ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygelholm  (läst 1306 gånger)

2006-12-03, 22:02
läst 1306 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag söker dödsförsamling för Hildegard Hilma Amalia Flygelholm, född Egnell, enligt uppgift död 1875-11-05 i Stockholm.
Hennes make Fabrikören Rudolph Emanuel Flygelholm dog i Hedvig Eleonora (AB), 1875-02-16, men jag kan inte finna henne där.

2006-12-04, 20:06
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Änkan Hildegard Hilma Amalia Flygelholm flyttade från Hedvig Eleonora till Lidköping 29/5 1875, enligt utflyttningslängd.
 
Enligt Lidköpings dödbok död 3/11 1875, begravd 9/11. Dödorsak kronisk lunginflammation och kronisk njurinflammation.
Hälsar vänligen
Maud

2010-10-19, 10:39
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag vill anknyta till denna fråga.  Jag har sett en bild taget sannolikt ca 1890, med tre systrar Flygelholm,+ en ingenjör Öhman, +en okänd kvinna möjligen Öhmans hustru (och antagligen vän med systrarna) + samt ölbryggaren och blivande fabrikören Haldan Nilsson-Dag, Lidköping.  
Systrarna Flygelholm var tre unga snyggt klädda kvinnor, uppskattnignsvis i åldrar 18-30 år.  
 Fotot togs av den kände lidköpingsfotografen Werner Lindhe i  hans Örebrofilial - men jag hoppas att de har Lidköpingsanknytning ändå, förutom då Haldan N-D som ÄR från Lidköping.
 
Namnet Flygelholm var inte så vanlig. Efter lite googlande hittade jag paret i trådens inledning. Och min hypotes är att de hör nära samman. Varför skulle annars änkan Hildegard ge sig iväg på resa till Lidköping, sjuklig som hon var? Tjejernas ålder passar hyfsat väl för att vara barn till dem.
 
Jag hittade även  en Anna Hildgard Charlotta Flygelholm, född 1867. Detta är säkerligen Hildegard Egnell Flygelholms dotter - kanske också  en av systrarna här??
 
 
All info uppskattas!  Både om Flygelholmarna och gärna även om denne halvt okände ing Öhman. Och faktiskt även Haldan Nilsson-Dag. Vemn han är vet jag. Men jag är faktiskt inte säker på vem hans föräldrar är...

2010-10-24, 23:54
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Nu har jag fått hjälp! gästen Anita Aronsson såg mina frågor här, och har mycket vänligt mailat mig lämpliga utdrag / svar.  Jag skall titta på utdragen i lugn och ro, och försöka jämföra dem mot bilden.
Men jag tror nu att systrarna Flygelholm är identifierade.
Liksom Haldans föräldrar är bekräftade.
 
Det känns bra.   :=)
 
Det är egentligen bara ing Öhman som är kvar (och hans hustru??). Det tycks vara han som är från Örebro - för alla de andra har Lidköpings-anknytning.
 
Tack så mycket, Anita!   :=)

2010-10-25, 07:21
Svar #4

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Haldan  Nilsson Dag
far rekt.Vilh. Nilson
mor Hilda Schonberg
Svensk biografisk handbok / 1943)

2010-10-25, 14:51
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Tack Maritha för hjälpen!
Jag hittade denna SBH 1943 på nätet, men vågade inte lita helt på den. Jag såg att det fanns fel där - Hildas pappas namn blev omkastade vill jag minnas.
Och rektorn Vilhelm Nilsson hade en syster, Wilhelmina Nilsson Dag.
Så jag tänkte - gjorde de ett slarvfel kan de ha gjort två. Lätt hänt.
Men Anita Aronsson skickade mig utdrag ur böckerna - så där stod det svart på vitt - Haldan var tvättäkta och biologiskt barn till Vilhelm och Hilda.  

2010-10-25, 15:09
Svar #6

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
OK, åter till systrarna Flygelholm. Nu har jag fått kläm på det här, tack vare Anitas registerutdrag.
 Det var nästan som jag trodde, men faktiskt ännu mera rörande.
Änkan Hildegard Flygelholm, född Egnell hade inte bara tre minderåriga barn att sörja för. Hon hade också en köttslig bror i Lidköping - den framgångsrike köpmannen mm Gustaf Egnell. Det var hit hon kom för att dö, och lämna över sina barn hos Gustaf och hans hustru Ida Fredrika, samt de  jämnåriga kusinerna.
Och här växte systrarna upp hos sina nära och kära. Och det har gått bra för dem i livet såvitt jag förstår.
 
Därmed kan man också ha en hypotes om vem den okända kvinnan på bilden är: gissningsvis är det en av deras kusiner tillika fostersystrar - Alma eller Gertrud Egnell - kanske blivande fru ingenjörskan Öhman.
 
Slutet gott, allting gott!  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna