ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygge  (läst 735 gånger)

2012-09-03, 17:45
läst 735 gånger

Gunilla Jonsson

Minnessten över Olof Perssons hustru Emerentia Flygge finns upptagen och fotograferad i Helge Kjellins samlingar under beteckningen 1:9 (II:6) Stenen var 1,40 meter hög och 2,00 meter bred samt sönderslagen men hopfogad så att texten hjälpligt kan läsas.  
 
Inom en rund utformad textplatta står inskriften med början överst:
 
ANNO 1634
DEN 6 FEBRUARI BLEF DEN
NA EHRENBORNA OCH MYCKET
DYGDERUKA MATRONA EMERENTIA
FLYGE FÖDD I MARIESTAD AF EHREBORNE
OCH FÖRNÄME FÖRÄLDRAR. FADREN VAR KO
NGL MAYTE TROOTIENARE OCH ÖGWER IN
SPECTOR ÖFWER SVERIGES RIKES SMÅTULL
 
FORDOM WÄLBETRODDE PETTER FLYGGE
MODREN DYGDERIKA MATRONA NU HOOS GU
DH SALIGH MARGARETA VON BRÄMEN”
”ALENA TILL TIGH HERRE JESU CHRIST MIT
HOP STÅR HÄR PÅ JORDEN IAG VET EJ ANOR
TRÖST FÖR VIST MIN TRÖSTARE ÅSTE VORDEN
SÅ ÄLSKADE GUDH WERLDEN AT HVAR OCH EN
SOM TROOR PÅ HONOM SCALL ICKE FÖRGÅS
UTHAN FÅ ETT EWINNERLIGT LIF
VAR NU TILFRIDS MIN TID TY HERREN GIÖR
TIG GÅTT WI HAFWON EEN GUDH SOM HIEL
PER OCH HERREN DEN FRÅN DÖDEN FRÄLSER
 
Texten som börjar med ”Alena till Tigh” är början av psalmvers, som i den svenska psalmboken från år 1819 har numret 194:1 och där står: ”Till dig allena, Jesu Christ! Mitt hopp står här på jorden . I all min wåda, sorg, och brist, är du min tillflykt worden” Texten som börjar med ”Så älskade Gud.. och slutar med ”lif” är hämtat ur Johannes evangelium kapitel 3 vers 16. Slutorden är hämtade ur Psaltaren psalm 116 vers 7. Denna sten saknas. Emerentia Flygge var född den 6 februari 1634 i Mariestad och dog 1702 i januari. Hon blev 1653 gift med Olof Persson. Helge Kjellin antar att stenen var utförd av Bengt Svensson.
Bertil Olsson. Värmländska porträtt och bildgravstenar
 
Den som vill ha bilden på gravhällen kan få den övermailad.
 
MVH: Gunilla Jonsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna