ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fick  (läst 4430 gånger)

2005-06-14, 11:26
läst 4430 gånger

Kjerstin Carlson

Söker uppgifter om Christian Fick f.1751 i Lund,i Kristianstad stads förs. hfl 1809-1814 står det att han var smed, ålderman. Han var gift med Anna Catharina Lund.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Mvh
Kjerstin
 
(Finns det inga hfl. förre 1809 för Kristianstad?)

2005-09-19, 10:39
Svar #1

Magdalena Annersten

Jag söker information om släkten Fick i Kävlinge, de har bla arbetat som möllare och gästgivare där. Finns det någon koppling till guldsmederna och garvarna Fick i Kristianstad och Lund?
mvh
Magdalena Annersten

2008-10-04, 15:45
Svar #2

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Jag söker uppgifter om Christina Maria Fick gift med Eric Hultman 2 april 1808 i Kristianstads stadsförsamling.
Det jag behöver är när hon föddes och om möjligt, dog.
 
Mvh
/Lars-Göran

2008-10-05, 18:14
Svar #3

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej igen Lars-Göran!
Maria Christina (den ordningen på namnen i föd.boken) föddes 16 juni 1790 i
Kristianstad.  Efter Eric Hultmans död gifte hon om sig med Paulus Billing  
och d.30/10 1862 avled hon i Simrishamn.
Allt enl.föd.b.för Kristianstad samt scbutdrag för Simrishamn.
Glömde skriva att Maria Christinas föräldrar var Christian Fick och Anna Catharina Lund, men det visste du kanske redan!
 
Mvh
Solvig

2008-10-05, 18:20
Svar #4

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående:
I hfl 1852-61 för Simrishamn finns Christina Maria (nu var det den ordn. på namnen)och hon står då som Enkefru Prostinnan Billing f.Fick.
Hälsn.
Solvig

2008-10-07, 21:13
Svar #5

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Tack, Solvig!
Ingenting av dessa uppgifter hade jag sen tidigare.
Detta blir min första prostinna jag hittat i släkten! :-)
Otroligt att hon hamnade så långt ifrån sina hemtrakter.
 
Mvh
/Lars-Göran

2015-12-09, 23:19
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 16, 1799 18/12, sid. 127:
»För 14 dagar sedan afled en Mans-person i Maglaby af Qwidinge Församling, som i anseende til et af honom medfördt afskeds-betyg ifrån Wällofl. Rectors Ämbetet i Lund, förmodeligen därstädes warit smed wid namn Hans Christian Fick. Några penningar funnos hos honom, och deß kläder woro mycket usla. Ingen ting blir således efter honom, sedan deß begrafnings omkostnad blifwit bestridd. Detta har man trott sig skyldig meddela deß arfwingar til underrättelse, med tilkänna gifwande, at närmare uplysning i detta ämne kan erhållas i Maglaby.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-12-18, 00:50
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 44, 1801 6/5, sid. 351:  
»En Smed från Lund, som kallade sig Hans Fich, har hos Smeden Feltström i Ekebrohus af Bjufs Sockn inlämnadt några skräpsaker af förmodad mindre betydenhet, hwilket tilkännagifwes, på det om några hans släktingar skulle finnas, som til denna hans lilla qwarlåtenskap kan äga laglig rätt, må med det snaraste sig anmäla hos nämde Smeden Feltström i Ekebrohus, til uttagandet af deße skräpsaker.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-12-12, 12:24
Svar #8

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Koolt fynd Markus. Kan det vara Christian Fick född 1760-11-11 i Kävlinge som anses vara den man som dog i Maglaby 1799? Min farfar har forskat en del på släkten Fick från Kävlinge men lyckades aldrig hitta någon bouppteckning eller så på denne Christian Fick född 1769 som bara verkar har försvunnit ur böckerna i slutet av 1700-talet. 

Förövrigt kan jag meddela att Fick i Kävlinge är släkt till Smederna i Kristianstad via Krögare Hans Fick i Lund född 1727, vars barn sedan blev smed i Kristianstad. Hans Fick född 1727 stammade själv från Christian Fick i Kävlinge f 1701. Kristian är i sin tur son till Hans Fick född 1676, som har sin gravsten i altargången av Gamla Kyrkan i Kävlinge. Dock har kanske Magdalena Annersten slutat logga in här? :)

2018-10-11, 10:43
Svar #9

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Nejdå BjörnB,
jag har inte slutat logga in men det är lite glest mellan gångerna.  ;)
Har ägnat mig åt andra släktgrenar senaste året. "Min" Fick-koppling heter Erik Fick och var först möllare Lindby, Låremölla i Skurups kommun, och därefter inspektor i Remmarlöv. Han hade en dotter Ingrid Fick som sedermera gifte sig med Anders August Carlsson, inspektor på Quesarum och Bosjökloster.
Jag har inte lyckats säkerställa Eriks koppling till de övriga Fickarna i närområdet Eslöv-Kävlinge-Skurup och tar tacksamt emot information.

2020-11-06, 21:09
Svar #10

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Nejdå BjörnB,
jag har inte slutat logga in men det är lite glest mellan gångerna.  ;)
Har ägnat mig åt andra släktgrenar senaste året. "Min" Fick-koppling heter Erik Fick och var först möllare Lindby, Låremölla i Skurups kommun, och därefter inspektor i Remmarlöv. Han hade en dotter Ingrid Fick som sedermera gifte sig med Anders August Carlsson, inspektor på Quesarum och Bosjökloster.
Jag har inte lyckats säkerställa Eriks koppling till de övriga Fickarna i närområdet Eslöv-Kävlinge-Skurup och tar tacksamt emot information.
Glest mellan gångerna var ordet. Själv har jag en ana vid namn Peter Fick född 1794 i just Remmarlöv. Men vad jag vet är han son till Christian Fick och Margareta Brügger från Höör som jag gärna skulle vilja veta mer om.

2020-11-07, 13:51
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Det har kanske inte så mycket att göra med släkten Fick, men några uppgifter får man i biografin över Margareta Bryggers far Olof Brygger, som var kronolänsman i Frosta härads norra distrikt, i Otto Lindbergs bok Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län 1719–1917 (Malmö 1919), sid. 214:
 
Olof Brygger, f. i Billinge 1724 21/2; föräldrar: klockaren Lars B. och h. h.; biträde å häradsskrivar- och kronofogdekontor; inspektor; kronolänsman 1758 17/1; avsked 1781 2/2; död i Fulltofta 1781 8/2.
G. m. Katarina Davidsson, f. i Hörby 1736 12/7, död i Lyby 1801 14/12, dotter av kronolänsmannen Hans D. och Margareta Daugård. Barn: Hans Erik, kronolänsman; Johan Peter, f. i Fulltofta 1764 27/2; Greta, f. i Höör 1770, g. i Remmarlöv 1. 1791 m. arrendatorn Kristian Fick och 2. 1800 m. skräddaren Fredrik Holmkvist; Anna Maria, g. m. snickaren Hans Trägård; Brita Cecilia, f. i Fulltofta 1775 28/9.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-07, 21:13
Svar #12

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Nejdå BjörnB,
jag har inte slutat logga in men det är lite glest mellan gångerna.  ;)
Har ägnat mig åt andra släktgrenar senaste året. "Min" Fick-koppling heter Erik Fick och var först möllare Lindby, Låremölla i Skurups kommun, och därefter inspektor i Remmarlöv. Han hade en dotter Ingrid Fick som sedermera gifte sig med Anders August Carlsson, inspektor på Quesarum och Bosjökloster.
Jag har inte lyckats säkerställa Eriks koppling till de övriga Fickarna i närområdet Eslöv-Kävlinge-Skurup och tar tacksamt emot information.
Är din Erik född 1758 månne?


Tack så oerhört mycket Markus för uppgifterna om Brygger i Höör. Hur tror du författaren till boken hittat uppgifterna i boken?

2020-11-08, 08:12
Svar #13

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Ur födelseboken Kävlinge 1758
Födde D 5. januarÿ föddes gästgifvarehusets herr Pehr Ficks son och döptat d 7 ejusdem kallat Eric.
Fru pastorskan Stewenia hålt honom öfvera dopet. Fadr. h. n. (?) Jöns Stewenius möllar(?)  Eric Andersson från Högs mölla, och fru Barbara Margareta Hult.

[/size]Ur Bou 1783 Harjagers häradsrätt (M) FIIa:2 1776-1783 Bild 676 / Sida 142År 1783 den 16de Junii ...i anledning av fru Petronella Casseur ... Petter Fick .... och efterlemnat trenne söner: inspektoren Peder Fick, Eric Fick och Christian Fick. Dotter: Mademoisselle Ingri Johanna Fick,
 
Ur Svenskt Biografiskt Lexikon:Faktorn och Arrendatorn I Svenstorp sn Eric Fick 1758-1806 hade sonsonen Verkställande direktören vid Uppsala - Gävle Järnväg Johan Magnus Fick 1842-1909, vars båda döttrar Helga och Ebba Fick gjorde sig bemärkta.

2020-11-08, 08:21
Svar #14

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Christian Fick (f. 11 nov 1760 i Kävlinge d. 24 december 1795) i Vanstad var gift två gånger: Först med Christina Areschoug (d 1791) Barn: Johanna Maria Petronella 1785, Peter Magnus 1788, Johan Georg 1789, Johannes 1791 samtliga i Remmarlöv.  Därefter omgift med Margareta Brygger (1770-1842) Barn: Christina Dorothea f 1793 i Remmarlöv, Peter 1794 i Remmarlöv, dotter f/d 9 januari 1796 i Vanstad.


Christian var son till Petter Fick (1731-1783) och Petronella Casseur (1729-1789), Kävlinge.

2020-11-08, 11:13
Svar #15

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Precis, det betyder att din Erik Fick f. 1758 är mitt i Ficksläkten och storebror till Christian född 1760 samt farbror till min ana som är född i Remmarlöv. Den Pehr F och den Petter F du anger är väl ändå samma person?

Eriks farfars farfar är därmed stamfadern för hela Ficksläkten runt Kävlinge med omnejd, soldaten och gästgivaren Christian Fick. Christian Fick (död 1689) som högst sannolikt invandrade till Sverige från Tyskland efter att ha gjort krigstjänst för Sverige mot danskarna och då fått Kävlinge Gästgivaregård som förläning och tack för hjälpen.

Det är lite rörigt för Fickarna döper alla sina ungar till Christian, Hans, Peter och det tar aldrig slut. Jag har med start med Christian Fick (död 1689) 9 raka anor på fädernet där alla utom en heter Peter eller Christian Fick.

2020-11-09, 14:24
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Det har jag också undrat många gånger, Björn! Vad jag förstår kommer de flesta uppgifterna rörande kronolänsmännen själva från landskansliets arkiv (Otto Lindberg arbetade själv som landskanslist i Malmö när han skrev boken 1919), och när det gäller deras familjer gissar jag att Otto Lindberg helt enkelt har släktforskat på vanligt vis. Jag är dock långt ifrån säker på detta. Jag vet att hans arkiv förvaras på Landsarkivet i Lund under namnet ”Lindbergska samlingen”, som enligt arkivförteckningen innehåller ”Genealogiska excerpter”. Där bör det alltså finnas arbetsmaterial och anteckningar till hans bok, som förhoppningsvis ger mer information om vilka källor Lindberg har använt sig av.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-14, 13:04
Svar #17

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Har någon stött på kornetten sedermera ryttmästaren vid Adelsfanan Petter Fick som får avsked 1706? I Kävlinges tidigaste kyrkobok finns en notering om att han skulle bott i Hjärup, men jag har aldrig stött på honom där. Någon som vet var han finns.

Det kan vara så att han är fader till en Stina Fick född c:a 1710 som i sin tur är moder till Anna Maria Dejenholm gift 1768 i Tosterup med smeden Magnus Högström som sedermera hamnar i Slogstorp och Hurva.

Någon som har någon mer info om de här personerna?

/Paul

2020-11-15, 23:45
Svar #18

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Ett litet sidospår på min ställda fråga.

Här finns en diskussion om släkten Gräs anor i Lund genom borgaren Anders Gresson (1697-1742):

https://forum.rotter.se/index.php?action=post;quote=1545668;topic=70645.0;last_msg=1545743

Intressant i sammanhanget är Anders Gressons hustru Margaretha Pettersdotter Fick (1694-1760). De vigs i Lund 1723-10-30 och efter makens död blir hon omgift med bryggaren Anton Lunnerstedt.

I sammanhanget finns inte så många andra kända Petter Fick som passar in som fader till henne än den efterlyste kornetten och ryttmästaren. Var Margaretha föddes är dock oklart, men rimligen i närheten av Lund.

Ytterligare ett sidospår är att den efterlyste Petter Fick har en syster Anna Sophia Fick (gift med skolmästaren i Lund Jonas Sillerius) som avlider 1724-03-29 i Lund utan kända barn. Margaretha kan ju varit fosterbarn där.

/Paul

2020-11-18, 18:28
Svar #19

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
I Bara häradsrätts dombok 1726 23/5, § 3 (Göta Hovrätt – Advokatfiskalen Malmöhus län EVIIAABB:194 (1726), sid. 409ff finns denna väldigt informativa notis rörande släkten Ficks äldre led:
 
”Kyrkoherdeänkan dygdesamma Agneta Fick kärade, efter ingiven laga stämning, till nämndemannen och rusthållaren Hans Christensson i Hjärup, svarande, angående det svaranden skall köpt skatterusthållet N:o 4, 10 i Hjärup av hennes avlidne broders ryttmästaren herr Peter Christian Ficks änka och styvbarn, och till dem emot gjort förbud efter herr borgmästarens Olof Nordstens nu uppvisade attest av den 17 juli 1725, utbetalt köpeskillingen, där likväl hon, käranden, påstår sig böra hava arvedel efter sin bemälte broder, som varit barnlös, och förnimmes blivit slagen vid armén i Polen, fast icke med särdeles visshet, därföre hon tillförne ej skall kunnat påtala denna sak.
Q: om käranden har flera medarvingar?
Käranden R: ja, möllarens Hans Ficks barn i Kävlinge, som äro brorsbarn, och 3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla, men inga flera.
Q: huruledes ryttmäster Fick kommit till detta rusthållet?
Käranden R: att han fått det med sin avlidna hustru fru Brita Uglenskiöld.
Svaranden genmälde häremot, att ryttmäster Fick ej ägt någon del i rusthållet, utan hans fru har förvärvat det med sin förra man, löjtnanten Anders Björk, däröver han uppvisade konung Carl den XI:s skattebrev av den 10 juli 1690, så att rusthållet tillhört fru Ugglenschiöld och löjtnant Björks barn, vilka sålt honom det.
[…]
havandes ändå inlöst skattebrev […] av framlidna fru Uglenschiöld och hennes dotter Maria Björk och sonhustru Maria Elisabeth Burs den 7 och 8 mars 1720”.
 
Agneta Fick återfinns i Lunds stifts herdaminne, där hon anges vara dotter till kvartermästaren och gästgivaren i Kävlinge Christian Fick och Ida Hansdotter, samt att hon begravdes 1734 20/9 i S. Åsum och nedsattes i Tranås; gift första gången 1696 3/6 i Kävlinge med kyrkoherden i Tranås och Onslunda Åke Nilsson Ulmbergh (död 1704 9/5 i Tranås), gift andra gången med kyrkoherden i V. Hoby och Håstad, Bero (Björn) Montan, född omkr. 1668, död 1715 i V. Hoby (Lunds stifts herdaminne, band 4, sid. 326f och band 5, sid. 595).
 
Då kan man alltså konstatera att kvartermästaren och gästgivaren i Kävlinge Christian Fick och Ida Hansdotter hade barnen ryttmästaren Peter Christian Fick, kyrkoherdehustrun Agneta Fick, möllaren Hans Fick som var avliden före 1726 men efterlämnade tre barn i Kävlinge, samt en syster som också var död före 1726 men efterlämnat tre barn som 1726 bodde i Lund och i Görarps mölla, Bårslövs socken.
 
Jag funderade på om Margareta Petersdotter Fick möjligtvis var ett av ryttmästarens ”3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla”, och att hon tagit namnet Fick från sin mors släkt, men detta skulle ju i så fall innebära att ryttmästarens syster / Margaretas förmodade mor måste ha varit avliden 1726; denna hypotes knäcks dock av det faktum att i Lunds domkyrkoförsamling i juni 1740 ”d 26 dito siäleringdes för Anders Grässons swärmohr med alla kockorna[!], ock Begrofz på S:te Petri kyrckiogård” (Lunds domkyrkoförsamling FI:1, s. 107v). Kan man tänka sig att Margareta Petersdotter Fick var en utomäktenskaplig dotter till ryttmästaren Peter Christian Fick, och därmed inte hade arvsrätt?
 
Jag ser i Bårslövs katekismilängd 1722 att det på Görarps mölla detta år bor ”Christian Fick, h. Märna”. Detta par finns inte kvar i 1742 års katekismilängd; men om uppgifterna i domboken 1726 stämmer verkar det ju alltså ändå som att ryttmästarens systerbarn ”i Lund och Görarpe mölla” har tagit namnet Fick från moderns släkt?
 
Det är ju förresten ett sidospår, men uppgifterna om Peter Christian Ficks hustru och familj lät väldigt intressanta. Då har alltså Brita Uggleskiöld först varit gift med löjtnanten Anders Björk, med vilken hon fått dottern Maria Björk och en son som 1726 var gift med Maria Elisabeth Burs, och sedan har Brita gift om sig med Peter Christian Fick. Jag lyckas dock inte hitta Uggleskiöld (eller liknande) namn bland den introducerade eller ointroducerade svenska adeln, så det kanske inte ens rör sig om ett adelsnamn?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-18, 19:23
Svar #20

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Fantastic Markus!

Enligt min farfars forskning så hade gästgivaren och ryttaren Christian Fick (död 1689) 5 barn med Ida Hansdotter Skog. Dock har min farfar endast hittat födelseåret för Hans 1676. De andra syskonen är Zacharias, Frans, Peter och Agneta. Zacharias anges som gift 1689 och flyttar Till Gotland för att bli Möllare.

2020-11-18, 20:26
Svar #21

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ett fantastiskt fynd Markus, men det kastar in några saker i dunklet också.

- Om inte Margaretha Pettersdotter Fick (1694-1760) är dotter till ryttmästaren Petter Fick, vem kan då vara hennes fader?
- Och har hennes moder levt ända fram till 1740 så kan man ju hoppas att hon finns med någonstans i Lunds kyrkobok eller rent av har en bouppteckning!!
- I Hans Ficks bouppteckning från Kävlinge 1723 så omnämns barnens syskonbarn Christen Hansson Fick i Görarps Mölla. Om han skulle vara ett systerbarn till Hans Fick så borde han ju rimligen inte heta Fick (om nu inte både fader och moder heter Fick förstås).
- I den tidigare kyrkoboken för Kävlinge omnämns även en broder Frans Fick "som blev krigsman och ej mera hördes av".
- Slutligen omnämns också systern Anna Sophia Fick i Lund (död 1724) på Hans Ficks bouppteckning 1723. Är hon måhända moder till "trenne systerbarn" eller är det en annan syster det handlar om?
-Zacharias Fick blev enligt mina uppgifter sjötullskrivare i Visby.

Som sagt Fick är en intressant släkt att nysta i.

/Paul

2022-05-09, 18:46
Svar #22

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Jag får göra en pudel.
Min ana Ingrid Catharina Fick är inte dotter till Eric Fick utan till dennes bror Christian (född 1760 i Kävlinge, död på julafton 1795 i Vanstad) och Margareta Brygger. Familjen har varit lite svår att följa, Ingrid Catharina föddes 1795 i Vanstad men i senare Hfl står hon angiven som född 1797 i Remmarlöv. Hon var 1 år gammal när hennes far dog i lungsot, och en månad senare föddes en dödfödd gosse.
Jag kan förstå om modern Greta Brygger var angelägen om att flytta tillbaka till Remmarlöv efter denna tragedi, där fanns hennes bror bland annat.


Christian hade innan Greta Brygger varit gift med Christina Areschoug (med barnen Johanna Maria Petronella f 1785, Peter Magnus f  1788, Johan Georg f 1789 Johannes f 1791, modern avled samma år). Jag har inte följt upp denna syskonskara.


Greta Brygger gifte om sig med Fredrik Holmqvist och fick åtminstone två barn med honom.


Ingrid Catharina Fick gifte sig med Anders August Carlsson och fick tre barn med honom. Denne Anders August har jag inte lyckats spåra.

2023-09-04, 16:20
Svar #23

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd rörande släkten Fick i Kävlinge (ur Torna häradsrätts dombok 1685 18/7; Göta Hovrätt – Advokatfiskalen Malmöhus län EVIIAAAJ:6 (1683–1686), opag.):
 
”dhernäst instäldte sigh för Rätten H:s Excell:ces H:r Kongl. Rådetz och Gen: Lieutenantens HöghWählb:ne Grefwe Pontus Delagardies för detta wid dess gårdh Skarholt här i Skåne warande skytt, numehra boendes i Sandby Sockn och Byy Ehrlig acktad Hans Mårtensson, och upwijste för Rätten ett skrifftlig kiöp slutit honom och drängen Anders Trulsson : / som tienar hoos dess swärfader Christian Fick i Kieflinge : / emällan, d: 17: Junij nästleden om bem:te drängs arfwelott…”.
 
(Väl)aktade (skytten) Hans Mårtensson, som i juli 1685 bodde i Södra Sandby by och socken men som innan dess hade varit skytt (jägare) hos riksrådet greve Pontus De la Gardie på Skarhult, var alltså 1685 svärson till Christian Fick i Kävlinge.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-10-24, 23:02
Svar #24

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil

................................
Q: om käranden har flera medarvingar?
Käranden R: ja, möllarens Hans Ficks barn i Kävlinge, som äro brorsbarn, och 3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla, men inga flera.
 .....................
 
Då kan man alltså konstatera att kvartermästaren och gästgivaren i Kävlinge Christian Fick och Ida Hansdotter hade barnen ryttmästaren Peter Christian Fick, kyrkoherdehustrun Agneta Fick, möllaren Hans Fick som var avliden före 1726 men efterlämnade tre barn i Kävlinge, samt en syster som också var död före 1726 men efterlämnat tre barn som 1726 bodde i Lund och i Görarps mölla, Bårslövs socken.
 
Jag funderade på om Margareta Petersdotter Fick möjligtvis var ett av ryttmästarens ”3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla”, och att hon tagit namnet Fick från sin mors släkt, men detta skulle ju i så fall innebära att ryttmästarens syster / Margaretas förmodade mor måste ha varit avliden 1726; denna hypotes knäcks dock av det faktum att i Lunds domkyrkoförsamling i juni 1740 ”d 26 dito siäleringdes för Anders Grässons swärmohr med alla kockorna[!], ock Begrofz på S:te Petri kyrckiogård” (Lunds domkyrkoförsamling FI:1, s. 107v). Kan man tänka sig att Margareta Petersdotter Fick var en utomäktenskaplig dotter till ryttmästaren Peter Christian Fick, och därmed inte hade arvsrätt?
 
Jag ser i Bårslövs katekismilängd 1722 att det på Görarps mölla detta år bor ”Christian Fick, h. Märna”. Detta par finns inte kvar i 1742 års katekismilängd; men om uppgifterna i domboken 1726 stämmer verkar det ju alltså ändå som att ryttmästarens systerbarn ”i Lund och Görarpe mölla” har tagit namnet Fick från moderns släkt?
 ...........
Jag ser i Bårslövs katekismilängd 1722 att det på Görarps mölla detta år bor ”Christian Fick, h. Märna”. Detta par finns inte kvar i 1742 års katekismilängd; men om uppgifterna i domboken 1726 stämmer verkar det ju alltså ändå som att ryttmästarens systerbarn ”i Lund och Görarpe mölla” har tagit namnet Fick från moderns släkt?............

Inlägget som citerats ovan är ju några år gammalt men jag har försökt kolla lite mer på släkten Fick, bland annat ovanstående, ursäkta att jag klippt i citatet men det finns ju i sin helhet längre upp.

I Agnetas Ficks bror Hans bouppteckning från 1723 kan man läsa följande ..........Å de omyndiga barnens vägnar var deras morbror kyrkoherden i Ilstorp Hans Fintzler och deras syskonbarn möllaren Christian Hansson Fick i Görarps mölla  i Bårslöv i Luggude härad närvarande "eftersom barnen ej skola hava några närmare anhöriga"......... Transkkriberat av Eva Dalin på annan plats i detta forum.

Ovanstående bekräftar ju hypotesen att det finns barn till ett syskon till Agneta och Hans i Görarps Mölla.

I mantalsböckerna från Bårslöv, Görarps mölla kan man hitta Christian Fick med hustru från 1720 till 1730, från 1731 är Christian ersatt med "Enkan"  där har jag svårt att läsa vad det står men Hanna kanske (inte Marna), 1733 "Enkan fattig med många små barn" Änkan är borta 1735.

Möllaren Christian Fick i Görarps mölla bör då vara ett av systerbarnen till Agneta Fick (och han har tagit namnet Fick efter sin moder) Han avlider ca 1731, han kan inte vara så gammal då.

Hypotes:
Möllaren Kristian Fick  i Görarp skulle kunna vara en potentiell fader till Hans Fick (smed mästare och borgare i Landskrona och senare i Kävlinge, gift i Lund 1749 med Anna Catharina Rose (Roos) som i sin tur är föräldrar till Guldsmeden Hans Fick i Kristianstdad osv..........(men det kanske finns någon som kan detta bättre?






2023-10-25, 21:14
Svar #25

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Ola!

Rörande din hypotes så köper jag första delen av den. Däremot så haltar nog den andra delen.

Jag får dock inte heller riktigt ihop det.

Guldarbetaren Christian Fick i Kristianstad anges vara född 1766-06-01 i Lund. Det finns ingen född den dagen, men väl 1766-06-11 föddes borgarens Jöns Christensson och h.h. Anna Catharina Olsdotters som Christen. Kan detta vara Hans Christensson Ficks son Jöns född 1708 i Kävlinge? Eller någon annan son Jöns till en annan Christian Fick?

Denna Christian Fick anges i sin bouppteckning ha en syster gift med ladufogde Per Persson i Vä. Detta stämmer. Hon heter Ingrid Britta Fick och sägs vara född 1775-08-16 i Lund, men jag hittar henne inte i boken.

Denna Ingrid Britta Fick har en förvisso intressant bouppteckning 1846 i Örtofta, men den säger inte med säkerhet vem som är hennes föräldrar.

/Paul

2023-10-25, 22:53
Svar #26

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Det här är vad jag har fått fram om den Guldsmeden i Kristianstad som jag har tittat på.

Hans Fick, mästare och borgare i Landskrona gifter sig med Anna Catharina Rose  i Lund 1749. De får följande barn i Landskrona, Christian 1750, Christer 1751, Maria 1752, sedan flyttar de till Lund och får fler barn, Niclas 1756, Jöns Peter 1758, Jacob 1759, Fredric 1761, Gertrud Lisa 1763 samt en "gåsse"" 1766, deras yngsta barn Hans Fick föds 1769-06-01 också i Lund.

Vad gäller den äldre Hans fick och hans hustru Anna Catharine Rose har jag bara hittat Anna Catharinas födelsedatum, 1773 i Malmö St Petri. Alltså inga dödsdatum och inte heller Hans födelse?

Den senare Hans Fick, nu guldsmed gifter sig 1802 med Dorothea Båld (Boldt) i Kristianstad, De får en dotter Stina Maja 1806 som nöddöps och avlider, dagen efter avlider även Dorothea och de två begravs i samma kista. (Hans har får fel födelsedatum i Kristianstad (1768-06-01) Änklingen och guldsmed Hans Fick gifter sig 1809 med Kristina Wäström. osv. resten är lite lättare...

Att familjen guldsmed i Kristianstad är släkt med de andra "Fickarna" i samma stad är troligt då de finns med i varandras barndop. Därför vill jag, och säkert många andra hitta en koppling till de äldre generationerna Fick i Kävlinge. (Jag har själv ingen koppling till guldsmeden ovan om han inte kan kopplas till gästgivaren i Kävlinge i slutet på 1600-talet.)


2023-10-26, 08:04
Svar #27

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
God morgon!

Tror att nyckeln ligger i att hitta Ingrid Britta Ficks bakgrund. Hon är guldarbetarens syster och finns c:a 1820 på Bäckaskog i Kiaby gift med ladufogde Per Persson. Var kom de ifrån? Var vigdes de?

Han var född i Djuröd och där har väl boken brunnit.

/Paul

2023-10-26, 13:41
Svar #28

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Även jag har undersökt denna gäckande familj, och kom till slut fram till att guldsmeden Hans Fick född ”1766 1/6” i Lund och hans syster Ingrid Brita Fick född ”1775 16/8” i Lund måste vara identiska med akademiklensmeden Hans Christiansson Ficks barn Hans född 1769 1/6 i Lund och Ingrid Brita född 1766 9/10 i Lund. Som Ola anmärker sägs ju födelsenotisen 1766 9/10 gälla Hans Ficks namnlösa ”barn”, som i marginalen dessutom anges vara en ”gåsse” – men detta är uppenbarligen felaktigt, för i Lunds universitets mantalslängd 1766 finner man klensmeden Fick med sin hustru, 73-åriga svärmodern samt barnen Christian 12 år, Anna Christina 10 år, Nicolaus 9 år, Jöns Petter 8 år, Maria 4 år, Fredrik 3 år, Gertrud Lisa 2 år och Ingrid Brita ½ år gammal.
 
Gertrud Lisa föddes bevisligen 1763 25/2 och barnet som föds 1766 9/10 är ju näst på tur i ordningen i mantalslängden, så det måste rimligtvis vara Ingrid Brita som föds 1766 och inte någon ”gåsse”. Kronologin haltar lite, men universitets mantalslängder tycks ha upprättats en bit in på efterföljande år – exempelvis anges dottern Eva, född 1768 29/3 i Lund, vara ¾ år gammal i mantalslängden 1767 (!), och med det i åtanke blir det ännu rimligare att Ingrid Brita måste vara identisk med den namnlösa ”gosse” som föds 1766 9/10 i Lund.
 
Jag har i övrigt rekonstruerat familjen på följande sätt:
 
Hans Christiansson Fick, borgare och mästare i Landskrona vid vigseln 1749, kallas klensmedsmästare 1760 och sedermera akademiklensmed, omnämns som sådan sista gången i Lunds universitets mantalslängd 1785; kanske identisk med den vandrande smedmästare Hans Fick som avlider 1799 27/10 i Magleby, Kvidinge socken, ”66” år gammal.
Gift hemma 1749 25/4 i Lund med mön Anna Catharina Roos.
Barn:
1. Christian Fick, född 1750 7/3 i Landskrona, levde hemma 1776 och är kanske identisk med smedåldermannen Christian Fick som dör ”66–70 år gammal” 1817 26/7 i Kristianstads stadsförs.
2. Maria Fick, född 1752 19/9 i Landskrona, levde hemma 1775 men är sedermera icke anträffad.
3. ANNA Christina Fick, född 1754 20/9 i Lund, levde 1781 hemma hos föräldrarna som ”fånig”, får två barn utom äktenskapet i Lund 1792 2/12 och 1795 24/1, och anges vid det yngsta barnets födelse vara själabodslem.
4. Niklas Fick, född 1756 30/9 i Lund, levde 1781 hemma som ”krympling”, sedermera icke anträffad.
5. JÖNS Peter Fick, född 1758 7/3 i Lund, levde 1781 hemma som ”krympling”, sägs slutligen vara f.d. smedgesäll, död i akademins själabodar 1807 6/4 i Lund.
6. Jacob Fick, född 1759 15/12 i Lund, död 1760 13/6 i Lund.
7. Fredrik Fick, född 1761 12/5 i L., levde 1766, sedermera icke anträffad.
8. GERTRUD Lisa Fick, född 1763 25/2 i Lund, död 1821 10/9 i Kristianstads stadsförsamling, gift därstädes 1792 30/5 med hattmakarmästaren Mattias Sörensson, född därstädes 1761 16/12, död därstädes 1801 16/11.
9. INGRID Brita Fick, född 1766 9/10 i L. (namnet saknas i födelseboken), levde 1768 (och alltså tydligen identisk med ladufogden Per Perssons hustru i Vä?).
10. Eva Fick, född 1768 29/3 i Lund (”Elsa Lena”), död 1787 10/5 i Lund.
11. Hans Fick, född 1769 1/6 i Lund, guld- och silversmed i Kristianstad, död 1822 5/6 i Kristianstads stadsförsamling.
 
Jag funderade inledningsvis på om smeden Hans Christiansson Fick möjligtvis föddes 1727 4/2 i Kävlinge som son till mjölnaren Christian Fick och Christina Andersdotter, särskilt med tanke på faddrarna vid barndopen från Kävlinge-släkten Fick – men till slut blev jag allt mer säker på att den Hans som föds i Kävlinge 1727 snarare blev krögare och bryggare i Lund (hans två äldsta barn döps till Christian och Kerstina), där han slutar sina dagar 1758 20/3. Jag var därmed tillbaka på ruta ett med smeden Hans Christiansson Ficks föräldrar, så hypotesen att han skulle kunna vara son till Christian Fick (och Märna) i Görarps mölla låter därför väldigt intressant – särskilt med tanke på att hans två äldsta barn får heta Christian och Maria.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-10-26, 15:00
Svar #29

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Tack för det Markus, det låter vettigt, jag hade bommat första barnet i Lund, Anna Christina, men annars känns det rätt så. Hans f 1727 i Kävlinge har jag mycket riktigt som krögaren och bryggaren i Lund.

Jag har också funderat på om akademiklensmed Hans Fick skulle vara den som avlider i Kvidinge 1799 men om han skulle varit 66 år när han avlider och därmed född 1733 är han bara 16 år och redan mästare och smed när han gifter sig 1749. Det låter lite väl ungt, men åldersangivelsen i Kvidinge dödbok kan ju vara fel?

2023-10-26, 20:25
Svar #30

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
En fin genomgång Markus :-)

Paret Hans Fick och Anna Christina Roos döper om till Christian 1751-03-06 i Landskrona. När dottern Maria föds 1752 är smedgesällen Christian Fick vittne. Vem är det? Kan möllaren i Görarp även haft en son Christian?

I hustru Maya Sophia Christiandotter Ficks bouppteckning i Landskrona 1769 framgår att hon har brodern "klensmeden Hans Fick" i Lund, så kopplingen mellan möllaren Christian Fick i Görarp och klensmed Hans Fick i Landskrona/Lund är i princip hemma.

När det gäller Fick i Kristianstad är det knivigare.

Det finns en smed Christian Fick född 1751 i Lund. En guldarbetare Hans Fick född 1768 i Lund samt dennes syster Ingrid Britta född 1775 i Lund. Alla dessa tre kan vara barn till Hans Fick och Anna Christina Roos. Frågan handlar väl delvis om när Ingrid Britta är född. Är hon ett "sladdbarn" som saknas i kyrkoboken?

/Paul

2023-10-26, 22:10
Svar #31

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Markus: Du missade en son till Hans Fick och A C Roos i Landskrona

Troligen avlider den första sonen f 1750 Christian Fick som spädbarn, redan nästa år föds en ny Christian, dop 1751-03-08, det är denna senare sonen du ser framöver antar jag?

Det gör ju det ännu mer möjligt att den Christian Fick som finns i Kristianstad f 1751 enl. HFL, är gift med Anna Catarina Lund och avlider 1817.  :-\

Varför  :-\ ? jo det är ju det paret som är en av mina direkta anor, det gör att jag har en del fel bakåt i mitt släktträd  :-\

Jag har antagit att det är Christian Fick född 1754-03-05 i Lund (och att det som vanligt är fel födelsedatum i HFL) som är gift med Anna Catarina Lund i Kristianstad, den (min förmodade) Christian har föräldrarna Hans Fick f. 1727 i Kävlinge samt hans hustru Gunnilda Pärsdotter f 1715 I Lund..... Intressant ;)

Tillagt: (Min) Christian Fick f. 1754 tillhör ju den tidigare nämnda krögare och bryggarsläkten, de efterkommande i Kristianstad är ju smeder och det har gnagt en del förut, att de är smeder gör ju det ännu troligare att det är Christian Fick f 1751 som är min ana.  :-\

2023-10-27, 11:39
Svar #32

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Med anledning av föregående inlägg undrar jag om någon kan hjälpa mig att förklara varför inte bryggaren Hans Fick och hans hustru Gunnilda Persdotters två barn finns nämnda i Gunnildas bouppteckning 1758? Barnen är Christian född 1754-03-05 och Kerstin född 1755-10 28. Jag kan inte hitta att barnen skulle ha avlidit.

Gunnilda var änka när hon gifte sig med Hans Fick.

Lunds rådhusrätt och magistrat (M) FIIa:20 (1754-1759) Bild 1830 / sid 345 (AID: v159372.b1830.s345, NAD: SE/LLA/10173)


2023-10-27, 12:27
Svar #33

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Det som är besynnerligt med mantalslängden 1768, är att den skrevs under 15 januari 1768.

Kollar vi då på barnens åldrar så blir det lite snurrigt.

Mtl 1768           Kyrkobok       

Christian 14      Född 1751-03-06 så är här 16 år. Åldern kan han hållits nere för att slippa skatt/avgift.
Niklas 11          Född 1756 så här 11 år. Det stämmer.
Jöns 10            Född 1758 i mars så nästan 10 år. Det stämmer.
Fredrik 8          Född 1761 så är här 6 år.
Maria 13           Född 1752 så är här 15 år.
Anna Stina 12  Född 1754 så är här 13 år.
Hiertru 6          Född 1763 och ska här snart fylla 5 år.
Ingri 4             Om det ska vara hon född 1766 så är hon här 2 år.
Efwa 2             Här blir det märkligt. Dottern Eva är inte född än, så hur kan hon vara 2 år?

Kan det förhålla sig som följer?

Mellan Gertrud 1763 25/2 och onamnad gosse 1766 9/10 har det förflutit drygt 3½ år.

Ett missat barn Ingrid föds omkring slutet år 1764. Då passar åldern bättre i mantalslängden på Ingri. Märk väl att namnet "Britta" inte finns synligt någonstans vad jag känner till. Hans Ficks svärmoder Britta Persdotter, Nils Roos änka, lever också minst fram till 1771, så direkt anledning att döpa till Britta finns inte.
Gossebarnet född 1766 kan vara Eva nummer 1 som avlider i början av 1768 eller så är det ett gossebarn och Eva nummer 1 är född 1767 och missad i boken.
Sedan kommer Eva nummer 2 1768 29/3.

Därmed skulle Ingrid Britta Ficks födelsedatum kunna stämma. Modern Anna Catharina Roos föddes 1730-11-05 och kan mycket väl fått barn 1775 och döpt efter sin moder avliden mellan 1771-1775.

/Paul

2023-10-27, 18:22
Svar #34

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
En annan sak som får en del pusselbitar på plats är svaret på vem är föräldrarna till Christian Hansson Fick i Görarps mölla?

Lägger man samman två omständigheter som redan nämns ovan:

1.

(Väl)aktade (skytten) Hans Mårtensson, som i juli 1685 bodde i Södra Sandby by och socken men som innan dess hade varit skytt (jägare) hos riksrådet greve Pontus De la Gardie på Skarhult, var alltså 1685 svärson till Christian Fick i Kävlinge.


2. (Agneta Ficks vittnesmål 1725)
Q: om käranden har flera medarvingar?
Käranden R: ja, möllarens Hans Ficks barn i Kävlinge, som äro brorsbarn, och 3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla, men inga flera.


De där tre systerbarnen bör ha Hans Mårtensson i Södra Sandby till fader.

/Paul

2023-10-28, 00:28
Svar #35

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Nu börjar Ingrid Britta Ficks öde ta form.

En attest i Jämshög 1814 kastar ljus över delar av hennes liv.

Hon sägs åter igen vara född 1775 i Lund. Hon kom småningom till Örtofta och 1794 vidare till Kristianstad.
Nu 1814 verkar hon flytta till byn Blistorp i Näsum socken. Det ägs av handelsman Textorius i Kristianstad där hon sedan en tid varit hushållerska.

Grannsocknen Jämshög i Blekinge har brunna vigselböcker och det är frestande att tänka sig en vigsel där med Per Persson mellan 1814-1819 eftersom vigseln inte är påträffad någon annanstans.

/Paul


2023-10-28, 14:20
Svar #36

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Som jag skrivit förut har jag möjligen och kanske t.o.m. troligen fel Christian Fick i mitt släktträd, Nu har jag Christian född 1754 i Lund.

Den Christian jag söker är smed och gifter sig med Anna Catharina Lund i Kristianstad 1780-07-17, och avlider 1817-07-26 i Kristianstad

De två kandidaterna är:

Christian Fick f. 1754-03-05 i Lund - son till bryggaren och krögaren Hans Fick och Gunnilda Persdotter ------ ättling till Hans Christiansson Fick f ca 1726-------- Christian och Ida i Kävlinge
Christian Fick f. 1751-03-06 i Landskrona - son till  smed mästaren Hans Fick och Anna Catharina Rose ------ ättling till ovanstående Hans syster i Görarps Mölla------Christian och Ida i Kävlinge

Vilken Christian jag än väljer har han antingen fel födelseförsamling eller fel födelseår i Kristianstad. "Smed åldersmannen Christian Fick f. 1751 i Lund. Hustru Anna f. 1755..... Kristianstads stadsförsamlings (Heliga Trefaldighets) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13214/A I/1 (1809-1814): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0060738_00036

Det som talar för att "min" Christian är just Christian född 1751 är att födelseåret stämmer, men också att han är smed. I källorna till "min" Christian dyker det ju upp syskon och/eller anhöriga till Christian född 1751, tyvärr utan att det står vilken relation de har. Men å andra sidan även om det vore Christian f 1754 hade de ju varit släkt men mer avlägset.

En källa med en relationsangivelse till smeden Christian Fick i Kristianstad eller en källa med en levande eller död Christian Fick född 1754-03-05 i Lund skulle kunna klargöra det hela. Föräldrarna till  Christian och hans syster Kerstin, född 1755-10-28 i Lund, avlider 1757 och 1758, barnen är alltså väldigt små då

Tacksam för ev tyckande eller referens som skull klarlägga det hela..........





2023-10-29, 09:29
Svar #37

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Ola!

Du kan nog säkerligen fylla i Christian Fick född 1751 i Landskrona.

Den andre Christian Fick född 1754 i Lund, tror jag har avlidit i späd ålder. Jag har inte plöjt igenom dödboken, men i modern Gunilla Persdotters bouppteckning från 1757 synes bara styvbarnen till Hans Fick vara uppradade - inte några gemensamma barn.

Detta styrks också delvis av hans broder Johannes Ficks bouppteckning i Högs mölla 1776. Där ärver syskons barn enligt testamante, men någon broder Hans med några barn nämns inte.

/Paul

PS! Fiskade också upp klensmedsgesällen Christian Fick född i Landskrona, kommen från Lund, som 1776 inflyttad till Göteborgs Domkyrkoförsamling.

2023-10-29, 12:14
Svar #38

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Tack för upplysningarna Paul, jo det är nog så, jag får ändra lite, jobbigt att man har fel, å andra sidan är det ju kul att ge sig på mer, samtidigt blir det ännu mera intressant för mig att hitta kopplingen bakåt till Christian och Ida i Kävlinge

2023-10-29, 13:04
Svar #39

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Det får man acceptera att man haft fel. Det händer alla.

Det mest spännande tycker jag är bisatsen från målet 1725 i Bara häradsrätt:

"....och 3:ne systerbarn i Lund och Görarpe mölla, men inga flera."

Vi har ju identifierat Christian Fick i Görarps mölla, men vilka är de två i Lund? Bör heta Hansdotter eller Hansson.

En andra intressant iakttagelse är "inga flera". Då undrar man hur det hänger samman för kvartersmästare Petter Fick? Det finns en Margaretha Pettersdotter/Persdotter Fick i Lund som vigs 1723. Ska vara född omkring 1694.

Petter Fick vigs under 1690-talet i Malmö med Margaretha Tidemansdotter Krutmeijer och sedan efter hennes död 1699 med  änkan Brita Ugleschiöld i Hjärup. Petter ska sedan enligt uppgift stupa i Polen utan livsarvingar.

Så vem är ovannämnda Margaretha Fick? Med tanke på åldern kan hon vara ett utomäktenskapligt barn till Petter Fick född innan hans vigslar?

/Paul

2023-10-29, 16:21
Svar #40

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ett möjligt spår efter Brita Uggleskiöld. Detta berör ju bara indirekt släkten Fick så moderator får flytta det om det behövs.

En vigsel i Maria Magdalena (Stockholm) 5 augusti 1673 kan vara intressant mellan pikaren Klas Hansson Ugleskylt och Margreta Staphansdotter. Detta är ett långskott då pikaren sannolikt inte varit adlig, men å andra sidan i mantalslängderna omkring 1700 så har Brita Ugleskiöld ingen frihet som tyder på adlig härkomst.

/Paul

2023-10-30, 16:53
Svar #41

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Brita Uggleskiölds första man är hittad i rullorna. Hans fulla namn var Anders Johansson Björk.

Han får fullmakt som löjtnant den 19 november 1683 av "K.M" (är väl Kungl. Maj:t) i ryttmästare Georg Lybeckers kompani i Södra Skånska kavalleriregementet (vid tiden Nils Gyllenstiernas regemente). Källa är Arméns rulla 1684.

/Paul

 

2023-10-30, 18:04
Svar #42

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
"I hustru Maya Sophia Christiandotter Ficks bouppteckning i Landskrona 1769 framgår att hon har brodern "klensmeden Hans Fick" i Lund, så kopplingen mellan möllaren Christian Fick i Görarp och klensmed Hans Fick i Landskrona/Lund är i princip hemma."

Paul, vem är denna Maya Sophia C. F?

2023-10-30, 22:58
Svar #43

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Ola!

Hon är en kvinna som vigs 1746 i Landskrona med Jon Persson. Hennes fulla namn är Maya Sophia Christiansdotter Fick född c:a 1719 och hon har brodern klensmeden Hans Fick i Lund.

Hennes fader är då en Christian Fick och det är inte möllaren Christistian Fick död 1764 i Kävlinge. Det måste vara en annan Christian Fick.

Är det inte möllaren Christian Fick i Görarps mölla, så är i så fall inte klensmeden Hans Fick i Lund son till honom heller. Och då landar vi i existensen av en tredje Christian Fick i lämplig ålder. Någon sådan har ej hittats.

Jag har landat i att båda är födda i Görarps mölla.

/Paul

2023-10-31, 10:23
Svar #44

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Tack Paul

Om jag fattat det rätt har vi möjligen/troligen följande? 

En dotter till Christian och Ida i Kävlinge,  "Dotter" Fick, hon har en make som heter Hans (kanske Mårtensson) de har en son Christian Hansson Fick som en tid var möllare på Görarps Mölla. (att han heter "Hansson Fick" vet vi från en bouppteckning 1723)

Möllaren i Görarp Christian Hansson Fick har en hustru Marna.

Möllaren och kanske Marna kan vara föräldrar till  "klensmeden Hans Christiansson Fick (gift i Lund 1749) som har en syster Maria Sofia Christiansdotter Fick (död 1769 i Landskrona).

Klensmeden i Landskrona och sen i Lund Hans Christiansson Fick och hans hustru  A C. Rose har jag väldigt få fakta om, bara vigseldatum 1749 i Lund samt hustruns födelse 1733 i Malmö. (samt även en hel del från mantalslängder). Hans död borde ju finnas någonstans?


2023-10-31, 11:37
Svar #45

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Ola!

Markus nämner honom ovan i ett inlägg:

"Hans Christiansson Fick, borgare och mästare i Landskrona vid vigseln 1749, kallas klensmedsmästare 1760 och sedermera akademiklensmed, omnämns som sådan sista gången i Lunds universitets mantalslängd 1785; kanske identisk med den vandrande smedmästare Hans Fick som avlider 1799 27/10 i Magleby, Kvidinge socken, ”66” år gammal."


Det kan mycket väl vara den här personen. Med tanke på att han var kringvandrande så kan ju åldern vara relativt fel.

/Paul

2023-10-31, 12:17
Svar #46

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Tack Paul, jag har sett det. Visst kan det vara så.

Mitt föra inlägg var mest ett sätt att försöka fokusera på kopplingen bakåt klensmeden i Landskrona och Lund till  Christian och Ida i Kävlinge, den kopplingen är viktig tycker jag och jag vill kunna hitta/samla så många källlor som möjligt som kan hjälpa till att göra den så säker som möjligt.


2023-10-31, 12:30
Svar #47

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Javisst,

Här kommer en källa till:


Här får vi reda på att i december 1738 så är både Christian Fick och hans hustru Marna Sörensdotter redan döda. Vi får också reda på att Christian Fick tituleras "smed och möllare", så han bör ha gått i lära någonstans.

Vi får också reda på att de har en son Sören som det var tänkt att sätta i snickarlära i Landskrona, men som det blev skedde det i Malmö. Hans vidare öde är okänt.

Här får vi åter kopplingen mellan Görarp, Landskrona och släkten Fick. Vi ska också lägga till att innan vigseln för M.S. Fick i Landskrona 1746, så synes namnet inte existera i Landskrona.

För mig är det helt ställt utom tvivel att "dotterbarn i Görarps mölla" år 1725 (Bara HR ovan) måste innebära smeden och möllaren Christian Hansson Fick. Därmed är kopplingen given mellan Christian Fick och Ida i Kävlinge som har ett "dotterbarn i Görarps mölla".

/Paul

2023-10-31, 15:52
Svar #48

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Tack :)

Den satt fint Paul, och vi fick också namnet på Möllarens fru, Marna Sörensdotter...

2023-10-31, 16:58
Svar #49

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Snickare Sören Fick är hittad.

Han är trolovad snickare på Herrevadskloster i Riseberga socken 1752. Hans fästmö Bengta Jönsdotter föder en son Christian Fick 1752-03-31 i Munka-Ljungby.

/Paul

2023-10-31, 17:40
Svar #50

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag har ju en hel del Fick:ar i Herrevadskloster senare. bland annat Petter Fick 1794-1857 (med familj) är vaktmästare på sjukhuset där.

2023-10-31, 19:21
Svar #51

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Ingrid Britta: död 1846 i Örtofta

Örtofta kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13512/A I/3 (1843-1853), bildid: C0071140_00047: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0071140_00047


maken Per Persson är född i Djurröd (som Paul tidigare antecknat)  1775-08-18: Djurröds kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13060/C I/2 (1768-1845), bildid: C0059265_00037, sida 31: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0059265_00037



2023-11-03, 13:32
Svar #52

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Lång tråd och många inlägg, följande är ganska klart


*Christian Hansson Fick (systerbarn till Agneta Fick) med hustrun Marna Sörensdotter och en son Sören född 1724 i Görarps mölla.

*Maria Sophia Fick och klensmenden Hans Christiansson Fick är syskon

Jag har kanske bommat något men finns det någonstans något som visar att de senare syskonen hör till familjen ovan, eller är det bara troligt på grund av rätt namn och ungefärlig plats?

Tillagt:
Ett svar på min egen fråga är ju att det 1726 inte ska finnas några medarvingar till Agneta Fick utom hennes bror Hans barn och hennes syster i Göraps barn. Men det är inte heller omöjligt att de två återstående systerbarnen till Agneta också kallar sig för Fick, inte heller är det omöjligt att de ger namnet Christian till ett barn och att han i sin tur är fader till klensmeden. Å andra sidan borde någon av dem dykt upp i någon källa.......

2023-11-03, 17:59
Svar #53

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Det finns en förmodad syster i familjen Anna Maria Fick (1726-1799) gm målaren Johan Frunck i Landskrona.

När det sedan handlar om hur övriga saker hänger samman, så kan man aldrig räkna med att hitta uppenbara skriftliga bevis alltid d.v.s. att det står svart på vitt att X är son till Y eller Y är bror till Z. Det hör till sakens natur. Letar man enbart efter det så lär man köra fast.

Svar på ditt tillägg. Sant, de två andra barnen kan kalla sig Fick också, men ingenting uppenbart har hittats än som pekar i den riktningen. Jag har t.ex. en orelaterad Stina Fick född c:a 1710, men en del tyder på att hon inte har med denna släkten att göra alls.

Man måste också betrakta tiden i sammanhanget, dopvittnen och namngivning. Vi har fyra "Fickar" inom c:a 10 år c:a 1716 - c:a 1726. Alla har under någon tid varit i Landskrona och verkar debutera under 1740-talet. Vi vet att Sören Fick är ett barn till Christian Hansson Fick och Marna (Maria) Sörensdotter i Görarps mölla. Vi vet att då smeden Hans Christiansson Fick får dottern Maria 1752 i Landskrona så är Anna Maria Fick dopvittne. Vi vet att smeden Hans Christiansson Fick år 1769 är i Lund och är syster med Maya Sophia Fick även då i Landskrona.

Om inte dessa tre "Fickar" (förutom Sören) också är barn till Christian Fick i Görarps mölla, vem är det då?

Ingen annan okänd Christian Fick är påträffad med lämplig ålder som kan vara fader till dessa tre.

Det du skriver om Agneta Ficks systerbarn är tämligen orimligt. Det är flera i sig mindre troliga omständigheter som måste stämma.

Vi vet att en syster till Agneta är gift med Hans Mårtensson i Södra Sandby 1685. Eller så har vi att göra med en annan syster även hon då gift med en annan Hans. Givet "stamfadern" Christian Ficks ålder (född c:a 1630) och i viss mån att hans änka gifter om sig efter hans död, så bör den dotter som utgör modern till dotterbarnen inte vara född före 1660.

Christian Hansson Fick i Görarps mölla är säkert gift 1719, men förmodligen inte så värst många år innan dess. Man kan skissa på en födelse omkring 1690. Han ska då ha minst en syster som behöver ha gift sig med en Christian, fått en son Hans, och som då också valt att ta efternamn efter sin avlidne mormors fader. Dessutom så ska denne Hans Christiansson Ficks moder leva 1725 i Lund utan att vi har en aning om vem det är. Och dessutom helt säkert haft en dotter Maya Sophia och förmodligen också en Anna Maria. Åter igen, utan att vi kan se det i några källor.

För mig är det ställt utom tvivel hur det hänger samman.






2023-11-03, 19:40
Svar #54

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Har hittat något eventuellt intressant.

Klensmeden Arent Printzler är gift med Karna Jönsdotter. Denna Karna är faster till klensmeden Jöns Sörensson i Lund. Jöns Sörensson är som bekant farfar till akademiklensmeden Hans Cristiansson Ficks hustru Anna Catharina Roos i Lund.

Under 1710-talet verkar Arent ta en sväng upp till Karlshamn för i början av 1713 har han betalt begravningspenningar för sin hustru och på hösten 1713 är det lysning i Karlshamn mellan honom och hustru Marna Sörensdotter. Vigseln sker senare 1713 i Lund. Arent avlider sedan under 1714 utan barn och både i lysnings-, vigsel- och bouppteckningsnoteringar anges han vara akademi(klen)smed.

Vi vet ju ifrån Sören Ficks bördsbrev att fadern Christian Fick även varit smed.

Så nu kommer ju lite frågor/påståenden.

- När Arent gifte om sig så hade han inga barn. Syskonen visade sig ärva 1714. Är det inte troligt då att han sökte en hustru i barnbärande ålder 1713?
- Marna Sörensdotter, som verkar ha varit gift innan 1713, medföljer Arent till Lund.
- Efter Arents död, var tar hon vägen? Har du hittat henne Markus som avliden i Lund?
- Hon förekommer inte som omgift i Lunds Domkyrkoförsamling, men vad jag förstår fanns en akademipastor. Kan han ha vigt par som inte hamnat i boken?
- Vem tog över som akademismed direkt efter Arent?

Ja ni förstår vad jag syftar på. Kan denna Marna Sörensdotter vara den som hamnar i Görarps mölla?

/P

2023-11-04, 15:21
Svar #55

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!

Detta senaste spåret kallnade rejält.

Ett mål i Lunds Rådhusrätt i början av 1716 omnämner "salig Arent Smeds änka i Karlshamn", så då har Marna/Maria Sörensdotter återvänt till Karlshamn då hon blev änka. En koll i mantalslängden 1716 för Karlshamn och man finner henne på N:r 114. Året efter kallas personen på N:r 114 "Werner Funcks änka".

I Karlshamn RR finns 1763 en bouppteckning efter Maria Sörensdotter som vart gift med Werner Funck. Parets vigsel återfinns 1706 i Kristianstad. Där kallas hon "Marina Hammera". Detta är ett bra exempel på hur namnskicket flyter samman Märna/Marna/Marina/Maria kan avse samma person.

Förmodligen var vigseln med Arent Printzler så kortvarig att hon kallades för änka efter sin första man.

Det innebär också att detta inte har med släkten Fick att göra.

PS! Ett tillägg. Det visade sig att det nog finns en indirekt koppling till Fick.

Ovan nämns klensmeden Jöns Sörensson i Lund. Jöns har en syster Margareta som synes bli gift med stadsfiskalen Wilhelm Nilsson i Lund.

Nu dyker det upp ett mål 16 juli 1716 i Lunds RR där "stadsfiskalen Wilhelm Nilsson .... på sin svägerska sal. Arent Printzlers änkas vägnar ....". Det innebär ju att även Marna/Maria Sörensdotter i Karlshamn hör till denna syskonskara.

När hon dör 21 maj 1763 i Karlshamn anges hon vara 90 år och 4 månader. Stämmer detta är hon född 1673, men det är också här det blir problem.

I Sören Jönssons änkas bouppteckning år 1700 är dotterna Marna gift med klensmed Christen Arvidsson. Jag vet inte när han dör eller om han ens dör i Lund. Kruxet är att de vigdes redan 1680, så det funkar inte med åldern. Här får man nog tänka ett varv till.

I hennes bouppteckning 1763 står att "klockaren Olof Hammar i Asarum varit hennes moderbroder". Kanske det kan ge något för den intresserade.


2023-11-05, 17:53
Svar #56

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 21:05
    • Visa profil
Jag har ju en hel del Fick:ar i Herrevadskloster senare. bland annat Petter Fick 1794-1857 (med familj) är vaktmästare på sjukhuset där.


Denne Petter Fick 1794-1857 är son till Christian Fick (1760 Kävlinge/son till gästgifvaren Petter Fick/ - 1795 Vanstad där han var arrendator ) och Greta Brygger, Remmarlöf.
Hans syster Ingrid Catharina Fick (1795-1866) är min ana.


 

2023-11-07, 18:02
Svar #57

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag skrev förut om att jag höll på med Anna Catharina Roos och hennes anor men jag får inte ihop det,...... Paul, är det Nils Jönsson Roos 1695-1794 som är hennes fader? Jag kan inte hitta var hans barn, nämnda i bouppteckning 1747 är födda? Lunds rådhusrätt och magistrat (M) FIIa:18 (1745-1749) Bild 1400 / sid 251 (AID: v159370.b1400.s251, NAD: SE/LLA/10173).

2023-11-07, 18:08
Svar #58

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ja, de är födda i Lund.

/Paul

2023-11-07, 19:01
Svar #59

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Ja, de är födda i Lund.

/Paul

Tack, jag trodde det och har läst igen om födelseboken men inte hittat en enda av dem.., jag läser för dåligt, får testa igen...  :-\

2023-11-07, 20:11
Svar #60

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Övning ger färdighet :)

2023-11-08, 13:05
Svar #61

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag hittar de andra men Anna Catharina kan jag inte hitta. Den enda Anna Catharina jag hittar är född 1730 10 18, föräldrar Nils Rubb och Sissa (som heter Nilsdotter i efternamn, vilket man kan se vid en senare födelse.)

2023-11-08, 13:38
Svar #62

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Vem föds 31 oktober 1730?

/Paul

2023-11-08, 16:40
Svar #63

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag har läst det här bak och fram ett antal gånger både på riksarkivet och AD, men jag har inte sett det, tack Paul :)

2023-11-09, 14:41
Svar #64

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Någon som vet vem Hans Christian Fick död 1811-05-03 i ? enligt en bouppteckning i Karlshamn Karlshamns rådhusrätt och magistrat (K) FIIa:76 (1809-1811) Bild 4570 / sid 893 (AID: v157034.b4570.s893, NAD: SE/LLA/10105)

Jag kan inte hitta hans dödsnotis....

Denne Hans Christian Fick gifter sig med Brita (Chris)Tina Haas 1800-02-09 och de får en son i  Hans Christian 1800-12-08 i Kristianstad.  Sonen Hans är nämnd som 10 år gammal i bouppteckningen.


2023-11-10, 19:35
Svar #65

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag har tittat lite mer på Hans fick i föregående inlägg och det måste vara den här "Maji d. 3. fans död i Canalen vid östra utloppet förre Hattemakaren Hans Fick"

Vidare tror jag att han är son till Anders Fick och Ahlet Sörensdotter f 1771 09 22 i Krstd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna