ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2010  (läst 3855 gånger)

2009-10-30, 17:00
läst 3855 gånger

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Filip,
 
Jag har senare upptäckt att vi inte kom från Bengts familj, utan hans bror Johan/Hans.  
Men det står i boken att son till Bengt var Simon Bengtsson Falck, hans söner var Erik Bengtsson Falck, Jöran Bengtsson Falck och Daniel Bengtsson Falck.
 
Om du vill ha fler namn är det bara att fråga!
 
Mvh,
 
Calle

2009-10-30, 19:07
Svar #1

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle,  
 
enligt min tabell ft-genealogy.net är Du nog ett av barnbarn..barnen till Bengt. Han hade 2 söner Simon och Johan. Varav Simon hade de av Dig angivna sönerna: Erik, Jöran och Daniel + Zacharias.
 
Kolla vänligen hemsidan och kommentera den. Förstora tabellerna till 75 % så ser Du dem. Vänligen korrigera om ngt är fel och särskilt om Du har källor till avvikelserna.  
 
Charlotte märkte att giftesmålsddatum för Ingrid Silverbjelke och Johan Falck ej stämde och det var rätt, datumen hade i misstag kommit dit från en annan ruta (=dubbelt). Likaså rättades informationen om att Motala Falckarna skulle höra till biskopssläkten. Så den delen kan Du lämna bort. För övrigt hoppas jag att alla intresserade kommer med rättelser, så får vi kanske tabellerna korrigerade en vacker dag.

2009-10-30, 19:37
Svar #2

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Filip,
 
Det vore jättekul att läsa din tabell.  
Det är roligt att se information och uträkningar jag inte sett förut.
 
Men som jag sa här över, det visade sig att jag inte var ättling av Bengt utan hans bror, Johan/Hans Falck.
 
Jag och min mammas kusin har som mål att sammanställa ett komplett släktträd, eller tillräckligt komplett med tanke på storleken.
 
Var hittade du information om Zacharias Falck och Johan Bengtsson Falck?
 Om det stod i SBL måste jag ha missat det.
 
Mvh,
 
Calle

2009-10-30, 21:21
Svar #3

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle - kolla vänligen tabellerna; det är bara att slå in på internet ft-genealogy.net och välja därifrån Pdf Bengt F. och förstora dem till 75 % så ser Du tabellerna dvs. ättlingar till Bengt Falck. Jag har också satt dit släktgrenar, som ngn ansett höra till biskopsättlingar men där ngn generation är okänd - de noterar jag som some generation.
 
Till dina frågor. Johan som son till Bengt Falck finns i guvernementssekreteraren i Riga Paul Falcks tabeller över släkten Falkenfelt (Hausens samlingar 1900) samt hos Gustaf Elgenstjerna (St:holm 1927) s. 662.
 
Krigskomisarien i Narva Zacharias Simonsson Falck d. 21.5.1629. Hustru Brita Svensdotter. Källa ibid.http.//genealogia.aland.net/discus/messages/576/5307.html?1169484768 Av akterna antyds att Olof Eriksson och Johan Carlsson är arvingar till Zacharias Simonsson som 1609 var skrivare på Svartsjö. En skrivelse inlämnad 1656 i Stockholm undertecknad av Brita Svensdotter Sal. Zacharias Simonsson efterlåtna änka, David Rubne, Petter Falck och Johan Falck och Zacharias Rechard antyder att Zacharias Rechard då är bosatt i Stockholm.

2009-10-30, 21:23
Svar #4

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
En korrigering till ovan; jag skrev om undertecknarna till en skrivelse 1656 ...
David Rubne - namnet bör vara David Ruben.

2009-10-30, 21:58
Svar #5

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej alla,  
 
jag vet att vi har en hel del att tugga i redan nu men vill ännu förtydliga vilka som jag anser vara ättlingar till Bengt Falck.
 
Bengt hade sönerna 1) Simon och 2) Johan
 
1) Simon hade sönerna a) Erik b) Göran c) Daniel d) Zacharias    
 
av dessa adlades b) Görans (Jörans) son Peter = Rytterström
c) Daniel hade sönerna Daniel och Anton, som adlades med namnet Falckenclou  
 
2) johan hade sönerna Johan och Erik, domprosten i Narva, som hade i sitt första gifte hade sönerna Simon, Sven och Hans  
 
Kaptenen Hans Falck hade mm. en son Anders vars son hette Zachris. Jämför med Simons son Zacharias. Kanske det här visar släktskap.  
 
Ps. Erik Johansson Falck, domprosten i Narva var också militärpräst och kan därför kallas för militär, kanske det här har i vissa fall har misstolkats till att det funnits samtidigt två Erik Falckar, en som var präst, en som var militär. Tex. i http://www.gencircles.com/user/hageman/24/print/4388 berättas om Göran Simonsson Falck: Bengt Falck f. 1540, den kände krigsöversten, halshuggen i Linköpings blodbad 1600, hade sonen Simon, vars söner voro: Erik Falck militär, fader till Simon, major, adlad Falkenfelt, död 1675, Jöran Falck till Stackenäs (Västergötland) överstelöjtnant, död 1635 som i sitt gifte med Christina Gyllencornett hade sonen Peter f 1633, kaptenlöjtnant, adlad Rytterström, död 1668, fader till Daniel och Anton, som båda adlades med namnet Falckenclou (källa Svenska släktkalendern 1943. s. 285)  
 
Jag anser att informationen i Svenska släktkalendern såtillvida är fel att den Erik Falck militär (=domprosten i Narva) som anses vara en son till Bengt egentligen är en sonson till Bengt och att där fattas Johan som son till Bengt.  
 
Hoppas ngn kan säga ngt klokt om dessa två avvikande släkttabeller. Som sagt har det burits samma namn i olika släktgrenar vilket försvårar tolkningarna.

2009-10-30, 22:03
Svar #6

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Allt är väldigt intressant!
 
Det står i min bok att Jöran Simonsson hade två barn: Peder (Peter) och Britta Falck. Peder (adlad Rytterström) hade i sin tur två döttrar: Charlotta och Anna Maria Rutterström.
 
Erik Simonsson Falcks söner Henrik och Matthias finns inte i boken. Något att lägga till.  
Han hade, å andra sidan, ännu en son: Simon Eriksson Falck (adlad Falkenfelt). Han hade tre söner: Gustaf Falkenfelt, Robert Falkenfelt och Gustaf Adolf Falkenfelt.
 
Daniel har du i alla fall koll på!
 
Är du intresserad av de andra sönerna till biskopen också?
Det vore roligt om du vet något om dem som man kan lägga till i boken.
 
Mvh,
 
Calle

2009-10-30, 22:21
Svar #7

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Två ytterliga frågor:
 
1. Bengt Eriksson Falck hade sonen Simon, vars son var Daniel Simonsson Falck. han arbetade i Narva, var också licentmästare över Ingermanland, var tullinspektor i Narva 1620-1622. barn: Christina, Karin, Daniel, Anton och Ms. Falck. Daniel Simonsson F. hade en sköld föreställande en falk sittande på en i båda ändor avhuggen gren. Hjälmprydnad: en sittande Falk. Hans söner blev 1648 adlade Falckenclou men ej introducerade.  
Har ngn kännedom om Daniel Simonsson Falcks hustru ?
 
2. (en upprepad fråga) Den äldsta sk. Sääksmäki Falcken var kaptenen Abraham Falck f. 1675 d. 1734.
Han var gift med Margareta Plantin, dotter till Erik Plantin och Anna Burman.  
 
Kan Abraham ha en anknytning till följande släkt:  
Ryttmästaren Peder Falck till Sjögestad (Östergötland) hade sönerna Johan, Peder, ABRAHAM och Gustaf. Känner ngn till födelseåret för Abraham FAlck till Sjögestad ?

2009-10-30, 22:53
Svar #8

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Tjena Filip!
 
De söner till Peder Falck som finns i boken är endast Johan, Gustaf och *Hans Falck. De andra vet jag tyvärr inte mycket om. De kan ha lagds till i efterhand, men på grund av att jag inte har originalet kan jag inte undersöka detta.
 
Peder finns i den släktgren jag befinner mig i. Hans farfars far var Johan/Hans Eriksson Falck.
 
Mvh,
 
Calle

2009-10-31, 11:20
Svar #9

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Calle,  
 
det är klart att man är intresserad av alla barn till biskopen. Betr. Erik dy. tog Charlotte fram att det är synnerligen egendomligt att man ej känner till mera om honom (gifte/barn)trots att han verkar ha varit en av de mest lärda män i riket och hade rest runt hela europa och tom. i Ryssland. Kanske han också bildat familj på finska sidan av riket ngnstans i gränstrakterna mot ryssland eller tom i Moskva ??  Tyvärr så känner jag ej heller till ngt om hans eventuella barn men det finns ju en möjlighet att vissa av de ättlingar som vi antar att är barnbarn till Bengt i själva verket är barnbarn till Erik dy. Johan/Hans är för mig helt ???      
 
Jag måste nog försöka gå igenom källorna och försöka dra ihop allt det som redan framtagits. Ett förslag har jag: Calle Du vet var boken med originalmaterial finns. Jag har förstått att Charlotte har kommit rätt så långt in i det hela. Hur skulle det vara om hon offrade en dag och kunde få läsa igenom boken och därmed göra noteringar om de viktigaste fynden och om möjligt att ta med en digikamera foton av de viktigaste sidorna. Månne det skulle passa för Calle och Charlotte ?  Vi är säkert många som skulle uppskatta det. Kanske vi intresserade av biskopssläkten sedan i ngt skede kan bjuda er två på middag tex.på Bolltorp !      
 
Ps. Calle, jag tittar ännu lite på materialet, om det eventuellt kan tänkas finnas ännu en rak linje på svärdsidan från biskopen till nutida släktmedlemmar; sedan tar jag kontakt med Sibbo- och Sääksmäki Falkarna och ber att de ger ett Y DNA prov. Sedan kan vi i alla fall konstatera om dessa tre linjer har en gemensam förfader

2009-11-03, 14:19
Svar #10

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Ja, en sak man kan utgå ifrån är att historien sällan tar med samtliga barn av en person; det är alltid fler än som står, i slutändan.
Det är inte konstigt att släktträden aldrig blir riktigt fullständiga.
 
Det vore ju, som sagt, bra att samarbeta och föra samman all information vi har framställt till ett samlat verk.
Min morfar hade som förslag att göra en tryckt, renskriven upplaga av släktboken.
 
Om det är några frågor om ryttmästare Johan/Hans Falck svarar jag gärna så gott som jag kan.  
 
 
Vet någon om det finns en bild på Bengts vapen???

2009-11-13, 11:10
Svar #11

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Carl,  
 
jag tycker som Du att det är trevligt att försöka tillsammans skissa upp en släkttabell om den ytterst intressanta biskopssläkten.    
 
Det är kanske för mycket krävt att ngn skulle hjälpa Dig med att gå igenom källorna i din bok. Om Du har tid så kunde Du kanske kolla upp vilka eventuella källhänvisningar det finns i boken om biskopens barn. Nu har ju ingen tillsvidare ens lyckats hitta en hänvisning om var biskopsbarnen var födda. Likaså verkar det saknas uppgifter om var Erik dy:s, Bengts, (Hans/Johans) barn var födda.  
Källorna är nu det viktigaste !!  
 
Ps. betr. din fråga om Bengts vapensköld. Den har jag ej sett utan endast beskrivningen om hur den sett ut. Märkligt nog så stötte jag en gång på en annan Falck, som levt på 1700 talet med exakt samma vapenbeskrivning. Den personen (Gustaf ??) hade verkat också i Hannover, Måste försöka leta fram den personen på nytt, om han eventuellt hör till samma släkt och om det finns en illustration om den vapenskölden.

2009-11-13, 13:23
Svar #12

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej vänner!
 
Förteckning över några ofrälse släktvapen under Falck: http://hem.passagen.se/gronstub/vapendk.htm
 
Falck /Falkius/ Peter Simonsson från Kalmar, svensk kommissarie i Holland, 1612-19. Sköld: En tillbakaseende falk sittande på en stängd bok. Oxenstiernska samlingen E:596.  
Falck Daniel Simonsson, tullinspektor i Narva, 1620-22. Sköld: En falk sittande på en i båda ändar avhuggen gren. Hjälmprydnad: En sittande falk. Oxenstiernska samlingen E: 596.  
Falck Carl, borgmästare, 1688. Sköld: En falk sittande på mark. Hjälmprydnad: En sittande falk. Eder 94.  
Falk Abraham (död 1705), tenngjutarmästare i Stockholm. Sköld: Två korslagda pilar. På mästarmärke. Bruzelli: Tenngjutare i Sverige, s.137.  
Falck Gustaf (död 1712), löjtnant, slutligen kapten vid Östgöta infanteriregemente, använde 1688-97 ett sigill med ägarinitialerna SNS, vilket av vapeninnehållet att döma tillhört en släktmedlem. Sköld: En falk med lyftade vingar på mark. Hjälmprydnad: En sinistervänd uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd. Eder 215, 229.  
Falk Andreas Petri (1662-1727), krigspräst vid Skaraborgs infanteriregemente, regementspastor 1697, 1704 kyrkoherde i Valstad. 1697-1720. Sköld: En tillbakaseende falk sittande på ett stolpvis uppväxande utskott från en ginbalkvis från dexter framväxande gren. Hjälmprydnad: En falk med utbredda vingar stående på en uppskjutande klippa. Eder 21, 33.  
Falck Bengt, fänrik vid Västerbottens infanteriregemente till 1700, 1697. Sköld: En sinistervänd falk sittande på en avhuggen gren. Hjälmprydnad: En uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd. Eder 227.  
Falk Dominicus, någon statstjänsteman i Kungälv, 1719. Sköld: En falk sittande på mark. Eder 157.  
Falck Berent, löjtnant vid amiralitetet, 174(3). Sköld: En falk sittande på mark. Hjälmprydnad: Tre fjädrar. Eder 118.  
Falck Martin, kapten vid amiralitetet, 1743. Sköld: Genom inböjt mantelsnitt delad i blått och guld, vari en falk sittande på ett uppskjutande berg. Hjälmprydnad: En åttauddig stjärna mellan två vingar. Eder 118.  
Falck Daniel, rådman i Åmål, 1744. Sköld: En sinistervänd sittande falk. Hjälmprydnad: Dito. Mtl Älvsborgs län 1744.  
Falck Erik Magnus, kronobetjänt i Dalsland, 1744. Sköld: En falk sittande på en avstött trädstam på en kulle, över trädstammen åt dexter en uppväxande lövkvist. Hjälmprydnad: En falk sittande på en kula mellan två vingar. Mtl Älvsborgs län 1744, s.453.  
Falk Magnus Abraham, häradshövding i Tabergs bergslag, 1769. Sköld: En falk sittande på en från mark uppväxande avstött trädstam med en lövad gren utväxande på dexter sida. Hjälmprydnad: En uppstigande falk med utbredda vingar. Riksdagsfullmakter R 5191.

2009-11-16, 15:35
Svar #13

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag har inget emot att någon går igenom källorna i boken. Problemet är att det inte är jag som har den, utan mammas kusin.
Jag läste igenom den här om dagen och fotade de flesta släktträd som finns däri. Jag kommer att bifoga några inom snar tid.
 
I boken finns även ett antal brev skickade och mottagna av Carl Falck och flera från släkten, där de står resultat inom källforskning, dödsförklaringar etc.
 
Jag skulle vilja bifoga ett foto av ett släktträd uppritat 1760, men jag vet inte hur man bifogar privata foton här. Någon som vet?
 
Calle
 
/Users/calle_rox/Pictures/iPhoto Library/Originals/2009/15 Nov 2009/SDC10364.JPG

2009-11-16, 17:47
Svar #14

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Gällande Falckare från den tiden vid namn Gustaf vet jag bara någonting om två stycken; Gustaf Pederson Falck (1638- 1712), kapten vid Östgöta Cavalleriregemente, och hans son Gustaf Gustafson Falck (1682 -1725), löjtnant vid Östgöta Cavalleriregemente.  
 
Jag vet inte om de hade någonting med Hannover att göra, dock.

2009-11-16, 21:19
Svar #15

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej Calle,
 
Pröva med knappen Bifoga följande, under Meddelandetext nedan denna sida.  
 
Kontakta annars Anbytarvärden om filen är för stor. Se vänsterspalten: Kontakta oss.

2009-11-16, 21:43
Svar #16

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag verkar inte kunna bifoga den, för hur jag än försöker förminska och komprimera bilden är den för stor.

2009-11-16, 21:52
Svar #17

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Ni kan annars gå in på mitt konto på bilddagboken där jag nu bifogat bilden.     http://callerox.bilddagboken.se/p/upload.html?year=2009&month=11&day=16&html=1&t itle=Falck#a3
För att se den närmare kan ni dra den till ert skrivbord.
 
Jag tror att detta sätt är det bästa möjliga i situationen som råder.
 
Släkttavan visar bara linjen med de äldsta sönerna (och några fler i slutet) till Biskopen.
 
Calle

2009-11-16, 21:54
Svar #18

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Om länken inte funkar kan ni gå in på kontot callerox och den 16:e Nov.

2009-11-17, 13:29
Svar #19

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Tack Calle,  
 
släkttavlan är mycket intressant. Tyvärr är jag i Estland och har lämnat min monokkel hemma. Jag kan tyda namnen men kan ngn berätta vad det står där tex. årstalen. Är det frågan om kyrkoherden i Narva Ericus Johannis Falck och hans två söner Hans och Sven ?

2009-11-17, 15:20
Svar #20

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Filip,
 
Om du drar bilden till ditt skrivbord får du den på din dator och kan därför öppna den med en bildläsare där man kan zooma in.
 
Den Ericus Johannis Falck högst upp på tavlan är biskopen.
Det går i generationsled.

2009-11-17, 20:00
Svar #21

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Tack Carl,  
 
jag har förstorat texten så mycket det går men då blir den så suddig att en lekman som jag ej kan läsa texten. Kan Du vänligen skriva på klartext vad som står under M. Ericus Johannis Falck, Hans Ericsson F och Sven Ericksson Falck. Eller om ngn annan mera insatt i texttypen kan hjälpa mig med mina lässvårigheter. Tack i förväg
 
Ganska egendomligt att där ej nämnes ytterligare söner/döttrar till biskopen men kanske det handlar endast om personens egna och andra nära stående personers släktgrenar.

2009-11-17, 20:34
Svar #22

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Om jag får din mailadress kan jag skicka originalbilden i hög kvalitet.
Jag kan tyvärr inte skriva det i klartext då jag inte ser vad som står här och var.
 
Ja, det är inte så många som nämns. Tavlan var gjord 1760 så det fanns inte så många andra att skriva upp.
 
Skälet till att det inte står fler personer från samma tid tror jag är att det endast är de äldaste sönerna som var i fokus.
 
 
Jag har även fotat nästan alla andra släktträd av ingifta familjer från Falcks släktbok.

2009-11-18, 17:19
Svar #23

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Tack Calle - jag får bekanta mig med innehållet. Nu ser jag vad det står där men det tar lite tid att tolka och renskiva innehållet. Jättefint om vi kunde skicka samma bilaga till Charlotte. Hon (och tex. Olle Elm) verkar vara en höjdare jämfört tex. mig som betr. gamla texter är helt en klopare.  
 
I alla fall Om vi nu har en antagen rak linje på svärdsidan från denne biskopsson Hans samt den antagne raka linjen via Bengt-Johan-kyrkoherden i Narva Ericus Johannis Falck-Hans Eriksson Falck-Jöns Eriksson Falck... så kan vi med Y DNA tester i alla fall konstatera att dessa tvä släkter har en gemensam förfader ung. rätt tid dvs. då biskopen levde.  
 
Ps. Om det visar sig att biskopen hade ej endast sönerna Bengt och Erik dy., som det finns belägg på från tidigare, utan också Hans och Sven så är det nog redan ett bra fynd.  
 
Intressant om biskopen Erik Falck hade sönerna Hans och Sven.  
Sedan halshöggs biskopssonen Bengt och hans son Johan hamnade möjligen hos Bengts bröder Hans och Sven. Senare fick Johan en son Erik (kyrkoherden i Narva) och då han fick två söner i första äktenskapet så fick de namnen Hans och Sven. Det låter ej helt taget ur luften !
 
Oj vad det här kan varaq spännande !  Snart skriver vi en, verklightetsbaserad roman som är mera spännade än böckerna av Anna Sparre.

2009-11-18, 17:31
Svar #24

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag tror inte biskopen hade en son vid namn Sven. Eriks som Hans hade en son som hette Erik, han  hade i sin tur en son som hette Sven. Där kommer han in.
Varje led i tavlan visar generationsstegen.
 
Min morfar tycker det vore jätteroligt att sammanställa all information till en tryckt släktbok. Det vore roligt att göra till verklighet!
 
Det är ju en riktigt häftig story! Arn, släng dig i väggen.

2009-11-18, 17:33
Svar #25

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag har även skickat tavlan till Charlotte.

2009-11-21, 21:09
Svar #26

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Calle,  
 
har ej ännu haft tid att gå igenom materialet Du skickade över men om jag tolkar saken rätt så har vi äntligen två linjer på svärdsidan som verkar vara trovärdiga:  
 
Biskopen Ericus Johannis Falck  
 
Två av biskopens söner var
 
Bengt f. 1540 (?) och    Hans f. 1546
 
Johan f ?  och Erik var kusiner        
 
Ericus Johannis Falck och Sven var lillkusiner              
 
barn till Erik = Hans, (Sven), (Johan). En son till Sven = Peder    
 
 
Nu är det sedan att ta Y DNA proverna på Hans och Peders efterkommande på svärdsidan och vänta med spänning om de har en gemensam förfader ung. rätt tid. Har skickat en förfrågan till en av Sibbo Falckarna för att få därifrån ett prov men har ej ännu fått svar.  
 
Ps. En tanklek:
 
Den Johan som jag har som en son till Bengt kan vara den samme som stundom nämnts som en son till biskopen och som antages ha varit ryttmästare och har dött redan 1598. Kanske Johans familj med småbarn först blivit omhändertagen av Bengts familj och efter det att Bengt själv hamnade på stupbocken så blev sonen Johans familj omhändertagen av brodern Hans Erikssons familj, då både fadern och farfadern hade dött. Då har blivande kyrkoherden i Narva börjat sin skolgång i katedralskolan i Åbo och har senare fortsatt skolgången i Sverige.  
Namnvalet för kyrkoherden Erik Falcks barn Hans och Sven kan tyda på starka band mellan bröderna Bengts- och Hans Erikssons efterkommande.

2009-11-22, 15:01
Svar #27

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Vad har Sibbo-Falckarna för information?
 
Vore kul om de har något man kan lägga till i boken.

2009-12-21, 14:29
Svar #28

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Belägg för ytterligare barn till Biskop Erik Falck, Birgitta?
 
Enligt uppgift i Linköpings Domkyrka, volym 1 av Bengt Cnattingius, 1987:
 
Grav 158: Gravhäll av grå kalksten. Inskrift: DEN ÄREVÖRDIGE OCH HÖGLERDE HERRE MESTER  ERICK FALCK FORDOM BISCOP i LINKIOPING BLEF HÄR BEGRAFVEN ANNO 1569. Mått : 200*132 cm.
 
Grav 150: Gravhäll av grå kalksten, fragment. Inskrift: HER LIGGHER BE(GRFV)EN BIRGITTHA ME(STER) ERICK FALCK .
 
På annat ställe i boken anges Birgitta som dotter till biskop Erick Falck.
 
Har tyvärr ej tillgång till hela boken eller mer text.

2010-01-06, 12:19
Svar #29

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Carl,
 
Rubrik Y-DNA: biskopens ...söner
 
jag hittade bland Sibbo Falckarna några män på svärdsidan, som är villiga att ge ett Y-DNA prov.    
 
Det är spännande att de här Falckarna bott på samma hemman sedan 1500-talet, då ryttmästaren Jacob Andersson överlät sitt fars hemman Antbacka till svärsonens son Jacob Jönsson Falck, då hans egen son och svärsonen stupat i krig mot ryssar. (Jöns Falck med Erik Danzeville bortkommen i drabbningen på ön Returaari (Kronstadt) utanför staden Nyen (St. Petersburg)).
 
Jag föreslår att Ni på svenska sidan som är ättlingar till (den antagne) biskopssonen Hans väljer en som ger Y-DNA provet dvs beställer en Y-DNA 67 marker test från Familytreedna. Testen kostar med postarvoden ca. 250 US dollar. Testbomullsstickorna kommer efter några veckor och det är bara att ta salivprov från insidan av munnen och skicka dem tillbaka till Familytreedna. Vi (antagna ättlingar till biskopssonen Bengt) dvs Sibbo Falckarna delar på kostnaderna här för vår testtagning och Ni kan säkerligen göra på samma sätt där.  
 
Sedan får vi svar från Familytreedna efter några månader och om man då konstaterar att de fär Falck släkten har en gemensam förfader rätt tid, så vet vi nog vem han var och kan öppna Champangeflaskorna !  
 
Ps. vänligen kolla på nätet Familytreedna:s hemsida, där hittar Ni mycket  
intressant läsning om DNA-forskning.
 
mvh Filip

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna