ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2011  (läst 4005 gånger)

2005-11-25, 23:40
läst 4005 gånger

Utloggad Arne Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Känner någon till något om släkten Wrunck som invandrade på 1620-talet till Sverige, från Belgien?
 
Mvh
Arne Persson

2005-11-27, 00:20
Svar #1

Christina Norén-Svensson

I Skultuna Bruks Historia 1607- 1860 av Sven Ljung, 1957 har jag stött på en släkt Frunck (Fruncke). I denna släkt var männen brännugnsmästare eller som det då i början av 1600-t hette - mässingsmakare, i ett par generationer och arbetade på olika mässingsbruk i mellansverige bl.a vid Skultuna.
 
Är det denna släkt Du söker?  
 
Jag har i nämnda verk funnit Frunck [Simon med barnen Carl f. 1627 och Maria (gift 1635) samt Simons förmodade bror Hans] omnämnda på sid. 15, 26, 32, 42, 44, 50, 60 samt 112.
 
Sidan 26: Beträffande Simon Frunck visar nationalitetsbeteckningen, att han med all sannolikhet var släkt med (troligen broder till) Hans Froncke, som var brännugnsmästare vid Nyköpings mässingsbruk 1622- 24 (Leufstasamlingen, kartong 50. Räkenskaper för Nyköpings mässingsbruk 1622- 26). Samma specialitet hade Simon Frunck, eftersom han 1632 liksom sin kollega Kordt Helmes kallas mässingsmakare. Även hans son Carl var brännugnsmästare. Yrkesspecialiteten har gått i arv inom familjen, något ganska vanligt inom yrken, som krävde en mera komplicerad fackkunskap. Av listan att döma har Simon Frunck kommit till Sverige i unga år. Troligen har redan hans fader varit brännugnsmästare vid något av de äldre svenska mässingsbruken, t.ex. Högen vid Arboga. Simon Frunck vad den förste av de nya hantverkarna, som blev verkligt bofast i Skultuna och stannade vid bruket livet ut. Ättlingar i rakt nedstigande led finnas f.ö. ännu kvar i Skultuna [Leijonhufvud, K.A. K:son: Ny svensk släktbok: artkeln Fruncke (sammanställd efter meddelanden av kyrkoherde K. Hult i Skultuna)]
 
Mvh
Christina

2005-12-30, 23:25
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det förekommer många frågetecken kring redovisningar av släkten Frunck. Jag har inte svar på alla dessa frågor men vill i vart fall peka på några av dem och påbörja en redovisning av kontrollerbara fakta:
 
1. Är släkten verkligen av vallonskt eller ens av belgiskt ursprung? Elgenstierna (Svenska släktkalendern 1919, sid 313) skriver att Simon Frunck var vallon men fortsätter med att återge ett påstående om att han var son till en general Nimrod von Frunck, född i Hessen-Kassel och död 1639. Elgenstierna verkar dock bygga på den av Christina nämnda Ny svensk släktbok, 1906, sid 589 av Leijonhufvud. Har själv ej haft tillfälle ännu att studera detta verk. Göran Ekberg har på annan plats på AF (här den 7 juni 2003 kl 11.32) skrivit att Simon Frunc Hessus äst uppfödd här i Sverige. Här finns i dagsläget inte någon tillfredställande redovisning av källor för vare sig uppfattningen att släkten skulle ha ett vallonskt ursprung eller inte, även om de uppgifter som anförts ovan antyder ett icke-vallonskt ursprung.Tills dess att en tillfredsställande redovisning sker är det enligt min mening bäst att denna diskussion flyttas till Övriga släkter.
 
2. Den påstådda härstamningen från en general Nimrod von Frunck verkar bära prägel av släktmytologi. Elgenstierna anför ingen annan källa än Leijonhufvud, men påståendet fanns redan i Örnbergs Svensk släktkalender 1886 sid 147. Tidsavståndet gör att man inte kan fästa någon vikt vid dessa uppgifter. Sven Ljungs av Christina citerade förklaring verkar vara mycket troligare. I brist på hårddata är dock frågan om vem som var Simon Fruncks far obesvarad.
 
3. Namnet Nimrod verkar dock senare ha haft en anknytning till släkten.För det första Nimrod Frunck, född 29 juni 1735 och sannolikt död i nära anslutning till den dagen [Skultuna C:4 fol 240r; uppgiften kommer ursprungligen från Göran Ekbergs hemsida], son till Karl Kristiansson Frunck och Margareta Persdotter. För det andra Nimrod Frunck (1812-1855), son till Karl Daniel Frunck och Eva Maria Brander [Örnberg Svensk släktkalender 1886 sid 147]. Relationen mellan dessa två Nimrod är att den senare (sannolikt; slutledningen bygger på ovan anförda sekundärkällor) är kusinbarn till den förre. Per Schröder har här rest frågan om varför makarna Karl Daniel och Eva Maria döpte tre söner till Nimrod, Dormin och Mindor. Vad som kommer först, namngivningen av dessa två Nimrod eller historien om Simon Fruncks far Nimrod (oavsett om det finns ett von eller inte och oavsett om han var general eller inte) återstår att bevisa.
 
4. Exakt hur generationerna sett ut efter den Simon Frunck som under några månader 1632 arrenderat Skultuna bruk [Sigurd Erixon, Skultuna bruks historia, del I, sid 3] är oklart. Örnberg anger generationerna Simon (död 1674; rätt årtal är 1673, se Skultuna C:2 #40), Christian (död 1736). Göran Ekberg anför här generationerna Simon - Karl - Christian (död 1736) vilket verkar mera sannolikt givet nedanstående redovisning.
 
Konfronterar man primärmatrialet i Skultuna kyrkoarkiv kan man konstatera följande (detta är vad jag har hittat; jag kan ha missat såväl födslar och dödslar):
 
Simon Frunck. Död 14 september 1673 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:2 p #40]. Gift med Katarina. Barn:
 
a. Johan Frunck. Född 26 december 1624 i Mässingsbruket, Skultuna (U). Död 9 mars 1628 i Mässingsbruket, Skultuna (U). [Skultuna C:1 sid 56 & 105].  
 
b. Karl Frunck. Se nedan.
 
c. Kristian Frunck. Född 17 maj 1629 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:1 sid 64].
 
d. Adam Frunck. Född 1 juni 1631 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:1 sid 72].
 
e. Henrik Frunck. Född 24 juni 1636 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:1 sid 78].
 
Därutöver kan man konstatera att ett anonymt barn till Simon Frunck dör 6 augusti 1635 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:1 sid 109] samt att en dotter Maria föds till en Simon Frunck den 3 april 1664 [Skultuna C:2 sid 2]. Barnet som dör 1635 skulle kunna vara Kristian eller Adam.
 
b. Karl Frunck. Född 25 februari 1627 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:1 sid  60]. Gift med Karin Johansdotter. [Skultuna AI:1 fol 26v]. Barn:
 
ba. Gabriel Frunck. Född före 1689 [Skultuna AI:1 fol 15v].
 
bb. Maria Frunck. Född 25 mars 1669 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:2 #10].
 
bc. Håkan Frunck. Född 7 mars 1673 i Mässingsbruket, Skultuna (U) [Skultuna C:2 #9].
 
bd. Karl Frunck. Född före 1708 [Skultuna AI:2 fol 65v].
 
Födelsenotis för Kristian Frunck (död 1736) har inte återfunnits men födelsebok saknas under en period som föregår 1664. En Kristian Frunck, som sannolikt är son till Karl och som möjligen är identisk med den Kristian som dör 1736, förekommer dock i husförshörslängderna, se tex AI:1 fol 29v och AI:2 fol 134r.
 
Givet denna redovisning kan man fråga sig om det är samma Simon Frunck som är far till barnkullen som är född åren kring 1630 och till den Maria som föds drygt 30 år senare. På samma sätt vill jag sätta ett frågetecken ang faderskapet till den Maria som gifter sig den 11 februari 1635 [Skultuna C:1 sid 94/fol 46v]. Jag kan inte helt klart tyda dopnotisen så att jag kan säga att det är Simon Frunck som är far. Om man antar att så är fallet och att han var 20 år gammal när han blev far till denna Maria och att hon är 20 detta år, ja då bör han ha varit ca 80 är när han dör (iofs inte orimligt) men ca 70 år när han blir far till den Maria som föds 1664. Om det nu är samma person.  
 
Man kan notera att Christian död 1736 av alla sekundärkällor anges som far till en Kristian född 1727 och stamfar till släktens sk Tillinge-gren. Men medan Örnberg säger att Simon var dennes farfar och Göran Ekberg redovisar uppgifter om att Simon skulle vara dennes farfarsfar hävdar Elgenstierna att Simon skulle vara dennes Kristians farfarsfarfar.
 
Ja, detta är alltså inte en slutgiltig redovisning utan mycket återstår uppenbarligen att svara på.
//Michael Lundholm

2006-01-05, 21:51
Svar #3

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Utöver uppgifterna som jag citerat ovan från Leijonhufvud och Elgenstierna har jag konstaterat att det i Genalogiska Föreningens arkiv finns ett register över till Sverige invandrade släkter 1500-1900 som uppger att släkten Frunck invandrat från Holland i slutet av 1620-talet. Den enda källa som uppges är dock Leijonhufvud som vare sig nämner 1620-talet eller Holland; bara att det är en vallonsläkt.
 
Ljung (se Christinas inlägg ovan) citerar på sid 26 Västerås domkapitel protokoll fol 75 (ULA) daterat 7/10 1620 där ett antal bruksarbetare tillfrågas om sin hemort och trosbekännelse: Simon Fruncke Hessus mäst vppfödd här i Swerighe. Göran Ekberg har tidigare på annan plats på AF citerat detta. Dvs han är från Hessen.  Ljungs slutsats, utan att gå in på enskilda individer, är att arbetskraftsinvandringen kommer från norra Tyskland.
 
Man kan också konstatera att mantalslängderna gör en distinktion mellan svenska och tyska bruksarbetare. Tex 1637 års längd, tryckt som Bilaga 2 sid 281f i Ljung, men också senare. Tex 1648, 1650-1652 (RA, Mantalslängder 1642-1820, Västmanlands län) verkar förteckningen över bruksarbetare bara ta upp svenskar. 1653 görs en explicit uppdelning där utlänningarna (inklusive i Sverige födda Frunck!) finns under rubriken Tyske arbetsfolk Dito.
 
Så här långt har i vart fall påståendena i Elgenstierna och Leijonhufvud om vallonursprung ingen grund.  
 
En reservation, om än ej till förmån för vallonskt ursprung så mot tyskt, kan dock vara på sin plats. Går man igenom den första dödboken för Skultuna (som börjar 1607) är termer liknande Natus in Hollandia inte helt ovanlig. Det får en att undra om bruksarbetarna 1620 (som Ljung antyder mellan raderna) strategiskt angett hemort i lutherska områden i Tyskland för att dölja sin kalvinska tro.
//Michael Lundholm

2006-01-13, 08:54
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Några kompletteringar till ovanstående:
 
1. Vad gäller Maria är det Unge M[äster] Simon Frunck som är far. Man kan också konstatera att det i mantalslängderna 1653 och 1654 (Mantalslängder 1652-1820, Västmanlands län 1653, fol 59v samt 1654, fol 436v) görs en åtskillnad mellan en gammal Simon Frunck och en ung (även kallad junior). Födelsnotisen 1664 är det tredje belägget för en ung Simon Frunck. Mellan 1655 och 1668  finns inga bruksarbetare upptagna i mantalslängden (bruket redovisas oftast som ett kollektiv) och när de börjar igen from 1669 finns bara en Simon Frunck. Som jag ser det är det ett antagande som den äldre litteraturen gör när man säger att det är den Simon Frunck som är belagd under 1620- och 1630-tal som dör 1673. Eftersom båda är brännugnsmästare går det heller inte att skilja dem med yrkesbetckningarna. Den äldre Simon bör då ha varit minst 70 år men mer sannolikt 80 eller mer. Den yngre, sannolikt född före 1622, bör ha varit minst 50 år. Enligt Leijonhufvud skall den Simon som dör 1673 gjort ett testamentariskt förordnande till förmån till kyrkan. sannolikt är uppgiften hämtad från kyrkobokföringen men jag har inte lyckats hitta den ännu. Möjligen kan den notisen bringa klarhet i frågan. Tills dess mer information finns drar jag dock slutsatsen att 1673 har behovet att åtskilja två Simon Frunck bortfallit så en av dem är borta (död eller utflyttad). Flyttning är inte utesluten eftersom Bjurfors mässingsbruk startar i slutet av 1660-talet och Frunckar flyttar dit. Någon Simon finns dock inte Bjurfors; jag återkommer om detta). Dödsnotisen 1673 handlar därför sannolikt om den yngre Simon. Åldersskälen talar för att den äldre sannolikt avlidit någon gång åren 1655-1668. Helt säker kan man dock inte vara men jag menar att mer talar för den slutsatsen än den äldre litteraturens ogrundade antagande att det var den äldre Simon som dör 1673.
 
2. Ang trådmästaren Kristian Simonsson (d 1736), vill jag hävda att litteraturens uppgift att han skulle vara son till Karl Frunck (f 1627) är helt felaktig. Någon födelsnotis finns inte (han skall enligt Leijonhufvud varit född 1662). I mantalslängderna finns han belagd (först som tråddragare och sedan trådmästare) från 1678 och därefter varje år den finns längder (1680 och 1717 saknas) tom 1720 (det sista år jag kollat). Åren 1678, 1679 och 1687 är han dock benämnd Kristian Simonsson Frunck. Dessa år finns han med Karl Frunck redovisade som separata hushåll trots att han 1678 bara skall ha varit 16 år och var ogift. (Mantalslängder 1652-1820, Västmanlands län 1678, s 32f, 1679 fol 41v, 42r, 1687 113r, 113v). Man kan konstatera att Gabriel Frunck, som vi via födelsnotisen 1665 vet att han är Karls son inte redovisas som eget hushåll förrän han är gift 1689. Kristian är alltså inte son till Karl. Han är med största säkerhet inte heller den Kristian som föds 1629, son till den äldre Simon (han hade varit över 100 när han dog 1736 i så fall och borde ha uppträtt betydligt tidigare i mantalslängdrna i så fall). Sannolikt är han son till den yngre Simon.
//Michael Lundholm

2006-02-01, 23:34
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Leijonhufvud (se ovan) redovisar en sk Bjurforsgren av släkten Frunck. Den börjar med en Simon Frunck som 1724 blir far till Jakob Fredrik Frunck. Om den senares hustru Helena Johansdotter Hero se diskussionen Släkter: Vallonsläkter: Hero, Herou, Henrot, Henrotte samt Smedskivan 4. Leijonhufvud kan dock inte klara ut hur dessa Frunck hör samman med dem som redovisats ovan.
 
Eftersom av de 8 Frunck jag nämner i detta inlägg 3 heter Simon,   2 Karl och 2 Jakob blir det hela lite förvirrande. Därför skriver jag ut patronymikon om jag kunnat belägga det som använt av personen ifråga i mantalslängd eller kyrkoarkiv medan det står i parantes om det följer av födelsenotis eller är en följd av en slutledning. En genomgång av mantalslängderna för Bjurfors bruk 1672-1720 (Mantalslängder 1642-1820, Västmanlands län) ger vid handen följande:  
 
(1) Anders Frunck förekommer 1672-1681. Han är sannolikt identisk med den Anders Simonsson Frunck som förekommer under 1660-talet i Skultunas kyrkoböcker. Huruvida han är son till den äldre Simon Frunck eller hans son Simon [Simonsson] Frunck är oklart. Han förekommer ungefär samtidigt i födelseböckerna i Skultuna som Simon [Simonsson] Frunck och dennes bror Karl [Simonsson] Frunck och skulle åldersmässigt kunna var en bror till dess två. Leijonhufvud gissar också att han är son till Simon Frunck. Det går inte att avgöra om han avlider 1681 eller flyttar från orten. Han får en son Karl i Skultuna 4 april 1667 (Skultuna C:2 sid 11).  Arvid Hedberg, Stockholms bokbindare 1460-1820, band I tiden från 1460 till omrking 1700, Nordiska museets handlingar 36, Stockholm 1949 uppger (sid 223) att bokbindarlärlingen Johan Andersson Frunck (lärling 1687-1694) var född vid Avesta mässingsbruk (Bjurfors?) och son till Anders Frunck.
 
(2) Karl Simonsson Frunck förekommer 1672-1709. Eftersom mantalet sista året bara uppger hustrun avlider han sannolikt  senast 1709. Jag gissar att han är son till Simon [Simonsson] Frunck i Skultuna. Han skall ej förväxlas med den ovan nämnde Karl [Simonsson] Frunck som förekommer i mantalslängderna i Skultuna 1653-1702 och är son till Simon Frunck.  Därför är Karl Simonsson Frunck med största sannolikhet inte son till Simon Frunck och då finns det bara Simon [Simonsson] Frunck kvar som möjlig far.
 
(3) Jakob Simonsson Frunck förekommer 1678-1700. Jag gissar att även han är son till Simon [Simonsson] Frunck. Skälet är att han uppträder senare i mantalslängderna och därför sannolikt är yngre än de övriga två. Det talar mot att Simon Frunck skulle vara far. Om det är så att han uppträder i mantalslängden 1678 just för att han då är 16 år innebär det att han skulle vara jämnårig med Kristian Simonsson Frunck i Skultuna som också uppträder i mantalslängden 1678 för första gången och enligt Leijonhufvud var född 1662; se inlägget ovan. Vad den informationen säger om faderskapet är dock höljd i dunkel för mig. Födelsenotiser saknas för detta år i Skultuna. Sannolikt är han far till den av Leijonhufvud nämnde Simon Frunck i Bjurfors (som vi alltså sannolikt kan benämna Simon [Jakobsson] Frunck) och farfar till Jakob Fredrik Frunck. Eftersom mantalet sista året bara uppger hustrun avlider han sannolikt senast 1700.
//Michael Lundholm

2006-11-24, 23:56
Svar #6

Utloggad Arne Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det var kul att läsa hur mycket alla fått fram om släkten Frunck. Jag kom av en händelse att kolla på forumet ikväll eftersom jag fick ett mejl från Norge där en Einar också hade anor från Fruncksläkten. Nu skall jag jämföra med mina gamla anteckningar från kyrkböckerna - så återkommer jag snart. Tack till alla medverkande - vi skrivs.
Arne P

2007-01-05, 01:23
Svar #7

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Vem var min ana Anna Kristina Frunck? Jag har länge försökt hitta någon knytning mellan henne och släkten i denna diskussion men inte lyckats. Anna Kristina var gift med snickarmästaren i Nora (T) Olof Cederström och det jag vet om detta par är bara att de fick två barn i Nora, sonen Lars 1742-07-28 och dottern Hedvig 1745-01-09, båda födda i Nora stadsförsamling. I Nora husförhörslängd 1733-42 (A I:3 B) s 271 är mannen upptagen som: Mästr Olof Sederström  
med noteringen för 1742 III:21, vilket nog ska tolkas som nattvardsgång den 21 mars (1:a  
söndagen efter påsk). Samma notering för Hustrun, men inget namn.
Med antagandet att hon var minst 18 år när sonen föddes, var hon född senast 1724. Med antagandet att hon var högst 45 år när dottern föddes, skulle hon vara född tidigast 1700.
Kronologiskt sett skulle Kristian (Karlsson) Frunck, eller någon av hans bröder Gabriel (1665-1702) eller Håkan (f 1673) kunna vara far till henne.

2007-01-05, 12:04
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Carl-Göran,
 
Jag har inga upplysningar om Anna Kristina men jag tror ingen av de alternativa möjliga fäder du räknar upp stämmer. I vart fall inte Gabriel eller Kristian. Notera förresten att Kristian i mantalslängderna är belagd med patronymikon Simonsson och han är därför inte son till Karl Frunck. Se mitt inlägg 13 januari 2006 ovan om detta. Håkan kan inte uteslutas men jag har inga uppgifter om honom förutom de notiser som finns i Skultuna AI:1 fol 15v, AI:2 fol 65v.
 
Jag skulle istället gissa att om hon verkligen tillhör denna släkt så är det genom dess Bjurforsgren. Det finns dock ett stort problem Bjurforsgrenen av släkten Frunck och det är frånvaron av kyrkoböcker under den aktuella tidsperioden. Det blir det alltså ibland mer eller mindre välgrundade gissningar i frånvaron av födelseböcker.  
 
Den enda möjliga kandidat jag har är Simon [Jakobsson] Fruncks dotter Anna som sannolikt var född efter 1711 men senast 1724 (Norberg AI:2 [GID 2372.3.93000]). Simon [Jakobsson] Fruncks far var med största säkerhet Jakob Simonsson Frunck som nämns i mitt inlägg 1 februari 2006 ovan (punkt 3). Födelseorten för Anna är med största sannolikhet Bjurfors bruk i Norberg. Simon [Jakobsson] Frunck var sannolikt gift två gånger. Första gången 1711 eller 1712 och andra gången 1729 eller 1730. Detta framgår av mantalslängderna för Bjurfors bruk och det framgår också att han inte var gift före 1711. Första hustrun hette Brita (som av Leijonhufvud ges patronymikon Jansdotter), död 1728 eller 1729. Sannolikt var hon mor till Anna. Två helsyskon  finns födda 1721 och 1724;  Elisabeth och Jakob Fredrik. Gissningsvis är Anna en äldre syster som är född ganska nära föräldrarnas giftermål. Därmed är hon åldersmässigt en möjlig kandidat. Några ytterligare upplysningar om Anna har jag inte.
 
Andra hustruns namn är inte känt men hennes existens framgår av såväl mantalslängder som bänklängder i Avesta (Avesta OI:a3 fol 52;  bruksfolket i Bjurfors gick i Avesta kyrka). Jag har inte lyckast belägga det men jag gissar att i andra äktenskapet föddes minst två barn, Peter 1731 (Rytterne församling AIa:4 [#80 Giresta], Fa:1 [#22 1785], Harakers församling EI:1 [#11 1755], Snevringe häradsrätt FII:6 nr 361) och Kristina 1738 (Norberg AI:6B [GID 2372.52.30800], Avesta AI:2 sid 52 och 55, Avesta AI:3 [GID 2137.7.95800], Avesta AI:6 fol 183, Avesta C:1 [#11 1761, #3 1763, #9 1766], Avesta F:1 [#2 1767] och Avesta F:2 [#3 1794]).  
 
Inget av dessa tre barn (Anna samt sannolika halvsyskonen  Peter eller Kristina) finns upptagna av Leijonhufvud i hans redovisning av Bjurforsgrenen.
 
Det skulle vara intressant om man kan få det beräftat att Anna Kristina är identisk med Anna. Jag skall börja med att titta närmare på de källor du angav.
//Michael Lundholm

2007-05-17, 20:41
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Carl-Göran,
 
Det visar sig att det finns komplikationer eftersom det finns ytterligare en samtida Anna Frunck. Den 17 november 1754 [SSA, Jakob och Johannes kyrkoarkiv, CIa:15 fol 28v] gifter sig jungfru Anna Frunck med strumpvävargesällen Peter Wadström, död 26 april 1774 i Jakob och Johannes [SSA, Register till kyrkoböcker/ministerialböcker, Jakob och Johannes församlingar, Död- och begravningsbok 1726-1884 SL-Ö, sid 281-300, www.ssa.stockholm.se. Registret pekar på källan SSA, Jakob och Johannes kyrkoarkiv FI:b1 1751-1784 sid 233]. Möjligen är det hon som är den Anna som är dotter till Simon [Jakobsson] Frunck och inte Anna Kristina Frunck i Nora. Här behövs det definitivt ytterligare uppgifter innan man kan komma fram till någon slutsats.
//Michael Lundholm

2007-05-19, 10:08
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I Malmö Sankt Petri finns en glasmästarsläkt Frunck. Huruvida den har något samband med den släkt från Skultuna/Bjurfors som diskuterats ovan vet jag inte. Släkten från Skultuna/Bjurfors har dock en samtida glasmästare och namnen Johan och Karl är ganska vanliga namn i den. Jag tar alltså gärna emot upplysningar om denna familj:
 
Glasmästare Johan Frunck. Hans bouppteckning finns registrerad MSA 1735 (är på väg att kontrollera den). Gift med Margareta Jakobsdotter/Jönsdotter Pilbom, född (tolkat) 1688 och död 5 juli 1734 i Malmö Sankt Petri [MSA, Malmö Sankt Petri FI:2 1728-1788 sid 68]. Hustrun i dödnotisen omnämnd som glasmästaren Fruncks änka.
 
De hade barnen Johannes Frunck, född 27 augusti 1723 i Malmö Sankt Petri och senast nämnd 16 mars 1750 i Malmö Sankt Petri  [MSA, Malmö Sankt Petri C:1 1698-1729 fol 679r och C:3 1746-1766 fol 127] samt glasmästare Karl Frunck, född 29 juli 1719 i Malmö Sank Petri [Malmö Sankt Petri C:1 1698-1729 fol 537r], bouppteckningen registrerad MSA 1775. Gift med Sara Lisa Brun, född 12 augusti 1727 och död 19 december 1760 i Malmö Sankt Petri [MSA, Malmö Sankt Petri C:1 1698-1729 fol 719r samt FI:2 1728-1788 sid 255]. De hade flera barn som återfinns i födelseboken
//Michael Lundholm

2007-05-19, 11:31
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Angående den skånska grenen(?) av släkten kan nämnas att det finns en skogvaktare Hindrick Fronck i Veberöd åtminstone 1691-1715. Han har en dotter Stina [källa Hintzearkivet GF].
 
Vid genomgång av Hamiltonska regementets kyrkbok fann jag en rustmästare Carl Frunck som fadder 1744 (antagligen i Malmö). Han kanske är identisk med glasmästaren Johannes Fruncks son f 1719.
 
Den senast 1750 kände Johannes Frunck f 1723 kanske kan vara Johan Fronck, gift 1755 29/10 i Landskrona med Anna Maja Fick. En Greta Frunck gifter sig 1793 25/10 i Landskrona med Nils Christensson [vigselregister DigiArkiv].

2007-05-19, 11:45
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Anders, tack för mycket intressanta uppgifter. Karl född 1719 är nämnd glasmästare i vart fall från 1746 när sonen Börje föds. Möjligen är rustmästaren ytterligare en person med detta namn. Det är känt att namnet Frunk användes som knektnamn under senare delen av 1700-talet, men det är i Uppland.
 
I vilken del av Hintzearkivet hittade du uppgiften om Hindrick? Jag trodde jag hade dammsugit Hintzearkivet på uppgifter om Frunck, men Hindrick hade jag missat.
//Michael Lundholm

2007-05-19, 20:01
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Michael, det är i nr 52 av Hintzes skånska lådor han finns med. Hustrun Elina och dotter Stina är belagda 1705 (troligen från mtl, om jag minns rätt). Du letade antagligen Frunck när jag hade den här lådan på hemlån.

2007-05-20, 20:57
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Den Anna (d 1759 /4) som var gift i Stockholm med strumpvävargesällen Petter Wadström hette Funck i efternamn enligt såväl bouppteckningen efter henne och efter maken Petter Wadström. Källa: bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat.

2007-05-20, 22:03
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Att Frunck sammanblandats med flera olika namn som Funck, Fränck och Franck har jag sett flera exempel på.  Så kan det också vara i detta fall även om är ganska tydlig.
//Michael Lundholm

2007-05-20, 22:33
Svar #16

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
... dvs man skulle kunna tänka sig olika förvanskningar som antingen Frunck => Funck (vigselnotis => bouppteckning) eller Funck => Frunck (ursprungligt namn => vigselnotis).
//Michael Lundholm

2007-05-21, 23:11
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ang Anna Frunck: I nämnda vigselnotis nämns också en Johan Frunck som löftesman. Staffan Bengtsson har också i mail påpekat Anna benämns Johansdotter när hennes dotter Kristina föds 21 april 1758 i Katarina församling (Katarina CII:4 1752-1762). Man kan därför utesluta att hon skulle vara identisk med Anna Frunck, dotter till Simon [Jakobsson] Frunck vid Bjurfors mässingsbruk, Norberg sn. Huruvida hon hör hemma hos mässings-Frunckarna eller inte är dock ännu inte klarlagt.
//Michael Lundholm

2007-05-22, 07:49
Svar #18

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Korrigering av mitt inlägg lördag den 19 maj 2007 kl. 10.08: Uppgiften om född (tolkat) 1688 och död 25 (inte 5) juli 1734 i Malmö Sankt Petri [MSA, Malmö Sankt Petri FI:2 1728-1788 sid 68] avser Johan Frunck, inte hustrun.
//Michael Lundholm

2007-06-28, 15:58
Svar #19

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Kan detta var ur samma släkt? Jag har en ana Anna Wilhelmina Frunk f. 26 feb 1863 i Vestanfors, Västmanland Hon finns i husförhörslängden GID 2361.46.31100 Västanfors AI:20A Aspenning sid.311 som hustru till Anders Gustaf Pettersson. Jag kan inte finna något bakåt på Anna Wilhelmina. Vet någon annan om denna dam. Frunk är för mig ett ovanligare namn än Pettersson. Tackar för hjälp på förhand // Siv Janson

2007-06-28, 16:04
Svar #20

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Kan detta var ur samma släkt? Jag har en ana Anna Wilhelmina Frunk f. 26 feb 1863 i Vestanfors, Västmanland Hon finns i husförhörslängden GID 2361.46.31100 Västanfors AI:20A Aspenning sid.311 som hustru till Anders Gustaf Pettersson. Jag kan inte finna något bakåt på Anna Wilhelmina. Vet någon annan om denna dam. Frunk är för mig ett ovanligare namn än Pettersson. Tackar för hjälp på förhand // Siv Janson

2007-06-29, 08:46
Svar #21

Lennart Persson (Lelle)

Hej Siv.
Anna Wilhelmina föddes utom äktenskapet av Anna Greta Andersdotter.
Anna Greta gifter sig 7/11 1863 med Jacob Frunk från Karbenning.
Se: 2361.48.18500 och 100019.29.12400
Jacob och Anna Greta var piga o dräng i Djupnäs, Karbenning 1862-64.
Anna Wilhelmina benämns inte oäkta utan noteras som född före
äktenskapet. Se:2379.33.40600.
MVH / Lelle

2007-06-29, 09:00
Svar #22

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Tack Lennart
Nu kan jag gå vidare med min sökning //SivJ

2007-06-30, 15:34
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Siv
 
Du frågar om Anna Wilhelmina tillhör samma släktsom övriga Frunckar som diskuterats här. De flesta personer med detta namn som diskuterats här tillhör en släkt som kommer från Skultuna och mässingsbruket där. Svaret på din fråga är ja: Jakob Frunck (det är den stavningen som används i de publicerade arbetena om släkten) tillhör denna släkt genom dess sk Bjursforsgren.  
 
Jakob Frunck föddes 29 september 1826 i Högfors, Karbenning sn (Karbenning C:4). Föräldrarna var mästersven Jakob Frunck och Anna Forsberg. Karbenning AI:9 fol 75 uppger att den äldre Jakob var född 6 juli 1784 i Norbergs sn. Han är säkerligen identisk med den Jakob Frunck som föds vid Bjurfors mässingsbruk i Norbergs sn 13 oktober 1784 (Avesta C:2), son till Karl Frunck. Denne Karl finns med i K K:son Leijonhufvuds Ny svensk släktbok (1906, sid 591) där släktens Bjurforsgren utreddes. Karl var i sin tur sonson till den Jakob Fredrik Frunck som omnämns i mitt inlägg 1 februari 2006 ovan.  
 
Leijonhufuvd klarade dock inte ut hur Frunck vid Bjurfors mässingsbruk i Norbergs sn hörde samman med Frunck vid Skultuna mässingsbruk. Den framgår dock av mina inlägg ovan samt i min utredning om släkten som finns med i Släktforskarnas årsbok '07 som publiceras i sommar.
//Michael Lundholm

2007-07-02, 09:57
Svar #24

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Tack Michael för ditt långa svar. Jag håller på med en utredning åt min mans kusiner i USA och morfar var gift gång nr2 med ana från denna släktgren. Än en gång tack // SivJ

2007-07-15, 08:27
Svar #25

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Till den utredning om släkten Frunck som nu är publicerad i Släktforskarnas årsbok '07 kan följande kompletteringar meddelas:
 
Tabell 8
Simon [Jakobsson] Frunck. Gift 1:o 10 september [16 Trin.] 1711 i Grytnäs med Brita Persdotter (ULA, Grytnäs kyrkoarkiv, C:1 1681-1774, fol 14r).   Elisabeth Frunck. Gift 1:o 8 oktober 1747 i By med tråddragaren Johan Johansson (ULA, By kyrkoarkiv, Dalarnas län, C:3 1747-1757, sid 50).  Jakob Fredrik Frunck. Gift 8 oktober 1747 i By med Helena Hero (ULA, By kyrkoarkiv, Dalarnas län, C:3 1747-1757, sid 49).  
Tabell 9
Sara Frunck. Gift 27 maj 1779 i Riddarholms församling med prosten Johan Bäck (SSA, Riddarholms församling, Ea:1 1738-1807).
Tabell 10
Katarina (Karin) Frunck. Född 27 september 1736. Gift 2 december 1764 i Sala stadsförsamling med Peter Blom. Född 1719. Död 15 december 1772 i Sala stadsförsamling (ULA, Sala stadsförsamling, AI:8 1763-1771 fol 158, AI:9 1772-1774 fol 108, C:1 1747-1774 fol 14r).  Krongjutaren Mats Hornaver. Död 27 juli 1798 i Panko, Irsta (ULA, Irsta kyrkoarkiv, F:1 1775-1809).
 
Jag är mycket intresserad av andras kompletteringar av min utredning och vill självfallet ta del av korrigeringar av felaktigheter.
//Michael Lundholm

2011-05-13, 12:38
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag arbetar fn med en större uppdatering och utvidgning av släkten Fruncks stamtavla, omfattande i praktiken personer födda före 1750. Jag tar därför tacksamt emot eventuella kompletteringar och korrigeringar av uppgifter som fanns med i mina artiklar i Släktforskarnas årsbok 2007 och 2009 samt i diskussionen ovan. Ett stort tack till alla de som redan försett mig med uppgifter.
//Michael Lundholm

2011-05-14, 06:27
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Härnösand finns det en borgare och skräddare Carl Andersson Frunck 1695-1712. Enligt burskapslängden skulle han ha gått båtsman på landet, och hade lärobrev från Stockholm (i skräddarlära!) när kan kom till staden 1694 (RR 1694 19/9 §5). G m Barbro Isacsdr Alstadia änka efter fältskären Olof Lorens Wulf.

2011-05-14, 09:29
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Stort tack Per.  Jag har även fått uppgifter om honom från annat håll, och jag tror att en del av det jag fått ursprungligen kommer från dig. Jag har alltså många nya uppgifter (så många att de redan nu utgör en längre artikel och därför omöjliggör redovisning här på AF), dels via andra släktforskare dels via egen forskning. Men jag tar dock tacksamt emot alla kompletteringar i förhållande till de publicerade arbetena eftersom det kan ge mig ytterligare uppslag om källor mm och därmed komplettera de nya data jag redan har.  
 
Karl är intressant eftersom han uppges ha blivit båtsman. Normalt sett är det ju bara båtsmännen i 2:a Norrlands 2:a båtsmanskompani under Stockholms station, roten 135 Följa och Sunnersta i Boteå socken som i egenskap av båtsmän  bär detta namn. Eftersom den första av dessa så vitt jag vet uppträder efter 1712 har jag alltid undrat om det kan finnas något indirekt samband med Karl; dvs om roten fått namn efter honom. Han är säkert identisk (även om det återstår att fastställa detta)  med den Karl Andersson Frunck som föds 1667 i Skultuna och som finns med i familj 6 i min artikel i Släktforskarnas årsbok 2007. Han var i så fall son till Anders Simonsson Frunck.  
 
En tidigare okänd  son till Anders, med en annan hustru än den som var mor till Karl, är också identifierad; Simon Andersson Frunck som även han blev båtsman men i Västerås efter karriär som brännugnsdräng i Nacka och Skultuna. Simon Anderssons Frunck har jag relativt god koll på men jag tar gärna emot  tips om hans första hustru Maria Andersdotter och när hon avlider samt när han gifter sig med andra hustrun Helena Olofsdotter (gift senast 1724 [Västerås AIa:2 sid. 460 och 465], begravd i Västerås 26 mars 1734 [Sankt Ilian AIa:1 fol. 102v]) samt uppgifter om när Simon avlider.
 
Har du någon explicit källa till giftermålet med Barabro Alstadia? Jag har noterat att Karl uppträder i Härnösands mantalslängd efter 1694 på den plats Barbro Alstadia tidigare var skriven som änka och att Brita Wulff (som enligt obestyrkta andrahandsuppgifter jag har var Barbros dotter med Olof Lorens Wulff) uppträder i direkt anslutning till Karl Andersson i mantalslängden 1698-1701. Karl Frunck synes ha betalat testamentspenningar i Härnösand någon gång efter maj 1707 (Härnösand LIa:1 fol. 87v) men säkert innan 19 februari 1708 då årets mantalslängd dateras så jag gissar att Barbro avlider under den perioden.  
 
När jag ovan hänvisat till mantalslängderna är det till RA:s exemplar (Mantalslängder Västernorrlands (Gävleborgs) län).
//Michael Lundholm

2011-05-14, 19:16
Svar #29

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Enligt Härnösands RR 1695 11/11 §1 är Carl Frunck g m M:r Olof Wulfs efterleverska.
Det borde finnas något samband med båtsmansnamnet Frunk och skräddaren Carl Frunck i Härnösand. Det rimligaste är att den förste, Per Olofsson Frunk, är Carls styvson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna