ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-29  (läst 4280 gånger)

2003-12-10, 00:35
läst 4280 gånger

Gun Hansson

Hej!
Har i Berga hf stött på en ryttare Gustaf Falkman f.1738,h.Elin och barnen Pehr, Britta, Anna och Eric.
Under Fallnaveka Ryttartorpet står även Carl Falkman och hustru Lisa.
Finns det någon som känner till om Carl och Lisa är hans föräldrar och var han kom ifrån?
Mvh
Gun

2004-03-22, 16:37
Svar #1

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Denna fråga med en lång rad inlägg låg ursprungligen under Övriga släkter S: Schenning //Anbytarvärden
 
 
Fråga om Helena Falkman från Falkenberg,  
Ser i ANBYTE att jungfru Helena Falkman gifer sig med tullförvaltaren Lars Schening 1693 och att han dör 1697.
 
Jag har en Helena Falkman som gifter sig med tullenären Baltzar Lorichs i St Petri församling i Ystad 1702 14/11. Hon benäms då 'matronan'.
Vigseln sker 'hema uti huset'
 
Samma Helena?
 
Söker hennes födelseår/dödsår-plats.
Vet att hon bodde med sin make Baltzar L. åtminstone till hans död 1741 i Jönköping.
Dom fick 10 barn.
Ser i SBL att hon kan vara född 1661 och död 1758 men vet inte källan till dessa uppgifter.
 
En annan ANBYTAR-notis (tveksam riktighet) säger att hon är född 1678 och dör 1768  
 
Någon som kan bidra med uppgifter?

2004-03-22, 22:18
Svar #2

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Sören!
B Lorich ansökte 1708 att bli förmyndare för sin styvson Sören Holbäck. Holbäcks morbror var kyrkobokhållaren Petter Falckman. Denne Falckman var gift med en dotter till den avlidne borgmästaren i Kristianstad Johan Petreus. Borgmästaren var också gossens närmsta anförvant på fädernet.(Ystad inneliggande handlingar 1708).
Helena Falckman torde ha varit gift med handelsmannen Sören Jönsson Holbäck innan hon gifte sig med Lorich. Kanske hon även han med Skenning?
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2004-03-23, 17:12
Svar #3

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej Linda
 
Tack för kommentar...
Om Sören Holbäck var styvson till Batzar L. betyder det ev.  'syskonen' Sören  och Helena gifte sig med varandra ?
Det lär dock finnas två Baltzar L. ungefär samtidigt en i Ystad och en i Malmö.
 
Och Sören H.:s morbror hette Falckman.. samma släkt som Helena F.  
 
Verkar vara kusingiften lite kors och tvärs.
 
'Skenning-Helena' är sannolikt inte samma som den jag frågat efter ovan.

2004-03-23, 21:44
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Sören, det rör sig om två olika Helena Falkman.
 
Dels Helena gift med Baltzar Lorich. Hon var tidigare gift med  handelsmannen i Ystad Sören Jonsson Hollbäck. De hade sonen Severin Hollbäck, född ca 1700. Helena gifte om sig med tullinspektor Baltzar Lorich 1702. Denne var född 1678 i Malmö. Den Baltzar Lorich som finns i Ystad (född 1705) är son i äktenskapet mellan Baltzar d. ä. och Helena Falkman.
 
Sedan finns Helena Falkman gift med tullaren Lars Schening (från Vadstena). Denna Helena är född ca 1661 och dör 1758 i Landskrona. Hon gifte om sig efter Schenings död 1697, med översten och kommendanten vid Landskrona Jean Correset, adlad de Correset Nr. 1136
 
Om jag har förstått de olika släktkopplingarna rätt är, Helena gift med Schening, faster till Helena gift med Lorich.
Uppgifter är hämtade i Gunnar Bergströms Stora sjötullen och lilla tullen i Skåne, Halland, Blekinge samt på Gotland 1675-1758, (samt i kompletteringar till denna) samt i Gamla Halmstads Årsbok 1962,Varbergs Historia, samt Elgenstierna.
 
Om handelsmannen Hollbäcks ursprung vet jag intet, Bergström anger hans patronymikon till Jonsson.
 
Vänligen,
Calle L

2004-03-24, 00:05
Svar #5

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Calle!
 
Var Baltzar f 1705 alltså också tullare? Det nämns inte i Bergström. Den här uppgiften har jag (meddelad av Eva Leksell):
 
Lorich, Baltzar, tullinspektor, Ystad (1713)
Ur Hembergs utdrag ur protokoll i Ystad: Mot slutet av 1713 hade Inspektör Baltzar Lorich flera stämningar på hals[en] för skulder. Han syntes vara en slarvig herre som sökte med löften och fagra ord uppehålla fordringsägarna.  
 
Hemberg, Robert; Korte utdrag ur Gamla Rådstuge- och kämnersprotokoll, Ystad (maskinskrift, Lunds landsarkiv).  
 
Bergström anger Hollbäcks patronymikon till Jönsson. Två små prickar bara, men ändå ;)
 
/Anneli

2004-03-24, 17:38
Svar #6

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hej Anneli, kanske var jag otydlig - nej Baltzar f 1705 vet jag inget om vad han gjorde. Bara att han var född i Ystad som en möjlig förklaring till frågan ovan. Tackar för rättelsen om Hollbäcks patronymikon, prickar är nog så viktiga.
MVH
Calle

2004-03-25, 12:41
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla!
 
Jag skulle vilja att vi reder ut hur det förhåller sig med Falkman. Calle Lindströms uppgifter (tydligen främst från Bergström), som stöds av Linda Wiklands domboksfynd i Ystad 1708, står i strid med vad som anges i Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL). Råder det full klarhet i att vad som sägs där är felaktigt? SBL:
 
Kronobefallningsmannen Johan Larssons barn, födda i Falkenberg, antogo namnet Falkman (i äldre tid ibland stavat Falckman). Av dessa barn, till antalet fem, var dottern Helena (Lena) F. (f. 1661, ? 1758), g. 1) m. översten och kommendanten i Landskrona Jean de Corroset (? 1704), 2) (senast 1708) m. tullinspektoren Baltzar Lorich (Isberg, Bidrag, s. 387).  
De fyra sönerna voro: 1) Petter Falkman (? 1720), stadsbokhållare i Malmö 1687 (Isberg, Bidrag, 2 b, s. 360 ff.), sedan även guvernementskyrkobokhållare till 1711.  osv
 
Denne Petter Falkman är alltså samme som var morbror till gossen Sören Holbäck 1708. Calle Lindström skriver Om jag har förstått de olika släktkopplingarna rätt är, Helena gift med Schening, faster till Helena gift med Lorich.. Om man får tro SBL att Petter Falkman är son till befallningsman Johan Larsson i Falkenberg, så måste Helena Falkman, gift Holbäck och Lorich, också vara barn till honom.
 
Är då Helena Falkman, gift Schening och Correset, syster till anfadern Johan Larsson? Eller finns det fler fel i släktartikeln i SBL?

2004-03-25, 17:09
Svar #8

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej,
Jag ska djuploda i min gamla källforskning (kyrkoark , skrivelse till Kmt, domböcker)  
och se om jag hittar uppgifter som kanske kan vara till nytta  
Kanske har far(eller farbror)och son 'Baltzar Lorich' varit gifta ,och fått barn, med samma Helena Falkman?

2004-03-25, 18:42
Svar #9

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan Anders, Sören m fl ,  
vad det gäller Helena Falkman gift med tullnären Schening i Halmstad anges hon vara född i Falkenberg ca. 1661 och dotter till borgmästaren i Falkenberg Johan Larsson i hans första gifte. Paret Schening hade ett barn Marta. Lars Schening anges även ha en styvson (enl Halmstads dombok 1698). Uppgifter från Bergström, Gamla Halmstads årsbok: 1962.
Innebär uppgiften om styvson till Lars Schening att Helena varit gift tidigare? Giftet med Schening skedde när hon var  ca. 31 år, 1693,  så det kan vara möjligt.
 
Helena Falkman gift med  Hollbäck och Lorich:
Enligt uppgifter från Gabriel Wallgren, se hans hemsida:
http://home4.swipnet.se/~w-48676/genealog.htm
Släktforskning Halland  Släkten Holmer  tabell 15, och vidare, så är Helena Falkman, född 1678,  dotter till Hans Johansson Falkman. Hans Johansson Falkman var handelsman i Falkenberg. Detta enligt uppgifter från Gabriel, vilket jag hoppas att Gabriel tycker är OK att jag här tipsar om.
Vad Petter Falkman kommer in vet inte jag, men Anders är ju väl insatt i Falkman släkten (tackar för tidigare hjälp) och kan kanske placera in honom.
 
Min uppgift ovan om släktskapet mellan de två Helenorna får jag nog backa på. Någonstans, som jag nu inte kan hitta och kontrollera(flyttar om allt mitt material, det mesta i kartonger för tillfället), vill jag minnas att jag haft uppgift om att Helena Schening och handelsmannen Hans Johansson skulle vara syskon/halvsyskon. När jag nu försöker rita upp det hela för mig tycker jag det haltar kronologiskt dvs att Helena Schening var faster till Helena Lorich. Beklagar om jag rört till det hela.
 
Med vänlig hälsning
Calle

2004-03-25, 22:11
Svar #10

Eva Leksell

Släkten Falkman från Falkenberg (och Malmö) behandlas också i två andra diskussioner:
- Landskap: Skåne: Efterlysningar: Tullkontrollör vid Stora Sjötullen i Malmö ???
- Kändisars anor: Loa Falkman.

2004-03-26, 16:10
Svar #11

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Tack Calle,
Uppgiften i SBL om Helena F född 1661 gäller alltså en annan Helena F än den som är gm Lorichs.
Begström/St Sjötullen redovisar 9 barn till Helena F/Baltzar L men dom är 10.
11/10 1719 föds Sara Lovisa troligen i Laholm där Baltzar tillfälligt arrenderade tullen.
Återkom till Kristanstad 6/10 1719, 5 dgr innan dottern föds vilket förklarar att hon inte återfinns i föd.bok Kristianstad?
 
Vet inte om det är intressant för några men Sara Lovisa Lorichs gifter sig  i Jönköping 1741 11/10 (på födelsedagen!) med provincial-tullinspektören /vice landsfiskalen Johan Carlgren troligen från Värmlandsområdet.
Tullare i Jönköping-Mariestad. Trol fader Magnus Carlgren tullare i Mariestad-Gullspång-Brattefors.
Helena Falkman finns efter maken Baltzars död(1741)hos Johan Carlgren och Sara Lovisa åtm, 1742 i Wästra kvarteret nr 13 enl Mt Jönköping.
1744 finns där  'Hr Tullinspectoren Karlgreen och hustru, swägerskan Helena, amman Regina'.
Sara Lovisa finns 1773 hos svärsonen, vagnmakare hagström på Sjötorp i Larvs socken not som 'Tullombudmannens Carlgre?n änka'  
 
Jag har ytterligare en del uppgifter om tullarna Carlgrens kontakt med myndighet/rättsväsende
dock inga persondata (född/död)

2004-03-26, 16:32
Svar #12

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Anders och ni andra!
Jag har kontrollerat den notis jag rapporterade häromdagen. Förra gången jag gick igenom dokumenten var jag på jakt efter ngt annat och min notering var därför ganska knapphändig.
 
När handelsmannen Sören Jönsson Holbäck avled tycks inte sonen Sören fått ngn förmyndare utan fadersarvet stod inne hos modern och hennes nye make Baltzar Lorich. När sedan Lorich flyttar till Malmö uppmärksammas detta och det konstateras att gossen nog borde ha en förmyndare och att det i enlighet med förmyndarförordningen inte borde vara styvfadern Lorich
 
Lorich vill dock bli styvsonens förmyndare och driver processen upp till hovrätten. I ett brev som Lorich skrivit den 20 nov i Malmö 1708 framkommer följande släktförbindelser till pojken. (Ystad inneliggande handlingar, blad 249)
 
Lorich skriver att han bifogar skiftesbrev och instrument fr 1702 där det framgår att den avlidne borgmästaren i Christianstad herr Johan Petreus är pupillens närmste skyldeman å fädernet och målsman, vilken ”curatoret defenderat” till herr kyrkbokhållare Petter Falkman, barnets moder broder. Herr Falckman tillika med apotekaren Christoffer Didriksson härsammanstädes (Malmö?), tycks ha träffat Lorich, den förre är pupillens närmsta skyldeman å mödernet och den senare ägandes herr borgmästare Petrus dotter till hustru, pupillens syskon barn. (!)
 
Lorich hustru Helena Falckman är således definitivt syster till kyrkobokhållaren Petter Falckman. Jag försökte hitta handelsman Holbäcks bouppteckning för att utröna om det där fanns mer att läsa om Falckmans släktingar, men jag fann den tyvärr inte. Däremot tycks det finnas en bouppteckning för Sören Jönssons Holbäcks hustru Anna Christiansdotter från 1698. Falckman och Holbäcks äktenskap kan således inte ha varit särskilt långvarigt.
 
Med vänlig hälsning,
Linda Wikland

2004-03-26, 17:02
Svar #13

Eivor Canova (Pilady)

Hej.
En fråga då, vem är då denna Baltzar Lorich son till?  
Undrar jag som försöker hänga med i svängarna här.
 
Mvh
Eivor

2004-03-27, 00:19
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Eivor, eftersom Baltzar Lorich var tullare står kanske hans föräldrar i Bergströms arbete. Jag har inte tillgång till det, men kanske någon annan har. Hans Gillingstam i SBL nämner honom inte i släktartikeln om Lorich(s).
 
Har vi några årtal på Peter Falkman? Jag har bara att han skall ha avlidit 1720 [SBL], inte när han var född. Han skulle väl kunna vara barn till Hans Johansson (Falkman), liksom Helena. Vi får se vad Gabriel kan ha att säga om det.
 
Sören Jönsson Holbäck var född i Holb?k på Själland enligt hans dödnotis i Ystad St Petri. Enligt de inneliggande handlingar som Linda berättar om så borde han antingen vara bror till borgmästare Johan Petre(j)us eller till dennes hustru. Petrejus' dotter Ingeborg var mycket riktigt gift med apotekaren Christoffer Diederich i Malmö [Enghoff, Kristianstads magistrat]. Enligt Enghoff hette Petrejus' hustru Öllegård Hansdotter, men möjligen var han också gift tidigare.
 
Sören Jönssons dödnotis 1701 i Ystad St Petri:

 
Vigseln mellan Lorich och Helena Falkman 1702 i St Petri:

2004-03-27, 12:16
Svar #15

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Tyvärr ingen Bergström tillgänglig. Jag har dock en anteckning här hemma om att vår Baltzar Lorich ska vara son till rådmannen i Malmö, Baltzar Lorich. Baltzar Lorich d.y är således bror till den Jakob Lorich som är tullkontrollör i Ystad under samma tidsperiod (början av 1700-talet).

2004-03-27, 17:45
Svar #16

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej Linda mfl,
Jag har också kommit fram till att 'vår' Baltzar  nog är rådmannen i Malmö som du säger.
Han var född 9.6 1634 i Malmö och dog där 13.7 1694.
Han var gift med Mette (Märta) Pedersdotter Bondes som var född 6.5 1638(5) i Malmö och dog hos en son i Svedala 24.6 1712.
I Malmö rådhus vigs den 23.5 1653 Baltzar Hansen Lorich med  Mette Pedersdotter av pastor Munthe.
Hennes födelseår är troligen 1635 annars skulle hon varit bara 15 år vid vigseln.
Jag har hittat 8 barn:
1654 odöpt? död 28.8 1654
1656 10.12 Peder
165X xx.xx Hans
16XX xx xx Karine
1664 11.2  tvill.Söffren(Severin)och Johan  
167X xx xx Claus
1674 21.2  Jakob (gm Elsa Clausson Wunch)
1678 24. 7 BALTZAR ('vår' Baltzar)
 
'Vår' Baltzar var tullinspektör på olika ställen
men hamnar så småningom i Jönköping där han dör 1.7 1741.
Han var gift med Helena Falkman , trol född 1678 och död hos släktingar 1768 20.6 i Öster Vånga i Skaraborgs län.
Dom gifter sig 1702 som du ser i Anton Bergs bidrag ovan.
Jag har hittat 10 barn:
1703 22. 9 Hans Eberhardt i Ystad.
dopvittnen Ewa W?nsk (gm Johan Lorich) Tullförwaltaren Jöns Stoba?, Hans Lorich, Silla Falkman mfl
 
1704 11.12 Maritta i Ystad
dopvittnen Madam Eva Lorich , Jakob Lorich
 
1705 25.11 Baltzar i Ystad
dopvittnen bla fru controleurskan Eva lorich (bar barnet)
 
1707 5.3   Carl Elias i Ystad
 
1708 4.11  Peter i Malmö
dopvittnen bla Madam Sofia Falkman (bar barnet)
 
1713 23.6  Brita Maria i Malmö
dopvittnen bla Borgm Lorichs fru (bar barnet)  
 
1715 18.7  Johan Jakob i Kristianstad, död ung
dopvitten bla Anna Christ Holst (bar barnet)
 
1717 1.12  Helena Christina
doopvittnen bla Fru inspektorskan Holst bar barnet  
 
1719 11.10 Sara Lovisa (trol i Laholm)
 
1721 9.5   Johan Jakob  död 1724 11.12
dopvittnen bla Fru Magistersakan i Färlöf Philippa Lorich bar barnet, Mons Carl Lorich och Jungfru Stina Lorich

2004-03-27, 17:49
Svar #17

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej alla!
 
Som några redan kanske förstått så har jag haft viss mailkontakt med Anders Berg angående detta och då bett Anders kolla notiserna i Ystad eftersom jag bara hade andrahandsuppgift på dessa. Tack Anders! Dygnet har tyvärr inte de bortåt hundra timmar som jag skulle önska, men jag har i alla fall tagit mig tid att skriva ihop nedanstående inlägg för att dela med mig av den forskning som jag, Sture Svengren, Ivar Larsson m fl bedrev för flera år sedan.
 
Mitt intresse för släkten (släkterna) Falkman/Falckman från Falkenberg härrör från Börta Svensdotter Holmer (1652-1733). Hon var först gift omkr 1670 med Sören Mårtensson Krämer, köpman och tullare i Falkenberg, död redan 1675. Därefter gifte hon om sig omkr 1677 med Hans Johansson Falkman (son till befallningsmannen Johan Larsson), vilken dog 1687 i Falkenberg. I det första giftet föddes postumt Sören Sörensson (vid något tillfälle kallad Falkman, barnen upptog namnet Falkman), 1675-1755, borgmästare i Falkenberg. Enligt min och Sture Svengren (Göteborg/Falkenberg) skall en dotter i det andra äktenskapet varit den Helena Falkman, som var gift första gången med Sören Jönsson Hollbäck och efter dennes död omgift med Baltzar Lorich.
 
Om vi börjar med befallningmannen Johan Larsson och hans hustru Elisabet Persdotter så kan kronologin förbättras på några punkter. Johan Larsson, levde ännu 1676 13/4 [Faurås hd db 1676 13/4], men förefaller ha dött senast 1677 för i Faurås hd renoverade dombok (Göta hovrätts arkiv, Jönköping) finns ett mål 1685 26/3 angående ekonomiska stridigheter i kölvattnet på befallningsman Johan Larssons död.att 8 åhr skulle wahra förlupna sedan sal. Befallningsmannen Johan Larsson blef dödh. Uppgifterna om änkans död i SBL är fel. Hon dog 1702 i Falkenberg 11/2 begr. Elisabet Hr. Johan Larssons var 65 år gl. (om man får tro dödsnotisen alltså född ca 1636/1637). Hon torde ha dött kort före begravningen för i 1702 års mantalslängd för Falkenberg (daterad 1702 6/2) är hon fortfarande upptagen Elisabet Johan Lars: E..
 
Tyvärr har jag inga excerpter av mantalslängderna för Falkenberg före 1694 så jag har inte haft möjlighet att kontrollera om några barn till henne nämns där. Att Petter Johansson Falkman är son till Johan Larsson framgår av Årstad hd db 1685 18/3 och att Hans Johansson (ovan) också är Johan Larssons son framgår av Faurås hd db 1675 29/4. Jag har inte funnit någon anledning att betvivla uppgiften i SBL att Helena (1661-1758), Jacob (1665-1704) och ryttmästaren Elias också är barn till Johan Larsson. Jag är mer osäker på sonen Johan (1674-1709), men i avsaknad av alternativ får man väl acceptera SBL även på denna punkt.  
 
Till sönerna torde man också kunna lägga Gustaf Falkman från Falkenberg; amiralitetskanslist; död vid Marstrand på kungl. flottan 1690 [Göteborgs nation i Lund 1669-1906, Carl Sjöström, Lund 1907, s 127] samt döttrarna: i) Catharina Falkman (död i barnsäng i Falkenberg 1690 26/7) gift 1689 7/7 i Falkenberg med Bernt Agrell (se vidare Smolandia Upsalienses, del 3, 1646-1663, Paul Wilstadius, Karlskrona 1968, s 628f) ii) Petronella Falkman (1672-1693) gift 1691 i Falkenberg m postmästaren Caspar Brinck [Sjöström a. a., s 127].
 
Om Helena Falkman (ca 1661-1758), gift 1:o 1693 med Lars Schenning (ca 1639-1697), 2:o med Jean de Correset (1639-1704), se vidare Föreningen Gamla Halmstads årsbok 1962 (tullförvaltarna i Halmstad 1645-1900), s 39f.  
 
Om vi då går tillbaka till Börta Svensdotter Holmer och hennes båda män. I de excerpter av mantalslängder för Falkenberg jag har gjort återfinns hon under hela perioden (fr o m 1694) sal. Hans Johanssons änka. Att det verkligen är hon, framgår av Falkenbergs dödbok 1733 d. 11 maj begrofs Sal. Herr Hans Johanssons änkia hustru Börta Svensdotter Holmer, som blef död d. 6 Ejusdem och war 81 åhr och 4 dagar gammal (meddelat av Ivar Larsson, Tvååker). Redan i mantalslängden 1694 finns ett streck (troligen avseende sonen Sören) och i mantalslängden 1696 återfinns den intressanta upplysningen dotter berättas finnas i morupp (Morup, socken strax norr om Falkenberg). Tyvärr nämns inte denna dotter med namn, men jag vill alltså mena att det inte kan vara någon annan en just Helena Falkman som därefter gifter sig med Sören Jönsson Hollbäck. Ytterligare en dotter till Börta Svensdotter Holmer och Hans Johansson Falkman måste den syst. Kierstin som nämns omedelbart efter Sören Sörenssons namn i mantalslängd 1709. Ytterligare ett barn till detta par skulle kunna vara den guldsmedsmästare Johan Falkman, som nämns i HGF:s register till bouppteckningar Falkenberg F II a:2, s 365 (1731). Säkerligen tillhörde också Zilla Falkman (1685-1721) barnaskaran. Hon blev 1720 gift med kh i Falkenberg Barthold Seyerus [se närmare Sjöström, a. a., s 66, 127]. Namnet Zilla återfinns bland flera av borgmästaren Sören Sörenssons ättlingar.
 
Ovan nämns Baltzar Lorich och Helena Falkmans dotter Sara Lovisa 1719. Denna ligger mycket nära i tiden för Börta Svensdotter Holmers moder Sara Persdotters dödstidpunkt. Sara Persdotter dog 1718 i Falkenberg och begravdes 3:e dag påsk i Ljungby kyrka. Hon torde dock ha varit betydligt äldre än de 77 år hon anges vara i dödboken eftersom hon redan 1646 var förlovad med Börta Svensdotters far Sven Olsson. Detta är alltså ett indicium på att Helena Falkman namnger sin nyfödda dotter efter sin nyss avlidna mormor.
 
Slutligen frågas det efter Baltzar Lorichs föräldrar. Enligt Bergström, var han född 1678 24/7 i Malmö och son till rådmannen i Malmö Baltzar Lorich (död 1694) och dennes hustru Metta Pedersdotter.
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren  
Falkenberg

2004-03-27, 17:55
Svar #18

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Sören!
 
Där postade vi våra inlägg nästan samtidigt...
 
Fråga: dopvittnet 1703 Silla Falkman kan det vara någon annan än Zilla Falkman i Falkenberg? Hade t ex Jacob Falkman en dotter med detta namn?

2004-03-28, 15:30
Svar #19

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej Gabriel mfl,
Först svar på din fråga : 'Silla Falkman är sannolikt den du menar. Har hittat henne flera ggr som dopvittne, ibland stavas namnat Zilla.
 
Jacob Falkman har jag inte följt upp, vet dock att han var son till Kronofogden mm Johan Jakob Larsson i Falkenberg och att han begravdes i Malmö den 6 juli 1702 i Stora Kyrkian på stora gången mot Predikstohlen om aftonen, född i Falkenberg a:o 1665 1 maj  dog den 30 juni kl 8 om morgonen.
 
SBL:S uppgifter om en Helena Falkman född 1661 död 1758 är nog riktiga däremot inte att denna Helena var gift med Baltzar Lorich.  
Mera troligt är nog att Helena f. 1661 är faster till Batlzars Helena (f 1678)  
 
Om Befallningsman mm Johan Larsson har jag via C.Falkman 'Malmö slägten Falkman 1901' hittat  
utdrag ur Hallands läns Landsbok 1684  Balansräkning för sahlig Befallningsman johan larssons uppbörd af Halmstad, Ahrstad  och Fallrås pro anno 1676 :
Hafva 1676 åhrs arrende af Kongl Mjt:s laxfiske vid Falkenberg som sahlig Befallningsman Johan Larsson ensam tillkom att betala etc etc.
Där framgår att han varit borta från hus och hem och hustru med son bortförts till Köpenhamn som fångar, huset spolierat han själv död blivit och fisket stundom bedrivits av egna krigsbetjänter men mest av fienden och därför vill ha arrendet på 158 daler 14 öre avfört.
Tyder väl på att han dog 1676 (på rymmen undan dansken?)

2004-03-28, 16:09
Svar #20

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Sören m fl!
 
Min poäng med Silla/Zilla Falkman är att om dopvittnet i Malmö är identisk med den i Falkenberg boende kvinnan så stödjer det indiciekedjan ytterligare att båda är döttrar till Hans Johansson Falkman och Börta Svensdotter Holmer och således halvsystrar till sedemera borgmästaren i Falkenberg Sören Sörensson.
 
Såg förresten att den tidigt avlidna Zilla Falkman hade en dotter i äktenskapet med Sejerus, Zilla Sejera (Seijera), f 1721 dp 20/6 i Falkenberg. - G 1735 9/9 i Falkenberg med löjtnant Erland Paulin. Har för mig att jag har sett detta även i tryck någonstans (HGF:s medlemsblad, alternativt Wallerstedt/Dufberg SoH-artikel för några år sedan).
 
Vi kan nog fastställa att Johan Larsson dog 1676 (inte 1677). Han levde bevisligen 1676 13/4 och omtalas att det har förflutet 8 år sedan han dog 1685 26/3. Hittade en gammal anteckning om att dödsåret var just 1676 idag (uppgift från Sture Svengren).
 
Helena (d y) skall för övrigt ha dött så sent som 1768 20/6 i Vånga prästgård, Vånga sn, Skaraborgs län, hos sin måg Petrus Tugerin (kh och prost i Vånga).

2004-03-28, 16:24
Svar #21

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Zilla lever nog vidare ett bra tag för jag kollade just det namnet på DDSS (vigda Halland) och fann:
1799-12-15 Falkenberg, Adolph Broström och Zilla Linderberg.
1779-11-19 Falkenberg, Carl Linderberg och Anna Augusta Paulin.
 
Men nu kanske vi har kommit för långt bort från ämnet...

2004-03-28, 18:42
Svar #22

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej Gabriel, det är lätt att glida iväg när man forskar i gammalt.
En kort fråga bara m.a.a av det du anför ovan.
Du säger det framgår av Faurås hd db 1675 29.4 att Hans Johnsson Falkman var son till Johan Larsson. Du menar db 1687..?

2004-03-28, 18:58
Svar #23

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan Gabriel, Sören m fl. Ni nämner att Helena d.ä. är faster till Helena d.y. - vilket jag själv ovan nämnde, men backade på. Jag har svårigheter att få det hela att gå ihop, eller tänker jag fel?
 
Enligt Bergström (GHÅ:1962) gifter sig tullaren Schening med Helena (född ca. 1661), som anges vara dotter till borgmästaren i Falkenberg Johan Larsson i dennes första gifte!
Om handelsmannen Hans Johansson Falkman (d.1687) är son till Johan Larsson och Elisabeth Persdotter så borde han vara yngre än Helena d.ä. eller hur? Således född efter 1661?
Helena d.y. föds 1678 (?), således borde fadern vara född senast ca 1658. Är Bergströms uppgifter således felaktiga. Ska det hela stämma borde Helena d.ä. vara yngre än Hans Johansson, eller har jag fel? Vore tacksam för era kommentarer
 
Vänligen,
Calle

2004-03-28, 21:20
Svar #24

Utloggad Sören Rodert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2012-12-19, 15:29
    • Visa profil
Hej Calle,
Håller med om det ser tveksamt ut.  
Hans Johansson gifter sig omkr 1677 med änkan Börta Svensdotter(född 1652). Vet inte kutymen för äktenskap på den tiden men om han var 21 år då skulle han vara född 1656.
Modern Elisabeth Pehrsdotter är född 1637 så visst, teoretiskt skulle det gå ihop men...
Finns det dokumenterat att Elisabeth är mor till Hans?

2004-03-28, 22:08
Svar #25

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Calle m fl!
 
Som jag nämnde i mitt inlägg igår nämns Hans Johansson tillsammans med sin far Hr befallningsman Johan Larsson i Faurås hd db 29/4. För att förtydliga så uppträdde Hans Johansson denna dag i sin fars ställe vid rätten. Detta måste betyda att Hans Johansson då var vuxen och rimligen minst 20 år gammal d v s åtminstone född senast 1655 och därmed äldre än Helena.  
 
Kan också komplettera mitt inlägg från igår med några detaljer eftersom jag hittat mitt anteckningsblock med excerpter från Falkenbergs kyrkoböcker.
 
Jag skrev igår om Petronella Falkman. Hon kallas Pernilla Johansdotter då hon och hennes man postmästaren Caspar Brinks dotter Catharina föds 1692 8/3 (inte dopdatum). I dödboken kan man läsa följande 1693 20/10 begrofs Caspar Brinks sal. hustru Pernilla Falkman 21 åhr gammal. Man borde alltså kunna fastslå att hon var Johan Larssons dotter samt att namnet är Pernilla (ej Petronella som Sjöström anger).
Caspar Brink gifte för övrigt om sig 1695 28/7 i Harplinge sn m Anna Margareta Mourman.
 
Vidare 1691 13/8 begravdes Amiralitets Canzelisten Gustaf Falkman worder död vid Marstrand på Kongl. flottan uti Anno 1690....
 
Uppgiften figurerar att Johan Larsson var gift två gånger. Inte för jag betvivlar den (Hans Johansson Falkman bör av kronologiska skäl inte kunna vara son till Elisabet Persdotter), men vad grundar den sig på? Vad hette hans första hustru? När dog hon?
 
Mvh
 
Gabriel

2004-03-28, 22:11
Svar #26

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Sorry...
 
Datumet skall vara 29/4 1675.

2004-03-28, 22:18
Svar #27

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Så här blir det när man gör en massa saker samtidigt och är uppkopplad under tiden och inte läser vad andra skriver.
 
Faurås hd db 29/4 1675 = Faurås härads dombok 1675 29/4! ;-)
 
Mvh
 
Gabriel (med minstingen Henric, 6 mån imorgon i knät)

2004-03-28, 22:32
Svar #28

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Gabriel, tack för dina uppgifter. Uppgiften om Johan Larssons två (?) giften har jag från Bergström, där han säger att Helena d.ä. är dotter i hans första gifte, (således ytterligare något/några??).(GHÅ:1962). Vad Bergström tagit detta ifrån vet vi inte.
Dina uppgifter styrker mitt antagande, tackar för din hjälp.
Grattis till Henric på 6 månadersdagen - borde inte han sova vid denna tid?
Vänligen och tacksamt,
Calle
Calle

2004-03-28, 22:45
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla,
 
Jag kan inte riktigt släppa att Helena Falkman (gift Lorich) så uttryckligen nämns vara syster till kyrkobokhållare Petter Falkman. Petter sägs också vara pupillens [Sören Holbäck] närmsta skyldeman å mödernet. Samtidigt har Gabriel visat klara belägg på att Petter Johansson Falkman är son till Johan Larsson.
 
Vad är det som egentligen säger att Helena är Hans Johanssons dotter? Är någon dotter Helena känd till honom? Dottern utan namn i Morup enligt mtl 1696, kan inte det lika gärna vara Kierstin belagd i mtl 1709? Zilla Falkman skulle kunna vara fadder till Helenas barn även om Helena var hennes faster, speciellt om de bägge bor i Ystad och det inte finns så många nära släktingar så långt från Falkenberg.
 
Utan hårda bevis så verkar det vara namnen på Helenas barn som talar mest för att hon verkligen är Hans Johanssons dotter. Sonen Hans Eberhard och dottern Brita Maria kan ha fått sina förstanamn efter Hans Johansson och Börta Holmer. Avsaknaden av en dotter Elisabet sticker också i ögonen, om hon skulle vara Johan Larssons och Elisabet Persdotters dotter.
 
Men finns några säkrare indicier än namnen? För visst skulle Helena kunna vara en dotter född ca 1676 till Johan Larsson, då modern Elisabet i så fall inte skulle vara äldre än 39 år. Två halvsystrar med namnet Helena är heller ingen omöjlighet. Jag vet inte hur det var i Halland, men i Skåne var barn med samma namn inte alls ovanligt.

2004-03-29, 01:37
Svar #30

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Anders, Calle, Sören m fl!
 
Till Calle: Nattsuddaren Henric tackar för uppmärksamheten (han sover nu)! Har Bergström två giften för Johan Larsson, jag vet att GHÅ:1962 har det!?
 
Till Anders: Jag håller helt med om att kyrkobokhållaren Petter Falkman förefaller vara bror till den Helena Falkman, som är mor till Severin (Sören) Hollbäck. Finns det två Petter Falkman också???
 
Vidare, inget är känt om att någon Zilla Falkman skulle varit bosatt i Ystad 1703 (då hon nämns som fadder till Helena Falkmans barn)!?
 
Det tredje stycket, tredje meningen (ovan) Avsaknaden av en dotter Elisabet sticker också i ögonen, om hon skulle vara Johan Larssons och Elisabet Persdotters dotter är lite oklar i syftningen. Helena Falkman (gift Hollbäck-Lorich) har väl ingen (utom SBL) ;-) påstått vara dotter till Johan Larsson och Elisabet Persdotter?  
 
Javisst, varför inte göra den 90-åriga åldriga damen (påstådd vara dotter till en annan 90-åring=Sara Persdotter), till en 92-åring istället och dotter (dotterdotter) till någon som inte uppnådde denna ålder? Samtidigt ger jag dig rätt på punkten att både hel- och halvsyskon, som överlevde barnaåren, kunde ha samma namn!!!
 
Jag vet inte! Vi har för lite fakta!!!
 
Jag vet inte om det alls passar in (kanske jag strör sand i maskinen, som behöver olja nu), men i Mtl 1663 för Halmstad återfinns: Besögare Johan Larson, hustrun Pernille Jensdaatter, detta skulle kunna vara vår Johan Larsson, men kan också vara ett totalt villospår!!!
 
Mvh
 
Gabriel

2004-03-29, 02:00
Svar #31

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Som en liten sidoupplysning:
 
Börta Svensdotter Holmer hade en syster Helena Holmer, död 1723 19/4 i Gråmanstorp (Skåne). - G 1:o m Rasmus Larsson Fundahn, f 1620 i Varberg (Halland); kh i Eftra-Slöinge (Halland) pastorat; d 1689 i Slöinge (Halland). - G 2:o 1695 m Anders Gemzaeus; kh i Grämanstorp-Vedby (Skåne); d 1741 13/5 i Gråmanstorp (Skåne).
 
Så om nu Hans Johansson Falkman och Börta Svensdotter Holmer hade en dotter Helena, så behöver hon nödvändigtvis inte vara uppkallad efter fastern.
 
Samtidigt varför hade inte Börta Svensdotter Holmer några barn med namnen Sven (efter fadern), Olof (efter brodern landsekreterare i Halmstad), Lars (broder), [Lucia] (förmodat namn på syster, efter mormodern)?

2004-03-29, 10:15
Svar #32

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hejsan! Två Petter Falkman? Som sagt har jag väldigt tunt med uppgifter om honom. Vad har du, Sören?
 
Gabriel, du skriver: Helena Falkman (gift Hollbäck-Lorich) har väl ingen (utom SBL) ;-) påstått vara dotter till Johan Larsson och Elisabet Persdotter?  
 
Jo, det påstås indirekt av den källa Linda Wikland refererar, förutsatt att Helenas där nämnde bror, kyrkobokhållaren Petter Falkman, verkligen är son till Johan Larsson. Är det kronologiskt möjligt att han är son till Hans Johansson? Nej, det är det väl inte. Han är ju redan 1687 belagd som stadsbokhållare i Malmö [SBL; från Isberg, Bidrag, 2 b, s. 360 ff.]. Någon som kollat på Isberg?

2004-03-29, 11:22
Svar #33

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej på er !
 
Har inte läst allt ännu, men ser att Anders efterlyser uppgifter från Isbergs bok. Så här står det bl.a. om Peter Falkman i A.U. Isberg Bidrag till Malmö stads histori IIb.
 
Stadsbokhållare.
1. Peter Falkman. År 1687 d.2 mars blef monsieur Peter Falkman uppkallad för magistraten och antagen till stadsbokhållare - först på 1 års tid -, och skulle han alla rådstugans räkenskaper, såsom kyrkans, skolans och hospitalets och andra vederbörande sig antaga och förfärdiga, och lofvades honom till lön 150 daler silfvermynt. - Nämnde Falkman var son af befallningsmannen Jöns Larsson i Falkenberg och Elisabeth Persdotter samt född derstädes.
...
Falkman var stadsbokhållare till 1702. Efter detta var han fortfarande guvernementskyrkobokhållare och detta ända till 1711.
...
Han flyttade - troligen af fruktan för pesten - till egendomen Ramsjöholm i Småland och Jönköpings län, hvilken egendom han nämnda år köpt af hofstallmästaren Gustaf Hård. - Han dog derstädes 1720.
Falkman var vid sin död gift sedan många år tillbaka med Elisabeth (Lisken) Hambr?a, dotter af prosten och kyrkoherden Nicolaus Hambr?us i Malmö, samt född 1669. Med henne hade Falkman icke några barn, hvadan han testamenterade till henne nämnda egendom. Hon blef sedan (1724) omgift med ryttmästaren, sedermera majoren Ambjörn Beeth, adlad 1734 med namnet Adlerbeth. Äfven detta äktenskap var barnlöst. Elisabeth Hambr?a dog d.13 juni 1746. Hennes man öfverlefde henne.
 
Jag skall ta en sväng till stadsarkivet i Malmö i eftermiddag och kolla. Jag har för mig att de har en utredning om släkten Falkman.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna