ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2009  (läst 5040 gånger)

2009-05-19, 22:06
läst 5040 gånger

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Till Filip och Charlotte,
 
Göran Gyllenfalk
 
Frälse Märit Pedersdotter Kåse, född ca 1569 i Öjhult, Pjätteryd, död: 1633, gift: 1592 med häradsfogden i Sunnerbo, förvaltaren på Stensnäs
under Ulf o Anders Olofsson(Stråle av Sjöared)(Gyllengrip) i Ryssby, Nils Bosson, tf befallningsman vid Jönköpings slott 1606,(G). Vistades i landsflykt 1627.  
 
Barn:
- Anna Nilsson (~1595-1686), gm Jöran Silvestersson faktor i Jönköping
- Johan (Jöran) Nilsson Falk adlad Gyllenfalk, f: 1600-12-21, Ryssby, d: 1675-01-15 Fagerhult, Kalmar Län, stadsmajor i Halmstad, 3 giften. 1) Ingeborg Stråle av Ekna 2) Karin Kagg 3) Elisabet Rosenbielke. Johan dog barnlös 15 jan 1675 i Fagerhult.
- Elisabet Nilsdotter, gm Nils Jeppesson i Granåe
 
Kan finnas ytterligare ett barn:
- Kerstin Nilsdotter (äv Kerstin Svenonis), död 1651/1652 i Barkeryd
, gift m kh Brodde Svensson i Rogberga, kyrkoherde och fältpräst. Född ca 1597-1600 i Forserum, Boarp Barkeryd. Kyrkoherde i Rogberga 1651-1656. Död 1656-10-24 i Rogberga. Andra forskare anger dock att hon kan vara dotter till bonden Nils Eskilsson i Lockarp, Barkeryds sn och hans hustru NN Mickelsdotter, dotter till skogvaktaren Mickel Jönsson i Tenhult och dennes hustru Brita.  
 
Se mer om Kåse släkten: http://hem.bredband.net/gunnartq/””
Se även Anbytarforum: Kyrkoherde Brodde Svenonis i Rogberga (äv om Göran Gyllenfalk)

2009-05-21, 19:28
Svar #1

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Falk-forskare i Hajom ! Jag har på Släkter under Falck efterlyst information om Nils Danielsson/Falck i Berghem, som levde 1643-1728. Nu har jag upptäckt att det finns en diskussion även här. Eftersom det tydligen har funnits Falkar i Berghems grannsocken Hajom, kan jag inte låta bli att undra om min Falck kan vara en ana till någon av dom. Är det någon som har stött på någon Daniel eller Nils Falck (eller Falk)? Hälsn. Astrid.

2009-05-23, 18:11
Svar #2

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Ronny,  
 
intressant med Falck/Thelin och namnets trevliga härledning. Thelin namnet kunde också härledas från Turun ja Hämeen lääni dvs. Åbo- och Tavastehus län men har en sådan existerat - måste kolla saken. Jag kan ställa frågan också till en levande Telin, den legendariske skådespelaren, krögaren polisen mm.  Aarre Ate Telin från Nystad. Kanske han hört ngt om namnets uppkomst.  
 
Tack för tipsen om var det kan finnas uppgifter om Nyen, kollar dem bara jag lyckas rycka mig ur arbetslivet för en stund.  
 
Din anmärkning om att Hans Eriksson Falck och Olof Hansson Falck verkar ha levt ungefär samma tid leder till frågan om vems son han då kan ha varit, om icke en son till Hans Eriksson Falck. Fadern bör ha varit i en ganska hög position i samhället. Det har levt andra Hans Falckar men inte riktigt den rätta tiden.  
På nätsidan äldre Falcksläkter (www.Lottisen.se) har man kommit till en tolkning om att biskopen Erik Falck haft också en son Johan eller Hans Falck, antagligen ryttmästare d. 1598. Enligt samma källa hade denne Johan en son Johan Johansson Falck vars ena son hette Hans och den andre Börje.
Kanske det ändå var så, att biskopen hade en ryttmästareson Johan Falck, d. 1598 i Ryssland, och han hade två söner dvs. den kände Johan och en okänd Hans och att vår Olof Falck var en son till honom.  
 
Till Charlotte och Ronny. Jag ställde en förfrågan till Krigsarkivet om de kunde kräva fram när och var Bengt Falck tjänstgjort och bad dem kolla med det samma om de hittar ngt om denne ryttmästare Johan Falck som dött 1598.
Om man senare kan få fram denne Johan Falcks eventuella förläningar och förehavanden så är det ännu möjligt att jag får omformulera min släkttabell på nytt. Då kan kyrkoherden i Narva Ericus Johansson Falck likaså vara en son till honom !
 
Nog måste jag säga att jag aldrig tidigare stött på ett sånt här pusselspel. Jag känner mig precis som Don Quiote kämpande mot vindmyllorna.

2009-05-24, 19:34
Svar #3

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Jag har inte helt förkastat teorin om att Hans Eriksson Falck skulle kunna vara Olof Hanssons fader. Födelseårtalet för Olof Hansson kan ju vara fel. Är han född i slutet av 1620-talet finns kanske en möjlighet att han kan vara son till Hans Eriksson. Men eftersom det inte finns något som pekar på att så skulle vara fallet så kan man inte se det som troligt. De var ju inte direkt bosatta på samma ställe om jag förstått saken rätt, och det är väl inte helt uteslutet att det var Olof Hansson eller hans barn som bestämde sig för att börja använda namnet Falck.
 
Intressant med uppgifterna om ryttmästaren Falck, men källhänvisningar tycks saknas i redogörelsen vilket försvårar möjligheterna att kontrollera uppgifterna.
 
Det är nog lite långsökt att försöka förklara namnet Thelin på det sätt jag gjorde, men vem vet. Är dock lite tveksam till att akademiskt utbildade högre ståndspersoner skulle komma på att använda finska länsbenämningar när de valde ett namn. Men med tanke på att de flesta av dem flyttade från området så är nog ett namn som på något vis kan kopplas till Åbo eller någon annan specifik plats i närheten inte så långsökt.
 
I den brevväxling mellan Johan Thelin och diverse personer som finns beskriven och delvis publicerad på nätet framkommer det att han på något sätt är släkt med köpmannen Nils Printz, en brorson(nephew) till den tidigare guvernören John Printz i Delaware. Undrar om de uppgifterna stämmer. På vilket sätt är Johan Thelin eller hans hustru isåfall släkt med Printz? Och vem är denne Nils Printz?

2009-06-07, 19:15
Svar #4

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Charlotte,
 
oj, oj, oj - det här är mera spännande än Da Vinci koden. Professor Lars-Olof Larsson skriver i Populär Historia nr. 3/07 att Bengt Falck var föga 40 år vid sin död, dvs. född ca. 1560. Varifrån månne den uppgiften kommer ?    
 
Charlotte berättar att Bengt redan 1574 berättat om sin tjänstgöring i Finland och att han red för Knut Jönsson 1571 och 1585. Min förfrågan till krigsarkivet ledde till att de endast hittade en lapp rörande lönen för en Bengt Falck (Militieräkenskaper 1575:3). Denne Bengt förekommer i rullorna för hovfanan som menig under Bertil Ivarsson 1576-1577 och under Knut Jönsson 1578-1580. Pga av personalbrist hinner krigsarkivet ej kolla var fanan befunnit sig och militära grader av denne Bengt. Uppgifterna om tjänstgöring under Knut Jönsson överensstämmer med Charlottes info, så ganske det är frågan om samma Bengt. Om profesor Larssons uppgifter stämmer så kan Bengt föga ha varit i tjänst ännu 1571 men nog 1576 som var informationen från krigsarkivet. Hoppas ngn har möjligheter att följa denna tråd.        
 
Ps. Om det var hertig Karls mening att utplåna minnet av Bengt Falck, så har han lyckats väl. Intressant är det också att det finns helt olika uppgifter om Bengt: tex. på skådeplatsen i Linköping påstås det i informationskylten att han förevisats till Finland och å andra sidan verkar det finnas bevarat vad han sagt på skådeplatsen i Linköping. Det blir intressant att se om vi hittar sanningen bakom de olika versionerna.            
 
Vi måste nog som Charlotte förslog försöka kräva oss in i arkiv för att hitta möjlig information om hans födelse i Skara om han var född ca. 1540 eller i Linköping om han var född ca. 1560; information från förläningsorter Upalingå intill Reso och hans andra eventuella förläningar tex Bolltorp; är de månne de samma som biskopen hade ?  
Charlottes antagande om anknytningar till vissa släkter är också intressant och borde efterföljas.    
 
Pss. Det finns två släktförgreningar i Finland som anser ha biskopen som förfader och som har levande personer på svärdsidan. Om man kunde få ett Y-Dna prov på biskopen, så kunde man i alla fall säga om biskopsläkten fortfarande fortlever på svärdsidan. Tipsa vänligen mig om man i ngt skede utför renoveringarbeten i kyrkan, då kunde man enklast ta testen.

2009-06-14, 09:39
Svar #5

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Till Charlotte och de andra intresserade av biskopssläkten Falck,
 
Har ej ännu haft tid att gräva mig i källorna men ville bara säga att Bengt Falck verkar ha varit sin tids Fantom !  Ingen vet om han levt 40- eller 60 år, vilka förläningar han hade, blev han fången i St. Mårtens eller drog han sig till Nyslott/Olofsborg och gav sedan kampen upp efter att fått försäkran om en rättvis rättegång, varför blev han likviderad ... enl. Charlotte: i samband med sin flykt ur riket (till Polen eller ??) låtit placera några kistor i Å kyrka ett stycke från Söderköping ... berodde hans dödsdom på att han lyckats fly ur fångenskapet ?  
 
PS. om den finska Falck släkten från Sibbo kan bindas till Bengt så har krigartraditionerna i alla fall inte dött ut. Där finns en rad krigare allt från kaptener till fadern för det finska luftförsvaret, som under andra världskriget bidrog till att Helsingfors ej helt blev nersmulad.  
 
Ps. om ngn. lyckas bidraga med ännu ngt vettigt, så blir jag nog så lycklig att jag skickar den personen en flaska bästa Odessa champagne

2009-06-16, 00:28
Svar #6

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Huruvida Bengt Falck var född 1640 eller närmare 1660, råder det delade meningar om. Fadern Erik Falck, nämns vara född 1479, vilket enligt min mening talar för att Bengt skulle vara född 1640. Fadern skulle då ha varit 61 år, i annat fall skulle han ha varit 81 år om han blev far 1660, vilket för mig förefaller osannolikt. Å andra sidan skulle Erik Falck ha varit över 80 år då han reste till Moskva 1661, vilket verkar vara en hög ålder, för en resa till Ryssland och förhandla med en rysk storfurste.
 
Biskop Erik Falck hade Bolltorp, Skönberga vid Söderköping, en tomt i Enköping, Tubbetorps kronogård samt andra västgötska förläningar. De gods biskopen ägde vid sin död borde ha gått i arv till hans söner. Både Bolltorp och Skönberga ligger bra till för att frakta kistor till Å kyrka för att gömma undan för Hertig Karl. Tubbetorp kanske inte fanns kvar bland egendomarna vid biskopens död, då det ligger närmare Skara. Frågan är om det var både Bengt och brodern Erik som gömde kistorna eller den ena eller den andra, det råder delade meningar om detta.  
 
Bengt Falck tjänstgjorde i Finland under klubbekriget 1696 -97. Flydde redan 1697 undan Hertig Karl, inte ur fångenskap men möjligtvis för att undgå det.  Månadsskiftet oktober - november 1698 var han i Åbo. Den 29 september 1699 flydde han till Nyslott, var kvar där till 13 oktober. Han fick 4 oktober ett lejdebrev, av hertig Karl, men han ville icke komma. Den 19 mars 1600 förhörs han, då fängslad, i Linköping.  
 
I en studentmatrikel står följande:
Erikus Johannis Falck. F. i Söderköping 1587; fad. Rådman i Linköping (enl. andra: ryttmästare) Stud. 1608. Pastor vid svenska o. finska förs. I Narva; prost i Allentacha, Lifland, 41. D. 1641
 
Dödsåret skiljer sig från domprosten Erik Falck i Narva som sägs vara 1645.  
Domprosten var gift med Katarina Walleriansdotter, född 1619. Gifta cirka 1640. Om Erik Falck då var 53 år, bör han ju rimligtvis ha hunnit med ett tidigare äktenskap med barn.
 
Om Bengt Falck var född 1640, kan han mycket väl fått en son Johan, som i sin tur får en son Erik 1587. Tanken är helt möjlig.
 
För mig verkar det som om man skulle leta i Skara eller Söderköping efter födelse för Bengt Falck och hans eventuella söner. Jordeböckerna borde väl innehålla namn på dem som upprätthöll gårdarna. Finns väl i Vadstena.  
 
Har läst i olika böcker och kan inte gå i god för äktheten i uppgifterna. De ger i alla fall mig idéer och uppslag att fundera vidare på.
 
Med vänlig hälsning  
Charlotter

2009-06-16, 10:45
Svar #7

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Filip!
 
Beträffande varför Hertig Karl lät avrätta Bengt Falck, så förefaller det vara en rimlig handling i samband med att hertig Karl tillskansade sig den svenska tronen.
 
Hertig Karl ansåg att han räddade riket från katolicismen. Trots att Sverige var ett protestantiskt land, var det inte så att alla hade ”rättat in sig i leden” ännu. Många var fortfarande katolska mer eller mindre öppet. Överhögheten kan inte ändra på människors sedvänjor från en dag till en annan. Det tar tid. Både Bengt och Erik var katoliker.
Nu tror jag inte att allt går att tillskriva trosfrågor, men trosfrågor har i alla tider varit ett bra argument att ta till, när någon vill rättfärdiga sina handlingar, speciellt när det ligger dolda motiv bakom.
 
Bröderna reste ofta till samma ställen, men Bengt kan nog ändå ses som den som ägnade sig åt det militära medan brodern Erik var mer av en diplomat.
Bengt Falck beskrivs som en hårdför, våldsam man. Beskrivningen är föga sympatiskt, men det kan vara tendensiösa beskrivningar av honom.
 
Klart är att Clas Fleming i Åbo var en av Sigismunds trognaste anhängare/medhjälpare och att Bengt var en förtrogen till Fleming. Båda hade dessutom varit pålitliga undersåtar till fadern Johan III. Under sin tjänstgöring för Johan III hade de säkert träffat och lärt känna Sigismund, måhända var de ganska jämngamla.
 
Att hertig Karl verkligen hatade Fleming, finns väl beskrivet. Han hatade honom så till den milda grad att han blev besviken när han dog själv, utan att hertigen fick medverka till hans död. Hertigen var själv på Åbo slott och försäkrade sig om att Fleming verkligen var död.  
Det kanske var anledningen till att hertigen avrättade Flemings båda söner i Åbo, på ”stående fot” utan att dra dem inför rätta, så som han gjorde med andra. Man kan spekulera i om det var under övervägande från opinionen, som vissa blev avrättade och andra blev fängslade. För att behålla sitt stöd bland sina svenskar, var han nog tvungen att hejda sig i sina ”blodbad”, och hålla (en skenbar) rättvis rättegång.
 
Historien säger att Hertig Karl var en bättre regent än Sigismund, då han ärvt sin fars, Gustav Vasas, ekonomiska sinnelag och bättre kunde handskas med rikets finanser, att han lade grunden för det som skulle bli stormakten Sverige.  
Vad alternativet skulle ha blivit, kan väl ingen veta, historien är som den är, och segrarna skriver dess historia.
 
Hur som helst så skonades broder Erik Falck, hans gods och egendomar konfiskerades (vilka de nu var), han kunde aldrig återvända till Sverige. Erik var nog heller inget hot mot hertig Karl, i samma bemärkelse som Bengt.  
Bilden som tecknas av Bengt visar upp en orädd, ganska brutal krigsman (sann eller inte!) och vem vill ha en sådan fiende lös utanför Sveriges gränser, när Sigismund ingalunda givit upp tanken på att återfå Sveriges krona.  
 
Hertig Karl började inte kalla sig för Karl IX förrän efter det förflutit en tid. Det var många regenter runt om, som inte erkände honom som den rättmätige kungen av Sverige utan betraktade honom som en ursurpator. Hertig Karl var likaså en hårdför härskare, samtidigt som han måste ha känt av att hans legitimitet som svensk kung var ifrågasatt, kanhända visste han det själv. Nåde den som inte gjorde det som han ville.  
 
Att det inte finns så mycket dokumentation om Bengt Falck, kanske beror på att han inte haft tillräckligt stor betydelse för historien, även om han i periferin medverkade i den. Han kanske kunde ha haft en större betydelse om han fått leva, vem vet?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-06-17, 00:15
Svar #8

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Nu till den verkligt spännande frågan. Var Biskop Erik Falck släkt med den danska uradeln Falck? Det finns inga som helst bevis för detta. Men många indicier pekar mot att så är fallet. Enligt den teorin härleds följande släktled:
 
Erik Johansson Falck, Biskop.  
 
Eriks far var:
Johan Falck, frälseman. Antas vara gift med Anna Eriksdotter. Var syster till Benkt Eriksson till Skällsnäs. Benkt avrättades vid Stockholms blodbad. Han var fodermarsk hos riksföreståndaren Svante Nilsson (Sture) Natt och dag. Benkt Eriksson nämns i en bok om Gustaf Wasa från slutet av 1800 talet. Under sådana irrfärder kom han (Gustaf Wasa) till frälsemannen Bengt Eriksson på Skällesnäs i södra Wedbo härad. Denne hade af konungen erhållit ett lejdebref, hvilket han visade Gustaf,och rådde honom följa med sig till Stockholm. Men Gustaf förklarade sig ämna draga till Dalarne, och gaf honom det rådet att följa med dit. Till sin olycka följde Bengt Eriksson icke detta råd, utan drog till Stockholm, där han delade lika öde med de andra dödsoffren.  
 
Johan Falcks far var:
Erik Jensen Falck, till Vallö Slott och Bidstrup, Själland Danmark. Riddare. Vissa anger att släkten flyttade till Sverige med honom.  
 
Erik Jensen Falcks far och mor var:
Jens Eskil(d)sen Falck, till Vallö och Bidstrup. Riddare. I skölden bar han de tre färgerna blått, gult och vitt krönt med en falk. Den svenska grenen av Falcksläkten sägs av vissa härstamma från Jens första äktenskap med Margrethe Holgersdatter Krognos. Andra säger att äktenskapet var barnlöst.
 
Margrethe har en intressant bakgrund. Var dotter till Holger Gregersen Krognos och Margrethe Aagesdatter (Steg), Holgers far var Greger Pedersen Krognos. Gregers far var Peder Stigson Krognos som var gift med Regitze Christoffersdotter (dock dotter utanför gifte, med adelsdam Johanne Munk af Lunge). Regitzes far var danske konungen Christoffer II. Han var även far till Valdemar Atterdag. Krognos betyder förresten kroknäsa. De var kända för sina  kraftiga näsor. I skölden hade de en örnvinge.  
 
Efter Margrethes död gifte Jens sig med Birgitte Abrahamsdotter Baad (af Halland) Tjurhuvud, dotter till Abraham Brodersson Tjurhufvud. Han var kallad Tjurhuvud i Sverige och mycket förmögen liksom Krognosarna ovan, son till Broder Simonsen Baad af Halland. Abraham var gift med Merete Pedersdatter Budde. Abraham blev halshuggen, dömd av Erik av Pommerns domare för våldtäkt. Birgitte blev omgift med Thure Stensson Bielke 1407. De fick tillsammans Birgitta Turesdotter Bielke. Birgitta gifte sig med Karl Knutsson Bonde som blev kung efter hennes död i Sverige samt Norge.
 
Med Margrethe fick Jens barnen:
Katarina Jensdotter Falk.  
Kirsten Jensdatter Falk, till Vallö, Skjern och Bistrup, gift med Henning Hansen Podebusk.
 
Finns även uppgifter om följande barn till Jens Eskildsen.  
Jens Falck, ca 1385-90, Vallö. Död ung, 1407 enl en uppgift.
Karen Jensdatter Falk (möjligen identisk med Katarina ovan), till Vallö. Gift med Oluf Axelsen Tott, Riksråd, Marsk, Riksamiral. Riddare. Blev kallad ”den onde”. Fick Goland i pant av den danske kungen och regerade där enväldigt liksom över Östersjön. Länsman på Gotland till sin död. Om Karens förhållande till Oluf heter det i släktböcker att «hendes Vis befaldt hannem ikke». Med Karen Jensdatter Falk, fick han dottern Birgitte Olufsdatter Thott (gift m Nils Rosenkrantz). Gift därefter med Erengisle Nilsson d y Natt och Dag(vapnet svart och vitt på längden till skillnad från horisontellt, den andra N&D ätten), riddare, riksråd, fogde på Stegeborg.
 
Birgitte var en spännande dansk och svensk adelsdam. Blev dömd för förräderi och förfalskning. Under kriget mellan Danmark och Sverige var hon inblandad i politiska stämplingar med fiender till Karl Knutsson. Dömdes till att brännas på bål för högförräderi. Straffet omvandlades till att bli inmurad levande i Kalmars slottsmur. Vilket omvandlades till en tid i nunnekloster. Brita Tott var också verksam som förfalskare av sigil. Hon dömdes för förfalskning men fick nåd. År 1494 tvingades hon sälja Hammerstad till Sten Sture den äldre, trots att hon redan testamenterat det till Uppsala domkyrka. Flyttade sedan till Danmark. Där var hon istället uppskattad, en stor landägare som och blev utsedd av danske kungen till något mycket ovanligt, en kvinnlig länsman över det kungliga Dronningholm.
 
Jens far var:
Eskild Falk, till Vallö. Riksmarsk i Danmark. Även kallad Eskild Bosen Falk.  
Eskild var gift med Kristine Evertsdatter Moltke. Dotter till Evert Moltke 1318-67.  
 
Eskild var son till:  
Bo Eskildsen Falk, till Vallö, anhängare till Valdemar Atterdag. Gift m Cecilie Eriksdatter Gyldenstierne.  
 
Bos far var:
Eskil(d) Krage, från Själland, Var 1275 Bispelig Høvedsmand på Köpenhamns slott.  
 
Eskild Krages far var:  
Eskild Krage, till Vallö, anhängare till Christoffer II. Kommandant (Høvedmand) på Södra Jylland.  
 
 
Kopplingen mellan Erik Falck och Falckarna i Danmark faller f.n. på följande punkter. Kopplingen mellan Erik och Johan Falck. Kopplingen mellan Johan Falck och Erik Jensen Falck. Kopplingen mellan Erik Jensen Falck och Jens Eskilsen Falck, från de danska Falckarna. Var finns bevisen?  
 
Jag vill här lansera en intressant idé för att vända på problemet. Jag har läst att Benkt Eriksson förde i vapnet en falk. Det kan ge vid hand att Anna Eriksdotter och Benkt Eriksson var barn till Erik Jensen Falck. På den tiden var det mycket vanligt att en kvinna behöll sitt adelsnamn även som gift.
 
Det ger möjligheten att Johan Falck tagit sin frus namn. Var det inte så bl.a. adelsfamiljen Grip gjorde vid ett tillfälle?  
 
I min släktforskning har jag i alla äldre led sett att antalet barn i snitt varit 8-9 stycken under ett pars fertila tid. Vartannat år är vanligt. Därför förefaller det mycket otroligt att adelsfamiljerna skulle vara barnlösa eller innehålla en till två barn. Vi kan därför utgå ifrån att Biskop Erik Falck samt Jens Eskildsen Falck hade fler barn än de som redovisas i hisorieskrivningen.  
 
Innehållet ovan har troligen faktafel men är förhoppningsvis intressant i sammanhanget.
 
(Meddelandet ändrat av mikaelandersson 2009-06-17 11:09)

2009-06-23, 10:10
Svar #9

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Falck
 (1278.9 k)

 
Filip Törnroos har bett mig lägga in detta dokument.

2009-06-23, 11:29
Svar #10

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Betr. Bengt Falck. I bilagan ovan är det som krigsarkivet hittade om honom.  
 
Kan vi få en vägvisning om hans ålder härav ?

2009-07-22, 14:33
Svar #11

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
En intressant och omfattande artikel om Abraham Brodersson Tjurhuvud finns på följande länk. Nämner även Jens Falks giftermål med Birgitta.:
 
http://www.tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=77403

2009-07-24, 16:31
Svar #12

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Till Charlotte S. gamla fråga: Vill även fråga om någon vet vem överstelöjtnant Johan (ibland Göran) Simonsson Falck var?
 
Bengt Falck hade eventuellt en son, Simon som hade två söner, Eric Falck, militär och Jöran Simonsson Falck till Stackenäs i Västergötland, överstelöjtnant. Jöran var med i bla 30-åriga kriget där han stupade 1635.
Han var gift med Christina/ Kjerstin Pedersdotter Gyllencornett (vars far ägde Stackenäs). Ett barn till dem var är Peder Falk Göransson Reuterström, adlad Rytterström och gift m Ingrid Silverlood. Peder var född 1633 i Wissmar, Mecklenburg, då fadern Jöran och modern var på krigståg. Peder dog 1668 i Stackenäs.

2009-08-17, 20:13
Svar #13

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej alla,
 
Allt det här tycker jag är väldigt intressant; jag har letat efter information om min släkt hur mycket som helst, och det här har varit en av de mest hjälpfulla texter hittills.
Min morfar (Bertil Falck) berättade under en middag att han åkte ner, när det nu var, till Lindköping under ett jubileum för Blodbadet, och jag ville veta mer om Bengt.
Jag söker också info om mina släktingar på pappas sida, men jag vet en liten del om dem.
 
MVH.
Calle Wennerström.}

2009-08-19, 23:13
Svar #14

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Är det någon som känner till någon länk där det finns bilder av Bengt och diverse??

2009-08-24, 11:21
Svar #15

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej alla som är intresserade av biskop Erik Falck och hans ättlingar!
 
Erik Falck blev ordinarius i Skara 3 juli 1547, då bodde han på Brunnsbo.
År 1554 ville Erik Falck byta Brunnsbo mot Skara domprostgård och så skedde.
Han fick även Tubbetorp kronogård i Valle härad i förläning 13 september 1547.
Erik Falck hade även Bolltorp, kapiteljord i Östergötland. (samt andra egendomar)
 
Erik Falck var gift med Kerstin (Christina) Arvidsdotter (av okänd härkomst).
 
Vid biskop Erik Falcks död, 1570, fick änkan Kerstin Stora Munkeboda i Skaraborg som förläning på livstid. Sonen Erik Falck erhöll, bland annat, denna gård 28 januari 1590, tydligen var Kerstin då nyligen död.
 
Sonen Erik nämns även i samband med Bolltorp och en änka, Karin Eriksdotter, lever på Bolltorp, ännu 1627.
 
Frågan är; vems änka var Karin Eriksdotter?
 
Är det någon som kan finna något i jordeböckerna för dessa gårdar och på så sätt möjligtvis finna mer uppgifter om biskop Erik Falck och hans familj.
Det kanske finns bouppteckningar från biskopens  död, eller är det för tidigt?
 
Kan Stora Munkeboda vara samma egendom som var biskopssäte fram tills Gustav Vasa drog in godset från Biskop Hans Brask 1527, eller ett gods i närheten?
 
Till Carl i inlägget ovan vill jag bara säga; att hitta ett porträtt av Bengt Falck förefaller som en helt osannolikt. Om det eventuellt funnits något av honom, skulle man kunna tänka sig att det funnits kvar i någon gård som hertig Karl konfiskerade, och hur stor är då sannolikheten att det skulle lämnats åt eftervärlden, fyrahundra år senare. Porträtt av vanliga människor var inte så vanligt på den här tiden, och eftersom det verkar svårt att hitta dokumentation om Bengt Falck överhuvudtaget, så blir det än svårare att hitta bilder, skulle jag tro.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte Söderblad

2009-08-24, 15:15
Svar #16

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej Charlotte,
 
Bra att du nystar runt damerna i leken. Här finns säkert intressanta ledtrådar.  
 
Enligt Bo Perssons inlägg per 010312:
Det går att belägga att biskop Erik Falck hade fyra kända barn:  
- hovjunkaren Erik Falck d.y. (född omkr. 1554, död trol. omkr. 1606); ogift  
- Johan Falck (dräpt 1589 i Östra Hargs prästgård öster om Linköping); ogift  
- hovtjänaren och krigsmannen Bengt Falck (född före 1560, avrättad 1600 20/3 i Linköping); ogift  
- Karin Eriksdotter, gift 1:o med Abel Palm, 2:o med Torkel Joensson (Lilliesparre af Fylleskog), död 1590.  
 
Min bästa gissning är att det är denna Karin som ännu är i livet 1627, trots att Bo menar att hon dog 1590.

2009-08-24, 23:38
Svar #17

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Sannolikheten att det inte finns porträtt av bengt är stor, men jag har hittat texter ur gamla böcker i Kungliga Biblioteket och enligt de hade Bengt förläningar i både Sverige och Finland. Det kan finnas någonting i Finland.
 
Tack för intresset.
 
Calle W

2009-08-25, 09:27
Svar #18

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt det citerade inlägget från 010312, så står det efter Erik Falcks tre söner att de var ogifta, men det är endast för att det inte finns belägg för deras äktenskap. De kan ha varit gifta alla tre. Bengt Falck var det åtminstone, enligt handlingar, men vem hustrun var finns inga uppgifter på, lika lite som det finns uppgifter på de barn som troligtvis fanns.
 
Gissningen att, Karin Eriksdotter som fanns på Bolltorp,skulle vara en syster till Erik Falck d.y., skulle kunna vara riktig, men borde hon inte vistas på sin och sin makens boplats? Även om hon var änka vore det mest troliga att hon bodde kvar där. Av vilken anledning skulle hon flytta tillbaka till broderns gods?
 
Att Bengt Falck hade förläningar i Finland, finns det uppgifter på, men jag har bara hittat att han fått Upalingo som förläning, finns det namn på fler ställen?  
 
Även om han hade förläningar i Finland så konfiskerade förmodligen Hertig Karl även dessa, när domen föll 1600, om han inte beslagtagit dem innan. Finland tillhörde ju Sverige på den tiden.
 
För att leta vidare måste man nog åka till Åbo för att studera de eventuella handlingar som finns där, jordeböcker och annat, även om det finns material på den svenska sidan också.
Han är verkligen ett mysterium, denne Bengt Falck.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-08-25, 12:34
Svar #19

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej!
 
Som ni vet är det ytterst troligt att de flesta som anges ogifta ändå var det. Likaså att de hade fler barn än vad som finns upptaget.
 
Johan dog 1589, Bengt 1600 och Eric Falck d.y. 1606. Kanske Karin var den enda kvarvarande arvingen/ alt intressenten av Bolltorp? Hon kunde även ha kvar sin makes förläning samtidigt. Är ingen expert på arvsrätt i den tidseran men misstänker att kvinnans andel var mycket begränsad vid arv. Ännu ett skäl till varför hon kanske valde Bolltorp.

2009-10-04, 11:45
Svar #20

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Moin. Mycket intressant vad Ni spekulerat om Bolltorp; ja och hälsningar från kavalkaden i St. Mårtens, som arrangerades, då st. Mårtens kommun firade sin 600 åriga existens. I kavalkaden fanns självfallet med ryttare från året 1699 dvs. Axel Kurcks och Bengt Falcks trupper samt motpartens hertig Karls trupper. Kommunen har 1934 rest en jättelik minnesten av naturstenar på skådeplatsen, där drabbningen skedde. Det är frågan om ett naturskönt ställe vid forsen där terrängen är ngt. kuperad. Inga utgrävningar har gjorts men är nog planerade.      
 
Lite tillägsinformation om Bengt Falcks förläning Upalingo. Upalingo hörde till Pernå medeltida herrgård och hade använts under konung Eriks och Johan den III.s tid som tjänsteboställe eller förläning för kungens skrivare Jacob Teit.  
Det att Bengt Falck utfärdat order om att införa alla fartyg till Viborg talar för att han hade liknande skrivaruppdrag.  
 
Agarna till Pernå herrgård hade ofta befattningar som befälhavare för slott: Gödik Nilsson Fincke var befällningshavare för Tawastehus slott ca. 1520. Hans son Gustaf Gödiksson Fincke var befälhavare för Nyslott och befattningshavare över hela Finland. Georg Gödiksson Fincke var befälhavare för Åbo slott 1557-58. Utnämndes till riddare vid konung Erik XIV:s krönung 1561 och blev samma år utnämnd till rådsherre. Senare under Johan den III var han utnämnd till Johan den III:s syster hertiginnan Sofias (af Sachsen-Lauenburg) hovmästare, d. 1570.      
Senare kom Pernå herrgård i Erik Johansson Stålarms ägo som 1592 varit slottsherre på Kexholm slott. Hans maka Sara Thomasdotter Ryting ägde Pernå efter sin man och inte så överraskande hade hennes far agerat som slottsherre på Åbo slott.  
Förläningsinnehavarna på Upalingo var inte långt ifrån maktens korridorer.                  
 
Månne Bengt Falck var kommenderad till Nyslott redan före 1599, då han uppgavs ha varit där ?  Kan det ha varit så att Axel Kurck ledde lokala trupper i St. Mårtens och Bengt Falck hade hämtat trupper dit från Nyslott ? Kanske Bengt varit befälhavare på Nyslott (Savonlinna) 1597 -1599. Det kunde förklara hans dödsdom vid sidan av rådsherrarna. Egendomligt att ingen verkar känna till den militära avancemangen av Bengt Falck. Har ngn kollat saken hos riksarkivet ?  
 
Ps. några kommentar: det som Clarlotte tar upp betr. biskopen Erik Falck ålder, då han reste till Ryssland, är anmärkningvärt. Månne han varit född senare än källorna anger. Det kunde förklara Bengts antagna födelseår ca. 1556 (enligt det att han nämns som menig första gången antagligen då i 20 års ålder vid hovfanan året 1576). Om biskopen Erik Falcks fru var lika gammal som han, så levde hon till ca. 1590 och var antagligen därför född i början av seklet.  
 
Betr. Chralottes uppgifter om kyrkoherden Erik Johansson Falck är intressanta och för mina tankar till net-sidan om äldre Falck släkter www.lottisen.se, där en ryttmästare Johan Falck nämnes som en ytterligare son till biskopen. På samma sida nämnes denne Johan också ha burit namnet Hans. Kanske här smygit in ett fel och det i verkligen har varit enligt följande: biskopen kanske hade en  ryttmästareson Johan d. i Ryssland 1598, vars son kyrkoherden i Narva Erik Falck f. 1587 var och denne hade från sitt första äktenskap i Hälsinge by (numera Helsingfors) en son kaptenen Hans Eriksson Falck, d. 1660. Kanske ngn hittar en ryttmästare Johan Eriksson i rullorna ! Tyvärr saknas ofta släktnamn i rullorna och Johan Eriksson är inget ovanligt namn men hoppeligen bland ryttmästarna.
 
må väl alla intreeserade av biskopsläkten

2009-10-04, 19:03
Svar #21

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Mitt inlägg ovan. Sorry drabbningen i St. Mårtens skedde förståss 1599.  
 
Ps. Hertig Karl intog Åbo slott i september 1597, så det verkar klart att Bengt med familj, om de bott på Upalingo, då redan har fått fly - kanske då till Nyslott.
 
mvh
Filip

2009-10-11, 11:00
Svar #22

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Betr. Bengt Falck. Kanske ngn. undrat på varför jag blivit intresserad av Bengt Falck. Främsta orsaken är att jag har försökt skissa upp en släkttavla om biskop Erik Falcks släkt. Vänligen kolla upp www.ft-genealogy.net  
 
Härvid kom jag till att det fanns torftigt med information om Biskop Erik Falcks barn och tex. om Bengt, som ändå måste ha ansetts ha varit en betydande figur på Sigismunds sida.  
 
Enligt rättegångsprotokollen (och mina egna tolkningar därav) beskylldes han för att ha kämpat emot hertig Karls trupper två gånger i Österbotten, vilket han ej nekade till. Han beskylldes också att i samråd med ståthållaren Arfvid Stålarm och krigsöversten Axel Kurck ha varit hertigens värsta fiender, vilket han ej kunde acceptera utan påpekade att han endast efterföljt andras order utan att ange namn - kanske då syftande till Kurck, Stålarm och Sigismund. Dessutom beskylldes han för att ha rymmt ur fångeskap utan att nämna varifrån. Nyslott, Stockholm eller under transporterna ? Det här ger belägg för Charlottes fynd om att han gömt kistor och antagligen försökt ge sig ur riket.    
Från rättegångsprotokollen framgår att av de 5 dödsdömda Erik Sparre och Gustaf Baner bägge efterlämnat 10 barn. Om ngn känner till hur många barn de två andra till döden dömda Sten Baner och Ture Bjelke efterlämnade och hur många som totalt blev barnlösa (det fanns nämnt ngnstans), så kan man man räkna ut hur många barn Bengt själv hade. Enligt mina tolkningar Simon, Johan, some generation Falck och some generation Motala Falck.            
Bengts ställning har antagligen varit i praktiken den av en krigsledare men  utan ngn formell utnämning, då de personer som formellt borde ha utnämnt honom ej var så att säga på plats, Klas Fleming hade dött 1597 och man fick antagligen ej i tid respons från kungen i Polen dvs. ståthållaren och krigsöversten fick sköta om landsdelens angelegenheter självständigt. Dock hade Bengt ngn ställning i hierarkin redan tidigare, då han gett order om att alla svenska krigsfartyg skall ta sig till Viborg.  
 
Om krigshändelserna mellan hertig Karl och de av Sigismund efter Klas Fleming utnämnda Arfvid Stålarm och Axel Kurck må nämnas; intagandet av Åbo slott i sept. 1577. Återtagandet av slottet av Stålarm, Kurck (Falck) jultiden 1577. Kastelhom på Åland var i mittpunkt mellan parterna och ungefär samma tid  utnämnde hertig Karl hertigen Hans Klasson Bjelkensterna till ståthållare över Kastelhom/Åland och från finska sidan till fogde och häradhövding Knut Persson Bock af Helsinge Åby = H åby (en förgreing av af Bocksbacka ätten).  
De kunde hålla Kastelhom för hertig Karl även då Stålarm med 3000 män  passerade Åland för att delta i drabbningen mellan kungen och hertigen men var framme för tidigt och återdrog trupperna. Kastelhom övertog Stålarm i januari 1599, då hertig Bjelkenstjerna var borta från slottet. På våren 1599 fick Stålarm veta att fogden i Österbotten samlade trupper emot Stålarm. Då inskeppade han och Axel Kurck (och Bengt Falck) 1000 man via Åland till Österbotten för att lugna ner situationen där.  
Under sommaren 1599 lyckades hertig Karls trupper överta Kastelholm, senare slotten i Åbo och Viborg. (Om Nyslott försvarade sig längre känner jag ej till, det var ju dit som Bengt Falck tagit sin väg efter förlusten i St. Mårtens).        
       
Ps. Det som Charlotte nämnde om att Bengts fru torde komma från närkretsen inbegriper då antagligen de familjer som varit nära det katolska partiet: Baner, Sparre, Brahe, Brask i Linköping, Bonde, Gyllenstejerna, Fleming, Gylta, Tawast, Creutz, Stjernkors, Rask (kung Sigismunds sekreterare), Huggut (ståthållare), Kurck och Tott. Huh ... det var många familjer.  
Vart månne de avrättade mäns talrika familjer tog sig efter att deras landägendomar fråntagits dem - till Polen ??  
 
Pss. fortfarande verkar ingen, inklusive mig själv, ha hunnit kolla källorna som tidigare angivits av Charlotte dvs. där Bengt antags ha varit född.  
 
Till Mikael. Bengt Falcks vapen var en delad sköld, i det övre fältet, som är blått, en pansarkädd böjd arm med ett svärd, i det undre af silver, en sittande svart fågel. Liknar det här Krage til Vallö Falck släktens vapen ? En svart sittande fågel är ganska sälsynt som motiv.
 
Må väl

2009-10-11, 11:23
Svar #23

Utloggad Filip Törnroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2013-06-26, 09:46
    • Visa profil
Betr. vem Bengt Falck kunde ha varit gift med. Han jobbade tillsammans med krigsöversten Axel Kurck. Jöns Kurcks föräldrar var ryttmästaren för  adelsfanan Knut Jönsson Kurck  gift med Birgitta Persdotter Gylta; hon ärvde Hedensö herrgård i Näshulta/Södermanland nära Sotckholm som blev Kurck släktens huvudbas i Sverige.  
 
Knut Jönsson Kurcks föräldrar var Jöns Knutsson k och Ingeborg Tott.  
 
Jöns Knutsson 1503-1577 var riksråd  
 
Jöns Knutssons föräldrar var Knut Eriksson och Elin Kurck  
 
Elin Kurcks föräldrar var Klas Jeppesson Kurck och Elin Jönsdotter Stenbock (av den äldre Stenbock släkten)

2009-10-13, 18:50
Svar #24

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Det är lite oklart för mig men var Falck av Bengt Falcks släkt adliga?

2009-10-13, 22:12
Svar #25

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Hej!
 
Spännande med Bengts Falcks vapen. Vissa likheter finns med Krage och Falks danska vapen. Det finns även en variant av den krönt med riddarhjälm och en falk som hjälmprydnad.  
 
I början av 1300-talet tog delar av släkten namnet Falk istället för Krage(danska för Kråka). Förmodligen var det en mer stilig fågel som passade den ärorika släkten.
 
Här finns Falks vapen: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/ . Tredelad gaffelformad) sköld där övre fältet är en triangel i vitt, västerfält gult och höger blått. Bästa internetsidan för dansk och dansk-svensk adel.
 
Skölden finns även i Ystad St. Petri:  http://www.gravstenogepitafier.dk/ystad6.htm
 
 
 
(Meddelandet ändrat av mikaelandersson 2009-10-14 08:37)

2009-10-15, 12:34
Svar #26

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Är det någon som har en bild av Falcks vapen?

2009-10-15, 13:19
Svar #27

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Det är lite förvirrande med alla stavningsalternativ av falck/falk.  
Jag är ättling till boskopen Erik Falck och tycker därför att forskningen om detta är extremt intressant.
Det står i flera texter att Jens Eskildsen Falck var Erik Falcks farfars far, men finns det bevis för detta?  
Jens stavas både som Falck och Falk vilket gör informationen en aning förvirrande.
 
Cheers!

2009-10-15, 15:25
Svar #28

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Jag har flyttat hit några inlägg från Medeltida släkter - Falk. Biskopen Erik Falcks i Linköping fäderne är inte känt (se t ex Medeltida släkter - Falk i denna diskussion 7 mars 2001) och därför bör diskussionen om honom ske här och inte under medeltida släkter.

2009-10-15, 18:22
Svar #29

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Eriks far hette Johan falck, och Johans farfar sägs vara Jens Eskildsen Falck från danmark.
Detta stärkts av ett flertal texter jag hittat.
 
C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna