ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filmen """"Husbonden"""" om Gothberg  (läst 1528 gånger)

2000-10-14, 19:24
läst 1528 gånger

Maria Bjurström

Hej!
 
Jag är på jakt efter SVT?s dramatisering Husbonden som grundar sig på Mats Wahls bok om Peter Gothberg på Gotska Sandön.
Jag har varit i kontakt med SVT och Mats Wahl personligen men det går inte att få en kopia.
 
Har någon där ute dessa delar inspelade?
Kan jag möjligtvis få köpa loss detta eller låna/hyra för en avspelning?
 
Mvh
Maria

2000-10-15, 06:57
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Maria!
Varfor gar det inte att fa tag pa en kopia fran  
SVT eller Mats Wahl?
 
Ar du slakt med Gottberg?
 
Hoppas du lyckas med din pirat-kopiering!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-10-15, 13:37
Svar #2

Maria Bjurström

Hej Stefan!
 
De kan inte sälja den pga upphovsrättslagen... tråkigt för mig men jag fick en signerad bok från Mats, så det var ju gulligt av honom.
 
Vi har ett gäng Gottberg i Fårösläkten men jag har inte hunnit gå in så noggrant så jag vet inte exakt hur det ligger till.
 
Mvh
Maria

2005-03-15, 10:22
Svar #3

Jan M Hedlund

Vet inte om man verkligen kan lita på mats wahl i det här med bokens uppgifter, eftersom boken utspelas omkring 1800 och man vet att det bodde fler perssoner än en familj på ön omkring 1800 så borde det varit näst intill omöjligt med sjöröveri, eftersom det alltid finns folk som skvalrar så fort dom kommer åt.

2005-03-15, 11:33
Svar #4

Sune Lundin

Lita kan man inte på Mats Wahls roman, tre döttrar och en son bodde där, inga söner som drunknat.
Ingen dräng från Gotland som hette Ahlyr, han var från Stockholm. Var det fler bofasta på ön så tidigt, förutom skolläraren? De bodde i så fall väldigt långt ifrån varandra, ön är mycket svårtillgänglig och att vandra i denna sand, är tungt, så det var nog möjligt att en viss plundring skedde. Flera utomstående visste om detta och de var även med och delade, en rik bonde vid Stora Gåsemora bla som prästen på Fårö har noterat i dödboken, att om honom fanns mycket att klaga på

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna