ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkestorp (Severin)  (läst 1027 gånger)

2008-02-22, 15:36
läst 1027 gånger

Yvonne Nilvé-Svensson

Hej.
 
Jag håller på att kartlägga Lars Nilsson Folkestorps ättlingar, vilka senare tar sig namnet Severin. Hittar mest i Ystad - Sankta Maria församling, men det finns förgreningar till både Blentarp, Sövde, Östra Vemmenhög och några andra orter. Senaste fyndet är Lars Nilsson Folkestorps hustru Maria Sörensdotter f. ca 1620 - begravd 1695-02-22 i St. Maria, Ystad. Men det finns luckor och det är här jag behöver lite hjälp.
 
Lars son Nils Larsson Folkestorp hittar jag varken födelse eller död till. Jag har en uppgift från kommunionslängd i Ystad där han är betecknad som död någon gång runt 1733. GID 1424.146.91800.
 
Nils son Sören Nilsson, grynma(å)lare, döpt 1680-10-17 i Ystad, St. Maria GID 1424.96.73700, tar sig tillnamnet Severin. Han är gift två gånger, 1 med Anna Christensdotter, 2 med Metta Jeppasdotter. Denna Metta har jag inga uppgifter alls på, utom vigseln 1713-08-25 i Ystad. Det jag vet är att hon lever ännu 1735. Sören dör 1746 i St. Maria och begravs 1746-10-10.
 
Sören Severins son Ola(olaus) Severin, linnevävare i Ystad, senare utflyttad till Sövde ska vara född ca 1719, men detta kan jag inte finna bekräftat. Inte heller någon död varken i Ystad eller Sövde hittar jag. Jag håller på att följa upp de fem barnen jag har hittat för att se om han kanske bor med något av dem men ingen tur än så länge. Hustrun Anna Larsdotter Kempe dör i Sövde 1786-04-19.
 
Olas son Lars Severin f. 1749-05-01 i Sövde gifter sig 1769-12-15 i Everlöv med Jungfru Johanna Sörensdotter. Hittar inga som helst uppgifter på henne. Deras yngsta dotter, Märta Maria är född 1781-01-24 i Sövestad, men det verkar inte som om föräldrarna stannar kvar där. Och där tappar jag spåret.
 
Jag tar tacksamt emot all möjlig hjälp och alla uppgifter angående medlemmar ur denna vitt spridda släkt.
 
MVH  Yvonne

2022-04-11, 16:27
Svar #1

Utloggad Lena Klingborg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-08-29, 11:27
    • Visa profil
Hej!
När jag sökte på Anbytarforum efter släkten Severin hittade jag din "tråd" från 2008.
Du ville kartlägga ättlingar till Lars Nilsson Folkestorp.
Vid det här laget har du säkert hittat mer.
Om du är intresserad kan jag kanske bidra med något. Jag är nämligen själv ättling till Lars Severin.
Hör gärna av dig till mig.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna