ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fordell  (läst 4375 gånger)

2002-05-23, 22:19
läst 4375 gånger

John Isaksson

Hej! Jag söker allmän information om släkten Fordell från Pedersöre vars äldsta anfader är Jöns Fordell nämnd 1499 som representant för Norra Finland i kungavalsnämnden.  
Särskilt intresserad är jag av att utröna min förfader Markus Jönsson Fordells härstamning. Han skall ha varit fogdeskrivare och kommit från Pedersöre och allra troligast tillhör han också denna släkt. Han gifte sig med en dotter till birkarlen Jöns Olofsson Kyrö i Päkkilä och bodde i Vitsaniemi (1565-1616). Frågan är väl bara hur han härstammar från Jöns Fordell.  
 
Vänliga Hälsningar/ John

2002-05-24, 11:34
Svar #1

N.Eriksson

Bland mina anfäder finns en gren FORDELL, nämligen Johan MAttsson Fordell d. i Merimasku 1691 vars dotter Katarina Fordell gifte sig i Nådendal med vicepastorn Johannes Allenius. Kan denna Johan Mattsson Fordell härledas till din MArkus Jönsson Fordell ? Jag har tyvärr inga uppgifter på din egentliga fråga.
MVH
N.Eriksson

2002-09-10, 13:20
Svar #2

Leif Persson

Jag har hittat en sida om släkten Hoffr?n i Finland där släkten Fordell sägs tillhöra deras ursprung. Det finns också en bok om dessa och det går att läsa mer på  http://www.saunalahti.fi/~ajs44/hoffren_family.htm
 
Mvh Leif Persson

2003-06-07, 13:50
Svar #3

Juhani Mäkitalo

Hej !
Tobaksinspektör Sigfrid Person Fordell köpte  
1671 sin farfars gård Björknäsgården i Gammelgår-
den i Kalix. (dombok 1682 f. 612 Kalix)
Hans far hette Per Jönson borgare i Torneå (1642-
55
Vem var Sigfrids farfar?
Juhani Mäkitalo
Torneå

2003-06-10, 22:11
Svar #4

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 07:43
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Juhani, mycket intressant! Både med domboksnotisen och uppgiften om faderns namn.
 
Jag har skrivit av så gott som alla domboksnotiser för Kalix socken under 1600-talet. Den om mynteinspektor Sigfrid Persson Fordels hemmansköp har jag missat. I registret finns inte det tinget 1682 med för Kalix, men jag ser nu att på fol 605v står nämndemän från Kalix och Råneå socknar uppräknade. Jag har inte nästa mikrokort med fol 612, så jag kan inte läsa domboksnotisen. Har du den avskriven eller sammanfattad?
 
Även mycket intressant med uppgift om Sigfrids far. Vad är källan till att Per Jönsson i Torneå var Sigfrids far?
 
Om uppgifterna om köp av farfaderns gård och faderns namn är riktiga, så bör Sigfrids farfar ha varit Jöns Persson som nämns i Björknäs 1615-1643. I mantalslängderna 1640-43 nämns endast tjänstefolk på gården. Han har kanske då flyttat till Torneå stad. Men enligt roteringslängderna var han postbonde 1642-1643.  
 
Även en Jöns Nilsson bodde i Björknäs 1595-1618. Han var nämndeman 1612-1616.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-06-12, 14:57
Svar #5

Juhani Mäkitalo

Hej, Leif! Tyvär har jag ingen kopia av domboken.
Per Jönson dog 1655/1656 (Trn rå.rätt 1656 f.128)
där framgår,att hu. hette Lisbet Wolker, br.David
Wolker i Sthlm.Lisbets II man borgm. Olof Swart.Sigfrid Person var Olof Swarts styfson (Trn.r.r. 1667 f. 259)o. mor Lisbet Wolker (Trn.r.r. 1682 f.520)Sigfrid var 1667 i Piteå bos.
Eilert Gezelius:Fänikorna (s.43) nämner hövitsm.
Jon Olofson d.1616 i Gammelgården som 1610 fickskattefrihet för sitt hemman.(Björknäsg.s.56)
Kan han vara farfar ?

2003-06-12, 17:30
Svar #6

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 07:43
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Juhani! Tack så mycket för de uttömmande uppgifterna.  
 
Jon Olofsson bodde på hemmanet i Björknäs 1608-1614. Jon Olofsson var knekt vid Mårten Larssons fänika från Gästrikland och Hälsingland 1580, kvartermästare därstädes 1582, fänrikslöjtnant 1591, fänrik 1594, hövitsman för en fänika från Västerbotten 1602-1603.  Han var 1609-1611 tillförordnad befallningsman och laxfogde över alla fisken vid Västerhavet. Han var laxfogde 1616 och bodde då i Gammelgården, Kalix socken. Han fick enligt kungligt brev 1610 10/12 skattefrihet för sitt hemman, Björknäs i Kalix socken. (Steckz?n, Bertil (1955), Västerbottens regementes officerare till år 1841. Umeå.)
 
Jon Olofsson efterträddes på gården i Björknäs av Jöns Persson. Jag tror mer på Jöns Persson som far till Per Jönsson. Men Per bör ha fötts innan Jöns Persson flyttade till Björknäs.
 
Björknäs hade två gårdar fram till 1675. Sigfrid Persson Fordel köpte 2 februari 1671 gården av Lars Eriksson (dombok nov 1676, Kalix). Lars Eriksson hade 1644 efterträtt Jöns Persson på den gården. Jöns Nilsson bodde på den andra gården.
 
Möjligen var Jöns Persson över 60 år 1640. Det kan vara därför som han inte har någon markering i bondekolumnen i mantalslängderna.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-06-13, 13:35
Svar #7

Juhani Mäkitalo

Leif! Steckzen tycks ha samma uppgifter om Jon Olson som Gezelius.
Kvarstår ändå den fråga varför jag har varit intresserad av dethär- har denna släkt samband med
Fordellar i Persön/Luleå ? Möjligen inte.
I allafall får man utesluta den hypotesen, att
Sigrids far var en Per Hanson i Österbotten. Ett
tiotal år sedan angav Olle Malmsten honom som tro-
lig far. Om du hittar några samband till Luleå
eller fr. Luleå till Österbotten, så låt mig höra.
Luleå Fordellar hör till mina förfäder.

2003-06-15, 07:12
Svar #8

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 07:43
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Juhani!  
 
Jag hade också sedan tidigare uppgiften från Olle Malmsten att Sigfrid Persson och hans trolige bror borgmästaren i Piteå David Persson Fordel (borgare 1660-1669 i Piteå stad) möjligen var söner till Per Hansson, nämnd 1590-1653 i Öjebyn, Piteå. Denne Per Hansson bör vara ägare 1619-1660 av Öjebyn 15 Bonäset. Han var troligen son till företrädaren på hemmanet Hans Olofsson Klockare och inte som Olle Malmsten antagit son till Hans Fordell i Pedersöre, Finland. Så Olle Malmstens antagande bör kunna avvisas.
 
Någon koppling till Fordellsläkten i Luleå kan jag inte se. Jag har inte antecknat någon Per i den släkten. Namnet Olof förekommer som patronymikon hos Jacob Olofsson Fordell, som var hövitsman och landskapten i Bensbyn. Han får barn i mitten av 1600-talet. Olle Malmsten har försökt koppla även Luleåsläkten Fordell till Pedersöre. Möjligen kommer Sigfrid Perssons släktgren direkt från Pedersöre istället för via Luleå.
 
Anders Israelsson i Stråkanäs i Nederkalix socken, 35 år, änkling för 6 år sedan, hade hävdat och med barn rått sin framlidna hustrus köttsliga syskonbarn, ogifta Brita Sigfridsdotter, som var dotter till Sigfrid Persson Fordell. De dömdes i april 1698 att böta vardera 80 daler silvermynt samt att stå uppenbar kyrkoplikt. Senare gifte sig Anders Israelsson med Brita Sigfridsdotter. Anders Israelsson gifte sig 1684 med sin första hustru Anna Persdotter. Ska man tolka texten ordagrant så var Anna syster till Sigfrid Persson Fordell, men den vanliga betydelsen av syskonbarn vid den här tiden var kusin. Det skulle i så fall betyda att någon av Annas föräldrar var syskon med någon av Britas föräldrar Sigfrid Persson Fordell eller Margareta Hansdotter Ruuth.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-06-17, 12:56
Svar #9

Juhani Mäkitalo

Till John Isakson
 
Marcus Jönson Fordells möjlig far är kyrkoherden
i Pedersöre Jöns Fordell, men jag tror det är li-
ka svårt att bevisa som att utreda att hans hustru
var Kyrös dotter. Hur vet man det ? Räcker det
att någon säjer så ?
 
M.v.h. Juhani Mäkitalo - Torneå

2003-06-17, 13:15
Svar #10

Juhani Mäkitalo

Hej, Leif !
Sigfrid Fordells bror var David Fordell (Trn r.r.
1678 f. 767)
 
Brita Sigfridsdr. f. ca. 1677 d. 22.1.1715 Kalix.
 
Sigfrid hade två systrar, men inte någon som hette
som hette Anna.
(Titta ochså min fråga 10.6 under Nederluleå)
 
Mvh. Juhani

2003-06-17, 23:04
Svar #11

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 07:43
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Juhani!
Var någon av Sigfrid Perssons systrar gift med någon som hette Per? Eller hade han en bror som hette Per?
(Katarina Olofsdotter Boström född omkring 1776 gift 1798 finns inte i min databas. Jag är också mycket nyfiken på vilka som var hennes föräldrar.)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2003-06-18, 17:03
Svar #12

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jag har också stött på Fordeel, men vet inte om de har någon anknytning till någon av ovanstående. Tacksam för tips och kommentarer. Det gäller:
 
Catharina Fordeel - gift med Johannes Svenonis 1601. Dotter till Paulus Fordeel och hh Karin Nilsdotter på Holm i StTu. Catharina ska ha dött i pesten i Arboga 1603.
Källor:
Ekström, Gunnar: Västerås Stifts Herdaminne, del II:1, 1600-talet, sid 527-528.
Personhistorisk Tidskrift 1958, sid 39-49.

2003-06-19, 17:57
Svar #13

Juhani Mäkitalo

Leif! Per Jönson hade Margeta Persdr. gift med
Denis Joris vid Kengis bruk och Karin Persdr.
om henne vet inte mera.
 
Ha en skön Midsommar.

2003-06-19, 23:50
Svar #14

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 07:43
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Tack Juhani för uppgifterna om Sigfrid Persson Fordells syskon! Trevlig midsommar!
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2006-09-24, 15:18
Svar #15

Sissela

Hej,
 
Jag undrar lite över namnet Fordell. Vad kan det tänkas betyda; var kommer det ifrån? Är (-ell) latin (och vad betyder det?) Vad betyder Ford?

2006-09-24, 15:21
Svar #16

Sissela

Samt,
 
Är det någon som har lite info om soldat Hans Fordell? (med familj).

2006-10-19, 19:20
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
I mina excerpter av Västmanlands landskapshandlingar, har jag funnit två dokument som rör hovman Lars Fordell och  
Lisbet Fordell.  
 
Eftersom de kan vara av intresse för dem som forskar i släkten, lägger jag ut dokumenten här:
 

 

Källa: Västmanlands landskapshandlingar, vol 1612:2, s. 380? resp. 382 under Räkenskaper och kvittenser, Lindes bergslag och Fellingsbro socken.
 
Dokumentet rörande Lars Fordell visar att han är hovman under Västmanlands knektar. Dokumentet kvittens rör en Per Humble uti Lindes Berglag under min L.S. fana och är signerat Lars Fordell i Arboga den 18 maj eller mars? 1613. I andra dokument i dito volym - listor över knektar - omnämns han som Lars Fordells Fänika.
 
Dokumentet rörande Lisbet Fordell är signerat Stockholm den 6 oktober 1612 och är en kopia. Där framgår flera saker:
 
1. Hon är änka efter framlidne Johan Bengtsson.
 
2. Hennes fädernehemman är Pinnones eller Pinnores i Österbotten.
 
3. Johan Bengtssons fädernehemman var Lindesås i Lindesberg. OBS! Lindesås var före 1641 - då Lindesberg fick stadsprivilegier - namnet på själva köpingen. Möjligen tyder skrivningen på att Johan Bengtsssons far var präst eller kyrkoherde i Lindesberg?.
 
Förhoppningsvis har någon glädje av uppgifterna. Huruvida det finns någon koppling till ovannända personer överlåter jag åt andra att diskutera.
 
Släktforskarhälsning,
 
Leif G:son Nygård

2006-10-20, 00:46
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Har sökt uppgifter i mina böcker om Lindesberg. Och i Johan Johansson:s Noraskogs Arkiv (1895-97), band III, s. 36, fann jag en notering om Johan Bengtsson och hans hustru, änkan Lisbeta Fordel (ovan) samt ett tidigare dokument ur kronoräkenskaperna rörande samma par:
 
Genom ett annat bref, dat. 15 April 1609, hade en konungens trotjenare, ?manhaftig Johan Bengtsson?, erhållit skattefrihet under sin och sin hustrus lifstid dels för ett hemman, beläget i Österbotten, ?hennes rätta fäderne?, så ock ett hans fädernehemman i Lindesberg liggandes, Lindesås benämndt?. Sedan mannen aflidit, utverkade hans enka Lisbeta Fordel sig ett k. konfirmationsbref, dat. Stockholm 6 Oktober 1612, att fortfarande i sin lifstid åtnjuta samma skattefrihet.  
 
Av skrivningen fick jag uppfattningen att Johan Bengtssons fäderne skulle kunna vara prästbolet i Lindesås, men det stämmer inte. Det är helt enkelt så att Johans far heter Bengt och hade ett hemman i kyrkobyn Lindesås under andra hälften av 1500-talet. Några så tidiga längder för Lindesberg har jag dock inte studerat (ännu), så jag vet inte vem denne Bengt kan tänkas vara.

2006-10-20, 15:11
Svar #19

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Dt österbottniska hemmant  
måste vara Pinnonäs gård i Pedersöre
 
http://www.kokkola.fi/historia/nuijasota/fordellsv.htm

2018-02-14, 13:16
Svar #20

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 589
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:39
    • Visa profil
Finns det något som talar emot att regementsskrivaren Knut Pedersson som finns på Bergsholmen, Skellefteå mtl 1656-1669 (ett hemman med starka Torneåkopplingar) kan ha varit en bror åt Piteåborgarna David & Sigfrid Persson Fordel?
Tidsmässigt tycks han passa in rätt bra.
Såväl Sigfrid som David Persson Fordel förekommer frekvent som leverantörer av vin till kyrkan i Skellefteå (i Skellefteå landsförsamlings kyrkoräkenskaper LIa:2).




2019-01-30, 20:22
Svar #21

compleo

Olaus Olai Fordel kyrkoherde i Sorunda var andra gången gift med Gertrud Jönsdotter, som överlevde honom. De hade fem barn:

  • Karin Olofsdotter, levde 1625 8/5, g.m. rådmannen i Stockholm Aegidius Aurelius.
  • Margareta Olofsdotter, född omkr. 1605, † 1649 9/6 i Öregrund.  Gift 1623 6/7 i Estuna sn med kyrkoherden Gulicius Michaelis Swinefoth.
  • Brita Olofsdotter.
  • Daniel Olofsson (Fordel), bokhållare i Krigskollegium.
  • Isak Olofsson

I ett tidigare gifte hade OOF också en son Samuel Olofsson Fordel.

Svea hovrätts liber causarum 113:3:2. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0068112_00036

Se vidare SoH 1971:2, Strängnäs stifts herdaminne, del 3, Collmar, Magnus.

2021-07-16, 15:28
Svar #22

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Jöns Fordell, nämnd 1499 (se första inlägget i denna tråd) är den tidigaste säkre medlemmen av familjen Fordell, åtminstone så att jag kan få in honom i mitt släktträd.


Men redan på 1480-talet nämns Knut Fordell, Birgitta Fordell och Algot i Stockholms stads tänkeböcker. En del har fått det till att Knut och Birgitta var gifta med varandra och föräldrar till Algot och Jöns. Kanske det, men är det troligt? Jag väntar mig inga säkra bevis, men är intresserade av era teorier.



Fakta är följande:
- 1485 nämns Knut Fordell i Stockholm stads tänkebäcker då han får böta 3 mark för ”nattabuller”. Det är enda gången han nämns såvitt jag vet.
- 1487 stäms Birgitta Fordell på fem öre. Hon omnämns som ”herr Algots moder och hustru Birgitta Fordell”. 19 mars 1487: "Samma dag hade Claus Fith stämt herr Algots moder och hustru Birgitta Fordels fjärde resan" (källa: Stockholms stads tänkeböcker 1483-1492 (utgivna genom Gottfrid Carlsson), häfte 2, Stockholm 1924, s. 255).
- Att Algot var präst framgår 31 januari 1484: "Eodem die vittnade herr Algot prebendat här i staden, så att …(samma källa).
- Att Algot hade en syster framgår  av samma källa: Claus Olsson hade den 22 augusti 1487 stämt "herr Algots syster fjärde resan"
- 3 Nov 1505 gör Birgitta Fordell fastighetsaffärer. ”Samma dach sades fore retta, th et hustrv Birgitta Tordelz skal anname the viij mar k aff hustrv Margit Per Sonassons, och the iuj
mark seal Oleff Hansson til sware, som boda nÿchillen hade til boden.
Samma dach Jacob pramkarl zacer til vj mark fore hardragit.” (Stockholms stads tänkeböcker 1504-14, Utgifna af Kungl. Samfundet for utgifvande af handskrifter rörande Skandinaviens historia med understöd af Stockholms stad och samfundet Sankt Erik genom J.A. Almquist s 94[size=78%])[/size]
- I Februari 1508 byter hon och maken Erik Balk fastigheter med en rådman i Stockholm.
Pedher Biornsson radman och Birgitta Fordelz medh
sin bonde Erick.
[21 febr.] Mandagin nest fore cathedram Petri stode hustrv
Birgitta Fordelz medh sin bonde Eric Balk och oploth ffor sitande
retthin och oploto [sic] beskedeligom manne lisle Per Biorsson rad
man thera hus och waaningh, som the sielff wdj both haffue, westan
norden store torgit medh tre gatuboder och fyre fria mwrer, som tet
nw staar medh gardhen jnnan ffore begge gathe mellom, j hulkin op-
latniwgh giordes husa byta och skiffta them mellom. Medh t et
samme stode samme Per Biorsson medh sith ffria moth och sine dan-
nequinne rade Gertrude och oploth ffor:de Erich Balch och hans
hustrv sith hus them ighen, som the wdi bodde, ostan mwr j Lam-
brickt Baadinx grendh och Jens Nilsson radmans grendh, hulkit
bus belægit ær pa norre sidhene nest off nan ffore Henrik Ericssons
huss och nest wijd andhen Per Jonssons huss medh en j mwr til [ 313 J
ho worn, som tet nw star och opbÿgd ær j sine bygniwgh, j hulkit
kop och skiffthà fforrne Erich Balle och hans hustrv bekenne them
anamet haffua ij c xx marc rede peninga, eth stycke leisk ffor xxv
tnark, som t et nw geller, en gulringh, sa god som x math, en kedie
taedh eth agnws dei om iiij lod, ffor wthan andre goffuer, som war
honom sielffuom et par hosser- medh thess ffoder, henne en doch om
v j ore, ther medh eth stal pa Helgans tompt star, som bygningen
skattei ær ffor x mark, som the sielffue tomptore ärlige aff giffua
skulu, ther medh ene tunne myel ffor xij ore, hulke peningx betal-
ningh och goffuor ffor:de Erich och hans hustrv bekende them rede-
hge anamet och wntffongit haffua aldelis til tacka j minste pen ing
°ch mesta. Ther medh stode the pa bade sider och oplote hwar
androm medh hond och mwn ffor:de Per Biorsson pa sine wegna
e <c. och Erich Balch medh sine hustrv pa theris wegna hwar sith hus
Brith och qwith til ewerdeliea ægo ffor alle liffuande och dode ata
lare. Ther medh oplade hwar there sin iîntzsskittinç, som stadz lag
^fuisse.
(samma källa s 185)


Om Knut vet vi: Ingenting utöver att han lever 1485.
Om Birgitta vet vi: Att hon är mor till prästen Algot och hans syster. Att hon är änka 1487-1505 (om det är samma dam) och gift med Erik Balk. Det är hon som blir stämd och gör affärer, vilket antyder, snarare än bevisar, att hon är änka. Någon gång före 1508 har hon gift sig med Erik Balk. Men det är hon som nämns först ”med sin bonde” vilket väl mer än antyder att det är fråga om en mesallians.
Hur ska vi koppla ihop dessa personer med Jöns Fordell och hans arvingar?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna