ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 oktober, 2009  (läst 4464 gånger)

2009-10-15, 22:29
läst 4464 gånger

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil

2009-10-16, 10:12
Svar #1

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Att Johan Falck var Eriks far står i en bok från Kungl. Biblioteket. Jag minns inte boktiteln, det var ett personregister, men tack vare kopian kan jag ange sidonumret.
Texten börjar: Falck, gammal frälsesläkt, vars äldste kände stamfar, Johan, F., levde i mitten av 1400-talet och blev far till biskopen Erik F. (F. 1). En yngre son till denne var krigsöversten Bengt F. (F.2).
Att Johan i sin tur var sonson till Jens Eskilsen Falck nämns i forum, samt i ett häfte om Falcks historia, Boken om Släkten Falk av Eric Bergqvist, Motala i nov. 1951
Den Äldre Falksläkten.
 Texten lyder: Jens Eskilsen Falck till Wallö hette en dansk frälseman som på 1300-talet levde på Seeland. En sonson till denne lär ha varit den svenske frälsemannen Johan Falck, vilken var fader till nedannämnde biskop Erik Falck.

2009-10-16, 12:33
Svar #2

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Carl, man måste också värdera källorna (litteraturen). Den mest tillförlitliga redogörelsen bör man finna i Svenskt Biografiskt lexikon (SBL), som tagit hänsyn till allt som tidigare hävdats i äldre litteratur. Även senare tryckta böcker kan bygga på denna äldre litteratur pga okunskap eller önsketänkande.
 
Det gäller att kunna komplettera SBL med nya forskningsrön helst från originalkällor för att komma vidare. Jag vet inte om detta kanske skett, i så fall får någon gärna hänvisa till detta.
 
För diskussionens skull lägger jag in den inledande texten ur SBL XV s 116-117:
 
Svenskt biografiskt lexikon:Falck, släkt, som härstammar från biskopen i Skara och Linköping
Erik Falck (F. 1; ? 1570); namnets stavning varierar
(Falck, Falk, Falch, Falckius). Biskopen uppges i äldre litteratur
(Spegel) ha adlats, men sköldebrevet »i danska fejden förkommit
», varpå sonen, hovjunkaren och diplomaten Erik F. d. y.
(F. 2) skulle fått renovation på adelskapet. Uppgiften är föga trolig,
emedan biskopar ytterst sällan adlades i Sverige på 1500-talet (man
känner ett enda fall), och i varje fall hittills obevisad, Gränsen mellan
frälse och ofrälse var vid denna tid (före Riddarhusets instiftande)
också ofta svår att dra. Då litteraturen även i övrigt (Örnberg, Ramsay,
Linköpings stifts herdaminne, m. fl.) är mycket förvirrad rörande
släkten, lämnas här följande redogörelse för forskningsläget.
 
Riksföreståndaren Svante Nilssons fodermarsk, fogden Bengt
Eriksson (vars tillhörighet till ätten Slatte - se Elgenstiernas
ättartavlor - är obevisad och föga trolig), var från Södra Vedbo och
skrev sig till Skällsnäs där (Carlsson, 1916, 1951), vilket han tillbytt
sig 23 aug. 1512 (Rött nr 437, KA). Han avrättades i Stockholms
blodbad 1520 (Sjödin). I vapnet förde han en falk (se brev av 11 febr.
1511 i Sturearkivet, RA). Bengt hade en bror, Nils (Eriksson)
skrivare, och en syster, Anna Eriksdotter. Enligt Rasmus
Ludvigsson (Genealogica 18, fol. 131 v, RA) var den senare moder
till biskop Erik F. (faderns namn nämnes ej); Rasmus har även uppgifter
om Bengts föräldrar och morföräldrar (se Carlsson, 1951).
Rasmus' uppgift styrkes av, att biskopen hade en son med namnet
Bengt (F. 3). Biskop E. F. har således tydligen på mödernet tillhört
en frälse släktkrets.
 
Om biskopens fädernesläkt synas inga närmare uppgifter stå att
hämta. Han ägde Bolltorp, ett mantal skatte i Skönberga sn (Ög.),
nära Söderköping, där han fick sin tidigaste verksamhet. Som fädernearv
för sonen Erik F. d. y. (F. 2) betecknas därtill en tomt i Enköping
(Sigismunds svenska registr. 1 april 1594). Biskopens mor
kallas hustru Anna i Enköping (Skoklostersaml., Fol. vol. 57, f.
232 r.) och kan ju som änka ha bott kvar i mannens hus. Huruvida
Bolltorp var arv även till biskopen eller förvärvat, vet man ej. Vad
som komplicerar släktfrågan, är problemet, om släkten F. själv varit
en frälsesläkt. Biskopen förde en falk i sigillet (Autografsaml.: Falck,
KB; Traktatsaml., RA). Messenius säger om Erik F. d. y. »vir nobilis
genere»; i Stockholms stads tänkebok 1590 (7 mars) kallas han
»hofftienere welbördigh» E. F. Hovjunkare var han från 1589 och
nämnes ofta bland adel; i den samtida Hertigh Carls slaktarebenck
(nytryck 1915, s. 23, 34, 90 f.) kallas både Erik F. d. y. och brodern
Bengt F. adelsmän, och även Bengt F. var vid hovet (jfr nedan
s. 131). E. F. d. y. har fått gods på frälsevillkor (enligt donationsregister,
som anförts hos Nilsson, s. 408), men i ett fall (k. brev 22
maj 1590) får han gårdar på sin livstid att »sedan gå under skatten,
så framt han frälse icke förvärve kan». En uppgift finns (S. A. Nilsson,
s. 290), att Erik d. y. 27 febr. 1594 skulle fått sköld och hjälm,
men har ej kunnat verifieras, då brevet ej hittats och uppgiften således
kan bero på något missförstånd. Det är emellertid tydligt, att
Erik F. d. y., sedan han hösten 1582 slagits till riddare av den heliga
graven i Jerusalem, betraktats som adelsman, och han för i aug. 1583
ett fullt utbildat adligt vapen; se vidare härom nedan på art. F. 2
(s. 125 f.). Vad Bolltorp angår, var det från början skatte, ehuru redan
biskopens änka hade räntan fri; 1595 överflyttades det till frälse.

2009-10-16, 16:14
Svar #3

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag kan inte verifiera att informationen är riktig, men sidan där Johan Falck nämns finns i en bok som står i samma hylla som Svenskt Biografiskt Lexikon.  
Boken är en del i en serie av ett biografiskt lexikon.
Jag har inte ännu kommit på djupet av min släktforskning så jag vet inte all information som finns, men jag har kommit en bit på vägen.
 
Calle

2009-10-16, 18:06
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
SBL som moderator nämner ovan och ÄSF ( Äldre Svenska Frälsesläkter / medeltid ) är nog dom källor som kan anses pålitliga idags dato.
Källor utan hänvisning till samtida källor ( som berörda släkt / person ) är tyvärr inte mycket värd.
 
Visst kan dina uppgifter vara riktiga men då vill man se en hänvisning till samtida källor som styrker uppgifterna.
Skulle jag söka uppgifter om min släkt enligt vissa källor / uppgifter på hemsidor på internet hade jag inte haft många rätt tyvärr.
 
Mvh / Benny

2009-10-16, 18:36
Svar #5

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag kan absolut se vad boken/böckerna hette när jag har tid, inga problem.  
 
Jag har, angående källor, en fråga: i sidan dit länken www.lottisen.se leder finns ett antal inscannade sidor av häften som beskriver Falcks/Falks histora. Är det någon som vet om dessa är pålitliga eller inte? Vilka är källorna till texterna?
 
Jag vill inte ge intrycket att jag sväljer vilken information som helst utan källor; jag är en seriös släktforskare och anser inte någon information giltig utan bekräftelse.
 
Mvh,
Calle

2009-10-16, 20:05
Svar #6

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej alla som intresserar sig för släkten Falck på ett eller annat sätt.
 
Jag bara undrar om man kan härleda Bengt Falcks ursprung med hjälp av Adelsfanan?
 
”Fana var under 1500-talet och in på 1600-talet benämningen på rytteriets taktiska enhet, ca. 300 man under en ryttmästare..A. var ursprungligen knuten till adels rusttjänst, inrättad 1280. Fast organiserad blev adelsrytteriet dock först genom Erik XIV 1565.”  (Källa NE)
 
Enligt dokument tidigare, från krigsarkivet, fick Bengt Falck (fordrade) lön för fem års tjänst.
Denna fordran härrörde sig från tjänstgöring under Adelsfanan i Finland. Officerare kom ur frälseståndet om jag inte har alldeles fel. Bengt Falck kan väl knappast betraktas som vem som helst av mannarna, utan torde väl ha varit en av officerarna.
 
Adel eller ej, så var han inte en i mängden. Det är påfallande märkligt att det inte går att få reda på mer om Bengt Falck och hans familj.  
Hertig Karl konfiskerade hans gods och gårdar, det måste det finnas dokumentation om.
 
Biskop Erik Falck kan inte heller ha varit vem som helst som lyckades klättra på karriärstegen. De må så vara att det i nuläget inte går att styrka hans anor, men att för den skull fullständigt tillintetgöra de hypoteser som föreligger, som nonsens till följd av att gamla källor är helt otillförlitliga, och sammanblandar fakta är väl att ta i, i överkant.
 
Samma källa som säger att biskops Erik Falcks anor som frälse är feltolkningar, säger även att, till exempel, Bengt Falck inte skulle vara gift eller ha barn. Det är inte heller något som med säkerhet kan fastställas, det enda som går att säga att det finns inga säkra källor på vem han var gift eller om han hade barn. Nu finns det en hänvisning (från Åbo) att Bengt Falck var gift, men inte med vem. Sannolikheten att han då också hade barn är rätt stor, men vi vet inte hur många.
 
Istället för att fastställa att det var på det ena eller andra sätter, kan vi väl försöka leta efter fakta. Jag har tyvärr inte haft tid att åka till Vadstena Landsarkiv, viket verkar vara rätta stället att leta efter Biskop Erik Falcks egendomar och därifrån se om man kan hitta hans barn och eventuella giften, och vart de sedan tar vägen.  
Tids nog kanske någon hittar en pusselbit till, men det verkar som att vaska efter guld.
 
Krigsarkivet borde väl också ha dokumentation, liksom arkiven i Finland.
 
För övrigt undrar jag om Herdaminnen också betraktas som opålitlig information?
Själv har jag trott att kyrkan har haft god ordning på dokumentationen om de sina, men det kanske jag inte skall utgå ifrån?
 
Det är bara att leta vidare och hoppas att det dyker upp nya ledtrådar.
 
Ha en trevlig helg
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-10-16, 21:04
Svar #7

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Allt som kan visa på samtida källor om en släkt / person från samtida källor ( som personen / släkten ) levat / verkat är ju ett stort plus.
 
 
Jag är ingen expert på Herdaminnen, men vad jag kunnat läsa mig till så är det väl högst varierande pålitlighet på dessa källor.
 
Jag har ingen anknytning till släkten Falk, men ville bara påpeka att websidor  på nätet och uppgifter på Wikpedia m.m ( där man kan lägga in uppgifter själv )utan minsta källkritik känns inte särskilt pålitligt.
 
Mvh / Benny

2009-10-17, 02:14
Svar #8

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
TillCharlotte,
 
Jag har aldrig litat på wikipedia angående släktforskning, men om du läser Svenskt Biografiskt Lexikon, och liknande böcker, bör du hitta en del spännande information.
 
Att Erik Falck var biskop borde inte vara av någon slump då det inte var ovanligt att tjänsten ärvdes av fäderne. Bengt Falck var hofpredikant hos Gustav Vasa och hans söner var hovjunkare (Svenskt Biografiskt Lexikon, Biografiskt Lexikon från Riddarhuset).
Bengt Falck var aktiv i den svenska armén under 1500-talet, ofta i Finland, och krigade under fanor som Upplandsfanan, Adelsfanan Sommarström samt Knut Jönssond Fana (Svenskt Biografiskt Lexikon, Biografiskt Lexikon från Riddarhuset).
 
Om Bengt Falck inte hade haft barn hade inte jag funnits, så det hade han, och flera av.
 
Angående frågan om släktskapet mellan Jens Eskildsen Falck till Vallö och Erik Falck har jag läst på danska sidor som beskriver Jens att han var biskop (jag återkommer om källor när jag återfunnit dessa sidor). Detta verkar vara en logisk förklaring till varför Erik också var biskop.

2009-10-17, 12:02
Svar #9

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Charlotte - jag tycker som Du: all information är välkommen för att lyckas lägga ihop klossarna i det jättelika Falck pusselspelet.  
 
Till Mikael Andersson. Tack för informationen om Falck vapenmotiv. Jag antar att Du hänvisar till takmålningarna i Ösmo kyrka från ca. 1460-1490, där på Falck vapnets hjälm står en falck. Det är nog egentligen en kråka/Krage på dansk. Vapnet kommer från fru Brita Olofsdotter Totts mor Karen Jensdotter Falck. Brita Olofsdotter var gift med en man som hette Johan. Resten av texten = hans namn har varit förstörd länge och har tolkats på diverse sätt tex. till Johan Fredebern til Körunda.  
Intressant är att Bengt Falcks sonson kyrkoherden Erik Johansson Falck hade en son i andra giftet med Katarina Valeriansdotter  Johan Erici Falck/Johan Falkius (lagläsare i Öster Norrland, student i Åbo 1.3.1662), som använde en sigil med exakt samma kråka som motiv + en kråka som breder ut vingarna på hjälmen.
Kyrkoherden Erik Falcks son från första gifte med Anna Eriksdotter Envaldsson majoren Simon Eriksson (Falkensköld) Falkenfelt nr. 1180. har på sitt adelsvapen två fåglar på samma vis ställda, bägge med utbredda vingar. Fåglarna börjar här likna falckar .  
 
Till Carl. Ett misstag; Bengt var ej hovpredikant.    
                   
Ps. Månne ngn kunde skissa upp en liknande släktkarta som www.ft-genealogy.net utgående från biskopen Erik Falck ända till till Krage till Vallö Falck. Då vore det enlare att komplettera och kritisera antaganden.

2009-10-17, 12:16
Svar #10

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Mitt misstag, jag menade Erik Falck.

2009-10-17, 12:35
Svar #11

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Är det någon som har en bild på Bengts kompletta vapen?

2009-10-17, 17:36
Svar #12

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Filip.
En kommentar angående Falk-släkten i Motala som omnämns i filen  FalckJBengt.pdf på din hemsida.
 
Att släkten skulle härstamma från Bengt Falck är en obekräftad släkttradition av okänt ursprung. Den som ska ses som Motala-släktens anfader är smeden Anders Abelsson, bosatt i Motala by (d.ä. i din sammanställning). Han omtalas för första gången 1631 i Motalas dopbok och är ännu i livet 1663. Det finns inga uppgifter om när han föddes eller avled. Av Anders patronymikon framgår visserligen att fadern hette Abel, men om honom är absolut ingenting känt.

2009-10-17, 19:57
Svar #13

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Tack Martin. Den här delen i släkttavlan om Motala Falckar är tagen från Erik Bergvists verk. Månne ngn har möjligheter att kolla förarbetet till Erik Bergvists verk som borde finnas på landsarkivet i Vadstena. Kanske där finns anvisningar till eventuella källor. Om ej, så får vi stryka bort den här förgreningen.  
 
Ps. jag har i stort sett utgått ifrån den stamtavlan som guvernementssekreteraren Paul Falck i Riga uppgjort om biskopen Erik Falcks efterkommande men där finns ej Motala förgreningen med. Det enda felet som jag tidigare konstaterat där är att Simon Eriksson Falck/Falkenfelt angivits vara en son till kyrkoherden Erik Falck i Narva och hans andra fru Katarina Valeriansdotter, trots att hon är född 1619. Då Simon var musketerare redan 1643 och Katarina var då 24 år gammal, så betyder det att hon borde ha fått Simon redan som ca. 4 årig. Mera troligt är att Simon är en son från Erik Falcks första gifte.
 
Pss. I samma stamtavla anges som söner till Bengt Eriksson Falck: 1. Simon, stamfader för adliga ointroducerade ätten Falckenclou 2. Göran ? stamfader för adöga ointroducerade ätten Rytterström och 3 Johan
Som Johan Bengtsson Falcks barn nämnes endast Erik Falck dvs. domprosten i Narva.
Själv kunde jag tänka mig att han hade en son till dvs, kronofogden Johan Falck, nämnd 1640 i Nyslott/Olofsborg/Savonlinna, Han var bokhållare på slottet och i ett skede vikarie landshövding för Savolax. Gift med Ingeborg Reiher, vars fader var borgmästare för Helsingfors, före det borgare i Reval/Tallinn. Mitt antagande baserar sig på att jag ej lyckats placera honom till ngn annan Falck familj och på det att Bengt själv verkat på samma slott.  
                         
Den trolige 1. frun till domprosten Erik Falck och moder till Simon Falkenfelt var Anna Eriksdotter Envaldsson, från Gumböle (Helsingfors). Erik Envaldsson torde ha varit broder till borgmästaren Lars Enwaldsson i Borgå (Släkten Schröder i Borgå) vars ena son Enwald Larsson var gift med Madlen Jöransdotter. Erik Falcks son kaptenen Hans Eriksson Falck var gift med Anna Mattsdotter, vars far var borgaren i Borgå Matts Jöransson. Också andra släktband mellan Falck och Schröder knöts: tex Mathias Schröder (sonson till Lars Enwaldsson) var gift med Sabina Eriksdotter Falkenfelt dvs. dottern till majoren Erik Simonsson Falkenfelt.

2009-10-18, 10:17
Svar #14

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Litet till om Bengt Falck.  
Bo Persson (Lincopensis) har 2001 hittat Rasmus Ludvigssons text i (Genealogia 18, RA). Där nämnes två ytterliga söner till biskopen dvs. Olof och Christoffer, vilka emmelertid ej kan beläggas i samtida källor. De kan ha existerat, då Erik Falcks änka Kerstin Arvidsdotter talar om sina många små barn (odat,. Enskilde ansökningar, Vol 19, RA). 1589 1/9 nämns en präst, herr Håkon (kanske Håkan), som svåger till Bengt Falck. Det här talar för att Bengt möjligen var född redan 1540.
 
Referat från guvernementssekreteraren i Riga Paul Falcks släkttabeller. (Hausens saml. uppgjord 1900). Bengt Eriksson Falk, f. 1540. Höfvidsman. Förordnad 1591 af kungl. Majestät att framfordra alla fartyg till Viborg (16)F S 3460. Till vilken källa hänvisar F S 3460 ?
 
I samma tabeller nämns som son till domprosten i Narva Erik Johansson Falk, Simon Eriksson Falk/Falkenfelt, vars sonson ryttmästaren Gustaf Falkenfelts (introducerad på svenska riddarhuset 1693) rustning av järn bevaras i Bjärnå kyrka (numera på nationalmuseet i Helsingfors). Jag kommer ihåg att jag en gång sett ett foto av denna fullständiga rustning. Jag har för mig att rustningen torde vara från början av 1600-talet eller tom.från 1500-talet, då kunde den ha tillhört Bengt Falck. Jag försöker leta fram fotot, så får de som är sakkunniga försöka datera den. Finns det ngn register över mellaneuropeiska mästare som tillverkade dem eller ngn bok med bra foton, så att man kan jämföra den ?  
                   
Ps. Man kan notera att vid denna tid dvs, i slutet av 1500-talet, hörde Skåne ej till Sverige. Hjärtat av riket bestod av Åbo och Stockholm. Kastelholm var där emellan - neutralt på sätt o vis, då det hörde till änkedrottningen.  
Norrbottens- dvs. Väster- och Norrbottens norra delar, Savolax samt finnskogarna i Sverige började först då koloniseras i större skala.
Ursprungligen danska adelssläkter (Tott, Fleming, Falck, Gyllenstjerna mm) hade fått ett starkt fäste om makten, då de kommit i maktpositioner i riket redan under unionstiden.

2009-10-18, 11:12
Svar #15

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Trevligt med så hög aktivitet under Falck!
 
Angående Carl W:s ...Jens Eskildsen Falck till Vallö och Erik Falck har jag läst på danska sidor som beskriver Jens att han var biskop.... Tänkte du kanske på: Eskil Krage, f: ca 1225, d: 1275. Var 1275 bispelig Høvedsmand på Kbh. Slot Översatt skulle jag tro att det betyder Biskopens Kommendant. Inga källor anger tyvärr att Jens skulle varit Biskop.
 
Filip! Mycket intressant. Jag har bilden på Falckvapnet här, fann den för ngt år sedan. Den är troligen ej från Ösmo Kyrka, de är grövre målade. Jag har sett en bild från Ösmo av Falckvapnet, men det är för dålig upplösning för att man skall kunna se fågeln. Kan du lägga ut länken?
 
Är det någon som har mer information om Bengt Erikssons bror Nils i Svenskt biografiskt lexikon:...Bengt hade en bror, Nils (Eriksson) skrivare, och en syster, Anna Eriksdotter. Enligt Rasmus Ludvigsson (Genealogica 18, fol. 131 v, RA) var den senare moder till biskop Erik F... ?

2009-10-18, 13:17
Svar #16

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Ja, det stämmer att det handlade om Eskild Krage.

2009-10-18, 14:44
Svar #17

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Mikael, för att se Falck vapnet i Ösmo kyrka 50 km från Stockholm; vänligen slå in ingeborg+wilcke-lindqvist+ösmo, så kommer Du till en PDF file En kyrkoreparation på 1500-talet, dokumentariskt belyst vapnet är på sidan 206.
 
Kan Du placera in Karen Jensdotter Falck i relation till biskopen ?  
Vet ngn mera om denna Karen Jensdotter Falck ?
 
Ps. Betr. Bengt Falcks två söner Simon och Johan, så har jag undrat var de varit efter faderns död. Bäggge verkar ha klarat sig på finska, då en del av barnen etablerat sig på finsk-estniska sidan av riket. Kanske de ej vandrade till Polen utan fanns i Landskrona/Nyen/Nyenskans/Nevanlinna (nu St. Petersbrg), där majoriteten av befolkningen talade finska. Släktnamnet Falck förekommer där åtminstone 1640, antagligen redan tidigare.

2009-10-18, 14:47
Svar #18

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Mikael, korrigering: titeln heter naturligtvis En kyrkoreparation på 1400-talet.

2009-10-18, 17:35
Svar #19

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
En förgrening efter biskopen Erik Falck.
 
Kan ngn hjälpa med följande: jag har i tabellen ft-genealgy.net johan johansson Falck till Boligstad = biskopen-Bengt-Johan-Johan F. till Boligstad d. 1611.
Har jag noterat rätt därefter sonen Hans Johansson Falck d. 1667 gift med Ingrid Silverbjelke d. 1699. Deras söner 1) Jost 2) Peder och 3) Börje
3) Börje har sonen Gabriel f. 1657 i Uppland, Estuna gift med Gertrud Plantin
 
2) Peder hade sönerna Johan, Peder, Gustaf och Abraham    
 
hade Gustaf sonen Abraham Fredrik Falck f. 1736, d. i Sääminki 1786 ??  eller hade Abraham en son Abraham Fredrik ??  
Abraham Fredrik var gift med Margareta Plantin (jämför med Gabriels fru Gertrud Plantin ovan)      
       
Här borde saken kollas från Estuna/Uppland
 
tack i förväg

2009-10-18, 18:46
Svar #20

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade en bok (på nätet) som heter Rome and the Counter-Reformation in Scandinavia 1583 – 1622  av Oskar Garstein från 1991.  
 
Den finns tydligen inte att tillgå på svenska bibliotek, men på ett danskt universitetsbibliotek.
Den går förmodligen att köpa också, om någon skulle vara intresserad.
Jag har inte läst den, men i boken nämns Bengt Falck som finnish nobleman.
Att Bengt Falck skulle vara finsk är ett uppenbart fel, men det skulle kunna stå något annat av intresse i boken ändå, sedan går det kanske att hitta källangivelser.
 
I filen FalckJBengt.pdf står en av Bengts söner som Johan Bengtsson Falck, efter honom kommer Johan Falck död 1611 (i Danmark) och som gift 1648, det faller på sin egen orimlighet, han var ju redan död då. Näste son i ledet står som Hans Johansson Falck död före 1667 och också gift 1648, med Ingrid Pedersdotter Silverbjelke död 1699.
 
Varifrån kommer årtalet 1648 för giftermål mellan Ingrid Pedersdotter Silverbjelke och Johan Falck?
 
Den Johan som dog 1611, måste i rimlighetens namn vara född en bit bakåt på 1500-talet för att hinna med att bli gift och få barn.
 
Sedan finns Erik och Bengts bror Johan, som blev dräpt 1589, var blev han dräpt och av vem?
Var han gift och hade barn?
 
Sedan undrar jag över studenten i Uppsala Ericus Johannis Falck. F i Söderköping 1587; fad. Rådman i Linköping (enl. andra ryttmästare). Stud. 1608. Pastor vid finska o. svenska förs. I Narva; prost i Allentacha Livland 41 D 1641.  
Denne Erik Falck är inte samma som Domprosten i Narva som dog 1645.
 
Någonstans har jag läst om en sammanblandning av namn dvs. att en Johan hette Hans egentligen, vet någon om det stämmer och vem det var i så fall?
 
Sedan undrar jag om texten om Biskop Erik Falck i, Skara Stifts Herdaminne  av Joh. W. Warholm, är att betrakta som trovärdig eller ej?
 
Historisk tidskrift för Finland av Suomen Akatemia, svenska Litteratur-sällskapet i Finland, har publicerat några skrifter där Bengt Falcks namn finns med. Dessa borde väl gå att få tag i på finska bibliotek.
Kanske kan man hitta någon liten pusselbit där.
 
Några funderingar och frågor satta på pränt.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-10-18, 19:11
Svar #21

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Filip, Fann vapnet efter din beskrivning i Ösmo. Visst kan det vara en falk!  
 
Här är äntligen länken till det Falckvapen jag hänvisade till tidigare: http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=312
 
Angående frågan: Kan Du placera in Karen Jensdotter Falck i relation till biskopen? Vet ngn mera om denna Karen Jensdotter Falck? Nej! Ingen koppling funnen mellan Jens barn och Erik Falck. Vidare:
 
Jens första äktenskap var med Margarete/ Margrethe Holgersdatter Krognos och anses av vissa varit barnlöst. Jens andra äktenskap var med Birgitte Abrahamsdatter Baad, följande barn;  
 
Karen Jensdatter Falk till Vallö, Skjern och Bistrup, gift med Oluf Axelsen Tott/Thott fick dottern Birgitte Olufsdatter Thott.
 
Kirsten Jensdatter Falk, till Vallö, Skjern och Bistrup, f: före 1403, d: ca 1455, gift m Henning Hansen Podebusk 1419, till Skjern og Egholm, Riddare, f: ca 1390, d: 1442. Begravd i Lubeck. Barn m Henning:  
Elne Henningsdatter Podebusk, gift m Iver Christensen Fasti till Örregård 1446-99.  
Gissel Henningsdatter Podebusk f: ca 1425, d: efter 1495, g: Ove Tagesen till Vingegaard (Vingegård) Rewentlow.
Marine Henningsdatter Podebusk, f: före 1435, d: eft 1484 gift med Hans Eriksen.
 
Finns uppgift om att Kirsten även gifte sig med Bord Jensen Bonde. Inga barn.
 
Som jag tidigare nämt finns även sonen:
Jens Falk, f: ca 1385-90, Vallö, Danmark, död ung var död 1407 enl en uppgift.

2009-10-18, 20:20
Svar #22

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Min morfars farfar, Carl Victor Falck, forskade väldigt grundligt om Falck och skrev en bok om släkten Slägtbok för Familjen FALCK och dermed befryndade slägter.  
Här finns skrivet om familjen från Jens Eskildsen Falck till Aste Urban Falck (f. 11/1 1881).  
Det står där att Karen Jensdotter (Joensdotter) Falck var barn till Jens (Joen) Carlsson Falck och Agneta Arendsdotter.
Jens farfar Johan Falck hade två, kända, söner, Carl Falck (Jens far) samt Erik Falck (biskopen).
Johans farfar, i sin tur, lär ha varit dansken Jens Eskildsen Fack till Wallö.

2009-10-18, 21:51
Svar #23

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Charlotte,
 
tack för korrigeringar till skissen om generationerna efter biskopen Erik Falck. Det här är jag just efter...att skissa upp en släktöversikt, som sakkunniga via näten kan fullborda.          
 
Johan Eriksson Falck lär ha varit ryttmästare f. 1566 och död i Ryssland 1598. Uppgifterna om Bengts sonson Johan till Boligstad och hans efterkommande borde kontrolleras. kanske ngn har den sidan redan färdig ?
Betr. rutan med Johan Bengtsson Falcks dödsår och när han var gift - ber om ursäkt där borde inte stå ngt om giftesmål, Det har jag kopierat fel från min konsept - det var ju naturligvis året för sonens giftesmål.        
 
Betr. prästen Erik Falck i Narva och Allentacken (Alataguse). Enligt herdaminne för Ingermanland I av Kyösti Väänänen anges han enligt släkttradition som son till Johan Bengtsson Falck utan verklig bevisning (Hildebrand). Enligt Oden är han Ericus Joh. Otsrogothus, student i Uppsala 1608. Gifte I NN, Gifte II Katarina Valeriansdotter. Nämns i samma verk som död 1645. Har varit krigspräst i Wrangels Viborgs östra infanteriregemente. Antagligen var han krigspräst redan tidigare för Nylands ryttare, då han verkar ha gift sig första gången med Anna Eriksdotter Envaldsson i Sibbo/Helsinge. Rimligen är det här samma person som du referar till.  Enligt herdaminnet kallas han domprosten i Narva (Ramsay, Duchman, Elgenstjerna) Enligt Hildebrand ej domprost. Om dödsåret lär 1645 vara rätt och baserar sig på superintendentens brev till Kungl. Maj:t 2.3.1646.
Erik F. var asessor vid konsistoriet i Narva 1642                    
     
Det här är ej enkelt ... särskilt betr. de äldsta släktleden, då det finns så lite källor till förfogande men hoppas på att vi tillsammans kan forma en helhet av det hela och lyckas knyta samman de rätta Falck släkten till den.  
 
Ps. Bengt som finsk krigsman. Ja, hm. i 700 år fanns det inget Finland som rike men ofta hänvisade man till medlemmarna av släkterna Bjelke, Baner, Fleming osv. som finnar, om de etablerat sig på finska sidan av det svenska riket. Tex. riksrådet Klas Flemings svenska lär enligt andra riksrådar ha varit klanderlig. Förklaringen har väl varit finlandsvenskan som varit ålderdomlig redan då och noten hade kommit från finskan. Han bodde i Pargas och svenskarna hade flyttat dit redan under 1300-1400 talen. Det är ju fortfarande så att tex. Närpesborna i Österbotten talar en dialekt som vi finlandssvenskar och rikssvenskar har svårigheter att förstå men de klarar sig väl på Island !

2009-10-19, 15:30
Svar #24

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Carl! Låter spännande. Har du något mer material runt detta som du kan publicera, datum, källor mm?

2009-10-19, 16:34
Svar #25

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Charlotte. Johan Bengtsson Falcks dödsår är hämtad från Gustaf Elgenstjern s. 662 (Stockholm 1927)

2009-10-19, 17:27
Svar #26

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Mikael,
 
Jag har endast en kopia av boken. Originalet har mycket mer information i form av lösblad osv. Där finns säkert källor.
Datum finns här fullt med, men det står inte när det är skriven.
Det var min forfars farfar som skrev den, och den senaste person han har med, som verkade nyfödd då enligt sättet han har skivit in denne, föddes 1911. Han bör därför ha gjort färdigt boken runt den tiden.
 
En annan sak jag hittade var på sidan http://www.lottisen.se/falk_lundbeck/äldre%20falksläkten.htm där ett släktträd av familjen Falck finns. Där finns alla, och fler, som befinner sig i släktboken fram till min forfars pappa, Bengt Gustaf Falck, och hans generation.

2009-10-19, 22:26
Svar #27

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Filip!
 
Jag har inte undrat över Johan Bengtsson Facks dödsår.  
Jag undrade varifrån årtalet 1648, för vigseln mellan Hans Johansson Falck (råkade skriva Johan Falck) och Ingrid Pedersdotter Silverbielke, kom ifrån.
Deras barn Börje står som född ca 1625, Jost död 1642 och Peder död före 1675. Då passar inte årtalet för vigseln in.
Försöker bara få in rimlighet i årtalen för att generationerna skall stämma överens.
 
Jag tycker även att Erik Falcks jr är intressant. Är det någon som tittat på om han har barn eller ej.
 
Han tycks ha varit en berest och intressant man.
 
Ur Erik Falcks minnesbok går att utläsa att han var på följande platser:
 
1582 Konstantinoplel
9 aug Tripolis
Senast sept Jerusalem (Blev då adelsman, om inte förr, blev där slagen till riddare)
24 sept Tripolis
Nov Kairo (som ende svensk på 1500-talet)
15 aug 1583 Wien
? Italien
? Dalmatien
18 dec Wittenburg
1584 Venedig
Höst 1584 Verona
3 aug 1587 Warszawa
7 sept Danzig
Sep 1588 Vadstena
Febr 1589 Mariestad
1589 Livland
14 nov 1592 27 aug 1593 Danzig
April 1597 Linköpingshus.
 
Erik ägde Torsvalla hemman i Skönberga, samma socken som Bolltorp, ägde jord utanför Linköping. 1590 fick han godsförläningar, blev förlänad med häradshövdingeräntan i Vallentuna samt Ryds och Danderyds skeppslag.
 
9 november 1598 skriver hertig Karl om ”någre kistor” i Å kyrka nära Söderköping (både Bolltorp och Torsvalla ligger närmre Söderköping än Linköping).Har skrivit om det förut, är inte säker på om det var den ena eller den andre brodern, eller bägge.
 
7 februari 1599 fick Erik Falck sina förläningar i Västergötland samt sina gods i Uppland, Västmanland och Östergötland indragna till kronan.
 
Sedan blev han i princip landsförvisad och dog 1606.
 
I boken frälsegodsen i Sverige under storhetstiden. nämns ..Skönberga sn. Ägdes av M;r Erik Falk född 1569 vars änka Christina...
Kan det vara Biskopens son kanske?
 
Själv tycker jag att födelseårtalet verkar vara felaktigt, för biskopens son, han skulle då varit för ung när han började de resor jag skrev om ovan.
 
Hur som verkar det intressant att ta reda på mer om biskopens söner och generationerna som kommer efter.
Jag tycker fortfarande, att utan hypoteser kommer man ingen vart, sedan gäller det att leta vidare och försöka verifiera, samt att hypotesen förefaller rimlig.
 
Med vänliga hälsningar
Charlotte

2009-10-20, 20:43
Svar #28

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Hej Charlotte,
 
tyvärr så har jag ej kontrollerat uppgiften om vigseldatumen för Hans Johansson Falck & Ingrid Silvebjelke. Jag tog infon från rektor Ulrika Kämpes inlägg i Anbytarforum den 5.4.2005. Hon har tagit uppgifterna antagligen från Erik Bergvists, bok om släkten Falck, 1951. Man borde kolla uppgiften från boken samt om där finns källanvisningar.
 
Erik d. yngre har verkligen hunnit med mycket. Han var som brodern Bengt katoliker och skrev ett flygblad till europeiska härskare, där han underströk svenska kungahusets civiliserade vanor och politik jämfört med tsarrysslands furster. Han var också sändebud (ambassador) i Moskva och Novgorod och var högt uppskattad av Johan den II.          
 
Ps. biskopen hade en jättespännande familj - fint om ngn skriver en bok om släkten. Hoppas vi kan samla mera stoff till dess.  
 
Tyvärr har jag ej själv för tillfället möjligheter = tid för arkivbesök. Hoppas jag hinner snappa upp ngt via näten. Särskilt uppgifterna om Nyen och dess invånare 1640 borde jag på ngt vis hinna gå igenom.  
 
må väl

2009-10-21, 07:33
Svar #29

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Jag och mammas kusin har mål att sammanställa all den fakta vi har till ett släktträd,och en bok om vi hinner.
Den ovannämnde bok min forfars farfar sammanställt har jag nu sett komplett. Den innehåller väldigt många gamla brev och skrifter som sträcker sig till 15/1600-talet. Han (Carl Victor Falck) har även där skrivit historier och släktträd om ingifta släkter. Dessa texter finns det hur mycket som helst om.
Han har skrivit om alla led Falckare från Jens Eskildsen till min morfars generation.
Om man har frågor om källhänvisningar bör nämnas att boken, som sagt, är fullproppad med gamla brev, kvitton, gamla släktträd och diverse texter. Dessa är originalkällor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna