ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fattenberg  (läst 1069 gånger)

2006-01-12, 13:27
läst 1069 gånger

Johanna Hellmark

Hej!
Undrar lite över namnet Fattenberg? Enligt uppgifter från min farmor så hette hennes mfffm Stina Fattenberg och var född 1754 i Näsbyn (antagligen i närheten Kalix?). Hon gifte sig med Nils Vikman och dog 1809. Är det nån som vet var namnet kommer ifrån? Eller vad hennes föräldrar hette?
 
/Johanna

2006-01-12, 16:35
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Fattenborg ska namnet vara, utifrån vad jag stött på det när jag forskat i Nederkalix. Ursprunget kan jag inte säga något om. Hoppas Bengt-Göran Nilsson griper in .
 
Näsbyn är en by i Nederkalix församling, nu en del av Kalix samhälle antar jag.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-12, 17:12
Svar #2

Rune Forsgren

Johanna,
se även inlägg under Västerbotten:Efterlysningar:Fattenborg Olof.

2006-01-12, 17:22
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
tack Rune, jag visste att det varit på tapeten på forumet (har Olof bland de ingiftas anor). Direktlänk här.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-12, 21:07
Svar #4

Johanna Hellmark

Tack så mycket! Men om vi då antar att Fattenberg och Fattenborg är samma namn, hur hänger då min Stina Fattenberg ihop med Olof Fattenborg? För hon är ju för ung för att vara syster till honom (hon född 1754, han 1709)? Möjligtvis om vi fått fel födelsedatum på henne kanske, tänkte först att Stina Fattenberg kunde vara Olofs dotter Christina? Men hon skulle ju vara född 1748. Eller kanske har de inget med varandra att göra alls.  
 
/Johanna

2006-01-13, 16:32
Svar #5

Rune Forsgren

Johanna,
jag kan inte mycket om Näsbyn, men tycker att det verkar sannolikt att hon var dotter till Olof Fattenborg och Christina Kempe. Detta med tanke på det rätt så ovanliga namnet. Men kanske någon har handfastare bevis?
Bygdeådottern döptes till Stina Margareta. Jag har inte hittat henne i dödboken för Bygdeå, men det är ju tänkbart att hon dött någonannanstans och att en senare dotter 1754 fått namnet Christina.

2007-06-21, 16:28
Svar #6

Rune Forsgren

I en förhörslängd i Bygdeå 1756 finns familjen Fattenborg med fyra barn, däribland Stina Greta (som där anges vara född 1749). Olof dör under året för 1757 är Christina (afl Olof Fattenborgs enka) på tinget i Umeå för lönskaläge med drängen Olof Jonsson från Brände i Bygdeå. En dotter hade fötts vid pingsttiden det året.  
Går man till födelseboken kan (med vissa problem) dotterns namn läsas till Catharina, född 29 maj.

2008-04-22, 11:14
Svar #7

Utloggad Lars Schulze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-09-24, 03:41
    • Visa profil
En fänrik E v Fattenborg var medhjälpare toll G M Armfelt under dennes fälttåg i Savolax 1790. Armfelts brev till Fattenborg finns tryckta i något nummer av Historisk Tidskrift för Finland 1929.
Det fanns även andra Fattenborgare i Finland, fältkommissarien Carl Donat Fattenborg och Johan Fredrik Fattenborg som båda arbetade vid fältmagasinet i Nyby. En fru Greta Sophia F. bodde förmodligen i Ekenäs - hon levererade vid något tillfälle halm.
Jag har forskat mycket om både Savolaxbrigaden och Armfeltska brigaden och har samlat på mig dessa uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna