ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fleming  (läst 1305 gånger)

2009-07-24, 08:15
läst 1305 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Slottsbyggmästaren Hans Fleming (också kallad Hans Man och Hans Gammal) dog 28 dec 1622 i Kalmar. Finns det någon som känner till något om dennes släkt och anor?

2009-07-24, 18:23
Svar #1

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Har funnit svar på frågan.
Hans mor hette tydligen Katherine Hansdotter. Gift 1) med Dorthi, troligen av nederlänsk eller tysk börd, d. 1603 i Jönköping. Gift 2) med Ingeborg, Lasse Sadelmakares i Jönköping syster; senare omgift med Daniel Petri. Källa: Svenskt Biografiskt Lexikon.

2009-07-24, 19:58
Svar #2

Lotta Nordin

Gunnar Håkansson skriver i boken Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet att Hans Fleming är identisk med Hans Man död 28 december 1622. Han skriver också att över hans grav lades en av Frigelius sid. 261 avtecknad häll med inskr.:
Her ligger begraffven S. M. Hans Man, fordom Calmare slotts byggemester. Hvilken i herranom afsomnade then 28 decemb. åhr 1622.  
Hällen ska ha varit försedd med bomärke och initialerna H. M. och A. I. D.  
 
Det står alltså inte Fleming på gravstenen, så nu är jag lite nyfiken på varifrån kan Håkansson ha fått uppgiften att Fleming och Man är identiska?
A. I. D. bör ju ha varit Hans Mans hustru, men Hans Flemings hustrur hette Dordi och Ingeborg Pedersdotter. Ingeborg överlevde honom och gifte om sig, som Göran skriver, med komministern i Jönköping Daniel Petri Virgander, sedermera kyrkoherde i Hultsjö.

2009-07-24, 20:49
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Lotta! Din fråga är intressant. Författaren till det aktuella avsnittet i SBF hävdar att man i svensk konsthistorisk litteratur och uppslagsböcker har blandat samman Fleming med den tyske timmermansmästaren och kvarnbyggaren Hans Mann, som liksom Fleming var verksam vid Kalmar slott och dog ungefär samtidigt. Man kan då förmoda att det är den tyske timmermästaren och dennes hustru som ligger under hällen. Frågan är vad hustruns namn kan ha varit. Vet du om stenen finns kvar? Jan Jutefors har tidigare berättat att kalmarborgaren Lars Kråk ligger begravd under samma stenhäll.

2009-07-24, 21:11
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Som jag tidigare nämnt på flera ställen verkar det som om Gunnar Håkansson i boken Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet inte använt sig av kyrkoräkenskaperna som i det här fallet torde återfinnas i Kalmar Domkyrkoförsamling, 2, Kyrkliga räkenskaper, 1622 - 1640, som finns i Genline under just Kalmar Domkyrkoförsamling. Vad jag kan se är de inte ännu fotograferade av Arkiv Digital, men jag kan ha fel. Har själv hittat mängder med kompletteringar till Håkansson i dessa.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-25, 07:54
Svar #5

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Olle, tror du att Gunnar Håkansson har lusläst rådhusrättens domböcker? De finns också från 1622 och framåt. Dessutom finns äldre räkenskaper i rådhusrättens arkiv (från 1600 tror jag). Vänlig hälsning/Göran

2009-07-25, 08:26
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Han inleder förordet i boken: Detta arbete stöder sig i främsta rummet å rådsturättens i Kalmar protokoll, som äro bevararde fr. o. m. år 1622 till århundradets slut, ..... Räkenskaperna nämner han inte vad jag kan se.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna