ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ferner  (läst 1611 gånger)

2010-03-05, 18:14
läst 1611 gånger

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej
Jag söker föräldrar till min ana
Catharina Ferner född 1642 i Strängnäs Domkyrkoförsamling död 1696-03-25 i Stora Vede Follingbo I-län
Gift med Häradshövding i Gotlands norra härad Lars Malmén Söderhielm född 1638-11-25 i Strängnäs Domkyrkoförsamling
död 1710-10-05 i Follingbo I-län
Hälsningar Bengt

2010-09-25, 21:33
Svar #1

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Du känner förstås till
 
Söderhielm, Sixten : Ätten Söderhielm
 
Jag forskar inte på vare sig Söderhielm eller Ferner, men häradshövdingen har en intressant relation till min huvudperson - därav intresset för nämnda verk. Jag såg just, att bland källhänvisningarna på sid 81 finns en referens till Kammararkivets kautionssamling beträffande någon Ferner:
 
”Kammararkivet, Kammarkollegium: Kautionsakter 1659 vol 3 fol 39 (Ferner)”
 
Detta torde enligt mina egna erfarenheter vara volymen
 
JIIIa:8 bunt 1 Kautioner 1659-1660. Den finns på Riksarkivet.  
 
Eftersom jag gjort detta fynd slumpvis och det inte finns någon not kopplad till den här uppgiften, har jag ju ingen aning om vad den avses styrka. Den skulle ju kunna gälla fadern till din Catharina. I så fall får du veta hans ämbete vid den tidpunkten och kan i bästa fall utforska hans familj. Dottern torde ha bott hemma 1659, så det kanske går att styrka ursprunget. Jag har förstått av boken att hennes giftermål finns dokumenterat, därmed kanske hennes dåvarande bostadsort. Catharina och Lars kanske var ungdomsvänner i Strängnäs ?
 
Jag skulle bedöma detta som en hypotes värd lite arbete. Om det visar sig vara rätt man, kan vidare forskning i Kammarkollegiets protokoll och skrivelser ge mera upplysningar om Ferner. Med osedvanlig tur förekommer Catharinas farfar eller annan släkting som löftesman på akten.
LOE

2011-05-28, 10:29
Svar #2

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Lars Olov !
Bättre sent än aldrig !
Av olika skäl har min forskning legat på is ett tag, men har jag gjort en omstart och har en hel del att ta igen
Hälsninagar
Bengt

2011-06-02, 21:18
Svar #3

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej,
 
I min forskning har jag stött på en Elisabet Ferner, som var gift med bruksförvaltaren Anders Nyquist (ca 1676 - 1729) i Nedre Ullerud, Värmland. Finns det några uppgifter om henne eller hennes familj?
 
MVH
Stefan Lundell

2013-06-02, 10:54
Svar #4

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej,
 
I går fann jag svaret på frågan jag ställde för på dagen två år sedan... :-)
 
Elisabeth Ferner avled någon gång 1718 - 1719. I samband med det förordade den efterlämnade maken hennes fränder, handelsmännen Bengt Ollenström och Jonas Ferner, som förmyndare åt de omyndiga barnen (Kils häradsrätt AIa:9 (1715-1725) Bild 222: 1719-10-31). Senare (1720-09-07) avsade sig Bengt Ollenström förmyndarskapet (Kils häradsrätt AIa:9 (1715-1725) Bild 291). Då framgår det att Jonas Ferner är morbror åt barnen, och alltså Elisabeths bror.
 
Lite efterforskningar kring Ollenström visade att han var gift med en Catharina Segolsdotter.
 
I Svenskt Biografiskt Lexikon finns släkten Ferner upptagen (http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=15264). Där nämns bröderna Seved, Jonas och Georg, vilka var söner till handelsmannen och rådmannen i Filipstad Jonas Göransson och hustrun Maria Segolsdotter. Maria var dotter till rådmannen Segol Larsson. Catharina Segolsdotter var med största sannolikhet syster till Maria, och Bengt Ollenström följaktligen ingift morbror till Elisabeth Ferner.
 
Slutsatsen är alltså att Elisabeth var syster till bröderna Ferner, och dotter till rådmannen Jonas Göransson och hustrun Maria Segolsdotter i Filipstad.
 
MVH
Stefan Lundell

2013-10-25, 21:11
Svar #5

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej  
Jag har en fråga angående släkten FERNER i Värmland.
Undrar om Jan Göran Ferners (f 1829 i Filipstad) fader Petter Pettersson
född ca 1773 i Nordmarka, hör till släkten Ferner i Filipstad. Har läst någonstans att det fanns en falsk släkt med namnet FERNER.
Har letat lite på nätet men hittar inte de rätta trådarna.
Mycket tacksam för svar.
//Agneta

2013-10-26, 19:35
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Vad menar du med falsk släkt? Det kan nog vara fler som tagit sig namn efter Färnebo. Ett namn är ju bara ett namn och behöver inte ha med släktskap att göra.

2013-10-27, 00:06
Svar #7

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej Kristina!
Jag läste någonstans att den nämnda släkten inte hörde till Filipstad-släkten och att det i detta sammanhang var en falsk-gren till Ferner-grenen i Filipstad. Med detta menar jag att min gren med namnet Ferner kanske inte har ett dugg med Fernersläkten i Filipstad göra. Förlåt att jag svamlade lite.  
Jag vet att det finns fler som hette Ferner i Sverige, släkt eller inte det får framtiden utvisa.
Jag har fastnat i min forskning, därför att jag inte ser att Petter Pettersson heter Ferner i födelseböckerna när hans barn föds och i husförhörslängder. Just nu letar jag i HFL i Filipstad om han dog där, Hans barn hette Ferner i efternamn, så jakten fortsätter...
//Agneta

2013-10-27, 15:13
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Ja du Agneta
 
Vilka med ett visst namn som är falska beror nog på från vilken sida man ser det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna