ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsmo  (läst 725 gånger)

2009-04-25, 23:09
läst 725 gånger

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Vill bidra med det jag vet om mitt efternamn. Vårat Forsmo kommer från gården Forsmoe uppe i Nordnorge, Mosjøn och gården är daterad bak till 1610. Först fanns det bara en gård Forsmo men på 1700-t kom det till en gård till och det blev Forsmoe indre respektive Forsmoe yttre. För att sen förvirra det ytterligare så finns det en by Forsmo i Fustvattnet som är nästgårds.
Vad jag också vet är att min svärfars farfar hette Andreas Petersen Forsmoe så redan där dyker patronymikon upp. Söker man sedan på Bergens Universitet och listor över utvandrade så får man gigantiskt många träffar på namnet Forsmo! Men med det jag berättat tidigare så kan man teoretiskt kommit från både Indre såväl Yttre som från byn Forsmo, och alla som har passreat revy verkar ha tagit sig gårdsnamnet utan att vara släkt!
Som ytterligare kuriosa kan nämnas att det lär finnas platser i Sverige som heter Forsmo, bla en utanför Sundsvall.
 
Inger Forsmo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna