ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Florelius  (läst 1409 gånger)

2001-04-25, 10:27
läst 1409 gånger

Björn Stockman

Söker efter släkten Florelius.
Erik Florelius f. omkr. 1732 vigd i Kristinehamn 1759 med mjölnardottern Helena Dalstedt f 1737.
Känner någon till dessa personers ättlingar och varifrån de härstammade?
MVH Björn

2004-06-23, 00:06
Svar #1

Utloggad Guy Florelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hei Bjørn!Jeg tilhører en norsk gren av familien Florelius.Min fars fetter,Sten Florelius,har forsket på vår slekt.Den oppstod på begynnelsen av 1600 tallet i Holmedal i Sverige.En husmannsønn ved navn Anderson fikk stipend,studerte teologi iLund,vendte tilbake til Holmedal som prest og med navnet Florelius.Prestegjerningen fulgte familien flere decennier inntil min fars(Christian Fredrik)oldefedre emigrerte til Norge rundt midten av 1800 tallet!Hvorvidt Erik Florelius tilhører denne gren av familien er usikkert,men sannsynlig da slekten ikke er overvettes befolket.Mer utførlig innformation kan skaffes hvis du er intressertMin bror,Sven Florelius,har slektforskningspapirer.
 
       Vennlig hilsen Guy Florelius.

2004-06-23, 22:18
Svar #2

Björn Stockman

Hej Guy!
Jag har ytterligare en Murarmästare Sven Florelius f 1729 och han dog 1771 i Kristinehamn /S/. Jag har inget belägg för att han ska vara bror till Erik men det kan vara troligt eftersom det bara är några år som skiljer dem åt. Är tacksam för alla upplysningar om släkten.
Med vänlig hälsning Björn Stockman

2004-07-01, 20:57
Svar #3

Utloggad Guy Florelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hei Bjørn! Jeg ga deg noe uriktig informasjon i forrige email.I følge Sten Florelius var den første Florelius bondesønn(ikke husmannsønn) og født i Østra Fågelvik i vermland på gården Angetorp.Hans opprinnlige navn var Sven Andreae Anderson,senere Florelius(1684-1742).Av flere barn var det kun en som nådde voksen alder,nemlig Erik Magnus Florelius(13/4.1726-5/1.1802)fortsatt ifølge Sten.Erik Magnus ble kirkoherde i Bolstad 1762.Prestegården brant ned 1767.Erik fikk tre døtre av hvem Ulrika Gustavea Florelius for oss er interessantHun giftet seg med farens vicepastor Johan Ørtenholm(1755-1835)Min bror heter Sven Ørtenholm Florelius!Erik magnus kan såvidt jeg kan se være den du etterlyser.Murmester Sven er derimot vanskeligere å plassere da Sven Andreae Florelius ifølge våre dokumenter ikke skulle ha andre barn som nådde voksen alder!Det er og interessant å få vite din relasjon og grunnen til din interesse i familien Florelius.Finnes det noen nålevende ved navnet i Sverige?
Din venn Guy.

2004-07-01, 22:21
Svar #4

Björn Stockman

Hej Guy!
Jag är inte släkt med Florelius men den släkten finns med. Helena Dalstedt f 1737 i Stavnäs och död 1826 i Kristinehamn gifter sig 1759 i Kristinehamn med Erik Florelius f 1732 och död 1792 i Kristinehamn.
Helena hade bl.a en syster Lisa f 1742 som är min ana. Därav har jag kommit in på även en sidogren.
Helena och Eriks första son f 1759 fick namnet Anders och det troliga är att Eriks far hette Anders/Andreas (Florelius)och hans moder Anna. Det andra barnet en flicka fick namnet Anna Cajsa (Catharina) och Catharina/Cajsa hette Helenas mamma. Den andra sonen som föddes fick namnet Jacob och det var också Helenas pappas namn. Därav min teori. Jag känner inte till om det finns några Florelius i Sverige idag.
Vänliga hälsningar
Björn

2019-10-05, 04:43
Svar #5

Utloggad Anna Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 23:09
    • Visa profil
Jag känner till ättlingar till Helena Dalstedt och Eric Florelius, efter deras första son Anders som blev korpral och flyttade till Stockholm. För vad jag kan förstå, så är det de nämnda Helena och Eric i Kristinehamn som jag hittat i husförhörslängden nedan, men Helena heter Jacobsdotter, och ja vilken typ av böjning har Erics efternamn här?
Har nämligen sett att namnet Florelius tar sig olika former. Florelii verkar vara samma namn, och Anders och hans familj kallade sig senare Florell. Vid sökning på FamilySearch går det att få upp sonen Anders med varianterna Florelii, Florelius Ericssson, Florell och Floréll på efternamnet.
Om någon vet mer om denna Florelii-släkt och dessa personers rötter bakåt är jag intresserad, såsom Björn Stockman tidigare var. Jag är med största sannolikhet en ättling till dem. Tillägg: Såg nu att det på annat ställe finns redogörelser för detta med namnet Florelius och Florelia i Värmland som ansluter till detta...
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037924_00029#?c=&m=&s=&cv=28&xywh=-389%2C479%2C6290%2C4150

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna