ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fehr, von der  (läst 3124 gånger)

2002-12-08, 15:29
läst 3124 gånger

Hugo Svedberg

Hej !
 
von der Fehr.
 
Är detta ett vanligt tyskt namn, eller har det något med lågadel att göra ? Namnet förekom på en tysk fältskär,som flyttade till Sverige, från Wismar.
 
Mvh / Västgöte.

2003-02-23, 00:08
Svar #1

Catrin Näslund

Jga har hittat von der Fehr i min släkt från slutet av 1600-talet. Jag har däremot ingen aning om vad namnet innebär adligt. Min anfader hette Herman von der Fehr och kom från Tyskland med sin fru Kristina Blumenthal. Flyttade till Umeå.
Har du hittat något mer?

2003-02-23, 20:25
Svar #2

Kjell Bristrand

Jag har också, med hjälp av andra forskare, hittat von der Fehr. Min anfader är densamma som din. Dock har jag annan information: Herman von der Fehr med hustru Christina Bl?mentahl flyttade *inte* till Umeå. Däremot deras son Jochim Christian von der Fehr med hustru Anna Catherina. Källa är en artikel av Torkel Sth?n i Södra Västerbottens Släktforskares medlemsblad Släkten nr. 26-27 från nov. 1991. Denna Jochim Christian var just fältskär. Medlemsbladet kan köpas från föreningen S:a V-bottens Släktforskare för en summa av 30 kr. Adress: http://www.genealogi.umea.com/.

2003-05-18, 20:53
Svar #3

Hugo Svedberg

I våra anor finns denne Joachim Christian von der Fher,1691-1754 som lär ha varit fältskär. Han kom från Wismar. Hustrun lär mycket riktigt vara Anna Chatarina, som dog 1771. En dott. Chatarina von der Fher 1720-1783 g.m. bonden Jakob Persson i Örsbäck, Nordmaling. Uppgifterna är från forskare i Nordmaling.
Von der Fher låter adligt,men kan också vara frånvilket ställe i Wismar, Tyskland, som denne person kom ifrån.

2005-02-27, 16:51
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fehr i Karlskrona
 
Tittar på en bekants antavla och har funnit att det finns en släkt, som bara heter Fehr, i Karlskrona. Enligt Örnberg, Svensk Slägtkalender 1887 (ÖÄ3), härstammar den från överskepparen vid örlogsflottan i Karlskrona Fredrik Fehr f 1743 och hans hustru Anna Maria Lind f 1747. Deras son flaggstyrmannen Johan (Jean) Fredrik Fehr (1775-1838) var gift med Dorotea Sofia Grandin (1782-1838), vilkas son fanjunkaren Johan Gustav (f 1803) med sin hustru Anna Catharina Lundberg (1881-86) blev föräldrar till Amalia Josefina Fehr (f 1840 i Karlskrona amiralitetsförs), som 1865 gifte sig med bagaremästaren Carl Andreas Lindström.
 
Önskar kompletterande upplysningar om släkten, t ex varifrån den härstammar, liksom om de ingifta personerna.

2005-03-01, 12:48
Svar #5

Ulf Forsell (Fosearch)

Till Anders Berg.
 
Det finns en forskare som heter Lars Farde i Solna som kartlagt släkten von der Fehr.
Försök att komma i kontakt med honom.
Jag har själv anor från von der Fehr.
Mvh Ulf

2009-08-03, 19:38
Svar #6

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
I dödboken för år 1718 Norra Vånga C:1 bild 281/ sid 551 står det att fältskären Joachims dotter Christina dog 9/?. Han ska ha tillhört Västerbottens regemente. Den ende med namnet Joachim vid den tiden som innehaft tjänsten som fältskär vid regementet, var en Joachim von der Fehr.Kanske tyckte prästen att det var både krångligt och genant med fältskärens tyska namnform, varför det fick bli Joachim? Vad gäller tyskt adelskap, så betecknar von und zu alltid ett adelskap, till skillnad från endast von. Hur det förhöll sig med von der ska jag låta vara osagt. Vänligast / Christer Lilja
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna