomme Bengt!
//Michael Lundholm

2013-06-18, 23:23
Svar #10

Utloggad Bengt Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-20, 20:31
    • Visa profil
Michael:Under sista tiden har jag studerat släkten Fruncks äldre led i Släktforskarnas årsbok 2007,09 och 12. Man kan konstatera vilket digert arbete du lagt ner för att få fram allt. Noggrannheten att alltid ange källmaterialet är genomgående. För mej var bekräftelsen stor att mina anor härstammar från Fruncks s k Skultunagrenen. Simon Frunck som kom till Skultuna på 1620-talet är  tydligen min ff ff ff ff f i rakt nedstigande led.Lägger man sedan till att jag själv har son och sosson så kan man lägga till två ff om man vill. Fruncks äldre led inkluderar ju fyra generationer.Själv har jag studerat de nästkommande sex yngre generationerna för fler år sedan men där är mer att ta fram. Som jag förstår härstammar även du från Skultunagrenen och Karl Kristiansson Frunck. Göran Ekberg har ofta inlägg på anbytarforum om släkten Frunck. Hör även du till Skultunagrenen? Det skulle vara kul att höra, och även hur.Finns det möjligen fler som ni känner till som kan vara intressant?
M V H  
bengtborg39@hotmail.com

2014-11-01, 23:36
Svar #11

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej..
 
Jag är en ättling till Greta Frunck hör till Skultunagrenen.
Hon var gift med Johan Söderberg.
 
Med vänliga hälsningar
Anders Höijer

2016-01-08, 16:55
Svar #12

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Min mormors mormors far var Kronobåtsman Marcus Frunk f.1783 från Walla. Jag känner inte till något om honom mera än att han var gift med en Greta Hansdotter från Överlännäs Ångermanland, och att min mm mm Anna Lena Frunk(f.1826) var en av hans barn. Frågan är; var han från någon släkt Frunck, heller tog han namnet i samband med båtsman tjänsten?

2016-01-08, 17:38
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Föräldrarna var torparen Jan Nilsson i Valla, Boteå och hans hustru Katarina Olsdotter (Boteå AI:2 sid. 34). Antagen 1808 som fördubblingsbåtsman på rote 136 under namnet Aborre och som ordinarie 9 februari 1810 under namnet Frunk (Västernorrlands läns landskontor GIf:27). Han tillhörde alltså inte bruksarbetarsläkten utan fick namnet som båtsman.
//Michael Lundholm

2016-01-10, 13:06
Svar #14

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Tusen tack Michael.
Nu kan jag berätta verkligheten om Marcus till min mor, och få bort det där lösa ryktet om att han skulle härstamma från Holland.
Mvh Thomas.

2016-01-11, 14:21
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Thomas,
 
Jag kan förstå att det kan gå sådana rykten med det namnet. Jag håller fn inom ramen för min Frunck-forskning på att göra en kartläggning av samtliga indelta soldater och båtsmän med namnet Frunck (alternativt med stavningen Frunk). Jag vill nämligen kontrollera om det via dessa soldater kan tänkas härstamma personer som levde under 1700-talet och som använde namnet Frunck, då de härstammade från soldater/båtsmän, utan att härstamma från bruksarbetarsläkten
 
Jag har bara funnit en indelt soldat och en indelt båtsman som tillhört bruksarbetarsläkten OCH som använde namnet Frunck som soldat- eller båtsmansnamn. Tidigare i den här tråden finns det exempel på en medlem i bruksarbetarsläkten som blivit soldat under annat soldatnamn. Jag tror det i praktiken finns fler. Vad gäller den indelte båtsmannen var det Karl Andersson Frunck som avled ca 1712. Det är i själva verket han som gav upphov till att roten i Boteå använde namnet Frunck efter honom.  
 
Resultatet så här långt är att förutom bruksarbetarsläkten Frunck har minst (det kan finnas fler) fem Frunck-släkter (om vi nu tänker oss en släkt definierad som namnsläkt)  uppstått genom att barn till indelta solder eller båtsmän upptagit namnet. Dessa namnsläkter uppstod dock först på 1800-talet. Båtsmannen är den ovan nämnde Markus Jansson av vars barn i vart fall tre (Jonas, Hans, Stina Lisa) använde namnet. Tre andra släkter härstammar från tre olika indelta soldater i Dalby socken, Hagunda härad och den sista från en indelt soldad i Bälinge socken, Bälinge härad.
 
Om ana Anna Lena, Thomas, använde namnet vet jag inte. Jag tar därför gärna emot emot all sorts information om henne för jag har egentligen bara födelsedata.
//Michael Lundholm

2016-01-14, 17:49
Svar #16

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Hej Michael.
Tack för ditt vänliga svar. Har just läst dina skrivningar om; Bidrag till släkten Frunck äldre led och Är Knapp rolig. Informativ och intressant. Speciellt för en nybörjare som jag om släktforskning och släkthistoria.  
Jag pratade med min mor som sade att hennes mor, Hilma, talade om sin mormor som Anna Frunk, men avvek att tilltala henne vid hennes vigsel namn som Anna Persson. Mormor hade nämligen avsky till att tala något som helst om Anna Lena Frunks man Nils Persson(f.1827-03-24). Han ärvde en stor bondgård och stora hektar skog av sin far Per Larsson(f.1793) och mor Stina Hansdotter Ekman (f.1797) i Offer, Boteå (vid huvud vägen - väg 335). Anna Lena Frunk bodde troligen i närheten. Nils gifte sig med Anna Lena Frunk i mitten på 1800 talet och de hade (troligen) 8 barn, varav en av dem var min mormors mor Anna. Annas syster, Stina Greta gifte sig med Per-Erik Fahlén Ruda.  
Jag skulle tro att släkten Fahlén vet mer om Anna Lena Frunk och även kanske om Marcus Frunk. Någon av nuvarande Fahlén skall visst vara gift med en Magdalena Silfversparre.  
Orsaken till avsky mot Nils Persson är att han lockades med en hel del alkohol för att få honom att sälja ut sin gård och ägor billigt. Nils Persson slutade upp som en kolare med för stor glädje i alkoholen. Och mer kännedom om Anna Lena Frunk försvann väl med denna avsky till Nils förlust av ägor genom alkoholen.  
Och detta är väl i mångt och mycket hur information försvinner om många människor - man skäms över någon släkting, och i generationer försvinner kännedomen om den illfarna personen.  
Mvh Thomas
 
(Meddelandet ändrat av Thomas1959 2016-01-14 17:50)

2016-01-15, 08:27
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack för upplysningarna, Thomas.
//Michael Lundholm

2016-01-17, 17:21
Svar #18

Utloggad Bengt Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-20, 20:31
    • Visa profil
Hej Michael,
Har idag läst konversationen mellan dig och Thomas om namnet Frunck (Frunk). Vet att du gör en kartläggning om soldater med detta efternamn som du själv skriver. Det skall bli mycket intressant att följa vad som framkommer.
Själv är jag som du vet från Skultunagrenen och senare från indelta soldater som från början hette Frunck men som fick ändrat efternamn efter roten eller gården som de tillhörde.  
Min ff ff f  Karl Frunck            född 1752
    ff ff    Johan Frunck                1788
    ff f     Johan Petter Frunck/ Sabel. 1818 Han blev således indelt soldat som fick nytt efternamn.
    ff       Frans Otto Sabel/Borg       1863 Han fick Borg efter gården Boda
Farfar hade en bror Per Abraham Sabel/ Ågren. Även han blev soldat för Åby och således namnet Ågren. De båda gårdarna Boda och Åby låg endast Ca 300m från varandra. Borg och Ågren var bröder men med olika efternamn!
Vad jag vill säga  med ovanstående är att det idag finns många soldatättlingar som i grunden hette Frunck eller Frunk från början men som idag heter något helt annat.  
Det här var kanske lite på sidan om din forskning om vilka som idag heter Frunck/Frunk. Mycket intressant att följa.
/Bengt

2016-07-14, 17:47
Svar #19

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vad gäller Olof (inte Per) Olofsson Frunk, båtsman på roten 149 i Harjom som nämnts ovan. Efter att ha gått igenom båtsmansrullorna i Landskontorets arkiv Gävleborgs län (främst Båtsmansrullor GIba:9-10) och i Krigsarkivet (och Rullor flottan IV:65) är min bedömning att att personen inte existerar. Fördubblingsbåtsmannen på roten använde namnet Flinck och det verkar rimligast att CSR (i sin ej redovisade källa) läst fel.


Tillägg 2016-07-15: Jag ser nu att jag blandat ihop två personer. Per Sundin skriver om Per Olofsson i roten 135 Följa och Sunnersta, Boteå. Hans hypotes kring honom kan jag inte säga ngt om. Olof Olofsson i roten 149 i Harjom har inte nämnts i diskussionen ovan.
//Michael Lundholm

2016-07-14, 17:50
Svar #20

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag har nu på min hemsida publicerat en första version av ”Agnatisk stamtavla över släkten Fruncks äldre led” (http://lundholm.me/projekt/frunck/frunck_stamtavla_1_00.pdf). Den innehåller en sammanställning av all min forskning kring bruksarbetarsläkten Frunck till dags dato.

När nya uppgifter kommer mig till del genom min egen forskning eller från andra släktforskare kommer detta dokument att uppdateras. Nya uppgifter, kompletteringar, kommentarer, frågor och korrigering av upptäckta felaktigheter tas tacksamt emot tillsammans med utförliga källhänvisningar. Dessa kan skickas till
m.l.lundholm@me.com.
 
//Michael Lundholm

2016-07-14, 23:51
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Yes
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-07-14, 23:55
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Mitt inlägg blev verkligen "jättekonstigt" men ni förstår ju vad jag menade ! (försökte fixa till, men det gick inte)

BRA jobbat Michael !
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-07-15, 06:23
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack Sven-Ove.
//Michael Lundholm

2016-07-15, 17:24
Svar #24

Utloggad Bengt Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-07-20, 20:31
    • Visa profil
Tack Sven-Ove.
Michael Lundholm, fantastiskt dokument verkligen. Jag har svårt att se några kompletteringar i framtiden på detta dokument.
Denna agnatiska stamtavla gäller ju även mig i högsta grad: från Simon Frunck till min sonson i rakt nedstigande led i elva led.
Beundransvärt arbete nedlagt på denna forskning!
Bengt

2016-07-15, 17:42
Svar #25

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack Bengt. Vis av erfarenheten tror jag nog att det kommer ytterligare kompletteringar. Många kompletteringar har kommit genom domboksnotiser och de är nästan omöjliga att gå igenom i ett fall som detta med en släkt spridd från Malmö till Härnösand redan tidigt 1700-tal. det måste bli ströfynd som andra än jag hittar. Och sådan kommer är jag övertygad om.
//Michael Lundholm

2016-07-15, 19:31
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
En teaser på ovan nämnda stamtavla ges av följande grafiska variant:

//Michael Lundholm

2016-07-18, 11:18
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
... och här kommer den första kompletteringen. Se http://lundholm.me/projekt/frunck/frunck_stamtavla_1_01.pdf.  Det visade sig att Stig Geber på Disbyt hade uppgifter om Anna Frunck, Simon [Jakobssons] dotter (Familj 8 ), som visar att hon inte kan vara identisk med den av Carl-Göran Backgård 2007-01-05 här  http://forum.genealogi.se/index.php?topic=70300.msg994308#msg994308 efterfrågade Anna Kristina Frunck, vilket jag samma dag framkastade som en möjlighet. Anna (Familj 8 ) var istället gift med mästersmeden Kristoffer Herou.
//Michael Lundholm

2019-08-05, 21:03
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag vill annonsera version 1.08 av min digitala stamtavla för mässingsbruksarbetarsläkten Frunck ursprungligen från Skultuna. Sedan tre år håller jag en ständigt uppdaterad version av stamtavlan på min hemsida (http://lundholm.me/projekt/frunck.html (som annonserats ovan). Den senaste versionen hittas direkt här: http://lundholm.me/projekt/frunck/frunck_stamtavla_1_08.pdf. Det finns som vanligt även en EPUB-version för de som önskar det. Observera dock att hänvisningar till enskilda sidor inte fungerar eftersom EPUB flödar materialet beroende på skärmstorlek.


Sedan den första versionen för tre år sedan har många kompletteringar och korrigeringar skett i detaljer. Det viktigaste nu är dock att ny evidens kommit i dagen som kullkastar min slutsats från Släktforskarnas årsbok 2007 om att det inte var Simon Frunck som avled 1674 utan sonen Simon Simonsson Frunck. Jag kan nu inte säga om fadern eller sonen avled först utan bara att det är oklart. Se detaljerna i stamtavlan.


Den andra större ändringen är att jag kompletterat med en kognatisk linje som härstammar från Simon Fruncks dotter Maria. Fler kognatiska linjer kommer efter hand.


På åtgärdslistan står för framtiden de yngre leden; min stamtavla slutar ju med individer födde före ungefär 1750. Karl Karlsson Leijonhufvud i sin Ny släktbok för 100 år sedan identiferade ju tre yngre linjer: Skultuna-,  Bjurfors- och Tillinge-grenarna där den senare som gjorde en klassresa var den som gavs utrymme. Eftersom Bjurfors-grenen dels visar sig vara den »äldre« grenen och dels var den som fick minst utrymme hos Leijonhufvud så arbetar jag nu med en stamtavla för denna gren som går fram in på 1900-talet. Senare avser jag uppdatera Leijonhufvud avseende de andra grenarna.


Den som vill komplettera materialet i Leijonhufvud för någon av de tre yngre grenarna  får gärna göra det här. Erkännande ges för alla uppgifter som kommer in.
//Michael Lundholm

2019-12-31, 14:48
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Min stamtavla över släkten Fruncks äldre led har uppdaterats till version 1.09: http://lundholm.me/projekt/frunck/frunck_stamtavla_1_09.pdf. Här finns information om vad som gjorts. Framförallt handlar det om att jag från Jan Nilsson i Umeå fått notiser från Avestas kyrkoräkenskaper vilket kompletterat uppgifterna om släktgrenen i Bjurfors. Jag har också gått igenom dessa räkenskaper och kompletterat uppgifterna om släkten Kohn, den kognatiska gren som redovisas sedan förra versionen.
//Michael Lundholm

2021-09-26, 16:45
Svar #30

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Version 1.10 av stamtavlan om släkten Frunck finns nu tillgänglig HÄR. Inga större förändringar utan mest kompletteringar. Tabell 4 får dock ett lite reviderat utseende tack vara uppgifter från Karin Uhrvik om Elisabeth Jakobsdotter. Tack Karin. Tack också Björn Järhult för kompletteringar kring Simon Anderssons andra hustru.

Observera också att en del material som berör släkten Frunck kommit som artiklar i Släkt och Hävd under förra året även om resultaten finns inarbetade i stamtavlan:
  • Om kronovägaren och postmästaren i Avesta Olof Avelins äktenskap, Släkt och Hävd 2020:2, sid. 34–44.
  • Mässingsbruksarbetarsläkten Kohn, Släkt och Hävd 2020:1, sid. 270–284.
Upptäckta fel och kompletteringar kan anmälas i denna tråd.
//Michael Lundholm

2022-08-15, 11:58
Svar #31

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Version 1.12 av stamtavlan för släkten Frunck har nu sett dagens ljus. Den kan laddas ned från
Vad som är nytt och ändrat finns beskrivet i dokumentets Appendix 1. Det största tillägget är att nu finns den så kallade Bjurfors-grenen med. Det är alltså en av släktens yngre grenar vars namn myntades av Karl Karlsson Leijonhufvud för över 100 år sedan. Därutöver har dokumentet genomgått en större redaktionell översyn som gör att det förhoppningsvis nu är lättare att läsa. Tack Micael Frank för insända korrigeringar.
//Michael Lundholm

2024-01-12, 14:40
Svar #32

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Version 1.14 av »Angatisk stamtavla över släkten Fruncks äldre ledˇ finns nu tillgänglig här: http://lundholm.me/projekt/frunck/frunck_stamtavla_1_14.pdf. I version 1.13 kompletterades Bjurforsgrenen samt tillfördes Maria Karlsdotter Fruncks ättlingar (Familj 12:1). Här sker ytterligare kompletteringar i Bjurforsgrenen (främst Familj 8:10) som rättas en del fel i tabellnumreringen.


Dessutom har publicerats »Identifikationsproblem i färdigmakaren vid Skultuna mässingsbruk Karl Henriksons (ca 1697–1757) familj«, Släkthistoriska studier 2023:202, DOI: https://doi.org/10.55797/sfx835.  Den artikeln handlar om just Maria Karlsdotter Frunck och hennes make Henrik Johansson och deras son Karl Henriksson.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna