ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28.3.2001  (läst 6198 gånger)

1999-04-20, 22:09
läst 6198 gånger

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Är det någon som känner till föräldrar, syskon till Hans Poulsen Friis, död 1656 eller 1657, handlande i Malmö, och hans hustru Kirsten?

1999-07-13, 18:37
Svar #1

Christer Lindwall

Tag kontakt med min syster Gunilla Friis.
friistyle@swipnet.se och fråga henne om Friis.
Hälsa från mig
Mvh
Christer Lindwall

1999-12-28, 22:53
Svar #2

Mattias Engdahl

Goddag,
 
Jag söker en Magdalena Friis, troligen gift med Olof Kjerrulf. Hon dog 1731 och mer än så vet jag inte. Jag har en hypotes om att hon kan vara dotter till Johannes Bartholdi Friis, men är mycket osäker. All information uppskattas.
 
Mvh. Mattias Engdahl

1999-12-29, 13:03
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Först lite kritik (inte illa menad utan välmenad som en lärdom, kanske till fler än du själv). Det var på vippen att jag missade detta inlägg eftersom det var felaktigt placerat under Borgeliga släkter då det med hög sannolikhet rör sig om prästsläkten Friis i Halland (ditt inägg ger ingen indikation härom men jag tar det för givet eftersom en Olof Kjerrulf, kh i Veinge, var gift med just en Magdalena Friis).
 
Så till själva frågan:
Olof Nilsson Kjerrulf, kyrkoherde i Veinge, d 1701, uppges i SBL 21, s 235 vara son till Nils Kierulff, sorenskriver i Halland (jfr Elgenstierna: adliga ätten Kjerrulff von Wolffen). Hans hustrus namn är okänt både för SBL och Elgenstierna.
Av ett dokument från 1662 (förvarat i Riksarkivet, Stockholm) får vi dock reda på hustruns namn och att hon fortfarande var i livet 1662 20/5.
Dokumentet är ett köpebrev på Bjerrome säteri, Askome sn, Halland, och daterat Falkenberg 20/5 1662.  
Säljarna är Nils Mårtenssons arvingar och räknas upp som följer:
Saliga Nils Mårtenssons hustru Anne.
Mårten Nilsson Kjerrulf till Vessige.
Olle Nilsson Kjerrulf till Veinge.
Peder Pedersson Friis, kyrkoherde i Söndrum-Vapnö på sin hustru Karin Nilsdotters vägnar.
Anders Albrecktsson [Lichtenberg], kyrkoherde i Sibbarp och Dagsås, på sin hustru Maren Nilsdotters vägnar.
Anna Nilsdotter.
Henrik Mogensson [Mourman] på Plönninge gård på Dorete Nilsdotters vägnar.
 
Vi får alltså veta att Nils Mårtensson [Kjerrulf] var död 1662 20/5 men att hans hustru Anne var i livet samma datum. Vi får också veta namnet på samtliga deras barn samt de med döttrarna gifta männen (Friis, Lichtenberg och Mourman).
 
Jag anser att det ligger nära till hands att anta, att det i fallet med Magdalena Friis, är frågan om ett syskongifte. D v s Peder Pedersson Friis är gift med Karin Nilsdotter [Kjerrulf] och Karins bror Olof Nilsson Kjerrulf är gift med Peder Pedersson Friis syster Magdalena.  
Jag har inte ingående studerat det hela men föräldrarna till kyrkoherden Peder Pedersson Friis borde inte vara omöjliga att få fram.

1999-12-29, 23:59
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Efter lite snabbkoll i herdaminnen kan vi i alla fall skrinlägga Johannes Bartholdi Friis som tilltänkt fader till Magdalena. Johannes Bartholdi Friis, kyrkoherde i Grimeton och Rolfstorp, Halland uppges född 1665 och dödd 1718. Hur han skall kunna vara morfar till den 1675 födde Nils (Olofsson) Kjerrulf är för mig en gåta.
 
Däremot har faktiskt Göteborgs stifts herdaminne, C W Skarstedt, Göteborg 1948, några uppgifter om den av mig tidigare omnämnde Peder Pedersson Friis.  
På sidan 543 i herdaminnet hittar man kyrkoherden i Söndrum och Vapnö Petrus Petri Friisius. Företrädarens son. Kyrkoherde här 1669. Död 1680.
Om företrädaren kan man läsa Petrus Rasmusson Friisius. Prästvigd 1616. Kyrkoherde här 1636. Död 1669.
 
Tyvärr är ju Göteborgs stifts herdaminne det sämsta av herdaminnena idag (uppgifter om giftermål och barn saknas ofta).
Jag sökte därför även i Lunds stifts herdaminne och hittade en eventuell fader till Petrus Rasmusson Friisius:
Kyrkoherden Rasmus Johannis Frisius i Västra Karup som enligt Lunds stidts herdaminne, Serie II, del 10, Gunnar Carlquist, 1985, s 364f var född 1547 på Jylland och dog 1631 22/4 i Västra Karup. - G 1586 m Elene Hansdotter, f 1567 i Förslövs prästgård. d 1627 7/7 i Västra Karup. Flera barn nämns bl a en son Petrus, men han är bara känd till namnet.

2000-01-01, 14:59
Svar #5

Mattias Engdahl

Tack for hjalpen.
 
Jag har lart mig bade det ena och andra, sarksilt att ta battre anteckningar. Informationen om Friis och Kjerrulf mycket uppskattad, och sokandet lar fortsatta harifran. Tack ater igen,
 
Mvh. Mattias Engdahl.

2000-01-01, 15:56
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Mattias!
 
Om du hittar något mer kan du väl skriva några rader här, eller skicka ett email, jag är som sagt också intresserad eftersom dessa släkter ingår i andra släkter som jag håller på att utreda.
 
Gott nytt år!

2000-01-05, 23:46
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till mer om bakgrunden på den ovan diskuterade Johannes Bartoldi Friis, jag vet att han är son till en Bartold Friis och hans hustru Kerstin Jönsdr (född ca 1640, död 1713 i Grimeton), och i en släktutredning jag har så sägs det att Bartolds far kan vara Göran Larsson Friis, kyrkoherde i Breared och Veddige, men att bevis saknas, även om det finns vissa indicier i form av namntraditioner i släkten.
 
Tacksam för hjälp
Anders Ryberg

2000-01-24, 15:48
Svar #8

Ingvar Dahl /idahl/

Är tacksam för uppgifter som kan ge klarhet om välborne löjtnanten Ubbo Caesar Fris, som 1670, i Karlstad (S) undertecknar en handling rörande hemmansägande i västra Värmland (Stavnäs).

2000-02-24, 18:02
Svar #9

Håkan Andersson

Hej
 
Jag söker till en släktutredning rötterna till och information kring nedanstående familj. Kan de tillhöra de danska adelssläkterna med samma namn?
 
Lars Friis      född ca 1680 död 3/9 1738
gift 28/5 1714 i Strömstad med
Sisela Larsdotter född 1682  död 16/4 1748
 
Barn: Magdalena       född 20/11 1717 död 19/2 1808
      Anna            född 27/2 1715
      Christensa      född 17/8 1721
      Maren           född 15/12 1724
 
 
Som far till Lars Friis anges i boken Strömstads historia vara Christopher Jakobsson Friis
 
Ovanstående familj var bosatta i Strömstad
 
 
Hälsningar
 
 
Håkan
 
Detta och ytterligare 11 inlägg t o m augusti 2000 har flyttats 2009-04-05 från Bohuslän (efterlysningar) / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2000-02-24, 19:19
Svar #10

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Kan inte mera bestämt svara på frågan. Har några kopior från Danmarks Adels Aarbog om släkten Friis fram till början av 1600-talet, och där förekommer personer med namnen Anne, Jacob, Christoffer, Magdalena. Det är naturligtvis vanliga namn. En Niels Friis, död 1610, hade ett tag i slutet av 1500-talet en förläning i Norge (Salten lehn). Bland de första 13 barnen (det kan finnas fler) både Christoffer och Anne. Annars känner Du kanske till att det finns en halländsk prästsläkt Friis. som tidigare berörts i Anbytarforum, Du kan säkert hitta detta genom sökning.
Bästa hälsn!
Håkan Widell

2000-02-25, 10:06
Svar #11

Håkan Andersson

Hej Håkan  
 
Jag får tacka för ditt svar och skall se vad jag finner om den halländska prästsläkten Friis. Sedan en annan tanke. Det finns två präster i Skee/Strömstad med efternamnet Friis och anges vara far och son i herdaminnet för Bohuslän. Vet någon om det kan finnas en koppling emellan dessa två och ovannämnda familj.  
 
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-02-25, 12:13
Svar #12

Håkan Andersson

Hej  
 
Jag söker till en släktutredning rötterna till och information om nedanstående familj. Undrar också om de kan ha koppling till prästsläkten i Halland med samma efternamn.
 
Lars Friis    född ca 1680  död 3/9 1738
gift 28 maj 1714 i Strömstad med  
Sisela Larsdotter    född 1682  död 16 april 1748
 
Barn:
 
Magdalena född 20 novemder 1717 och död 19 februari 1808
 
Anna   född 27 februari 1715
 
Christensa   född 17 augusti 1721  
 
Maren   född 15 december 1724
 
 
Som far till Lars Friis anges i boken Strömstads historia vara Christopher Jakobsson Friis
 
Familjen var bosatt i Strömstad.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-03-03, 23:25
Svar #13

Utloggad Bo Tångefjord

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-04-03, 22:50
    • Visa profil
Hej Håkan
 
Jag har precis börjat med släktforskning och fått tag på följande i min antavla
 
Lars Christoffersson Friis gift med
Cecilia(Sissilia) Larsdotter Coster  och son till
 
Christopher Jacobsson Friis  (Död 17170831) son till
Jacob Christopherson Friis son till
F.Christopher Lauridtzon Friis född 1592 från Bogense Fyn död 16671003 i Skee (Kyrkoherde i Skee. Begravd inne i kyrkan.) gift med
Marin från Ö.Eigst
 
Så det finns nog en koppling till Danmark samt även till herdaminnet.
 
Cecilia Larsdotter Coster dotter till Lars Joensson Coster
 
Hilsen fra
Bo tångefjord

2000-03-04, 13:45
Svar #14

Utloggad Carina Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-04-09, 22:01
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag har i mitt släktträd en Petter Påhl Eriksson Friis från Fogdarp ,Förslöfs socken född 1829.  
Hans far hette Erik Friis och kom från Vanstad i Hjärnarps socken. Hör dessa också till Friissläkten som ni diskuterar på denna sidan ?
 
Mvh Carina
Mvh. Cinna

2000-03-06, 22:57
Svar #15

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Anders!
Det vore ju intressant om det gick att belägga att Göran Larsson Friis skulle vara far till Bartold Friis. Har inte själv särskilt ingående studerat herdaminnena ang släkten Friis, men det kanske Du själv har? Uppgiften om Barthold Friis och Kerstin Jönsdotter finns bla i Sjöströms Göteborgs nation i Lund men kanske även återfinns i annan källa? Jag tror att jag tidigare från Dig fått uppgiften att Göran F. var född i Ringköbing på Jylland och att han även var sockenpräst i Ribe på västra Jylland. Det kan ju då vara av intresse att notera att man i Svenskt biogr lexikon talar om en dansk släkt Friis, som kom från Ribe i slutet av 1500-talet. Denna släkt finns tydligen beskriven i stencil, som finns på Själlands landsarkiv i Köpenhamn. Kanske SBL har tillgång till kopia? Det finns flera norska och fr a danska släkter Friis. En släkt Friis nämns även i Nord familjebok, 2:a upplagan, och äldste medlemmen av släkten, i början av 1500-talet, var Jörgen (dansk namnform för Göran och Georg?) Friis, biskop och Kristian II:s sekreterare. Det kan således finnas en del att nysta i!
Bästa hälsningar!
Håkan Widell

2000-03-07, 23:01
Svar #16

Håkan Andersson

Hej Bo
 
Vad glad jag blev när jag fick se svaret. Jag tackar så mycket.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-03-09, 23:46
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har nu tittat på Friis i Lunds herdaminne, och där finns ingen Bartold eller Jörgen, och den Johannes som förekommer lever vid helt fel tid. Även jag misstänker samband med släkten Friis i Ribe, men jag saknar totalt bevis. Jörgen Friis hustru Regina Forman skall ha gift om sig med en präst Gothenius i Värö enligt Göteborgs herdaminne, så där kan det kanske finnas något bevarat om hennes tidigare barn, om Bartold Friis finns bland dem. Det kan även finnas uppgifter om Jörgen Friis barn i samband med de processer han var inblandad i, både när han avsattes och i samband med någon annan anklagelse som finns beskriven i herdaminnet för Göteborg.
Bland Bartold Friis efterkommande förekommer både namnen Göran/Jörgen och Regina, så det kan vara en namntradition i släkten, även om det är osäkert.
MVH
Anders Ryberg

2000-03-14, 08:59
Svar #18

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Hej
För flera år sedan började en kollega och jag att samla på personer med namnet Friis och jag noterade ganska många med eller utan inbördes samband. Vi höll oss hela tiden till Skåne, men var medvetna om att det fanns släkter/personer med namnet på andra sidan gränsen d v s i Sverige. Eftersom andra intressen tog över fullföljdes inte våra planer utan jobbet finns kvar att finna samband mellan olika grupper av Friisar. Vi kom egentligen inte fram till någonting konkret men vi antog att namnet kom från egentliga Danmark. Det fick fotfäste i Ystad och Helsingborg med senare spridning till Kristianstad. Dock överraskande glest i Malmö.
Vi blev också osäkra på om det fanns samband med namnet Fries, som man finner ibland. Det förefaller vara så att någon författare valt varianten Fries i stället för Friis, vilket skapar förvirring om man inte kan utgå från urkunden. Fries tycktes oss förekomma vanligast i Sverige. I Finland har namnet Frijs förekommit, vilket också varit en stavningsvariant i Skåne.
I någon gammal källa (minns ej vilken) menade författaren att namnet sannolikt är knutet till någon person med holländskt urspung, dvs någon från Fri(i)sland. Plausibelt - eller hur?
Som synes var/är Friis, Frijs, Fries ursprung och ev släktskap för oss svårutrett. Därför gav vi upp. Men det skulle var mycket intressant att se om någon ville ta tag i problemet. Mitt material kan jag delge intresserad.
Mvh
Tapani Rossi
0413-24236
HÖÖR

2000-03-14, 19:19
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Om du har någon Johannes, Bartold eller Jörgen/Göran Friis som lever på 1600-talet och början av 1700-talet så skulle det vara hemskt intressant att få veta vad du har om dem. Min arbetshypotes är att prästsläkten Friis i Halland härstammar från en släkt Friis i Ribe, Danmark, och att de kom hit via Jörgen/Göran Friis i Breared och Veddige, men allt material om Friisar med dessa namn är intressant.
MVH
Anders Ryberg

2000-03-14, 21:27
Svar #20

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Hej Anders
Jag kollade tidigare om Barthold, Johannes, Jörgen fanns i mitt lilla material och tyvärr no luck. Jag sänder dig gärna ett sammandrag av mina Friisar om du skickar mig ett frankerat returkuvert (100 gr B-post) med Din adress. Tyvärr har jag bara materialet på papper. Du finner kanske inte någon hjälp i ditt aktuella problem, men mycket kan vara bra att ha i framtiden.  
Teorin att Friis kan kommit från Friisland (Holland) får onekligen näring av att en dansk Friis-släkt uppenbaras i Ribe på danska västkusten. Inte särskilt långt från Holland, som f ö hade många o långa vänskapliga relationer till Danmark
I Danmark finns det säkerligen flera forskare som har Friis-släkter som huvudintresse. Vi har en kollega i Helsingborg som kan mycket om dansk forskning. Han kan kanske hjälpa dig vidare. Whilly Roos heter han och kan kontaktas på denna adress:
whilly.roos@swipnet.se
Mvh
Tapani Rossi
Rodelgränd 4
24333 HÖÖR

2000-03-15, 00:35
Svar #21

Utloggad Sture Berg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2013-12-19, 17:22
    • Visa profil
Hej Anders
Ang. någon Jörgen Friis född på 1600-talet hänvisar Nils Lindbergh i sin bok Stångenässläkter del II till boken Danske Herregaarde utgiven 1920 i Köpenhamn, då han skriver om Jörgen Iversen Friis 15..-1616 till Krastrup. Norges ståthållare på Akershus. Gift 1596 m änkan och arvtagerskan på Åby Säteri i Tossene(O), Lisbeth Galde, i hennes andra gifte.
Denne Jörgens farbror var Jörgen Friis 14..->1536. Stridbar biskop i Viborg från 1521. Återuppförde Hald ung. 1527. Siste katolske biskopen, fängslad 1536.
Nils Lindberg skriver också att farfadern till den förste kände av ätten (Friis) som bosatte sig på Holma i Brastad s:n, Bohuslän var Jörgen Friis, 13..->1361.

2000-03-15, 18:24
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Släkten Friis i Ribe antar sitt namn där och hur det gick till finns beskrivet i något biografiskt lexikon, svenskt eller danskt, jag mins inte vilket. Jag har för mig att namnet tas efter någon styvfar eller tidigare make till modern, men jag minns inte säkert. Den Jörgen Friis jag misstänker är min ana var sognepräst i Sevel i Ribe stift omkring 1640 och avsätts då för någon religös avvikelse. Han emmigrerar senare till Sverige. Han finns med i Danskt biografiskt lexikon, som dock inte omtalar vad han hade för barn. Jag har ännu inte tittat på om det finns något samband mellan Friisarna i Bohuslän och Halland.
 
Anders Ryberg

2000-03-20, 20:33
Svar #23

Kai Werner Østreng

Hei.
En hilsen fra Friis-etterkommer i Norge:
Hvem var far til presten Christopher Lauritzen Friis som døde i Skee, Sverige?
Var det Laurids Friis til Vadsted,d.17.5.1619 gm.
                 +Bodil Kruse Enevoldsdtr,d.1620/1
 
Jeg har følgende i min databas:
Descendants of Christopher Lauritzen Friis
   
        1    Christopher Lauritzen Friis
 f.1592, Bogense,Fyn,Danm - d.1667,Ske,Sw.
        Student Khavn 19.11.1613.Compastor fra   ca   1622. Han var gm:
..  +Maren Christensdtr  
 2   Petronelle Christophersdtr Friis  
...  +Nils Olsen Dorph - 1668
 3   Maren Nilsdtr Dorph  
.....  +Hans Jacobsen Wolf/(Ulf) 1639 - 1717
.. 4   Anne Hansdtr Wolff 1690 - 1773
......  +Lars Svendsen Storm 1683 - 1726
 3   Ole Nielsen Dorph 1650 - 1691/92
 2   Viveke Christophersdtr Friis 1643 - 1721
...  +Lauritz Boyesøn Riis,sorenskr 1630 - 1682
 
 
Vennlig hilsen
 
Kai Werner Østreng
Vinterbro, Norge

2000-04-13, 15:49
Svar #24

Håkan Andersson

Hej Kai
 
Jag har inget svar på din fråga men en undran över Christopher Lauritsson Friis som du nämner i din fråga.
 
Petronelle och Vivike är, om jag förstått det rätt döttrar till Christopher Lauritsson Friis och Göteborgs stifts herdaminne nämner en son som hette Lars Christophersson Friis som levde 1611 - 1687 och var kyrkoherde i Strömstad åren 1674 - 1687.
 
Jag undrar om du (eller någon annan) har fler barn än ovan tre nämnda. Om så är fallet, vad hette dom, under vilka år levde de, varthän var de mosatta och med vem eller vilka var de gifta med.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-04-15, 23:49
Svar #25

Håkan Andersson

Hej
 
Jag har en fundering kring kyrkoherden Christopher Lauritsson Friis i Skee församling. Göteborg stifts herdaminne upptar bara sonen Lars Christophersson Friis som blev präst i Strömstad. Är det någon som vet vad Christopher Lauritsson Friis övriga barn/ättlingar hette, när de levde och varthän de blev av.  
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-05-15, 15:08
Svar #26

Kai Werner Østreng

Jeg kjenner til 2 av døtrene og nedstammer fra Petronelle:
 
1)Viveke Christophersdtr Friis, f.ca 1643, død før 20.6.1721, Christiania
gm. Lauritz Boyessøn Riis f.ca 1630, død aug. 1682
sorenskriver i Aker 1661.
Kilde: Finne-Grønn:En Østlandsk slekt Riis (Oslo, 1935)
 
2)Petronelle Christophersdtr Friis
gm. Nils Olsen Dorph, død 12.aug. 1668
Bodde på Torp(=Dorph) til gården ble brent av svenskene 1660.

2000-05-17, 11:40
Svar #27

Håkan Andersson

Hej Kai
 
Jag tackar för upplysningarna.
 
Finnes det fler pusselbitar någon annan stans är dessa också av intresse.
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-08-18, 11:30
Svar #28

Jarleif Nordheim Vestby i N.

Hei,
Jeg har i min anetavle en Maren Christofferdtr Friis, datter av Kristoffer Lauritsen Friis sogneprest i Skee. Maren var gift med presten Iver Hansen Morbach (1634-99), opprinnelig fra Maribo (kanskje med i hugenottbevegelsen?). Han var sogneprest i Aremark 1671-94.
 
Og dermed er vi vel i slekt, Kai Werner?
 
Hilsen Jarleif

2000-08-18, 22:14
Svar #29

Håkan Andersson

Hej Jarleif
 
Vet du något mer om Maren Christoffersdotter Friis än det du skrivit ovan till exempel när hon är född och när hon avlider.
 
Hälsningar  
 
Håkan

2000-08-27, 21:35
Svar #30

Jarleif Nordheim

Her kommer noe mer opplysninger om Maren Christopherdtr Friis:  
Hun var 2. kone til sogneprest Iver Hansen Morbach (ca 1634-1699) f. i Maribo på Lolland (DK). Han var sogneprest i Aremark fra 1671. (Broren Christen Hansen Morbach var sogneprest i Rødnes fra 1654)
Iver Hansens første ekteskap var barnløst, eller ingen barn vokste opp. (Hustruen datter av sogneprest Anders Krogh i Aremark)
Gift 2. gang ca 1670 med Maren Christopherdtr Friis. Hun død 1683 el 1684 (skifte 25.2.1684) De hadde 4 barn:
1. Hans Iversen Morbach f. 1671. Ble sogneprest i Aremark etter faren
2. Christopher Iversen Morbach Gundengf. 1674-1731 ble bonde på gården Gundeng
3. Maren
4. Pernille
 
Iver Hansens 3. ekteskap med Maren Clemetsdtr var barnløst.
 
Kilde: Gamle slekter i Marker, Martha Østensvig, 2. bind, 1938

2000-08-28, 08:24
Svar #31

Håkan Andersson

Hej Jarleif
 
Jag tackar för informationen.
 
Hälsningar
 
Håkan

2001-01-03, 19:08
Svar #32

Margareta Svensson

Jag har just idag hittat en Elias Friis f.1738 d.1812. Hans far var Barthold Andreas Friis och han var kyrkoherde i Grimeton socken. Jag antar att han på något sätt måste höra ihop med Friis som diskuterats här tidigare. Kan någon hjälpa mig Tack

2001-01-04, 22:38
Svar #33

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Bartold Andreas Friis f 1697, Prästg, Grimeton, d 1749 ibd var son till kyrkoherde Johannes Bartoldi Friis, f ca 1665, d Prästg Grimeton 1718 och dennes hustru Tala Katarina Gontzow. Johannes Friis var son till Bartold Friis och dennes hustru Kerstin Jönsdr f ca 1640, d Prästg. Grimeton 1713.
Bartold Andreas var för övrigt gift med Katarina Bruhn.
Om du hittar något mer om Johannes Friis eller om hans härstamning i framtiden är jag mycket intresserad.
 
Anders Ryberg

2001-01-07, 11:07
Svar #34

Margareta Svensson

Menar du att Johannes Bartholdi Friis Far var Bartold Friis och dennes hustru Kerstin Jönsdotter? Det blir ju lite snurrigt med alla gubbar som heter lika. Jag tackar hemskt mycket för all information, och även jag är mycket intresserad av mer information om Friis och dess släkt Tack Margareta Svensson

2001-01-07, 18:58
Svar #35

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ja, det stämmer. För övrigt kan du hitta mer om de olika Friisarna i Göteborgs herdaminne. Johannes Friis och Tala Katarina Gontzow gifter sig för övrigt 1695-07-31 i Grimeton.
 
Anders Ryberg

2001-01-07, 20:15
Svar #36

Margareta Svensson

Kanske en dum fråga! Men vad är herdaminne och var hittar jag dem? Måste jag ta mig till Göteborg då om jag vill titta i dem ? Jag har lite långt dit ca. 60 mil ungefär.Tack på förhand  
Margareta Svensson

2001-01-07, 22:26
Svar #37

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Margareta! Herdaminne är en samling personhistoriska uppgifter om stiftets präster i gångna tider. Man kan ofta finna herdaminnen från olika stift på större välsorterade bibliotek. Gällande Johannes Bartholdi Friis är Bartholdi en latinsk genitivform, som ofta användes om präster. Det kunde lika väl ha stått Bartholdsson.
Mvh!
Håkan Widell

2001-03-24, 16:47
Svar #38

Kim Larsen

Hej,  
 Kanske en Dansk kan få lidt hjälp !  
 Er der nogen som känner til en Louise Marie Magdelena Friis ifrån Ystad, som reser til
 Danmark och giftar sig med Ole Larsen. Dom får en son, Georg Johan Larsen i 1875.
 Louise M. M. Friis dör innan 1907, hvor Georg J. Larsen giftar sig.
 
Med venlig hilsen
 
Kim Larsen
(Nej det er inta jag som sjunger)

2001-03-25, 12:27
Svar #39

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Enligt DDSS, www.ddss.nu , är hon född 1850-02-25, och dotter till Joh. Friis och Johanna Surow.
Anders Ryberg

2001-03-26, 20:26
Svar #40

Kim Larsen

Hej Anders,
mange tak. Kan du också fot?lle mig hvad dette
betyder : arbetsk. som er faderens titel,
Murgesällen som vist er en titel på den ene
dopvittnen, s.b.b. Murges. som er titel på en
anden dopvittnen.  
 
Mvh.
Kim Larsen

2001-03-26, 21:29
Svar #41

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Arbetsk: arbetskarl, man som är diversearbetare
Murgesäll= Murargesäll, på engelska Mason?s journeyman / mason?s apprentice (säkrast att förklara på enngelska, danska är alltför konstigt.
 
Anders Ryberg

2001-03-28, 10:40
Svar #42

Sven Osterman

Hej,
jag har träffat på information som kan knyta ihop flera av de Friisar som bl.a. Anders, Gabriel och Mattias diskuterat här.
 
Den kommer från boken Kj?rulfske Studier 1914 - 1918 av C. Klitgaard.
 
Texten som jag läst den är en engelsk översättning från danska som jag sedan översatt tillbaka som följer:
 
Oluf Nielsen Kj?rulf var född omkring 1642. Den 17. Maj 1664 skrev han in sig vid universitetet i Greifswald, där han endast stannade en kort tid tills han den 1. Sep. 1664 skrev in sig vid universitetet i Köpenhamn. År 1673 blev han assisterande präst till J?rgen Friis i Weddige och 1692 kyrkoherde i Weinge (båda orterna i Halland). Han hade redan 1. Mars 1678 erhållit ett kungligt löfte att bli befordrad till nästa lediga kyrkoherdepost som skulle passa honom, ett löfte hans svärfar lyckats utverka medan arm?n fanns i Syllinge. Hans befordran var rekommenderad av generalmajor Tungel, men det blev ändå en lång väntan trots löftesbrevet. Kyrkoherde Kj?rulf var som sin svärfar danskorienterad. De förrättade vigsel enligt dansk ritual och höll sina bröllopstal på danska, så det var i detta avseende en stor skillnad mellan honom och hans bröder. Oluf Kj?rulf hade olyckan, att hans förmögenhet gick förlorad som borgen för den kgl. officeren Erik Memsen, som var gift med hans hustrus syster, och fick skulder. Han avled sent på året 1700.
Gift med Magdelene J?rgensdatter Friis från Weddige, född omkring 1653, avled 1731.
 
Hälsningar Sven O

2001-12-08, 12:51
Svar #43

Mats Areskoug

Jag letar efter förfäder till Christina Maria Frijs.  
Hon var gift med Johan Krumlinde och hade  
dottern Gertrud Krumlinde (1772-1831).

2001-12-08, 15:05
Svar #44

Nina M.Nordby

Christina Maria FRIIS,födt 20 Jul 1750,St Maria,  Ystad, Malmohus,far Christian FRIIS,mor Anna Catharina HARTELIA.Gift 7 februar 1772 på samme sted.
Kilde: mormonerne

2001-12-08, 19:50
Svar #45

Nils-Olof Witting

Hej på er!
Christian Friies (son till C. L. L. F., se tabell 3 i YF Xll sid. 33) f 1723 27/12, död 1809 27/8. Handelsman. Gift 1749 8/11 med Anna Catarina Hartelia f. i Svalöv 1718 6/2, död 1796 29/4, 27 år. Barn: Christina Maria f 1750 20/7, död 1827 2/9, gift 1772 7/2 med handelsmannen Johannes Krumlinde. Bodde 1800 å nr 306, 307 i kv. Ester. Lars f 1755 27/4, Olaus f 1757 21/7.
Släkten Krumlinde är redovisad i Svensk släktkalender 1919 och 1938. Alla uppgifter har jag tagit i från boken: Ystadsläkter under trenne sekler. av Sven Carlquist.
 
MVH
Nils-Olof Witting Ystad

2001-12-09, 16:00
Svar #46

Utloggad Arne Thornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 09:33
    • Visa profil
Anna Catharina Hartelia (moder till Christina Maria Friis) var dotter till
Olaus Hartelius (1688-1734) kyrkoherde i N Svalöv  
och Maja Wandall (Wandel) prästdotter från Vellinge.
Olaus Hartelius var son till Rasmus Andersson Hartelius (ca 1660 - 1721), klockare i Reslöv
och möllardottern Marna Jönsdotter.
Maja Wandall var dotter till Jens Hansen Wandall, kyrkoherde i Vellinge.
 
Bibliotekens herdaminnen för Lunds stift kan ge mera släktdata kring prästerna Hartelius och Wandall.
 
mvh
/Arne Thornberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna