ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fidias  (läst 1481 gånger)

2000-09-26, 22:36
läst 1481 gånger

Utloggad Peter Brolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-09-18, 12:10
    • Visa profil
Är det någon som känner till namnet Fidias och dess ursprung ?

2000-09-26, 23:34
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Notera den allmänna kommentar som står högst upp på sidan med Efternamn (där du skapade denna diskussion):
 
?Notera också att det nästan alltid är omöjligt att säga någonting om ett namns ursprung i det enskilda fallet, det vill säga: Det går inte svara på frågan hur namnet Ekström har uppkommit eftersom det finns många släkter Ekström och namnet har olika upprinnelse i olika släkter.?
 
Om du ska ha någon möjlighet att få ett relevant svar kan du inte enbart ange ett namn, du måste också berätta om släkten och dess ursprung. Sedan är det möjligt att säga någonting om namnets tillkomsthistoria.

2000-09-27, 00:01
Svar #2

Utloggad Peter Brolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-09-18, 12:10
    • Visa profil
ok Håkan !
Det lilla jag vet är att Sven Hermansson Fidias f 1825-05-15 i Åsle blev Soldat och fick troligen namnet Fidias då.
Denne Fidias far hetter Herman Pettersson Partoute (också detta ett namn jag skickat inlägg om) f 1794-12-10 d 1877-07-21 . Herman var Trumslagare och deltog i kriget mot Ryssland 1808-1809 och fältåget mot Napoleon 1812-13.
Hermans far hette Peter Jonsson Partoute f 1762 d 1808-10-13 även han Trumslagare som omnäms i boken Knektaliv.
Så frågan kan väl egentligen ställas såhär, var det vanligt att soldater fick utlänskt klingande namn eller kan t ex Partoute vara ett namn av fransk härkomst ? Hur sedan namnet Fidias kommer in i bilden kan man undra ?.
tacksam om någon kan reda ut detta.

2000-09-27, 21:29
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Peter! Fidias var den kanske störste av  
Greklands  
stora bildhuggare och levde på 500-talet f.kr.  
Ståtligt soldatnamn som väl hör hemma i  
samma  
klass som Caesar och Cato. Partout (utan e)  
är  
franska och betyder överallt: trumslagaren  
skulle väl vara allestädes närvarande.
mvh Christina.    .

2000-09-28, 18:33
Svar #4

Utloggad Peter Brolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-09-18, 12:10
    • Visa profil
Stort tack för denna matnyttiga information Christina, tycker det verkar som ganska rimliga förklaringar men det är ändå ganska konstigt tycker jag att man gav svenskar sådana namn det kan väl inte ha varit särskilt vanligt eller ?visserligen hade väl Frankrike stort inflytande på den tiden men ändå. Någon som har någon uppfattning om hur vanligt det var ?

2001-01-01, 17:03
Svar #5

Utloggad Nils Wiksander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:30
    • Visa profil
Sedan jag skickade mitt inlägg tidigare idag har jag konstaterat att en diskussion om namnet Partout redan varit igång.  Nåja.  Enl. en undersökning om namnet har han med största sannolikhet fått det vid mönstringen och det var inget ovanligt med franska namn vid den tiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna