ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frossberg  (läst 1153 gånger)

2003-03-24, 13:06
läst 1153 gånger

Utloggad Martin Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 18:27
    • Visa profil
Hej
Vill försöka starta en diskussion om Frossberg-släkten. Mitt intresse kommer från min anfader Hans Olsson Frossberg, död 1810 i Våthult Lerum.
 
Han var uppvuxen i Göteborg, son till köpmannen Olof Hansson Frossberg och Christina Donner. Enligt bouppteckningarna från föräldrarna (1740 resp 1757) hade han 4 bröder; Carl, Alexander, Christian och Johan; de tre senare var vid moderns död sedan många år saknade till sjöss eller utomlands.  Moderns ursprung är känt (se inlägg under Donner-släkten) men Frossberg's ursprung okänt.  
I Göteborgs stadsarkiv finns från 1700-talet fyra bouppteckningar med Frossbergare:
1) år 1712 Ingri Persdotter, hustru till Per Hansson Frossberg (broder till Olof Hansson Frossberg).
2) år 1740 Olof Hansson Frossberg
3) år 1740 änkan Kierstin Hansdotter Frossberg
4) år 1757 Christina Donner, nu gift med Carl Nitreus.
Dessutom finns en Hustru Sara Frossberg  gift med fältväbeln Olof Frossberg i Hålambs härad och Ufvered Socken samt Backagården. med bland barnen in en bouppteckning fr 1761.
 
Kerstin Hansdotter Frossberg testamenterade all sin kvarlåtenskap till båtekarlen ålderman Oluf Rasmusson och där nämns inget om några bröder i arvskiftet.  Med bouppteckningen finns hennes testamente där hon testamenterar sin skrårätt i en halfpart av en hemförarebåt, som hon ärvt av sin faster Anna Andersdotter.  
 
Är Kerstin Hansdotter syster till Olof och Pär?
I så fall, är faderns namn Hans Andersson Frossberg? Ägde han också rätt i hemförarebåt?
 
Finns det släktskap mellan Frossbergsläkterna i Göteborg/Lerum och släkterna i Västmanland, Sörmland, Värmland?
 
jag hoppas detta blir en bra utgångspunkt för en Frossbergdiskussion.
/Martin Svensson, Sollentuna

2017-08-22, 11:12
Svar #1

Utloggad Sara Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2022-02-05, 17:13
    • Visa profil
Hej

Jag har också Frossberg i mitt släktträd.
Olof Hansson Frossberg och Christina Lovisa Donner.
Hans Olsson Frossberg och Ingrid Stina Olsson Frossberg
Jag härstammar från deras dotter Lowisa Flobeck född Olsson Frossberg.
Jag har också gjort ett dna test och har matcher med namnet Frossberg i sina trän från just Värmland, Färnebo.
Så visst kan det finnas ett samband mellan Frossberg släkterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna