ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flodberg  (läst 2582 gånger)

2009-02-08, 20:17
läst 2582 gånger

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Jag undrar om någon annan har min anmoder Sofia Flodberg i sin forskning, född 17/7 1845 i Steneby, Värmland. Hon är min MMFM och hon bodde med sin man, Smörjaren Karl Johan Ljungberg, pa Järnvägsstationen i Karlstad enligt HFL för Karlstad 1871-75. Hon bodde tidigare i centrala Karlstad i no 138 Staden och jag är också nyfiken på var jag kan hitta en karta och se var det var nagonstans. Hon bodde tillsammans med andra som var tobaksspinnare. Hon har titeln piga.

2009-02-10, 11:00
Svar #1

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Har inte Sofia i min forskning men jag forskar ändå på Flodberg från Lysvik i Värmland.
Din Sofia är född 1845-07-17 i Katrineholm,Steneby Elfsborgs Län föräldrar Smed Jan Flodberg f 1820 i Bäcke.Elfsborgs Län och
Klara Stake f 1814 i Tösse,Elfsborgs Län.Längre tillbaka i Bäckefors är inte d:et med i Flodberg utan stavas i Hfl Floberg.Jans föräldrar var Smed Petter Floberg f 1792 i Bäckefors,Älvsborgs Län och Cajsa Jonsdotter f 1793 i Dalskog,Älvsborgs Län.(OBS att jag glömde en generation i första inlägget ändrar därför)
Under mina turer i Husförhören har jag sett Karl Johan Ljungberg och Sofias barn Gustav Rudolf som föddes 1882 i Eda,Värmland.Men allt detta kanske du redan vet.
/Lennart
 
(Meddelandet ändrat av nissan den 10 februari, 2009)

2009-02-10, 20:09
Svar #2

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Tusen tack Lennart!  
 
Detta vsr bättre än jag kunnat hoppas på! Jag såg inte kopplingen med det tappade d-et.  Jag har precis fått fram Sofia i min forskning så detta är mycket spännande. Var jag än tittar så hittar jag smeder...både på min mors och fars sida och i olika landskap. Karl Johan och Sofia fick en son som hette Karl David Ljungberg (min anfader) som också blev smed. Han flyttade till Stockholm och sedermera till Blötberget i Dalarna där han jobbade i gruvan. Enligt familjehistorie så doh han i en olycka i gruvan. Jag har ännu inte lyckats bekräfta det. Har du någon aning om var namnet ursprungligen kommer ifrån? Vilken flod talar man om? Eller kanske är det en försvenskning av ett utländskt namn?
 
Hälsar
Anne-Marie

2009-02-11, 09:44
Svar #3

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Petter Flo(d)bergs föräldrar var Olof Flo(d)berg född 1762 i ? och Annika Andersdotter Norström född 1762 i ?.Detta par finns vid Bäckefors Bruk.
Inte lätt att hitta födelseplatserna.Norström finns på flera ställen i mellersta Sverige,t.ex. i Skinnskatteberg och Hedemora.I Skinnskatteberg finns Flodhammar Bruk kanske kan det vara en ledtråd.
Floberg finns t,ex. i Ekshärad.Verkar vara en utspridd släkt eller med samma namn.Vidare forskning kanske löser problemen.
/Lennart

2009-02-14, 15:43
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
På Smedskivan 5 framgår att Olof föddes i Billingsfors av hammarsmedsmästaren
Per Floberg, f ca 1727, och Sara Johansdotter Holmberg, f 1730.
Annika Norström uppges i sin tur vara född i Gustafsfors, Torrskog, men
föräldrarna är inte angivna.
 
Däremot finns det mycket forts. på Klara Stake, som i själva verket var född 1815.
Hon härstammar från åtskilliga smedsläkter. Till exempel finns på faderns sida inte
bara 4 generationer Stake utan även 3 generationer Werme.
 
Och modern var en Gevert. På henne finns det från morfadern som längst 6 generationer
bakåt på släkten Stockhaus, 5 på Gevert och 3 på Hane.
Men det är för mycket för att kunna läggas in här på ett enkelt sätt.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb den 14 februari, 2009)
Ulf Berggren

2009-02-14, 18:37
Svar #5

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Anne-Marie Svensson får ta till sig uppgifterna i ditt (Ulf):s inlägg.
Själv har jag en Fältjägare Erik Olofsson Flodberg född 1797 i Fryksände.Trodde i det längsta att han hörde ihop med Flodberg från Billingsfors men han verkar vara född i Västanå Fryksände 09-21.
Däremot har jag en Margareta Greta Flodberg född enl Hfl 1711 som jag inte hittar.Hon var gift med Länsman Henrik Öhngren född enl Hfl 1711 död omkring 1773 i Örebro.Margareta dog 1754-07-10 i Ekshärad.Vigselnotis finns inte i Ekshärad,så vem var hon?Finns hon med på Smedskivan.ev som syster till Per född 1727?
Tack Ulf för upplysningen om Klara Stake,jag har alla de nämnda smedsläkterna i min släkt utom Stake men nu kommer kanske den in i släkten också!
/Lennart
 
(Meddelandet ändrat av nissan den 14 februari, 2009)

2009-02-15, 14:25
Svar #6

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Otroligt! Jag ramlade nästan ur soffan när jag såg detta! Jag ska samla tankarna och sammanställa mina noteringar och sedan ta kontakt igen. Jag måste också ta och köpa denna smedsskiva eftersom jag tydligen har massor med släkt där. Det roliga i sammanhanget är att min farfar var smed - David Emanuel Svensson, f 1886 i Norrköpings Borg- och jag antog alltid att det var därifrån smederna skulle komma. Att allt detta finns på min mors sida är en fullständig överraskning. Var får man tag i Mästarbrev osv? Är alla dessa släkter helt svenska eller finns det utländsk anknytning?
 
Tusen tack för svar - nu surrar det ordentligt i huvudet ;-)

2009-02-15, 18:20
Svar #7

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Flodberg
Tack vare Ulf inlägg här ovan kom jag in i släkten Flodberg jag också.
Det visade sig att den Klara Stake Ulf skriver om hade Maria Gävert född 1784-05-01 i Norra Råda till mor,och där kommer en koppling in genom att Abraham Gäverts dotter Anna Maria var gift med Bengt Hjerpe.Nu är detta väldigt långsökt men de finns i dataregistret.
De flesta smeder Ulf skriver om har utländskt ursprung de var tyskar och eller valloner.

2009-02-17, 21:30
Svar #8

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Men vad kul! Är Anna Maria alltsa syster till Klara och Abraham är deras far?

2009-02-18, 10:24
Svar #9

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Inte riktigt så.Klaras mor är Maria Gävert f 1784-05-01 i N Råda.Adam Gävert född c 1640 är hennes farfars farfar.
Anna Maria född 1759 är sonsons sondotter till Adam,det betyder att Adam är farfars farfar till Anna Maria,så på så vis är de släkt.
Krångligt?/Lennart

2009-02-18, 15:53
Svar #10

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Hjälp!
 
Jag är nybörjare, det märks!  Hur håller ni ordning på allt? Jag försöker hålla igång forskning på alla mina fyra mor- och farföräldrar och det ar lite klurigt. Men med forskningen är det ju så att ibland går det snabbt och ibland väntar man i veckor på svar och registerutdrag. Mycket skoj att finna Sofia Flodbergs släkt i alla fall. Jag är intresserad av alla länkar som kan vara nyttiga i sammanhanget for Klara Stake. Vad jag definitivt skulle vilja ha en kopia på är hennes födelseboksutdrag för det finns inte på SVAR på nätet. Skulle vilja knyta ihop kedjan innan jag förirrar mig in i Gefvert/Hane/Stake/Stockhaus och andra. Jag får söka vidare!

2009-02-19, 07:57
Svar #11

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Anne-Marie
Ordning på släkten kan man hålla med programetMin släkt.Ett bra program,bra och lättanvänt.Annars finns det flera olika släktprogram.
I dag skickade jag en kopia på Klara Stakes födelsenotis,kolla E-posten!Om det inte kom fram som det var tänkt,hör av dig!
/Lennart

2009-02-21, 15:41
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anne-Marie!
 
Att hitta bevarade mästarbrev är ofta svårt, men ibland finns de bevarade i
släkten eller på något arkiv.
 
Lättare är att få reda på när mästarbrevet utfärdades. Se under
yrkesavdelningen här i forumet, och rubriken Hammarsmedsmästare (fast den är
felstavad där).
 
Inga av släkterna ovan är vallonska, däremot är Stockhaus tysk och Gevert
förmodligen flamländsk. Det finns däremot också valloner som heter Hane.
Ulf Berggren

2019-11-15, 21:50
Svar #13

Utloggad tony rundström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-03-22, 14:15
    • Visa profil
Min farfars mamma hette Flodberg. SELMA Theresia Christina Rundström (född Flodström), Maria Stohlm. 8 jan 1875 - 4 jan 1909. Hon dog när FF var några veckor gammal bara.
Söker mer info om det spåret. Vet att några emigrerade, vore skoj med mer om det. Man kanske har släkt "over there"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna